Jump to content

Hummersesongen 2021


Komodo

Recommended Posts

Årets hummersesong nærmer seg med stormskritt. I går fikk jeg meg en tur ut for å skaffe agn. Det var makrell å få, men ikke de helt store stimene. Den stod også veldig dypt, helt nede ved bunn på grunnene på 25-35m.

 

Her er resultatet gårdagens fisketur, litt over ei halv tønne. Tipper kanskje 30kg.

20210910_183219.jpg.cbf46a9a5dac4b8fa19446a2fd3770dd.jpg

 

20210910_204040.jpg.616ec593a21bd24e900b0c31952d919d.jpg

 

Tok med ei bøtte hjem til mat også, så da blir det kokt makrell med laubær, helpepper og løk, og en vending med makrellkaker 😊

20210910_212341.jpg.4f78a10572180b8f89220b60fce92e58.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Kan også melde om at jeg har gått over teiner, tau og blåser. Det er alltids litt vedlikehold og rep på teinene, tau som må byttes, og blåser som skal males og merkes. Når man fisker i litt værutsatte områder blir det endel slitasje på utstyret. Teinene blir slitt under, og mange må surres med nytt tau. Har også hatt båten oppe for en "vårpuss", og gjort litt vedlikehold på teinehaleren.  

Link to post
Share on other sites

Det blir desverre ingen hummersesong på meg i år. Det er for mange andre ting på gang. Men jeg håper på en krabbetur til Tisler som sesongavslutning. Grunnet en liten helseutfordring ble det nesten ikke båtliv i år og heller ikke nok makrell til hummerteiner. Men nå er jeg 100% frisk, minst 10 år yngre og kommer sterkt tilbake neste år . .

Link to post
Share on other sites

Har vært flink i år, og har mer enn nok agn. Må huske å bytte alle bomullstrådene. Skal også sette 8 meter flytetau nederst på alle teinene. Ble litt dykking for å få opp alle teinene i fjor, den ene hadde blitt unngått med flytetau nederst. Utfordringen er at jeg setter grunt og på hellende terreng så trenger litt ekstra tau. Veldig trygt for andre båter her, ingen grunner å sette på, så 30 meter fra land er det ingen dobber. 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 2 timer siden:

Hold skarp utkikk og håp på at alle bruker synketauv.

Jeg kjenner ingen som ikke bruker flytetau nederst og synketau øverst. Men selvfølgelig, det kommer jo alltids noen nybegynnere til som ikke tenker seg om og bruker flytetau hele veien. Men i tillegg til synketau vil jeg også anbefale å henge på et lite lodd 3-4 meter under blåsa. Det kan være et lite blylodd, eller 10-15 cm med kjetting som jeg bruker. Da står tauet rett ned fra blåsa, og det skal mye mer til for å få det i propellen.

 

Ellers er jeg spent på om det kommer noen nye restriksjoner fra fiskeridirektoratet i siste liten.

 

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Når er det starten da dere legger ut disse fordømte blåsene med liner en får i propellen?

Stått opp med feil bein igjen Lars :wink: 

https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Artar/Hummarfiske/Fredings-og-bevaringsomraade

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev Just now:

Nei da, men jeg blir litt oppgitt når jeg møter blåser midt i 10m åpningen i sjeteen ved Drøbak, midt mellom en rød og en stake.

 

Det går sport i å sette teinene midt i leia der det er mest mulig trafikk. De som står på de værste plassene, drar jeg opp å setter de på land rett i nærheten, kansje eieren tar ett hint 

 

Forøvrig så var det ett stort feilsteg og tillate fiske grunnere enn 25m resten av året. Ser det har kommet endel teiner på de kjente hummer plassene allerede 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 33 minutter siden:

Ser det har kommet endel teiner på de kjente hummer plassene allerede 

 

Og hva er galt med det . ? Hummer og krabbe holder gjerne til på de samme plassene.

Det er da fullt lovlig og anstendig å fange krabber. Jeg er selv en av dem som setter krabbeteiner om høsten. Selvfølgelig med riktige fluktåpninger og ellers lovlig redskap.

 

Eika skrev 33 minutter siden:

Det går sport i å sette teinene midt i leia der det er mest mulig trafikk

 

 

Det tror jeg ikke er noen vanlig sport. Problemet er nok også båtførere som ikke holder godt nok utkikk. Jeg setter ikke i leia, bruker synketau med ekstra lodd, merker tydelig med rødt flagg. Likevel greier noen å kjøre på.

