Jump to content

MDG vil totalfrede Oslofjorden.


pipe

Recommended Posts

Captain A skrev for 17 timer siden:

Er vel MGD alder på dei som fester i nygårdsparken og andre parker

Man ser jo korleis dei bryr seg om miljø …

 

Mest treffende kommentaren så langt...👍👍😂😂

 

 

Link to post
Share on other sites

GVH1979 skrev 7 minutter siden:

Aktiviteten med å sprenge bort 24 grunner til ære for cruisenæringa hjalp nok heller ikke på livet i fjorden. Lett å glemme selv om det er bare 5 år siden. 
https://www.budstikka.no/nyheter/sprenger-vekk-grunner-naturvernere-frykter-fjorden-blir-odelagt/108198!/

Nettopp. Var vel midt i gytetiden for torsk. De hadde vel ikke engang forhørt seg med miljømyndighetene før de startet opp. Det var uansett etter det torsken virkelig forsvant.

Link to post
Share on other sites

willmasta skrev 10 minutter siden:

Nettopp. Var vel midt i gytetiden for torsk. De hadde vel ikke engang forhørt seg med miljømyndighetene før de startet opp. Det var uansett etter det torsken virkelig forsvant.

 

Tja...De sprengte ned en masse grunner i Hjeltefjorden også .... men torsken er der fremdeles...samme nedsprenging av sjøbunnen hadde de utenfor Florø... 

Link to post
Share on other sites

Hva skal til for å redde fjorden?

– Det spørs hva man mener med å redde den, og hvilke målsetninger tiltakene skal ha. Hvis man for eksempel vil ha bedre vannkvalitet, må man ta tak i avrenning og utslipp, sier han før han legger til:

– Men dersom man vil gjenopprette funksjonen i økosystemet så tilsier beste tilgjengelige kunnskap at strengt vern og god tid er beste medisin.

 

Sitat seniorforsker i Havforskningsinstituttet.

 

Så er spørsmålet hvordan "strengt vern" vil se ut.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det vil si at man må slutte med Færderseilasen. Fiske, bading, septik og alt det andre. 

Faktum er muligens at vi har brukt 150 år på å drepe fjorden. Får håpe at det tar kortere tid å få den opp og gå igjen. Men med all den dritten som ligger i sedimentene kan det vel være tvilsom. På de årene jeg har levd, har det i hver fall gått bratt nedover. Selv om vi i de senere årene kan bade inne i havnebassenget uten å måtte til Legevakta for pumping. 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 17 minutter siden:

Så er spørsmålet hvordan "strengt vern" vil se ut.

Forbud mot alt fiske. Forbud mot å pløye innenfor 50 m fra vassdrag. Forbud mot totaktere. Forbud mot alle utslipp til fjorden osv,osv

Link to post
Share on other sites

Ganske mye av fraværet av torsk og annet havlevende, har nok med mylderet av sel og skarv å gjøre. Oppblomstringen av skarv, fra så å si ingen for få år tilbake, til i dag, skarv på annenhver holme, bør ha sin virkning.

 

Jeg tror ikke at det å sprenge vekk noen knauser  i indre del av bassenget har voldsom betydning, men derimot flytting av enorme mengder giftig bunnsedimenter, hvor entreprenør ga f.... i hvordan plassering av dette skulle foregå og at det i det hele tatt ble gitt tillatelse til å dumpe det i fjorden igjen, bare noen kilometer unna opptak, sier litt, eller egentlig ganske mye om hvordan man behandler slikt i Norge.

 

En annen ting er jo at man skal kjøre hver eneste liter med overvann via kloakkrenseanlegg, som sprenger dennes kapasitet slik at "ren" kloakk går ufiltrert i fjorden ved større nedbørsmengder.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Nå spiser vel makrellen ikke uvesentlig den heller. Og makrell har det blitt masse av. Da jeg var barn, kom makrell og brisling på besøk en gang i året. Sammen med snurperene fra Møre. Snurperene er borte, men makrellen er i fjorden hele året. Noe må skarv og sel spise. Hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 1 time siden:

Ganske mye av fraværet av torsk og annet havlevende, har nok med mylderet av sel og skarv å gjøre. Oppblomstringen av skarv, fra så å si ingen for få år tilbake, til i dag, skarv på annenhver holme, bør ha sin virkning.


