Jump to content

Hummersesongen 2021


Komodo

Recommended Posts

Komodo skrev for 8 timer siden:

Understreker forøvrig at jeg dreper krabbene før jeg knekker av klørne. Noe annet anser jeg som dyremishandling. Dette ble også forbudt for noen år tilbake. Noen av skrottene bruker jeg som for i sanketeinene. Hummeren elsker å gasse seg i krabbekjøtt.

 

Glad du nevnte akkurat det @Komodo  

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Her i sør meldes det om moderate fangster med snitt på 2-3 hummer pr 10 teine, enkelte har fått 5 stk. 

Været har vært dårlig og vanskelig å fått satt skikkelig.

Det går trått med oppbygging av hummerbestand, men betraktelig mindre teiner i sjøen i år kombinert med nye verneoråder gir håp for fremtiden.

Det er uansett kaffe og pjolter med de andre løgnhalsene ( les fiskere) på brygga som gjør at man gidder å holde på.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

Da lurer jeg på hvor du har fått krabbeklør fra! 

Kan love deg at det hvite, saftige kjøttet i disse krabbeklørne var tørre og smakløse :yesnod:

 

Ja, det lurer jeg også på...men kjøpe klør kan nok være tørre vil jeg tro...

Regner med det var en skrive feil der på slutten Komodo..?

 

Krabbeklør er skikkelig snadder...her vest er krabben ofte en plage, garn etc, og mange ta bare klørne, etter som det er alt for mye av den...dreper selvfølgelig krabben...

Jeg lar klør og krabben ligge å avkjøle seg i kokevannet, da blir alt mer mer saftig... 

Setter gjerne helle kokepannen til kjøling i sjøen for raskere avkjøling...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 50 minutter siden:

Ja, det lurer jeg også på...men kjøpe klør kan nok være tørre vil jeg tro...

Regner med det var en skrive feil der på slutten Komodo..?

Ooobs, der hadde visst en "ikke" falt ut :lol:

 

Ja, nykokte krabbeklør er langt fra tørt og kjedelig. Saftig, rent, hvitt krabbekjøtt. Skikkelig snadder! Og som du sier, kjøper kan krabbeklør i butikken kan de nok fort være tørre i kjøttet. Men jeg setter også pris på innmaten i skallet dersom jeg får fulle og fine krabber, noe som er mangelvare der ute jeg fisker. Lengre inn mellom øyene er det lettere å finne fulle krabber. Jeg heller av kokevannet med en gang, men sjokkjøler i kaldt vann med det samme. For hummer og kreps sin del er det mest for å stoppe kokeprosessen, men det gjør også at kjøttet ikke blir tørt mens de avkjøles. 

 

hanto1 skrev 1 time siden:

betraktelig mindre teiner i sjøen

Lite folk ute her også, men jeg regner med at det er pga. været. 15-17m/s igjen i dag, og de melder 10 i morgen. Deretter skal det bli roligere vindforhold. Tipper at mange har utsatt fisket noen dager. Trodde det skulle vært mye folk ute i går siden det var så lite vind, men det var ikke det da heller. Mulig årsake var at det blåste vesentlig mindre enn meldt.

 

hanto1 skrev 1 time siden:

Det er uansett kaffe og pjolter med de andre løgnhalsene ( les fiskere) på brygga som gjør at man gidder å holde på.

Høres ut som en koselig gjeng! Slike miljøer er gull verd :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

Hyggelig at du liker krabbe Lars :thumbsup: Men jeg regner med at når du bastant slår fast hva som er best, så snakker du ut fra din smak.

 

Selvfølgelig, Hva andre synes smaker godt er deres sak. Noe av det beste jeg kan få av mat er komler/raspeball/  . . ., men ingen skal klare å få i meg blodpudding.

 

Men krabbe, herlig. Og spesielt kokt om natten ute i skjærene etter at de er plukket for hånd hengende over ripen av en robåt med kraftig lys .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 12 minutter siden:

Men krabbe, herlig. Og spesielt kokt om natten ute i skjærene etter at de er plukket for hånd hengende over ripen av en robåt med kraftig lys .

Ja, det er noe med settingen også. Jeg er også oppvokst med den tradisjonen, men her ute må vi bruke hov, sjelden den går grunnere enn 1 meter. På sørlandet har jeg skjønt at det er vanlig at krabba går helt opp i vannskorpa, stemmer det?

