Jump to content

MDG vil totalfrede Oslofjorden.


pipe

Recommended Posts

ydalir skrev 4 minutter siden:

Her kommer tre forslag:

Ai ai, glemte et punkt fire.

4. Slutt å fiske i fjorden.

 

Så mye teiner og garn jeg ser skulle en jo tro det var skuddpremie på den siste geirfuglen.

 

Og ja..også stem grønt. Det er det absolutt viktigste vi kan gjøre

Link to post
Share on other sites

@ydalir, vær vennlig å holde partipolitikk utenom.

 

Det å oppfordre folk til å ta kontakt med "sitt" lokalparti å ta tak i saken og håndtere den alvorlig er bra, men det å gjøre Oslofjorden til en sak som angår ett eller noen få partier tror jeg vil gjøre at man ikke får gjennomslag.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

On 8/22/2021 at 12:02 AM, Captain A said:

Er vel MGD alder på dei som fester i nygårdsparken og andre parker

Man ser jo korleis dei bryr seg om miljø …


det blir helt utrolig lavt nivå på noen av innleggene når det diskuteres miljø. Her er det bare å gå i skammekroken.

 

(og hvordan er dette innlegget ikke partipolitisk? Fordi det er et flaut sleivspark?)

Redigert av Sahara (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Faxen skrev for 10 timer siden:

Hvor mange bensin og diesel biler finnes i verden? Hvordan skal man få nok strøm til disse, ......

 

Ved å IKKE måtte utvinne, foredle, transportere og levere all denne dieselen og bensinen så vil store mengder strøm være spart inn, strøm som kan fylle batteriene. Og som en liten digresjon; det går med like mye kraft/energi til å drive www som all flytransport i helle verden.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Et av de bedre forslagene var å fjerne alle motorveger inn til Oslo!  lurer på hvor mange dager det hadde tatt før Norge hadde kolapset og fått et ureparerbart logistikkproblem. Må si de miljøpolitikerne har liten faglig kompetanse og lite langsiktig tankegang!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 

 

Komodo skrev for 7 timer siden:

Hmm, det var jeg ikke klar over. Det er jo i seg selv en grunn til å stemme mdg. 

 

Tror du bør lese programmet deres først...står ingenting om atomkraftverk  .... minner mer om Akp i 70 åra...

 

Desverre tar en ikke tak i det som åpenbart er problemet, nemlig avrenning fra jordbruket  samt kommunal avfallshåndtering (kloak) som ikke funker...

Som vanlig mye lettere å ta fokus vekk, å skylde på folk som bader i fjorden...banalt spør du meg...

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 28 minutter siden:

Horten ligger i Oslofjorden, og Internett er et nyttig verktøy uavhengig av om man har båt eller ikke.

Faxen har IKKE båt, men uttaler seg på en nettside for båteiere. Det blir vel litt som å uttale seg om hvordan lager en Boeuf Bourguignon uten noen gang ha satt sine bein i et kjøkken???  Ok - Faxen har muligens hatt en båt, men når han definerer at han ENDELIG er båtløs bør han kanskje slutte å kommentere her?  :crazy:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 10 timer siden:

Like det eller ikke. Vi er nok mange som ikke liker endringer, men den stoltheten må vi vel bare svelge, og forvente at det må gjøres endringer? Av kjærlighet til naturen og våre barnebarns barnebarns barnebarn.

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Veldig bra formulert :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 7 minutter siden:

Vi har flere her på baatplassen som av forskjellige grunner ikke har båt lenger. Erfaringen de sitter inne med og de synspunktene de fremmer har ikke mindre verdi av den grunn.

OK - det var et sleivspark fra min side - BEKLAGER :sweat:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Vi får vel la moderator passe på den delen kanskje. 

Med tanke på brudd på forumregler, ja. Men hvis dette blir en partipolitisk tråd så melder i alle fall jeg pass.

 

Oslofjorden står ovenfor en såpass kompleks problemstilling at jeg ikke tror det vil bli løst hvis man ikke får alle/ de fleste partier til å dra i samme retning.

