Jump to content

Hummersesongen 2021

Komodo

Recommended Posts

eapett skrev for 2 timer siden:

20cm klo. 33cm kropp.. 

Flott fangst @eapett :thumbsup: De store hummerene der er fredet her på østlandet, maksmål på 32 cm her. Egentlig greit, for de største hummerene er ikke like møre og fine i kjøttet. Men først og fremst så er det slik at de store formerer seg absolutt best, så da er det jo greit. 

pacuare skrev for 2 timer siden:

Ikke så glad i sanketeine, litt mye svinn som irriterer. 

Er det folk som driver å knabber fra sanketeinene der du bor? Utrolig kjedelig i så fall :thumbsdown: Folk som fisker hummer selv, og vet hvor mye jobb det er med å fiske og salte agn, kjøpe teiner og spleise tau, sette teiner, trekke teiner, diverse bomturer osv, skjønner jo hvor mye som ligger bak det å få noen svartinger i samleteina. Hvis det er slike folk som knabber av andre så er de lavere enn kakkerlakker på rangstigen for meg. 

Ellers, ser av tråden her at siste trekk for meg var forrige lørdag, så nå er det på tide at jeg kommer meg ut igjen. Har hatt litt mange andre gjøremål, men det har uansett ikke vært særlig åpning i været for å komme ut, det har blåst hatter og høy her de siste ukene. I morgen melder de imidlertid om et værvindu, så da satser jeg på å komme meg ut :smiley: Hadde egentlig tenkt meg ut i dag, men da jeg kom ned i båten hadde jeg glemt hovedstrømsbryteren på, og batteriet var helt flatt. Kan egentlig ikke skjønne det helt, for det skal ikke være noe som trekker strøm i den båten :worry: Dagen før hadde jeg vært ute en liten svipptur, så det var bare snakk om over natta. Jeg får ta med meg tangamperemeteret og feilsøke litt neste uke. Fram til det får jeg være nøye med å slå av hovedstrømsbryteren.

Komodo skrev for 10 timer siden:

Er det folk som driver å knabber fra sanketeinene der du bor? Utrolig kjedelig i så fall

Når jeg flyttet hit hadde jeg sanketeine i brygge 30 meter fra huset mitt. Men det går en gangvei mellom meg og sjøen, så det er lett tilgjengelig. Mistet noen hummer da. Blir så irritert, at jeg heller lar være å ha sanketeine. Bruker det dog innimellom, teina 10 meter fra land og tom mesteparten av sesongen så hvis noen sjekker så er det bomtur. Ikke hatt problemer de siste 5 årene, men irritasjon henger igjen. Ser dobben fra stua, så skal noen trekke den mens jeg er hjemme ser jeg det. 

Så fikk jeg meg endelig en fin tur på sjøen i dag ? Bra fangst ble det også, det satt to fine hummer i flere av teinene, så det er tydelig at jeg har lyktes med å finne noen gode plasser det ikke har vært fisket på. En over maksmålet, noen med rogn, men ingen undermålere. 

Til uka skal det bli litt bedre vindforhold, satser på å få til et par turer da ?

pacuare skrev On 30.10.2021 at 10.54:

Ser dobben fra stua, så skal noen trekke den mens jeg er hjemme ser jeg det. 

Jeg har kamera på båten og sanketeina (som ligger ved privat brygge) og skilt. "Advarsel: Videovervåkning! Hummer er godt, men ikke verd å få en solid omgang juling for..." Det har funket til nå, balltreet har stått i fred i ganga. :giggle:

• 1 måned senere...

Det ble en slapp "hummertråd" på BP i år, men nå er jo sesongen over her på østlandet, og teinene er trygt plassert på land. Litt deilig nå egentlig, nå som kulda har gjort sitt inntog osv. 

I dag har jeg vært ute en liten tur med soknedreggen, fikk opp ei gammel åleruse uten tau på, og ei krabbeteine som tydeligvis har ramlet utenfor en kant.

Her er en artikkel i Dykking om et større beslag på vestlandet:

https://dykking.no/nyheter/79-nyheter/3302-30-anmeldt-for-ulovlige-teiner 

Lagt til:

Ser også at de skriver at hummer og krabbe i samleteiner skal mates, og at de har registrert at noen samleteiner manglet mat. Kan ikke si at jeg har sett noe om dette på sidene til fiskeridirektoratet. Om det ikke er påbudt, burde det i alle fall være en anbefaling om det. 

