Jump to content

MDG vil totalfrede Oslofjorden.

pipe

Recommended Posts

Lignite er jo brunkull. Det er verstingen av alle verstinger. Både når det gjelder utslipp til atmosfæren ved bryting, ruinering av landskap og til slutt forbrenning. Øst Tyskland ble store på dette under den kalde krigen. Da jeg jobbet på Den norske Remfabrik var tilbud til den utvinningen i mangemillionersklassen på 70-tallet. Og dette driver de med enda. Forbausende. 

Hulda skrev 1 time siden:

Du glemte:

Jeg har sett det på TV

Jeg har lest det på Wiki

Jeg har sett det på Youtube

Da er det ganske komplett.

:lol: .............eller at jeg hørte Donald Trump si det :lol:

En ting er sikkert (tror jeg) at i denne koronatiden har det kommet fram uendelig mange teorier - hvor de fleste er konspirasjonsteorier, dette gjelder ikke bare klima/miljø og Oslofjorden, det gjelder overalt. Jeg har (dvs hadde) en venninne (52 år og rimelig oppegående) som konsekvent har nektet å la seg vaksinere. Hun er livredd for hva vaksina evt kan gjøre med henne. Men mest er hun bekymret over alle som har sittet alene/vært ensomme, alle barn/ungdom som har måttet ha skole via pc etc. Selv er hun uføretrygdet. Hun har konsekvent nektet å la barna sine vaksinere - da snakker jeg om alle vaksiner man får fra fødselen av. Hun hører mer på Trump enn på Sølberg og Støre :nonod:)

Dette har ingen ting med maritimt miljø å gjøre, jeg vil bare påpeke at det er mange besserwissere der ute - som nekter å tro på fagkunnskapen - selv om den også endres over tid. Det har noe med at "veien blir til mens man går!"

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

altera mulier skrev 1 time siden:

Hun hører mer på Trump enn på Sølberg og Støre :nonod:)

Dette har ingen ting med maritimt miljø å gjøre, jeg vil bare påpeke at det er mange besserwissere der ute - som nekter å tro på fagkunnskapen

Er det å lytte til fagekspertise dersom man stoler på Solberg og Støre?

Det har skjedd veldig store endringer i indre oslofjord de siste 10 - 15 årene. Tidligere var det ikke noe problem å få god fangst av torsk hvis man kjente til gode fiskeplasser men nå er det helt dødt. Blåskjell var det også mer enn nok av. Nå virker det helt dødt. Selv brennmanetene er borte. Tror heller ikke det kommer makrell som før.

Måkene har stort sett flyttet inn til Oslo sentrum og til boligstrøkene rundt Oslo. 

Så hva har skjedd? Jeg tror ikke man vet svaret.

4 minutes ago, Komodo said:

Er det noen her inne som driver med dykking i indre Oslofjord og kan si noe om hva man ser under vann?

Lite vegetasjon, men fortsatt stort sett det samme jeg har sett de siste 15årene. eremittkreps, ulke, småfisk, strandkrabber. Jeg har ikke merket noen stor endring de siste 5 årene med unntak av svært mye mer stillehavsøsters.

Når det er sagt så er det svært trist i forhold til resten av landet. Det er stort sett brunt over alt,men det har ikke skjedd de siste 5 årene.

Vittig skrev 9 minutter siden:

Lite vegetasjon, men fortsatt stort sett det samme jeg har sett de siste 15årene. eremittkreps, ulke, småfisk, strandkrabber. Jeg har ikke merket noen stor endring de siste 5 årene med unntak av svært mye mer stillehavsøsters.

Hvor langt ned (dypt) står denne Stillehavs østersen...?

Komodo skrev 3 minutter siden:

Er det å lytte til fagekspertise dersom man stoler på Solberg og Støre?

bliss X skrev 1 minutt siden:

Jeg tror ikke man vet svaret.

Ærlig spørsmål:

Hva er terskelen for at dere finner en kilde troverdig og verdt å lytte til? 

Anser dere forskingsmiljøer som grunnleggende ærlige, eller ser dere på dem som grunnleggende korrupte?

Hvis dere hypotetisk aksepterer at; jo; forskere prøver som regel å presentere funnene sine på en ærlig måte - vil dere da være villig til å revurdere eget syn om forskning går på tvers av hva man selv tror og mener?

Og tenker dere at politikere aktivt går inn for å forlede det norske folk gjennom en konspirasjon? 

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

Aller helst ville han nok hørt på fagekspertisen i Rødt og MDG...??

Ida Marie III skrev 27 minutter siden:

Å nei du, den gass produksjonen skal glødehodene i MDG stenge ned...??

Er det sånn at repetitive hatske utspill uten substans mot meningsmotstandere er helt i orden så lenge man slenger på en smiley på slutten?

Når du snakker om disse medmenneskene - anser du dem som folk i det hele tatt?