 

Det å gjøre dette til en "rød", "grønn" eller "blå" sak tror ikke jeg vil gavne noen utenom politikere som elsker å diskutere. Men nå trenger vi handling. Slik sett tror jeg det er bedre at hver av oss tar kontakt med "vår representant" uavhengig av hvilket parti vi har stemt og gir beskjed om at vi ønsker å få gjenopprettet livet i Oslofjorden. Med andre ord løfte det opp på politikernes agenda, og også gi uttrykk for at vi ønsker de skal samarbeide med alle partier for å få dette til.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, -morten- said:

Et av de bedre forslagene var å fjerne alle motorveger inn til Oslo!  lurer på hvor mange dager det hadde tatt før Norge hadde kolapset og fått et ureparerbart logistikkproblem. Må si de miljøpolitikerne har liten faglig kompetanse og lite langsiktig tankegang!  

Ikke helt enig i at det er en kortsiktig tankegang, men det hadde nok blitt kortsiktig kaos. Ikke glem at jo mer man tilrettelegger infrastrukturen, jo fler mennesker vil fortsette tilflytting til områder som står under enormt press, slik som Oslofjorden. Motorveier, ladestasjoner, raskt internett, småbåthavner, de blå bøyene det har vært debatert om, etc. er alle en del av dette, og oppfordrer til økt tilflytting og bruk.

Jeg tror faktisk det hadde vært bra å bremse utviklingen i pressområdene og heller brukt noen flere miliarder for tilrettelegelse i distriktene. Mange plasser som er truet av fraflyttelse og nedleggelse skriker etter flere innbyggere..... 

Link to post
Share on other sites

For en del år siden ble det avdekket at snegler etc. som hadde tilhold nær slipp/båtbyggerier var blitt sterile eller hva det var. 

Kunne ihvertfall ikke formere seg.

Etter analyser ble det avdekket at noen av de kjemiske stoffene i bunnstoffet som ble brukt tidligere var årsaken (mener jeg)..

Var noen prøveprosjekt for å prøve ut ny teknologi til suge opp bunnslam i et par områder.

 

Nå har vi heldigvis fått andre typer bunnstoff. Naturen bruker ørten år på å bli kvitt elendigheten etter oss. Noe forsvinner sågar omtrent aldri.

 

"Ute av syne, ute av sinn!.

 

Fant denne fra 2006:

 

https://naturvernforbundet.no/nyheter/ren-oslofjord-fullfor-oppryddingen-article7454-796.html

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

Desverre tar en ikke tak i det som åpenbart er problemet, nemlig avrenning fra jordbruket  samt kommunal avfallshåndtering (kloak) som ikke funker...

Som vanlig mye lettere å ta fokus vekk, å skylde på folk som bader i fjorden...banalt spør du meg...

 

nå er det vel ikke avrenningene fra jordbruk som er hovedproblem, det er tatt grep vedrørende avrenning herfra, det blir benyttet mindre gjødsel en tidligere, og det er færre jordbruk/Gårdsbruk en tidligere.

 

Kloakk er kanskje et større problem, men største problemet er vel befolkningen som bor rundt Oslofjorden... Den er jo doblet flere ganger på de siste 60 årene... og alle vil bo ved sjøen

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Med tanke på brudd på forumregler, ja. Men hvis dette blir en partipolitisk tråd så melder i alle fall jeg pass.

Å bruke stemmeretten har svært lite med partipolitikk å gjøre. Det viktigste virkemiddelet vi har for å påvirke fremtiden til fjorden er å stemme. Vil du ha en levende fjord må du stemme grønt. Stemmer du grått, betyr det at du prioriterer andre ting høyere en levende fjord.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 17 timer siden:

Nå spiser vel makrellen ikke uvesentlig den heller. Og makrell har det blitt masse av. Da jeg var barn, kom makrell og brisling på besøk en gang i året. Sammen med snurperene fra Møre. Snurperene er borte, men makrellen er i fjorden hele året. Noe må skarv og sel spise. Hva tror dere?

https://www.kystogfjord.no/nyheter/forsiden/Makrellen-har-overtatt-Oslofjorden?fbclid=IwAR0WKkMmIFy2d4sNFxSXoCIiP2rGOvabeFCGd7L-ywSt_LR4cSuz6mp3RhM

 

Jeg var ute med båten i helgen. Lite makrell å få i år. Er det bare min uflaks, eller er det en tendens . . ?

