Jump to content

Hummersesongen 2021

Komodo

Recommended Posts

eapett skrev for 15 timer siden:

Tidenes slappeste start. Nesten 2 døgn på teinene, 5stk men bare 4 krabbe og en hummer..  satser på bedre agn utover.. kan nesten bare bli bedre. 

Jeg slår deg :giggle:

49 teinedøgn - null hummer. 

Fikk plassert ut teinene mye bedre i dag da så får vi se ?

I går tok jeg meg en ettermiddagstur ut for å trekke teiner. To av teinene hadde jeg satt på forskjellig dybde, men ganske nærme hverandre. Og tydeligvis litt for nærme, for tauene til blåsene hadde surret seg i hverandre :worry: Det blåste ganske kraftig, og dette var rett utenfor et skjær, så situasjonen var langt fra hyggelig. Og til alt overmål hadde disse to teinetuaene viklet seg inn i enda et tau. Det var tydeligvis en leppeteine som har blitt trekt ut på dypere vann, for korkene på den hadde ligget under lenge og var godt grodd. Det ble litt av en kamp å få opp alle tre teinene samtidig mens båten slingret, men det gikk greit til slutt. 

Men det tar tid å gå over alle teinene, så da jeg tok den siste begynte det å bli mørkt. Ruslet innover i 4-5 knop mens jeg strikket hummerklør, knekte krabber, og ryddet i båten. Da jeg endelig var på vei inn mot havna var det bek mørkt, og plutselig svinget en båt opp på siden av meg med fulle blålys. Det var politiet som var ute og sjekket litt, og de lurte tydeligvis på hva jeg drev med i mørket. Tok litt tid før de forstod at det tar tid å kjøre inn fra fangstfeltet og rydde i båten, men det var jo greit. En (av de tre betjentene) lurte på om de kunne komme ombord til meg, og det var selvsagt ok. Han var nysgjerrig på fangsten, og med lommelykta på mobiltelefonen sjekket han om noen av svartingene hadde rogn, noe de selvsagt ikke hadde. Jeg viste ham hvordan jeg målte lengden med en hjemmelaget målestav av teak, men det var han ikke interessert i, kun rogn. Så dro de videre, ønsket meg god tur hjem, og gratulerte med fangsten. Et hyggelig besøk av lovens lange arm, men antagelig en lite effektiv aksjon, det var nemlig ekstremt lite båter utpå i går ettermiddag. 

Ellers kan jeg melde om at teina som forsvant for meg allerede det andre trekket kom til rette igjen ganske fort. Den fant jeg igjen et godt stykke vekk fra der den ble satt, så den var det nok bare noen som hadde "lånt" av meg et par dager :giggle: PS: Vind og dybdeforhold tilsier at den ikke har havnet der av seg selv... Fint med politikontroll utpå, men de som tjuvtrekker teiner tror jeg aldri de greier å ta. Langt utpå, der det er åpent til alle kanter, er det nok vanskelig å ta noen på fersken for å dra andres redskap. 

Fin opplevelse. Sånn skal det være. Da mener jeg poitiebesøket og ikke teineproblemene.

Jeg fikk engang besøk på feltet av kystvakta som kom i en ribb of sjekket fangsten. Gikk bra det også.

Jeg har også opplevd at en lovlig hummer fikk rogn under halen i samleteina. Jeg vet at sånne skal settes ut igjen, men hva ville en kontrollør si til det, tro?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 12 minutter siden:

Jeg har også opplevd at en lovlig hummer fikk rogn under halen i samleteina. Jeg vet at sånne skal settes ut igjen, men hva ville en kontrollør si til det, tro?

Jeg kan ikke huske å ha opplevd det, men jeg har hørt et par tre historier om det ja. Og det er jo litt mareritt for oss som fisker og legger i samleteine. Om dette skulle skje har man jo null kontroll på. Og jeg er 99,99% sikker på at den historien ikke ville bli trodd hos oppsynet!

Men jeg har en gang opplevd å komme inn med en rognhummer i bøtta. Hadde rett og slett ikke sjekket hummeren grundig nok da jeg var ute og trakk, og fant det først ut da jeg skulle legge hummerene i samleteina. Den hummeren gikk selvsagt over rekka med det samme, men opplevelsen ble en vekker, og etter det har jeg vært helt nazi på å dobbeltsjekke at det ikke havner en rognummer i bøtta i vanvare. 

Har forresten to historier til også, men de var dykkerelatert, så de postet jeg i "undervannsavdelingen"

Ikke uvanlig at hummer slipper ned rogna i sanketeina, en ringte oppsynet om dette for et par år siden. Han kunne da beholde hummeren som lovlig fanget, men de noterte hvor sanketeina lå. Om dette er regelen eller skjønn vet jeg ikke men man kan vissnok se om rogna jusst er sluppet ned.

Endelig hull på byllen for vår del. ~100 teinedøgn og endelig 2 flotte lobbie wobbies. Var begynt å tvile på agnet men det var nok dybden son var problemet. Fikk 2 dinosaurer i en teine i fjor på ~25m og tydeligvis fikk den hendelsen meg til å glemme alt jeg har lært - har kun satt på 20-25m i år. Lite avkastning når hummeren tydeligvis står på 15m og grunnere. Jaja 10 teiner på 10-15m nå så kanskje det blir flere wobbies før ferien er over:smiley:

NilsPils skrev On 9.10.2021 at 14.34:

Eg har vore på møte hjå Fiskeridirektoratet, og høyrt dei sei at slikt kan skje.

Ein blir neppe trudd om ein blir tatt med mange rognhummarar, og godt er det.

mavi skrev 49 minutter siden:

15-20 min omtrent. Ordentlig store noe lenger. I helga hadde vi to på 6-700g og de fikk 17min omtrenr i gryta.

Er alltid litt usikker når man koker skalldyr. Tar dere tiden fra fks når hummeren legges i kokende vann, eller når vannet koker opp igjen?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...