6 minutes ago, Ida Marie III said:

Hvor langt ned (dypt) står denne Stillehavs østersen...?

ikke så dypt. Kan ikke huske å ha sett noe dypere enn 10 meter, men den kan være skikkelig fæl for båter. fant en som hadde vokst på insiden av rist forran vannintak på en fairline corsica 37 og effektivt blokkerte vanninntak. Ikke enkelt eller hyggelig å knuse den for så å pille ut restene med en kniv. 

Redigert av Vittig (see edit history)
Grønnskollingen skrev 58 minutter siden:

Hva er terskelen for at dere finner en kilde troverdig og verdt å lytte til? 

Anser dere forskingsmiljøer som grunnleggende ærlige, eller ser dere på dem som grunnleggende korrupte?

Jeg tror en kilde er tro mot sin oppdragsgiver og egen markedsverdi.

Når NIVA sier noe om miljøtilstanden i Oslofjorden, så tror jeg:

-beskrivelsen stemmer med virkeligheten, men inneholder ikke nødvendigvis hele virkeligheten eller alt som er vesentlig for å beskrive virkeligheten.

-den inneholder salgsargumenter for å fortsette oppdraget, eller anbefaler flere undersøkelser, og må inneholde oppdragsutløsende ord som; global oppvarming, klimakrise og nedsmelting av Grønnlandsis. Uten disse ordene har heller ikke rapporten noen markedsverdi overfor journalister.

-den setter ikke oppdragsgiver i forlegenhet ved å antyde at det er gjort en dårlig jobb under nåværende regime.

-Oppdragsgiver har lest og kommentert rapporten han har betalt for før den utgis. 

Redigert av Havarita (see edit history)
23 minutes ago, Audiquattro said:

Rydder man ikke opp i utslippet fra landbruket, spiller det liten rolle hva resten av oss gjør. 

Enig i at vi må gjøre noe med landbruksutslipp, skipsfart, energiproduksjon etc. og dette må vi være kritiske til håndteringen av, men det betyr ikke at vi skal la være å rydde i egen hage først av den grunn.

Grønnskollingen skrev 49 minutter siden:

Er det sånn at repetitive hatske utspill uten substans mot meningsmotstandere er helt i orden så lenge man slenger på en smiley på slutten?

Når du snakker om disse medmenneskene - anser du dem som folk i det hele tatt?

Nei, du har naturligvis helt rett.

Ta Oslo. Her er det forbud mot å dumpe veisnø i havnebassenget, vært slik mange år. Det er et faktum. Ett av de 'avrenningsfrie' deponiene ligger på Taraldrud. Vinteren 2016/17 ble det saltet 948 tonn veisalt i Oslo. Etter at MDG og de andre kom i posisjon, ble veisaltingen i Oslo vinteren 1018/19 26303 tonn, med intensjon om å redusere. Men i det går dårlig med sykkel og elektrisk 'sparkesykkel' i Oslo om vinteren. Om naturen skal få rå. Så i stedet for å dumpe snøen i fjorden, isper man skitten med salt, og lar det renne ut. Det er miljø i praksis. Ref. artikkel som @Havaritahar lagt ut over. 

Så er det en artikkel om MDG sitt besøk i Stavanger. Den artikkelen i Aftenposten behøver man ikke å tro på. Men om man tror på den, så er det ikke bra. Slik som 'vi behøver ikke å vite noe, vi skal bare bestemme politikken'. Jepp, da blir det bra.

Havarita skrev 5 minutter siden:

Jeg tror en kilde er tro mot sin oppdragsgiver og egen markedsverdi.

Når NIVA sier noe om miljøtilstanden i Oslofjorden, så tror jeg:

-beskrivelsen stemmer med virkeligheten, men inneholder ikke nødvendigvis hele virkeligheten eller alt som er vesentlig for å beskrive virkeligheten.

-den inneholder salgsargumenter for å fortsette oppdraget, eller anbefaler flere undersøkelser, og må inneholde oppdragsutløsende ord som; global oppvarming, klimakrise og nedsmelting av Grønnlandsis. Uten disse ordene har heller ikke rapporten noen markedsverdi overfor journalister.

-den setter ikke oppdragsgiver i forlegenhet ved å antyde at det er gjort en dårlig jobb under nåværende regime.

Men da går du jo veldig langt i å insinuere at Norsk Institutt for Vannforskning er korrupte?

At de tilpasser budskapet for ikke å sette oppdragsgiveren i forlegenhet.

Eller at de unndrar informasjon som de har avdekket.

Det er en ganske alvorlig beskyldning å rette mot forskningsinstitusjon, så om det er et rådende grunnsyn skjønner jeg at virkelighetsforståelsen blir så radikalt forskjellig.

Vittig skrev 10 minutter siden:

Enig i at vi må gjøre noe med landbruksutslipp, skipsfart, energiproduksjon etc. og dette må vi være kritiske til håndteringen av, men det betyr ikke at vi skal la være å rydde i egen hage først av den grunn.

Symbolpolitikk er viktig det også, selvsagt (kan f. eks. gi fint innhold til Insta kontoen)... 

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...