Mulig. Jeg tror jordbruket og VA har større skyld i dette enn hva populist-politikere liker å mene.
 

Bruk av NPK gjødsel bla har gått i taket siden starten av 1900-tallet.

 

Kan heller begynne i Hedmark https://www.nrk.no/innlandet/noregs-storste-innsjo-blir-skylt-ned-av-avforing-og-gjodsel.-na-ma-noko-gjerast-for-det-er-for-seint-1.15580283

 

Edit: Det skjer heldigvis litt, rimelig dagsfersk fra miljødirektoratet. Her N-en i NPK:

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2021/juni-2021/vi-slipper-utaltfor-myenitrogeniytre-oslofjord/

Redigert av Landcrab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 58 minutter siden:

 Hva tror dere?

Eg trur på havforskningsinstituttet når dei legg skylda på meg og deg for kollapsen i Oslofjorden.

 

https://www.hi.no/hi/nyheter/2018/desember/oslofjorden-er-syk-kan-den-kureres

 

Skarv og selens rolle i Oslofjorden har HI også forska på:

 

"...resultatene som oppsummeres i rapporten ikke tilsier at skarv og sel «har skylda», men at de er predatorer som bør være til stede i et intakt økosystem."

 

https://www.hi.no/hi/nyheter/2021/januar/hoyt-fiskepress-blant-arsakene-til-reduksjon-av-flere-fiskebestander

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

MDG har alltid løsninger, som ligger 30 - 50 år fram i tid. Neste prosjekt er å tømme Oslo for folk over 50 år, og har bodd der hele livet.

 

Hvor mange bensin og diesel biler finnes i verden? Hvordan skal man få nok strøm til disse, når man IKKE skal ha vindkraft eller vannkraft? Lenge leve de gale.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 1 minutt siden:

MDG har alltid løsninger, Lenge leve de gale.

 

Om ikke dette kalles politisk mobbing på et båtforum vet ikke jeg. Slike kommentarer burde ikke vært lov.

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 16 minutter siden:

Hvor mange bensin og diesel biler finnes i verden? Hvordan skal man få nok strøm til disse, når man IKKE skal ha vindkraft eller vannkraft? Lenge leve de gale.

Dette er en debatt om et alvorlig problem i Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 16 minutter siden:

Ser hvor du hører til.

 

Har vi noen gang truffet hverandre??? 

Kommentaren din forteller mer om deg enn både MDG, miljø/klimakrisen og om meg til sammen! Jeg vil holde meg for god til å kommentere deg.

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 1 minutt siden:

Dette er en debatt om et alvorlig problem i Oslofjorden.

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Info om Faxen tilsier at han bor i Horten og ikke har båt. Hva han gjør her på nettet skjønner jeg ikke.

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 42 minutter siden:

MDG har alltid løsninger, som ligger 30 - 50 år fram i tid. Neste prosjekt er å tømme Oslo for folk over 50 år, og har bodd der hele livet.

 

Hvor mange bensin og diesel biler finnes i verden? Hvordan skal man få nok strøm til disse, når man IKKE skal ha vindkraft eller vannkraft? Lenge leve de gale.

 

MDG er vel det eneste partiet som er for kjernekraft i Norge. Kjernekraft monner, ikke noe problem å skaffe ren energi egentlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg ber dere holde partipolitikk utenfor, og også andre saker enn det som gjelder Oslofjorden direkte. :yesnod:

 

Vi var vel mange som var svært skeptiske til å flytte på den giftige massen i Oslofjorden for noen få år siden? 

 

Hvis vi VET at Oslofjorden holder på med å "dø", så VET vi også at det er ett eller flere problemer. 

 

Så da er det vel best å lytte til fagpersonene (ikke politikerne), og hente ut konsensus fra dem?

 

Sannsynligheten er stor for at vi må gjøre noe annerledes i dag for å få en annen hverdag i fjorden i morgen enn den vi har i dag?