 

Men tilbake til hummeren. Lite respons i tråden her i år synes jeg. Er det flere som har vært ute og trekt, eller har været stoppet de fleste rundt omkring? I dag er det regn og 16m/s her, så jeg venter i alle fall til i morgen med å dra ut. 

 

@Mastiff, hvordan er det med deg? Blir det noe hummerfiske i år?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 30 minutter siden:

Ja, det er noe med settingen også. Jeg er også oppvokst med den tradisjonen, men her ute må vi bruke hov, sjelden den går grunnere enn 1 meter. På sørlandet har jeg skjønt at det er vanlig at krabba går helt opp i vannskorpa, stemmer det?

 

Men tilbake til hummeren. Lite respons i tråden her i år synes jeg. Er det flere som har vært ute og trekt, eller har været stoppet de fleste rundt omkring? I dag er det regn og 16m/s her, så jeg venter i alle fall til i morgen med å dra ut. 

 

@Mastiff, hvordan er det med deg? Blir det noe hummerfiske i år?

Jeg fikk lagt ut fredag morgen, men som du beskrev over ble det ikke lett å få teinene på riktig plass i været som var (spesielt ikke siden jeg var slurvete og hadde glemt åpne lufteskruen på tanken, slik at motoren stoppet i ny og ne). Måtte bare få de ut og håpe på flaks. Ble en hummer igår men står over å trekke idag.

Link to post
Share on other sites

Som sagt deltar jeg ikke i år. Men i går gikk jeg med en litt større båt på slep fra Hankø Marina til Skjæløy. Det var  slalom mellom hummerteiner og tauverk.

 

Jeg må ærklære meg helt ening med dem som kritisere oss hummerfirskere når det ligger tettpakket med teiner i leia, Og det var mange med lange tau i overflaten mellom nesten usynlige dubber. Skjerpings . .  ?

 

Og noen setter teinene tett rundt sjømerkene. Vi hadde store problemer med å komme helskinnet rundt to av stakene under veis med slepet. I ett tilfelle måtte vi ta en laaaaang omvei for å komme rundt.

 

Vi benyttet værvinduet i går til slepet. I dag ligger vi i Mossekanalen i regn og blest. Ikke vær til å trekke teiner utaskjærs idag. Men det ser jo bar ut fremover i Oslofjorden. Vi gårv til Oslo og boblehavn . .

 

Ønsker alle et forsatt godt hummerfiske.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

@Komodo Jo da, jeg fisker, jeg har bare ikke så mye tid til overs til forumposting, det er latterlig mye jobb for tiden. Men det har vært et helsikes vær her i noen dager, så jeg kommer ikke så langt ut som jeg vil. Ett trekk til nå, i går, og det ble én lovlig hummer og noen krabber.

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var visst enda en artikkel om hummerfisket i Dykking.

https://dykking.no/nyheter/79-nyheter/847-na-blir-det-toft-a-vaere-hummer

 

Også her er fokuset på spøkelsesteiner. Som ivrig både dykker og hummerfisker, men først og fremst dykker, får jeg en bismak i munnen når jeg leser artiklene om hummer i dette bladet. Det blir trekt fram hvor mange teiner som blir mistet, og hva som skjer med teiner som blir mistet og spøkelsesfiske. Men de skriver ikke et ord om at det har blitt påbudt med råtnetråd, og at spøkelsesfiske ikke er noe tema på lovlige teiner nå. Problemet med teiner som mistes nå er da forsøpling og plast i havet. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 18 minutter siden:

Men de skriver ikke et ord om at det har blitt påbudt med råtnetråd,

Råtnetråd er ikke noe nytt som kom med forskriften. Alle teinene mine hadde råtnetråd da jeg kjøpte dem for mange år siden.

 

Noen som vet hvor lang tid det tar før den ryker . . ? Jeg er redd det tar ganske lang tid . .

 

PS. Og da kom jeg på et veldige enkelt forskningsprosjekt . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det kan ta ganske lang tid, virker det som. Iallfall hvis man tar opp teinene iblant. Jeg har teiner som har vært til og fra sjøen i hele sommer, og var med på halvannen måneds hummerfiske i fjor (tror jeg fisket så lenge), og råtnetråden er fremdeles så solid at jeg ikke gadd å bytte foran sesongen i år.

 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 6 timer siden:

Som sagt deltar jeg ikke i år. Men i går gikk jeg med en litt større båt på slep fra Hankø Marina til Skjæløy. Det var  slalom mellom hummerteiner og tauverk.

