Jump to content

Hummersesongen 2021


Komodo

Recommended Posts

NilsPils skrev for 5 timer siden:

Teak fra egen skog er ikke alle forunt

Høres helt fantastisk ut Nils!

 

Jeg synes du skal kose deg så godt du kan i Thailand. Når du kommer tilbake til Norge møter du båtlivet med ny sprut. Hver årstid, og hver verdensdel har sin sjarm :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Legger inn et par bilder av de to siste soknedreggene jeg mekket sammen. 

 

Denne fungerer veldig bra, men den burde vært minst dobbelt så tung. Tipper den veier 4kg. 

20211217_130509.jpg.984c0dc3f4f5cfb58322edc50e830108.jpg

 

20211217_130513.jpg.5255e223ac135a27eaaefd33bb04844b.jpg

 

20211217_130513.jpg.5255e223ac135a27eaaefd33bb04844b.jpg20211217_130524.jpg.a14968b64646be38bad4af75b3e5c9c2.jpg

 

Ideen her er det samme som med spettet. Jeg har sveiset på en bøyle ca 1/3 fra tuppen, og skråskjært tuppen slik at den lettere skal plukke opp tau. Når tauet er festet i bøylen vil den heller ikke rotere slik som vanlige soknedregger, det gir uhorvelig mye tvinn på tauet. Bak har jeg sveiset på to klør slik at den kan plukke opp tau selv om den ikke ligger flatt på bunnen. Her brukte jeg M8 gjengestenger som jeg stivet av med 8mm rundtstål. Det har holdt. Poenget med gjengestenger er at det skal bli friksjon slik at tauet låses fast og ikke sklir gjennom dersom den får tak i et tau uten blåse. Kan bekrefte at det også fungerer. Har plukket opp mye med denne. 

 

Ca 10 meter opp har jeg hengt på denne i et 2m langt tau. Ideen med det er både at den skal knekke ned vinkelen på lina, og at den skal grabber tak i tau som står opp i vannet pga blåser som ikke er synlig på overflata. Denne har også tatt tak i et par teiner. Her har jeg også bare sveiset på klør på den ene siden, da det er ment at den skal henge i en retning i vannet. Hvor bra det fungerer vet jeg ikke, men den er i alle fall for lett.

20211217_130543.jpg.ef42ddc15c59c82fcc51df1a4e04b02a.jpg

 

I tillegg har jeg hengt på et blylodd på ca 3kg 5 meter lenger opp. Klarer da å holde kontakt med bunnen på 35m v 1,5 knop.

Link to post
Share on other sites

Slik ser sokna mi ut. Den er først og fremst laget for å få tak i tau som ligg på bunn.

Typisk fiskeline og redskap som er på line. Laget bøy på rundstålet så den kan gå

over hard bunn uten å sette seg så lett fast. Og spiler motsatt vei så ikke tau som bli

huket på faller av hvis det blir slakk.

Tipper den er rundt 15kg og så bruker jeg et tilsvarende lodd når jeg er nede på 100 favner

eller mer. Har fungert bra.F0E4332E-408D-4911-B8A4-59ED4DF84017.jpeg.bb4dbb3a0cc615dda00c928325c72925.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ask skrev On 22.12.2021 at 20.35:

Hei Komodo. I dag dykka eg i Bømlafjorden. 

Eg fann, og tok opp, to fine hummarteiner. Eit kjempefint dykk, 32+ meter vertikal sikt. Ein fin torsk, ein breiflabb, og ein del kamskjell blei med opp. Ikkje f. om eg fann teina eg festa favorittdekobøya mi til for ein månad siden. 

Bra innsats Ask :thumbsup:  Kamskjell og beiflabb er noen av de beste råvarene man får fra havet! Misunner dere som har tilgang til dette rett utenfor stuedøra. For ikke å snakke om det klare, fine vannet dere har der borte. Den decobøya kan nok bli lei å finne igjen. Hvis det var en viss størrelse på den, så kan den fort ha dratt med seg teina ut på dypere vann, langt fra der du holdt på. Men dersom lufta har gått ut av den så ligger vel alt bortover bunn ett eller annet sted. 

 

Som du kunne lese i denne tråden, så plukket jeg også opp et par teiner her rett før jul. For min del har det med å renske opp for teiner, ruser, tauverk og søppel blitt en liten hobby. Jeg har alltid syntes at det er trist å se masse søppel når man dykker, så det gir en viss tilfredsstillelse å renske opp for slikt. Sokning og dykking er da en fin kombinasjon.