 

For et par uker var det arrangert regatta med vendepunkt på krabbefeltet. Det var så tett med seilbåter da vi ankom at vi umulig kunne gå inn der for å trekke den ene teina. Neste dag var blåse med flagg forsvunnet og teina tapt.

 

Lars H. skrev 50 minutter siden:

Nei da, men jeg blir litt oppgitt når jeg møter blåser midt i 10m åpningen i sjeteen ved Drøbak, midt mellom en rød og en stake.

 

Jeg har stort sett hvert år passert mellom de stakene i løpet av hummersesongen. Det ligger vanligvis mange blåser i området, men jeg har aldri sett noen midt mellom stakene. Det ville jeg ha rapportert.

 

 

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 22 minutter siden:

Og hva er galt med det . ? Hummer og krabbe holder gjerne til på de samme plassene.

Det er da fullt lovlig og anstendig å fange krabber. Jeg er selv en av dem som setter krabbeteiner om høsten. Selvfølgelig med riktige fluktåpninger og ellers lovlig redskap.

Men ikke alle er like hederlige som deg Nils. Når det kontroll blir det tatt mange teiner med ulovlige fluktåpninger. Jeg er derfor enig med @Eika at det var en generaltabbe å tillate krabbeteiner grunnere enn 25m. Det blir rett og slett vanskeligere å håndheve ulovlig hummerfiske.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 40 minutter siden:

Jeg har stort sett hvert år passert mellom de stakene i løpet av hummersesongen. Det ligger vanligvis mange blåser i området, men jeg har aldri sett noen midt mellom stakene. Det ville jeg ha rapportert.

 

Men det har jeg, både i åpningen på Hurumsiden og den ved Kaholmen selv om jeg ikke er der så ofte i oktober. Så der er nok en del "tullinger" som fisker hummer.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Jeg kjenner ingen som ikke bruker flytetau nederst og synketau øverst. Men selvfølgelig, det kommer jo alltids noen nybegynnere

Litt forskjell på landsdeler. Etter å ha fisket noen år i ytre oslofjord prøvde jeg meg på vestlandet. Fikk ingenting. Tok ett dykk, og fant ut at hummeren sto fra 2 til 6 meter dypt. Da er flytetau vanskelig. Kommer til å ha noen meter flytetau nederst, risikerer at noe ligger å flyter når teina ligger på 3 meters dyp. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 16 minutter siden:

Litt forskjell på landsdeler. Etter å ha fisket noen år i ytre oslofjord prøvde jeg meg på vestlandet. Fikk ingenting. Tok ett dykk, og fant ut at hummeren sto fra 2 til 6 meter dypt. Da er flytetau vanskelig. Kommer til å ha noen meter flytetau nederst, risikerer at noe ligger å flyter når teina ligger på 3 meters dyp. 

 

Har dykket i 40 år, har aldri sett hummer på 2 meters dybde...

Hummeren kan jo risikere å stå tørt på lavvann da, om det er litt langt nord på Vestlandet...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Har dykket i 40 år, har aldri sett hummer på 2 meters dybde...

Hummeren kan jo risikere å stå tørt på lavvann da, om det er litt langt nord på Vestlandet...

Har sett hummer på land på lavvann. Den står grunt her. Den står dypere ute i havgapet. Inne i fjordene er det lite bølger og lite bevegelse, dermed kan hummeren stå høyt uten at bølgebevegelse forstyrrer. 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

 

Har dykket i 40 år, har aldri sett hummer på 2 meters dybde...

Hummeren kan jo risikere å stå tørt på lavvann da, om det er litt langt nord på Vestlandet...

 

Jeg har fått hummer på 1meters dyp i juli, under leppefiske. Må innrømme at jeg fikk litt sjokk da 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev On 9/11/2021 at 16.25:

1 okt starter teppebombingen av skjærgården. Hold skarp utkikk og håp på at alle bruker synketauv.

 

Det håper jeg også, men det blir vel som vanlig er jeg redd. Hvert år er det mange teiner med flytetau, gjerne 3-4 meter ekstra på overflaten. Samt doble blåser med tau mellom for at fiskeren skal kunne føle seg som Sig Hansen i Deadliest Catch når de får kaste kroken sin og føle seg litt ekstra mandige. Dette skjer på den tiden av året hvor morgener og kvelder er blitt godt mørke, så for meg som er i båten halv sju hver morgen for å komme meg på jobb så er oktober og november litt ekstra utfordrende. Men noen utfordringer må man vel ha, det er vel viktig å få tømt havet for disse hummerene....:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...