Ida Marie III Svart 18.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2021 Fra den legges i kokende vann... Som regel kokes skaldyr for mye.. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 18.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2021 Vi sjekket litt i helgen da vi var så heldige å få en lovlig en på 975g. En på 500g. Skal, kokes i 12 min. Så skal man legge på 8 min pr. 500g. Vår hummer ble perfekt etter vår smak😊 Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 18.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2021 (redigert) Vi har på følelsen at vi koker skalldyr for lenge. Noen ganger har vi tatt tiden fra de blir lagt opp i kokende vann, andre ganger har vi tatt tiden fra vannet koker opp men da har det allerede kokt i flere minutter. Vi er i DK hele sommeren og vi spiser hummer og krabbeklør minst en gang i uka. Vi kjøper også jomfruhummer ( kreps ). Her koker vi opp vann og legger opp en god neve med haler i kjelen. Disse flyter opp i løpet av et minutt eller to, ferdig. Redigert 18.Oktober.2021 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2021 Jannmar skrev for 13 timer siden: Hvor lenge koker dere hummeren? Jeg har kokt ganske mye hummer de siste årene, men jeg synes alltid det er vanskelig å få det perfekt. Jeg koker som regel hummeren fra 12-13 minutter på de rett over minstemål, og opp til 20 minutter på de største. Merk at det er maksmål på 32cm her på østlandet. Men jeg synes det er en utfordring å få hummeren kokt riktig. Halekjøttet blir ferdig før klørne og det inne i hodet. Dersom det er hoer med rogn i hodet liker jeg at rogna skal være rød, ikke en flytende grønnsvart guffe. Rogna i hodet er det siste som blir ferdig. Alle hoer som ikke har utrogn har rogn i hodet, så det virker som om de har rogn hele tiden uansett. Har også merket meg at når jeg skal gratinere hummer, så liker jeg å koke den bare noen minutter før den skal i ovnen. Dersom man koker hummeren ferdig før den gratineres, blir den for mye varmebehandlet til slutt. Men man skal faktisk koke hummeren veldig kort tid for at halekjøttet ikke skal være ferdig. 6-8 minutter så er en gjennomsnittlig hummer ferdig i halekjøttet. Og halekjøttet er det som tåler minst varmebehandling. Og jo større hummeren er, jo mer var blir den på varmebehandlingen. De minste har det møreste kjøttet. Det er lettere med kreps. Den har kort koketid, men den er heller ikke så var på når den er overkokt. Hummeren blir fortere seig og bruskaktig i kjøttet når den blir overkokt. Men krabber er det enkleste. Den kan ligge å trekke lenge i kokevannet uten at det går ut over kvaliteten på kjøttet. Flid skrev for 4 timer siden: Vi er i DK hele sommeren og vi spiser hummer og krabbeklør minst en gang i uka. Vi kjøper også jomfruhummer ( kreps ). Her koker vi opp vann og legger opp en god neve med haler i kjelen. Disse flyter opp i løpet av et minutt eller to, ferdig. Selger de rå krepsehaler i løsvekt? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 18.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2021 (redigert) Komodo skrev 18 minutter siden: Halekjøttet blir ferdig før klørne og det inne i hodet. Det har jeg ikke tenkt på eller vært klar over. Takker for tipset. Komodo skrev 18 minutter siden: Men man skal faktisk koke hummeren veldig kort tid for at halekjøttet ikke skal være ferdig. 6-8 minutter så er en gjennomsnittlig hummer ferdig i halekjøttet. Og halekjøttet er det som tåler minst varmebehandling. Og jo større hummeren er, jo mer var blir den på varmebehandlingen. Opplever at halekjøttet kan bli forholdsvis hardt og "tyggete" ja. Har nok kokt de største for lenge. Redigert 18.Oktober.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 19.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 Det viktigste er at når man tar opp hummer (og kreps og langfingerkreps også) etter koketiden, så hiver man dem rett i iskaldt vann for å kjøle dem fortest muilg ned. Jeg har en mistanke om at de som klager på at ting blir seige selv om de koker etter anvisningene, lar dem ligge og kjøle i luft, da vil de "koke" inni skallet en god stund etter at de er tatt opp. Jeg pleier å bruke så kaldt vann jeg får fra springen pluss det som er av isbiter i isbitmaskinen og prøver å taime det sånn at når de har smeltet, er det på tide å hive oppi hummeren/krepsene. Med krabber bruker jeg bare kaldt vann, ikke isbiter, det er ikke nødvendig, de er ikke så vare for å ligge lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 19.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 Komodo skrev for 15 timer siden: Selger de rå krepsehaler i løsvekt? Ja, rå haler i løs vekt. Litt avhengig av størrelse men ca 100 dkr per kilo. Noen vil ha hele hummere, da mange av dem om sommeren har rogn som smaker godt. Omtrent samme pris. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Her på vestsiden av Karmøy har det vært mye drittvær i oktober. Har fått 8 stk med meg hjem som er litt under normalen. I dag var det kun rognhummer å få. Er ikke hvert år jeg får 2 stk i en teine. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 21.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 Jeg gir opp. Jeg har ikke hatt tid pga. jobben til å trekke ofte nok. Står de mer enn 3-4 dager begynner det å gå krabber i dem, selv om det er surt agn. Tidenes dårligste hummersesong er herved avlivet, to lovlige og punktum. Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 21.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 Fisker og på vestsiden av Karmøy, mye drittvær som gjør at jeg ikke får satt der jeg egentlig vil, men har nå fått 15 stk med hjem på de 8 gangene jeg har trekt teinene så jeg er fornøyd 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2021 Hadde tenkt holde på noen dager til, men der ut som om jeg gir meg... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Oi! Skikkelig kjipt! Hva f... er det som har skjedd der? Har det vært et lokalt megauvær i Østfold? (Nei, jeg har ikke anerkjent Viken, på samme måte som jeg ikke anerkjenner at Mandal er i samme fylke som Ændal...) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Har vært ganske pent vær, men jeg mistenker at jeg har hatt en mindre lekkasje i skroget som lensepumpen har tatt seg av slik at jeg ikke har blitt oppmerksom på den. Jeg så noen små skruehull etter et gammelt kjølbånd som jeg ikke har vært klar over når jeg fikk denne gode anledningen til å inspisere bunn av båten... Så har nok enten lekkasjen blitt forverret eller batteriet gått tomt. Kjipt er det og masse ekstra jobb jeg egentlig ikke har tid til. Blir hevingsoperasjon imorgen. Håper jeg får reddet motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Det høres logisk ut. Men det skal vel mye til å redde motoren nå. Håper den er forsikret! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Kallethekid skrev for 14 timer siden: Hadde tenkt holde på noen dager til, men der ut som om jeg gir meg... Oi, kjip opplevelse! Føler med deg Jeg har ikke trekt siden søndag, satser på å komme ut i morgen. Men jeg har strengt tatt fått nok som det er, så jeg stresser ikke så mye med trekkingen lenger nå. Denne velvoksne hoa på 35cm med rogn har jeg nå fått to ganger! Fikk naturligvis friheten tilbake. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kallethekid Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Mastiff skrev for 3 timer siden: Det høres logisk ut. Men det skal vel mye til å redde motoren nå. Håper den er forsikret! Dessverre ingen forsikring, men det er en 25 år gammel Yamaha 30 hk 2 takt så i hvertfall ikke noen elektronikk som er ødelagt. Får gjøre et forsøk i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 Eg har tatt opp ein motor som hadde vore på 30 meters djup i nesten to veker. Mororen gjekk same dagen den kom opp. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2021 En så enkel motor er det godt muilg ikke har tatt noe særlig skade, nei. Det kan faktisk holde å tømme ut vannet som har kommet inn gjennom luftinntaket. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2021 I dag fikk jeg endelig trekt igjen. Fantastisk dag på sjøen, med nærmest havblikk! Også veldig fornøyd med fangsten, full handlekurv med hummer i dag I tre av teinene satt det to store hummer, tett oppunder maksmålet. En hunn, og en hann. Ingen av de hunnene hadde rogn, så der var det full klaff Denne gangen tror jeg at jeg har klart å finne plasser som det ikke har blitt fisket på hittil i år. På de populære plassene, hvor det vanligvis står mye teiner, er det nå lite hummer å få. Mest rognhummer der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
2JHead Svart 24.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2021 Fikk trekt med et nødskrik i går kveld. Var begynt å bygge seg opp en lei sønnavind og den er ganske ugunstig sør på Karmøy. 4 teiner å trekke (+6 hjemmelagde men de har ikke fisket så mye som en strandkrabbe så de ble lagt på land inntil videre). Begynte med 3 tomme, dvs en med 8-9 krabbe og 2 helt skåltomme. Så smalt det til på teine 4 med 3 hummer (1 rogn, 2 keepers). Og til alt overmål samme plass som vi fikk 3 i 1 forrige helg. Må ha funnet en gullåre der Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 25.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2021 2JHead skrev for 10 timer siden: Fikk trekt med et nødskrik i går kveld. Var begynt å bygge seg opp en lei sønnavind og den er ganske ugunstig sør på Karmøy. 4 teiner å trekke (+6 hjemmelagde men de har ikke fisket så mye som en strandkrabbe så de ble lagt på land inntil videre). Begynte med 3 tomme, dvs en med 8-9 krabbe og 2 helt skåltomme. Så smalt det til på teine 4 med 3 hummer (1 rogn, 2 keepers). Og til alt overmål samme plass som vi fikk 3 i 1 forrige helg. Må ha funnet en gullåre der Nice 👍 Har du bilde av de hjemmelagde teinene. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 25.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2021 2JHead skrev for 11 timer siden: Var begynt å bygge seg opp en lei sønnavind og den er ganske ugunstig sør på Karmøy. Satser på at vinden blir mer passende til helga lenger nord på Karmøy, så ikke teltet til Karmøygeddon Arctic blåser bort! Gleder meg vilt, har ikke vært på festival på to år! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2021 Blåser her på Hvaler også. Fikk meg en fin tur på lørdag, men så blåste det opp igjen. Ligger mellom 10 og 15 m/s, og det skal blåse lenge ennå... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
eapett Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Etter en salig runde influensa og en dose dårlig vær ble det en ok tur på fjorden. Jeg fikk løs den teina som har vært fast de to siste trekkene. Fant noen hummer i teinene. Mistet en teine men fant den igjen med hummer på hjemveien, enda kontroll på alle 5 20cm klo. 33cm kropp.. Sitér dette innlegget Draco 2000DC Gt - En metamorfose fra daycab til skjærgårdsjepp Link to post
pacuare Svart 29.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2021 Etter en lang pause etter første dag uten resultat fikk jeg igjen trekt i dag. De 3 første hadde 3 lovlige og en med rogn. Lettere imponert. Da avsluttet jeg da det var 3 til middag. Ikke så glad i sanketeine, litt mye svinn som irriterer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.