 

Like det eller ikke. Vi er nok mange som ikke liker endringer, men den stoltheten må vi vel bare svelge, og forvente at det må gjøres endringer? Av kjærlighet til naturen og våre barnebarns barnebarns barnebarn.

 

Sannsynligheten er vel også stor for at årsaksbildet er komplisert, og at ulike grupper ser ulike årsaker som de store årsakene?

 

Er det per i dag noen konsensus/ enighet i hva som er årsakene?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg er på ingen måte i mot å ta tak i utfordringene som er knyttet til livet i Oslofjorden.

 

Kanskje man kan begynne med de store tingene, som overgjødsling via vassdragene og urenset kloakk ved styrtregn?

Eller, det ble kanskje veldig dyrt og ubeleilig det...."vi får nok finne på noe å ta folket på isteden"

 

Jeg klarer forøvrig ikke la være å undres over hva for griserier MDG-politikeren driver med når han bader, som gjør at han åpner for at man i en periode skal slutte å bade i fjorden.

 

For mitt vedkommede, er det nokså beskjeden belastning på miljøet når jeg bader.

Noen få nanogram mikroplast fra badebuksen kan nok forekomme, men jeg er villig til å gå over til badebukse i bommull.

 

Faktisk så har jeg pisset ved noen anledninger også mens jeg badet, men jeg lover å slutte hvis det er der skoen trykker.

 

Dessuten vil jo endel tusen arbeidsplasser plasser gå tapt, hvis det bli totalfreding, men det har de vel bevist i andre saker at de bryr seg lite om.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Når man ser den videoen postet litt tidligere i tråden kan man virkelig lure på hvorfor det i det hele tatt går an å mene at man ikke skal totalfrede Oslofjorden.

 

Vi ønsker vel alle å peke på noen andre og si at det er deres ansvar å forandre seg, ikke vårt. Vi vil vel egentlig alle kunne gjøre i dag slik vi gjorde i går. Og det er forklaringen på hvorfor vi er der vi er. Ingen vil forandre seg, det er bestandig noen andres ansvar.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 43 minutter siden:

 

Sannsynligheten er vel også stor for at årsaksbildet er komplisert, og at ulike grupper ser ulike årsaker som de store årsakene?

 

Er det per i dag noen konsensus/ enighet i hva som er årsakene?

 

Takk for at du har hodet på rett sted.

 

Av alt jeg har lest virker det som at avrenning fra landbruket er den aller største synderen, med Glomma som den aller aller største synderen.

 

Her er sakset fra forskning utført av Havforskningsinstituttet (2021)

Ordforklaring: Eutrofi

 

"I 1995 ble det av Statens forurensningstilsyn oppnevnt en ekspertgruppe for å vurdere
eutrofieffekter i Ytre Oslofjord. Gruppen besto av ledende forskere fra flere institusjoner og
universitet fra Oslo, Bergen og Trondheim. Det ble slått fast at det var klare tegn til eutrofi i
ytre deler av fjordsystemet, mens det manglet data fra de indre områdene. Tilførselen til Ytre
Oslofjord ble anslått til å være dobbelt så stor som tilførselen til tilsvarende fjorder på
Vestlandet. Det ble rapportert om en alarmerende reduksjon i nedre voksegrense for
makroalger, og dette ble knyttet til regionale eutrofieffekter. Det ble advart mot at endringer
i forholdet mellom nitrogen (N) og fosfor (P) i vannmassene, med en økning i forholdstallet
mellom N og P, ville kunne føre til fremvekst av giftige arter. Det ble anbefalt at det tilstrebes
en balanse med naturlig sammensetning av næringssaltene. Samtidig kom de fleste landene
rundt Nordsjøen til enighet om at tilførselen av nitrogen burde halveres. I Norge ble det ikke
innført rensning av nitrogen for Ytre Oslofjord, og man fokuserte i stedet på å redusere
tilførslene av fosfor. Som denne rapporten viser, så har dette ført til at tilførsel av nitrogen til
fjorden har økt siden 1995, og at det er en overkonsentrasjon av nitrogen i selve fjorden.
Konsekvensene av dette har vært negative for livet i fjorden."

