Guest Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 index skrev for 2 timer siden: Det håper jeg også, men det blir vel som vanlig er jeg redd. Hvert år er det mange teiner med flytetau, gjerne 3-4 meter ekstra på overflaten. Samt doble blåser med tau mellom for at fiskeren skal kunne føle seg som Sig Hansen i Deadliest Catch når de får kaste kroken sin og føle seg litt ekstra mandige. Dette skjer på den tiden av året hvor morgener og kvelder er blitt godt mørke, så for meg som er i båten halv sju hver morgen for å komme meg på jobb så er oktober og november litt ekstra utfordrende. Men noen utfordringer må man vel ha, det er vel viktig å få tømt havet for disse hummerene.... Vell skrevet for og si det sånn. Morro å kjøre til og fra jobb i mørket med teppebombing og flytetau Sitér dette innlegget Link to post
2JHead Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Jeg stiller med 10 teiner i år, 4x skotteteiner og 6x hjemmelagde treteiner. Er veldig spent på hvordan de hjemmelagde blir å fiske :) Satser på mye hyttekontor så jeg får trukket oftere enn bare i helgene 😎 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Bare sånn før sesongstart https://www.dykking.no/nyheter/79-nyheter/1775-selger-du-fisk-og-skalldyr-til-privatpersoner Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 Ikke fritt for at man fikk litt frisk luft i luggen når teinene skulle ut i dag! Er det flere som har vært ute og satt? Her ute har det vært veldig lite båter ute, noe som kanskje ikke er så rart. Det har vært opp til over 18m/s, og nesten 23m/s i kastene!! Fant ute etterpå at jeg selvfølgelig hadde valgt det verst tenkelige tidspunktet for å dra ut, så i dag har jeg virkelig fått stress-testet fiskejolla. Det gikk så skummtoppene ble kastet gjennom lufta rundt båten. Det var ikke lett å få plukket ut de helt riktige stedene når teinene skulle settes, så plasseringen er kanskje litt så som så. Avdriften var jo også formidabel, så det var litt av en utfordring å få ut teinene der jeg ville. Egentlig ganske imponert over at ekkolodd og downscan ga en såpass god gjengivelse av dybde og bunnforhold i den store sjøen. Uansett, nå er teinene i sjøen, så da blir det spennende å se i morgen. Det skal visst bli relativt gode forhold, men noe gammel sjø må man jo påregne. Er det andre som har fått ut teiner i dag? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 1.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 (redigert) Jeg beklager at jeg må stå over i år. Det skjer for mye på hjemmearenaen. Jeg planlegger å legge båtene i opplag i løpet av et par uker og komme meg til Thailand og kona. Vi har ikke sett hverandre på snart to år. Det må prioriteres foran hummer . . Kommer sterkere tilbake til neste år. PS. Ønsker dere andre en fin hummersesong Redigert 1.Oktober.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 1.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 Da er du unnskyldt @NilsPils Tror uansett du kan være glad du ikke ligger i Missinghavna med Saowanee nå Til tross for det elendige været som har vært i dag har jeg ikke hørt noen historier om hummerfiskere i knipe. Det pleier jo gjerne å skje. Men utenfor Farsund var det to tyske fisketurister som fort kunne røket med: https://www.nrk.no/sorlandet/redningsaksjon-farsund-1.15674332 Men 4-5 meter høye bølger var det vel ikke... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
eapett Svart 1.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 Tja. Fisket er åpnet og teinene ligger enda på loftet i uthuset. Tenker det blir en redusert sesong. Har ikke egen båt på sjøen(så selvfølgelig hverken ekkolodd eller teinehaler) og heller ikke "riktig" agn klart. Så stresser ikke, kanskje i helga. Eller neste uke. Sitér dette innlegget Draco 2000DC Gt - En metamorfose fra daycab til skjærgårdsjepp Link to post
pacuare Svart 1.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 Fikk satt teinene i dag, var vindstille og havblikk. Men de blir ikke i vannet lenge. Blir en uke borte, så tar opp igjen i løpet av helgen. Er jeg heldig har jeg middag i morgen. Litt jobb å bytte all bomull. Sitér dette innlegget Link to post
2JHead Svart 1.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 (redigert) Skudeneshavn. Fikk satt ut 6 av 10 i dag, 4 hjemmelagde + 2 skotte. Var 3-4m krass sjø tipper jeg, men fikk tråklet meg litt rundt delvis i live av holmer og skjær. Ekstrem avdrift. Fikk ikke satt på spesielt spennende plasser grunnet været men er iallefall bedre enn å ha bruket på land 😎 Redigert 1.Oktober.2021 av 2JHead (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 1.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 Fikk nå dumpa dem i sjøen, men ikke der jeg ville ha dem pga. været…. men krabbe blir det garantert 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 2JHead skrev 26 minutter siden: Var 3-4m krass sjø tipper jeg, Hm, det tilsvarer høyden på en voksen mann som står på skuldrene av en annen voksen mann. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 1.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 eapett skrev for 2 timer siden: Tja. Fisket er åpnet og teinene ligger enda på loftet i uthuset. Du holder til på Hamarøy, ikke sant? Hvordan er det med hummer der oppe i nord? pacuare skrev for 1 time siden: Fikk satt teinene i dag, var vindstille og havblikk. Jøss, trodde det blåste småspiker over hele landet i dag Hvor har det vært havblikk i dag da? 2JHead skrev 1 time siden: Var 3-4m krass sjø tipper jeg, 3-4m høye bølger er veldig mye! Eller snakker du om lengden Ellers ønsker jeg alle hummerfiskere skitt fiske i morgen Alltid spennende med det første trekket (Og husk ferskt haill ) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 1.