Jump to content

Hummersesongen 2021


Komodo

Recommended Posts

Andora skrev for 2 timer siden:

@Komodo når du sier 11 på 9 teiner, er det da 11 stk som du kan ta med hjem, eller er det ink rogn og småhummer?? 

11 lovlige som ble med hjem ja. I tillegg gikk 5 over ripa, bla ei stor hoe uten rogn. Men den var et par cm for lang, så den måtte gå 😩 Men den teina var det 3 stykker i, så da er det liksom ikke så ille 😄 Leste i går at ei hoe på 40cm (tror jeg det var) kan ha 40.000 rogn, mens ei på 25cm kan ha 4000. Det er altså en formidabel forskjell på hvor mye mer rogn de store kan bære fram. Det sier jo mye om hvor viktig det er å verne om stor hummer. 

Link to post
Share on other sites

Ja, fornøyd med det :thumbsup: Men det er gjerne bare de første få trekkene som er bra, deretter daler det gradvis nedover. I år har det nok vært litt ekstra bra siden det er få som har våget seg ut på de beste plassene på grunn av været. Blir nok en endring på det denne uka. Så jo i går kveld at det allerede har begynt å tette seg med mer redskap utpå.

Link to post
Share on other sites

For dere som ikke kjenner til den luringen @Komodo fra før av, så dykker han hele sommeren og bruker oksepisk for å dressere alle hummerne i området til bare å gå inn i hans egne teiner, som er merket med en rosa sløyfe. Derfor får han så mye! :giggle: Og en liten modifisering til "best fra starten av": Det kan være bra de siste ukene også, når alle andre er borte. Men da må teinene stå hele uka, for hummeren beveger seg mye mindre når vannet er blitt halvannen måned kaldere.

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 1 time siden:

For dere som ikke kjenner til den luringen @Komodo fra før av, så dykker han hele sommeren og bruker oksepisk for å dressere alle hummerne i området til bare å gå inn i hans egne teiner, som er merket med en rosa sløyfe. Derfor får han så mye! :giggle:

Den har jeg meget stor tro på

.dagens beste.. :flag_bp:

Ser absolutt for meg mannen med oksepisk🤣🤣🤣

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har prøvd OK Marines pelletsagn (det er vel stort sett det samme agnet alt som er på markedet av pellets) på hummer? Jeg husker ikke om jeg har prøvd det. Jeg har brukt det i havteiner når jeg har fisket kreps, for det går mindre krabber inn med det agnet enn med fersksaltet makrell, som jeg fisker kreps med i krepseteiner.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 3 timer siden:

For dere som ikke kjenner til den luringen @Komodo fra før av, så dykker han hele sommeren og bruker oksepisk for å dressere alle hummerne i området til bare å gå inn i hans egne teiner, som er merket med en rosa sløyfe. Derfor får han så mye! :giggle:

:lol:

 

Mastiff skrev for 3 timer siden:

Og en liten modifisering til "best fra starten av": Det kan være bra de siste ukene også, når alle andre er borte. Men da må teinene stå hele uka, for hummeren beveger seg mye mindre når vannet er blitt halvannen måned kaldere.

Ja, det har hendt at jeg har fått bra i slutten av sesongen også. Men jeg bruker mye tid på å flytte teiner og lete opp plasser, tror det svarer seg. Prøver også å ha mye agn i teinene.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 5 timer siden:

Er det noen som har prøvd OK Marines pelletsagn (det er vel stort sett det samme agnet alt som er på markedet av pellets) på hummer? Jeg husker ikke om jeg har prøvd det. Jeg har brukt det i havteiner når jeg har fisket kreps, for det går mindre krabber inn med det agnet enn med fersksaltet makrell, som jeg fisker kreps med i krepseteiner.