 

Fra samme rapport:

 

"Nitrogenoverskuddet vi måler i fjordens vannmasser sommerstid, sammen med økt
temperatur i sjøen, er med stor sannsynlighet viktige medvirkende årsaker til den generelt
økte tilstedeværelsen av trådalger i Ytre Oslofjord. Den negative utviklingen i Ytre
Oslofjord har antagelig flere samvirkende årsaker: Den reduserte forekomsten av
toppredatorer som torsk, kan gi kaskadeeffekter nedover i næringskjeden som øker
forekomsten av leppefisk og kutlinger, som i sin tur reduserer tilstedeværelsen av de
evertebrater som beiter på alger og normalt holder nede forekomsten av trådformete
alger. Avrenning av partikler, og vann som har blitt brunere, reduserer siktdypet og
dermed nedre voksegrense og forekomst av makroalger."

 

En interessant funn (for meg i alle fall) er at ytre Oslofjord bidrar til netto nitrat tilførsel til indre Oslofjord gjennom sommeren.

 

Når det kommer til at folk observerer visse dyr og dermed gi dem skylda for manglende fisk:

 

Havforskningsinstituttet:

 

"Både sel og skarv er naturlig hjemmehørende arter i et intakt marint økosystem. Artene er opportunister og spiser de fiskeartene det er mest av og som er lettest tilgjengelig. Sett i forhold til fiskeriene, annen naturlig dødelighet og reduksjon av leveområdene, har vi ikke data som tilsier at skarv og sel er viktige årsaker til torsk og andre fiskearters tilbakegang i Oslofjorden."

 

mEn jeG hAr sett oPPtil flEre seL sOm seR MetTe uT, sÅ da Er dE årSaken!

Ok....

 

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 7 timer siden:

Ganske mye av fraværet av torsk og annet havlevende, har nok med mylderet av sel og skarv å gjøre. Oppblomstringen av skarv, fra så å si ingen for få år tilbake, til i dag, skarv på annenhver holme, bør ha sin virkning.

Jeg er også enig i at dette er faktorer som antagelig virker inn. Nå har jo forskerne gått langt i å avvise dette, men jeg vet ikke om jeg stoler helt på det.

 

Midtpinne skrev for 3 timer siden:

MDG er vel det eneste partiet som er for kjernekraft i Norge. Kjernekraft monner, ikke noe problem å skaffe ren energi egentlig.

Hmm, det var jeg ikke klar over. Det er jo i seg selv en grunn til å stemme mdg. 

 

 

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Sannsynligheten er vel også stor for at årsaksbildet er komplisert, og at ulike grupper ser ulike årsaker som de store årsakene?

:yesnod:

 

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Er det per i dag noen konsensus/ enighet i hva som er årsakene?

Det virker ikke sånn. 

 

nomen skrev 1 time siden:

Kanskje man kan begynne med de store tingene, som overgjødsling via vassdragene og urenset kloakk ved styrtregn?

Eller, det ble kanskje veldig dyrt og ubeleilig det...."vi får nok finne på noe å ta folket på isteden"

Ta med deg bunntråling også i den oppsummeringen, da blir det virkelig vanskelig å få gjennomslag. Da er det lettere å rette baker for smed. 

 

Midtpinne skrev 55 minutter siden:

Når man ser den videoen postet litt tidligere i tråden kan man virkelig lure på hvorfor det i det hele tatt går an å mene at man ikke skal totalfrede Oslofjorden.

Nå har ikke jeg sett den videoen, men det er kanskje ulik oppfatning av hva totalfredning innebærer?

 

Link to post
Share on other sites

Mens vi venter på at noen andre skal ta tak i de store kildene synes jeg vi som brukere av fjorden bør ta et oppgjør med oss selv og hva vi kan gjøre. Nå,  med en gang. Her kommer tre forslag:

1. Vurder om du kan bytte bunnstoff til noe uten tungmetaller og mikroplast. 

2. Vurder om du kan redusere tømming av septiktank i fjorden. 

3. Legg press på din lokale havnesjef slik at han kan få på plass fungerende septik tømming og begynne å sette miljø krav til båter han leier ut plass til

 

Men det aller viktigste vi kan gjøre er selvsagt å stemme grønt.:smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...