 

Jeg må ærklære meg helt ening med dem som kritisere oss hummerfirskere når det ligger tettpakket med teiner i leia, Og det var mange med lange tau i overflaten mellom nesten usynlige dubber. Skjerpings . .  ?

 

Og noen setter teinene tett rundt sjømerkene. Vi hadde store problemer med å komme helskinnet rundt to av stakene under veis med slepet. I ett tilfelle måtte vi ta en laaaaang omvei for å komme rundt.

 

Vi benyttet værvinduet i går til slepet. I dag ligger vi i Mossekanalen i regn og blest. Ikke vær til å trekke teiner utaskjærs idag. Men det ser jo bar ut fremover i Oslofjorden. Vi gårv til Oslo og boblehavn . .

 

Ønsker alle et forsatt godt hummerfiske.

 

Etter en sånn kjøretur som dere har hatt det nå, så åpner man øya litt ja. Tenk åssen det er for folk som kjører til og fra jobb hver eneste dag i det teine virrvarret. 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 9 minutter siden:

 

Etter en sånn kjøretur som dere har hatt det nå, så åpner man øya litt ja. Tenk åssen det er for folk som kjører til og fra jobb hver eneste dag i det teine virrvarret. 

 

Dette er forsåvidt ikke noe nytt for meg. Derfor setter jeg aldri i leia, holder meg til typiske hummerfelt, og merker teinene med rødt flagg. Spesielt synes jeg det er dårlig gjort å sette teiner på "godsiden" av staker.

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 35 minutter siden:

Tenk åssen det er for folk som kjører til og fra jobb hver eneste dag i det teine virrvarret. 

 

Det er slitsomt, jeg kan ikke si noe annet. Alltid en lettelse når hummersesongen er over.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 47 minutter siden:

 

Det er slitsomt, jeg kan ikke si noe annet. Alltid en lettelse når hummersesongen er over.

 

Det er bare 2mnd igjen, så kan vi kjøre hvor vi vil uten og ha hjertet i halsen for tau i propellen 

 

Heldigvis er det såpass mange folk som bruker såpass tynne tau at g8'ne og d6'n spiser de opp, så da merker man bare at det bremser litt i 2-3-4-5 sekunder 

Link to post
Share on other sites

Her er Mad Max klar til kamp før første setting: Kan være et bilde av vannmasse 

 

Kan være et bilde av utendørs

 

Jeg har brukt den siste uka på å få ferdig ombyggingen av den tidligere leppefisktanken (rett under vinduet) til kasse med rom til teinehaler og subwoofer øverst og et rom nede med dører og plass til seks store og fire små Smart Store-bokser. Og så kommer det oppfellbart sete  foran, i to deler, med grei plass til tre rumper. Jeg må bare hente fester til støttebeina på Jula før jeg monterer dem. Teinene setter jeg oppå toppen, som foreløpig er et sorteringskar til leppefisk, så det er unødvendig høye kanter.  Jeg skal få laget et flatt lokk med hengsler og nedbokkede kanter istedenfor. Siste plan for kassa er å finne et eller annet patent for å lage aluminiumsrør på toppen som jeg kan trekke ut og henge havteiner på når jeg tømmer dem.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tøff båt du har @Mastiff :cool: Lykke til med fisket :fishing: (vi må få @Ingar til å lage en hummer-smily :giggle:

 

I dag ble det en ettermiddagstur i vinden, og jaggu har ikke den første teina blitt borte alt :cryin: Men fangsten ble bra allikevel, 11 stykk på 9 teiner er ikke dårlig, selv om det er en ned fra forrige trekk :giggle: 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 27 minutter siden:

I dag ble det en ettermiddagstur i vinden, og jaggu har ikke den første teina blitt borte alt :cryin: Men fangsten ble bra allikevel, 11 stykk på 9 teiner er ikke dårlig, selv om det er en ned fra forrige trekk :giggle: 

Bare misunnelig . . .

Følger det med mye krabbe også . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 37 minutter siden:

11 stykk på 9 teiner er ikke dårlig, selv om det er en ned fra forrige trekk :giggle: 

Om det er 11 med hjem så er det jo ganske rått.. 

 

 

Hvor langt farter folk for å få trekkt sine 10 teiner?  har ca 22km her på runden fra 2020. men tenker å kanskje farte lengre i søken etter nye områder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...