Redigert av Komodo (see edit history)

Den typen tråder har nok gått over til Facebook og mer lokalt innhold, tenker jeg. Det har nok overtatt alt av "koseprat". Jeg bruker selv Baatplassen mest til tekniske greier nå. Jeg fikk ellers opp en hummerteine som hadde gått utfor en kant i går, den hadde surret seg rundt tauet på havteina jeg hadde satt på utsiden av den samme kanten (det går fra rundt 25 til 50 meter hvis man flytter seg 10-12 meter). Godt merket teine fra en yrkesfisker, med rømningsvei og alt, så jeg ringte eieren og skal overlevere den til ham en gang jeg er innom der. Han trengte den merkelig nok ikke før til neste hummerfiske. :giggle:

Selve sesongen var tragisk, jeg ga meg etter to lovlige, da agnet tok slutt. Mye fordi jeg slet med å komme meg ut der jeg burde være pga. været, og så hadde jeg ikke tid ti å trekke så ofte som jeg burde pga mye jobb. Håper på bedre lykke neste år!

Mastiff skrev for 4 timer siden:

Den typen tråder har nok gått over til Facebook og mer lokalt innhold, tenker jeg. Det har nok overtatt alt av "koseprat".

Ja, regner med det. Jeg er ikke på Facebook, men kona er, og hun har vist meg noe av aktiviteten som er på hummertrådene der.

Mastiff skrev for 4 timer siden:

Jeg fikk ellers opp en hummerteine som hadde gått utfor en kant i går, den hadde surret seg rundt tauet på havteina jeg hadde satt på utsiden av den samme kanten (det går fra rundt 25 til 50 meter hvis man flytter seg 10-12 meter).

Det er en klassiker. Noen bruker bare 20-25 meter tau på teinene, da skal det lite til før de forsvinner! Den jeg fant i går var et slikt eksempel. Jeg var ute en tur i dag også, dro opp seks teiner. Mest gammel drit og søppel, men ei bra skotteteine innimellom. Alle teinene var i to klaser. En satans jobb å få opp, og fullt av groe, anemoner og dødmannshånd osv. Båten ser jo ikke ut etter en slik tur. Men om ikke annet så fikk jeg i hvert fall ryddet litt søppel i havet :smiley: 

enslagsgjest skrev 35 minutter siden:

Går teinene du finner på dynga? Må jo være noe verdi i disse. En skotteteine koster jo flesk. 

Billige klappteiner og annen dritt går i søpla. Solide hummerteiner (av alle slag) som er i brukbar stand eller bedre beholder jeg selv. De går til lager som erstatning for teiner jeg selv mister under hummerfisket :lol: I fjor mistet jeg 8 teiner, i år har jeg kun mistet 2. Men det er kjekt å ha noen ekstra på lur.

Ask skrev 9 minutter siden:

På fredag fann eg to fine skotteteiner. Begge var satt for djupt i høve til tauet.

Hvordan gjør du det for å ta opp teiner du finner under dykking?

Mastiff skrev On 2.11.2021 at 8.33:

Jeg har kamera på båten og sanketeina (som ligger ved privat brygge) og skilt. "Advarsel: Videovervåkning! Hummer er godt, men ikke verd å få en solid omgang juling for..." Det har funket til nå, balltreet har stått i fred i ganga. :giggle:

Virker som kjeltringpakket ikke bryr seg noe særlig om å bli filmet.
De snurper igjen hetta på genseren/jakka å unngår derfor ofte å bli kjent igjen er min erfaring med video overvåkning.
Så holde tauet til sanketeina skjult er nok det lureste.

Båten står på land under en mengde snø. Fikk opp alle teinene uten å dykke etter noen i år. Ble også en ganske kort sesong, kom igang sent og avsluttet tidlig. Men fikk nesten så mye hummer jeg ville ha (noen ganger er jeg beskjeden). Brukt under 1/3 av agnen, sider mye om aktiviteten. 

Mye jobb per hummer, men stemningen under middagene gjør at det er verdt alt strevet. 

Komodo skrev for 4 timer siden:

Billige klappteiner og annen dritt går i søpla. Solide hummerteiner (av alle slag) som er i brukbar stand eller bedre beholder jeg selv. De går til lager som erstatning for teiner jeg selv mister under hummerfisket :lol: I fjor mistet jeg 8 teiner, i år har jeg kun mistet 2. Men det er kjekt å ha noen ekstra på lur.