 

Når det gjelder trådens tema så er jo hummersesongen avsluttet her øst, men jeg har ennå 12-14 stykker i sanketeina. Det blir å hente dem opp å koke dem nå i romjula. Noen blir servert til julelunsj, resten får vi vel fryse ned. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hummersesongen er over for lenge siden, men Komodo fortsetter å renske opp Hvalerskjærgården for redskap.

 

I går trakk jeg opp 10 teiner som var mistet rett i nærheten. 

20220217_180412.jpg.1f4134d0d4872194d52b35ea3ca2955c.jpg

 

I flere av teinene var det krabber og fisk. Noen av teinene bar preg av å ha stått og fisket i flere år, fulle av råtne rester og gjørme :lipseal:

20220217_132213.jpg.f9a3c302c9e2f43c90b2f44d496aeced.jpg

 

Her er ei av teinene hvor navnet var leselig på blåsa. Ubrukelige teiner spør du meg, men eieren ble veldig glad for melding om at den var funnet :thumbsup: (Ps: Han fikk samtidig en refs for å fiske med alt for kort tau og lette teiner uten lodd :giggle: Akkurat denne teina fant jeg da jeg dykket etter soknedreggen min som hadde satt seg fast i kabelen til ei fyrlykt. Teina lå like ved siden av soknedreggen på ca 35 meters dyp, og blåsa var 10 meter under overflaten...

20220211_171839.jpg

 

Denne har stått et par år...

20220128_152216.jpg

 

En hagestol hadde viklet seg inn i soknetauet :lol: Dette er fra forrige gang jeg var ute, for et par uker siden. Dro opp en haug med teiner, garn og søppel da også. 

20220128_172135.jpg

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott innsats 👍👍hva gjør du med alle teinene som ikke har merket eier? De av god kvalitet kan du jo bruke selv, men det er jo begrenset hvor mange teiner en har brukt for også. En klassisk tabbe mange uerfarne gjør er å ha alt for stor blåse/dobbe iforhold til vekta på teina, og tykt tau som fanger mye strøm, så med litt vær og strøm driver teina rett avsted. 

Link to post
Share on other sites

Flink øgle! :giggle: Flott at du gjør en jobb der! Mandal Dykkerklubb er også veldig ivrige på det området. Og angående den oransje Biltema-teina er den noe av det verste mølet jeg har fisket med. Jeg fisket med tre sånne og tre av de billigste klappteinene til Europris i min aller første sesong med hummer, og jeg fikk åtte til sammen i Europris-teinene, men ikke en eneste i Biltema-teinene.

 

Og ikke bare uerfarne som gjør tabben med tauet. Et sted utenfor Mandal som kalles Villingskjærene er det ganske brått ned. En yrkesfisker hadde satt litt for nær kanten der, så den gikk utfor. Den hadde surret seg inn i tauet til en av mine havteiner på rundt 50-70 meters dyp (vanskelig å vite sikkert fordi det er så bratt, og fulgte med den opp. Så dobben på den var minst 20 meter under vann, kanskje 40. Og det var ikke de minste teinene, det var vel rundt tikilos. Jeg bruker stort sett bare 18-20-kilos, så hvis mine har flyttet seg, vet jeg at det har vært folk der...

 

Link to post
Share on other sites

Andora skrev for 1 time siden:

Flott innsats 👍👍

 

Mastiff skrev for 1 time siden:

Flink øgle! :giggle: Flott at du gjør en jobb der!

 

Ask skrev 1 time siden:

Veldig bra Komodo!

Takk for det karer :flag_bp: Det er en grisejobb å holde på med dette, men det føles tilfredsstillende å renske opp søppel fra bunn. Vi som har oppholdt oss under overflata en del år vet jo hvor trasig det er å finne søppel når man dykker. Så det er egentlig tre sider ved dette. Det ene er å rydde opp for søppel, det andre er å forhindre ytterligere spredning av mikroplast i naturen (alt tau, blåser og nett på teinene er jo plast!), og sist men ikke minst, unngå at spøkelsesredskap står og fisker i år etter år. Det siste der er jo imidlertid ikke så stort problem lenger for hummerteiner. Er de lovlige skal de jo være utstyrt med råtnetråd og åpne seg. 

 

Andora skrev for 1 time siden:

hva gjør du med alle teinene som ikke har merket eier? De av god kvalitet kan du jo bruke selv, men det er jo begrenset hvor mange teiner en har brukt for også.