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 Komodo skrev 2 minutter siden: (Og husk ferskt haill ) Det er derfor jeg må stå over i år . . . . Men som sagt, neste år . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pacuare Svart 1.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 Komodo skrev 3 minutter siden: Jøss, trodde det blåste småspiker over hele landet i dag Hvor har det vært havblikk i dag da? Litt anonym, men godt inn i en fjord på nordvestlandet. Værmeldingen kan si storm i ytre strøk, her henger vimpler rett ned. Blir det mye nok fjell blir vind forvirra. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 NilsPils skrev 8 minutter siden: Det er derfor jeg må stå over i år . . . . Men som sagt, neste år . . . Da får vi vente litt med å si skitt fiske til deg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 2.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Optimismen er på topp 😁 Om ikke annet får det bli loff med leverpostei og dill Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 2.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Lars H. skrev for 16 timer siden: Hm, det tilsvarer høyden på en voksen mann som står på skuldrene av en annen voksen mann. Irriterende med slike bølger. Omverdenen forsvinner i hver bølgedal, så det krever en del av deg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 2.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Knallfornøyd med fangsten i dag 👍 1-3 hummer i alle teinene 😄 Så i kveld blir det hummer og krabbeklør 🥂 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Krabbeklør? Det er da i husene at godsakene er, ikke i de tørre klørne! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Martine29 Svart 2.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Bra fangst Kommodo, gøy å se at havet fremdeles kan gi oss noen godsaker. Tror Lars er misunnelig på oss som høster og som fremdeles bruker båten hele året. Nyt kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Loffen blir nok tørr hos meg. Måtte finne alternativ middag. Sitér dette innlegget Link to post
eapett Svart 2.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 (redigert) Komodo skrev for 22 timer siden: Du holder til på Hamarøy, ikke sant? Hvordan er det med hummer der oppe i nord? Riktig. Jeg får det jeg trenger, og litt til. I fjor endte jeg med å sette tilbake noen da det ikke ble anledning til å få spist alle. Fisker mest fordi det er spennende men fangst må selvfølgelig konsumeres med venner og familie. Det er relativt lite utbredt med hummerfiske her, så det er også litt uvisst akkurat hvor man finner hummer her. Det virker som de er ganske sære på forholdene, man må finne plassene. Og når ingen har fisket før kan man jo finne litt forskjellig.. for eksempel mengder med krabbe.. '' Det fiskes hummer i Tysfjorden og Ofotfjorden inn til Narvik samt flere steder i Lofoten. kardinalen er absolutt her. Redigert 2.Oktober.2021 av eapett (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 2000DC Gt - En metamorfose fra daycab til skjærgårdsjepp Link to post
Komodo Svart 2.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Lars H. skrev for 3 timer siden: Krabbeklør? Det er da i husene at godsakene er, ikke i de tørre klørne! Da lurer jeg på hvor du har fått krabbeklør fra! Kan love deg at det hvite, saftige kjøttet i disse krabbeklørne var tørre og smakløse Krabbekokeren ble så full at jeg måtte stappe ned de siste. 12,5 kg bare med klør. Greit å ha litt i fryseren 👍 Tok med to store hummere hjem til frua og meg (barna liker ikke dette ), men orket bare litt over en halv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Det er nok blitt fortært mye krabbe av meg i et langt liv, både kjøpt på kaien av de lokale fiskerne hjemme i Stavanger og i butikk. Og for all del, det er ikke noe galt med krabbeklør, men det er det en finner inne i husene som har mest smak. Hummer, sjøkreps og reker er også godt, men kommer ikke opp mot krabbe. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 2.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Lars H. skrev 5 minutter siden: Og for all del, det er ikke noe galt med krabbeklør, men det er det en finner inne i husene som har mest smak. Hummer, sjøkreps og reker er også godt, men kommer ikke opp mot krabbe. Hyggelig at du liker krabbe Lars Men jeg regner med at når du bastant slår fast hva som er best, så snakker du ut fra din smak. Eller?? Smaken er jo som kjent som baken, noen liker mora, andre dattera. Jeg liker også det som er inni huset, men da bør krabbene være matfulle, og ikke halvtomme/tomme, slik de fleste krabbene her ute er. Men når du snakker om maten i huset, tenker du da på det hvite kjøttet i beinstøet, eller lever (det brune) og rogn? Hvis jeg koker hele krabber for å spise innmaten så koker jeg kun middel store hokrabber. Leveren på hannkrabbene synes jeg sjeldent er like god, dessuten er jeg mest glad i rogna. Av og til koker jeg også noen store hannkrabber. Kona liker å sitte å pirke ut det hvite kjøttet fra beinstøet på store krabber. Hun mener at det kjøttet er enda bedre enn klokjøttet. Understreker forøvrig at jeg dreper krabbene før jeg knekker av klørne. Noe annet anser jeg som dyremishandling. Dette ble også forbudt for noen år tilbake. Noen av skrottene bruker jeg som for i sanketeinene. Hummeren elsker å gasse seg i krabbekjøtt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.