Min erfaring er at dette agnet er krabbemagnet. Har fått hummer på det, men som regel holder teina på å sprenges av krabbe

Link to post
Share on other sites

Tok du ikke meningsmåling, altså? Du kunne også prøvd å true dem: "Den som kom først inn, skal først i gryta, men da må dere to andre sladre hvis dere skal få leve litt lenger." Og de kan være på samme område en sjelden gang. Hummeren jeg fikk, på sandbunn. Kreps som er på steinbunn og grunt vann, må ha gått seg bort. De brukte vel Apple Maps istedenfor Google Maps...

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også fått hai, men det var småflekket rødhai. Jeg satte den pent uti igjen, men fruen nektet å kysse den først... Ellers får jeg masse langfingerkreps hvis jeg bommer litt med krepseteinene og kommer over steinbunn. Fantastisk gode, Under i Spangreid serverer disse rakkerne. Men to som hadde vært der, syntes mine var mye bedre, for de på Under var tørre og seige. Altså er de kokt for mye! :giggle: Å ja, og så hender det jo at jeg får Trond Giske i krepseteinene, men det prøver jeg å unngå:

 

  proxy-image?piurl=https%3A%2F%2Fencrypted-tbn0.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcS4gp2xknVfVxzIdyruTee-wlSwlOFzfgMlyeyaP8t1bvDxdKZO%26s&sp=1633467400Ta3db36b2eadb3f827884252d9979fea01e4ea0ecefa8c7fb2ab03c5f79588a09

Link to post
Share on other sites

Ikke hummerteiner men leppefiskteiner, er noen år siden jeg ga meg med fiske, så er bare fritt etter hukommelsen. 5trådet tangbrosme, tangsprell, fløyfisk, paddetorsk, trollhummer, pyntekrabbe, dvergulke, vanelig ulke, nålefisk, ålekvabbe, tangkvabbe, sånn rar blomkål fisk (husker ikke hva den heter) og flere av disse var godt over nrek størrelse 

Link to post
Share on other sites

 

Mastiff skrev 18 minutter siden:

Å ja, og så hender det jo at jeg får Trond Giske i krepseteinene, men det prøver jeg å unngå:

 

  proxy-image?piurl=https%3A%2F%2Fencrypted-tbn0.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcS4gp2xknVfVxzIdyruTee-wlSwlOFzfgMlyeyaP8t1bvDxdKZO%26s&sp=1633467400Ta3db36b2eadb3f827884252d9979fea01e4ea0ecefa8c7fb2ab03c5f79588a09

Klasse 🤣🤣🤣 👍👍👍

 

Fikk en pen koketorsk på lørdag. Det er jo egentlig umulig, siden torsken er utryddet i Oslofjorden 🤔 Hummer og krabbe er daglig kombinasjon, men jeg tipper hummer har gått inn først. Kreps er helt vanlig i hummerteine lenger inn, men ikke utaskjærs.

 

Dykket etter teiner for en bekjent i vinter, da så jeg en stor kreps helt oppe på 15 meter. Den bodde på en leireflekk i ei fjellkløft. Like bortenfor satt det en fin hummer, og krabber var det nok av i fjellsprekkene rundt. Så at disse tre havner i samme teine er nok ikke veldig spesielt. Har opplevd det selv også. 

 

I krepseteinene får jeg mye småtorsk (som altså er utryddet), og av og til hai, steinbit, reker, blekksprut, flyndre, ål, mm. Kreps derimot får jeg lite av 😅

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 6 minutter siden:

Fikk ei halvflaske konjakk for noen år siden i krabbeteina. Fikk seinere høre det var en gave fra en kompis som hadde fått krabber fra meg tidligere... 

 

Da satte du vel på samme stedet igjen . . :lol:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 2 timer siden:

Fikk ei halvflaske konjakk for noen år siden i krabbeteina. Fikk seinere høre det var en gave fra en kompis som hadde fått krabber fra meg tidligere... 

En kompis fikk ei tom pilsflaske i hummerteina for noen år siden. Men det var nok en hilsen fra noen som hadde vært å hjulpet ham med å trekke teinene ...

 

Kan ellers melde om at hummer-bonanzaen ser ut til å være over. 4 lovlige på meg i går.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...