 

Ellers var det tett med "fritidsfiskere" på alle staker, holmer og skjær. Mellomskarven er en ulovlig innvandrer som ikke hører hjemme i norsk Natur. Nå er Canadagåsa erklært ulovlig og blir forsøkt utryddet. Det burde snart bli mellomskarven sin tur . .  . . Skarv i Oslofjorden var totalt ukjent i min barndom . .

 

Og blåskjellene kommer for fullt på bryggepontongene i Hankøsundet. Men det ble bare 4 krabber på 4 teiner. DET er katastrofalt . .

 

 

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

SandAnker skrev 26 minutter siden:

nå er det vel ikke avrenningene fra jordbruk som er hovedproblem, det er tatt grep vedrørende avrenning herfra, det blir benyttet mindre gjødsel en tidligere, og det er færre jordbruk/Gårdsbruk en tidligere.

 

Kloakk er kanskje et større problem, men største problemet er vel befolkningen som bor rundt Oslofjorden... Den er jo doblet flere ganger på de siste 60 årene... og alle vil bo ved sjøen


Jeg gjentar meg selv, les siste lenke:

 

Landcrab skrev for 17 timer siden:


Mulig. Jeg tror jordbruket og VA har større skyld i dette enn hva populist-politikere liker å mene.
 

Bruk av NPK gjødsel bla har gått i taket siden starten av 1900-tallet.

 

Kan heller begynne i Hedmark https://www.nrk.no/innlandet/noregs-storste-innsjo-blir-skylt-ned-av-avforing-og-gjodsel.-na-ma-noko-gjerast-for-det-er-for-seint-1.15580283

 

Edit: Det skjer heldigvis litt, rimelig dagsfersk fra miljødirektoratet. Her N-en i NPK:

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2021/juni-2021/vi-slipper-utaltfor-myenitrogeniytre-oslofjord/

 

Link to post
Share on other sites

Makrellen vil vel svinge i antall år om annet. Første gangen jeg oppdaget makrell om vinteren var i 1995. Da var jeg på vei hjem fra Horten til Son rett før jul. Makrellen stod rett utenfor Gullholmen fyr. Gikk på skole over der og bodde noen netter i båten.

Link to post
Share on other sites

Landcrab skrev 59 minutter siden:

nå er det vel ikke avrenningene fra jordbruk som er hovedproblem, det er tatt grep vedrørende avrenning herfra, det blir benyttet mindre gjødsel en tidligere, og det er færre jordbruk/Gårdsbruk en tidligere.

 

Men små elver, bekker og og vassdrag på Østlandet er fremdeles totalt døde pga. avrenning. Det er vel dessuten ikke antall gårdsbruk som teller, men dyrket areal. Oslofjorden mottar avrenning fra et landbruksareal som sannsynligvis er større en fjordarealet selv. Og det var ved Glommas utløp fisken først forsvant på 60-70 tallet da jordbruket ble totalt lagt om til nesten ensidig korndyrking. Vi betaler jo bonden for å drive, så da burde vi jo kunne få orden på miljøet. Uansett Oslofjorden, skulle vi ikke tillate det som skjer med vassdragene i innlandet . . .

 

Men når det er sagt: Jeg tror også på den store invasjonen av mellomskarv og makrell som plausible årsaker. Og jeg tror aller minst på forskjellige skudd i blinde som MDG's forslag. For meg skulle fredning i tilfelle bety skyteperemie på mellomskarven, som er en inntrenger som tradisjonelt ikke hører hjemme i Norge, og utvidet seljakt. Makrellen får vi ikke gjort noe annet med enn å håpe at bestanden svinger og går tilbake på naturlig vis.

 

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Alt av utslipp i elver og sjø i Sverige, Finland, deler av Russland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, store deler av Tyskland og Danmark havner i ytre Oslofjord. Tror det betyr nokså mye for tilstanden i fjorden. Tiden burde kanskje være moden for et bredere samarbeid mellom disse landene?

Link to post
Share on other sites

 

 

ydalir skrev for 2 timer siden:

Vil du ha en levende fjord må du stemme grønt.

 

Grønt...🤔 du mener han med pipe latteren...? 

Tror han er en av bidragsyteren når det kommer til avrenning fra jordbruket...

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...