Hvis blåsa er veldig grodd er som regel navnet borte, men flere av de jeg har soknet opp har kommet tilbake til sin rettmessige eier. Det har også vært kjentfolk. Resten stabler jeg opp bak garasjen for senere bruk. Klappteiner legger jeg igjen i havna, da forsvinner de som regel etter en stund. Det forsvinner jo noen av mine teiner også. Noen havner nok i en annen manns garasje, andre blir tatt av været, eller tauet kappet av en propell. Aldri godt å si. Men de siste to årene har jeg mistet tre teiner på grunn av at tauet har røket. En av de har jeg funnet tilbake ved dykking, de andre to kommer jeg til å lete etter utover våren. Har merket av waypoint på dem. 

 

Andora skrev for 1 time siden:

En klassisk tabbe mange uerfarne gjør er å ha alt for stor blåse/dobbe iforhold til vekta på teina, og tykt tau som fanger mye strøm, så med litt vær og strøm driver teina rett avsted. 

Ja, kan bekrefte det. De teinene jeg har funnet med blåse på har som regel sklidd ned på dypere vann. Ser flere som fisker med 20-25m tau i skråninger som går bratt ned til 40-50 meter. For stor blåse er ingen gjenganger her, tvert imot. Men mange er nok ikke klar over hvor den vertikale kraftkomponenten blir i teinetauet dersom det er kort. Kraftig strøm pluss dårlig vær gjør da at teinene flytter seg. De aller fleste som fisker med disse lette klappteinene bruker heller ikke noe lodd i dem. De veier jo nesten ingenting, så det er å be om trøbbel. Jeg synes selv de letteste skotteteinene (9kg) er for lette i dårlig vær, så jeg kommer til å stripse inn noe armeringsjern i mine teiner fra neste høst. Vil ha alle teiner over 12-14kg. Gjorde et forsøk med å støpe inn litt betong i ei teine. Det fungerte greit, men stål har høyere egenvekt, så det blir mer effektivt.

 

Ask skrev for 1 time siden:

Hugs å melda inn teinene, så får klubben din pengar, og funna blir registrert.

Har prøvd å melde inn funnet redskap, men det ga jeg opp. Synes den appen var bare surr. Er ikke medlem av noen klubb lenger heller, så det faller også bort. Dessuten, er ikke den ordningen avviklet? Trodde den potten var delt ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg er vandt med å bruke sement til lodd, hvor tunge avhenger jo litt på teinetypen, nå er det noen år siden jeg har fisket, men min far er ivrig, han lager teinene selv, og til min bror og søster. Nå er det stort sett teiner med hotell, før var det små teiner vi brukte, alle runde men de med hotell er større. 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 16 timer siden:

Og angående den oransje Biltema-teina er den noe av det verste mølet jeg har fisket med.

 

Båtkompisen min hadde engang en sånn. Den trengte ikke råtnetråd. Krabbene lagde hull og tok seg ut på egenhånd . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev On 19.2.2022 at 11.22:

Viser der blant annet til hvordan avlive en hummer rett før den havner i pannen.

Godt og enkelt beskrevet.

 

https://godfisk.no/sjomatskolen/handtering/koking-og-deling-av-hummer/

 

Takk for link Gudrun :thumbsup:

 

Det er sikkert smart å avlive hummeren før man putter den i gryta. Men jeg er litt småskeptisk på den metoden de beskriver. Hvis man klyver halve hodet på hummeren, vil ikke mye av innmaten i hodet koke ut i kjelen, bla. innholdet i paven? Noen som har testet denne metoden?

 

image.png.54b13124e7c26f119e0cafab903192ea.png

 

Link to post
Share on other sites

Saken er sakset fra Fiskeribladet, hele saken her:

 

https://www.fiskeribladet.no/utenriks/hummer-skal-avlives-for-koking-sier-dansk-fiskeriminister-og-slik-er-det-ogsa-i-norge-/2-1-1171223

 

Ellers hadde jeg akkurat fått en helt ny kjøkkenkniv i gave i høst. Var ikke noe problem å dele hodet på en hummer slik det er vist til. Oppdaget ikke noe unormalt på smak eller utseende ved rensing.

 

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 46 minutter siden:

Ellers hadde jeg akkurat fått en helt ny kjøkkenkniv i gave i høst. Var ikke noe problem å dele hodet på en hummer slik det er vist til.

Kløv du hodet helt tilbake til krysset? Kokte mye av innmaten i hodet ut?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...