Hvordan gjør du det for å ta opp teiner du finner under dykking?

Hei igjen.

Eg plar heva teiner ved å festa blåsa opp ein bøye som då går opp til overflata. Deretter fester eg lina teina. Det er sjølvsagt viktig å syta for at teinetauet ikkje heng fast i noko.

Etter dykket halar eg teina opp til båten.

Dersom teina er satt for djupt hender det at eg flyttar teina til grunnare vatn.

Det ble ingen hummersesong på meg i år, men en del krabber. Når det gjelder krabber og humer i samleteine er det ikke bare dyreplageri å la være å mate, men vel ganske dumt også?

Jeg mater som regel krabbene med knuste blåskjell og eventuelle fiskerester. Makrell sies å gi dårlig smak, så jeg unngår det. Hummerne får knuste krabbekropper. Klørne ta jeg med hjem.

Jeg mistet en teine i år. Den forsvant etter at det var arrangert regatta med vendepunkt der teina lå. Til sommeren planlegger jeg å søke rundt på feltet med soknedregg men jeg venter på at krabbene skal gå i teina.

Er det noen spesiel type dregg som egner seg best . . ? Hva hvis den setter seg fast? Er det noen ide å ha en line med en liten flytedubb hengene etter dreggen så en eventuelt kan trekke den løs? Jeg forestiller med at dubben er såpass liten at den ikke hindrer dreggen i å gå langs bunnen, men kommer til overflaten når trekket stopper.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ask skrev for 7 timer siden:

Hei igjen.

Eg plar heva teiner ved å festa blåsa opp ein bøye som då går opp til overflata. Deretter fester eg lina teina. Det er sjølvsagt viktig å syta for at teinetauet ikkje heng fast i noko.

Etter dykket halar eg teina opp til båten.

Dersom teina er satt for djupt hender det at eg flyttar teina til grunnare vatn.

+ Meir enn ein fiskar har fått bruk att.

pipe skrev for 12 timer siden:

Virker som kjeltringpakket ikke bryr seg noe særlig om å bli filmet.
De snurper igjen hetta på genseren/jakka å unngår derfor ofte å bli kjent igjen er min erfaring med video overvåkning.
Så holde tauet til sanketeina skjult er nok det lureste.

De må komme med båt hit, stien går en meter fra hytta, så jeg hører om noen kommer til fots. Og det er litt vanskeligere å dra hettegenseren ned over hodet på båten... Noen på Facebook ville nok gjenkjent båten hvis det skjedde.

NilsPils skrev On 13.12.2021 at 2.05:

Jeg mistet en teine i år. Den forsvant etter at det var arrangert regatta med vendepunkt der teina lå. Til sommeren planlegger jeg å søke rundt på feltet med soknedregg men jeg venter på at krabbene skal gå i teina.

Er det noen spesiel type dregg som egner seg best . . ?

Ja, til dette bruker du en soknedregg. Du kan kjøpe en, eller lage en selv som jeg har gjort. Tyngden dreggen bør ha avhenger av hvor dypt du skal sokne. De dreggene jeg har laget har vært for lette, det har jeg løst ved å henge på et blylodd 15-20 meter opp fra dreggen. Da får lina seg en knekk, og det er lettere å holde bunnkontakt med soknedreggen. Tror uansett jeg skal lage meg en tyngre en. 

Her har du en fin soknedregg:

https://webshop.okmarine.no/soknedregg-3-5-kg?gclid=Cj0KCQiAnuGNBhCPARIsACbnLzqecLTZu0EJZqpUEPUhq4k9d9j1gUHUTC5-k2NMzAEP7ogVWQgB_IgaAkmqEALw_wcB

Men 3,5kg er alt for lite. Skal du sokne ned mot 50 meter bør du ha en som er tre ganger så tung. Jeg har nå hengt på en liten soknedregg 10 meter opp fra enden, og et blylodd på ca 3kg enda 10 meter lenger opp. Men det er nok en fordel at selve soknedreggen er tyngre, da blir det lettere å kjenne om man har bunnkontakt.

NilsPils skrev On 13.12.2021 at 2.05:

Hva hvis den setter seg fast? Er det noen ide å ha en line med en liten flytedubb hengene etter dreggen så en eventuelt kan trekke den løs? Jeg forestiller med at dubben er såpass liten at den ikke hindrer dreggen i å gå langs bunnen, men kommer til overflaten når trekket stopper.

Nei, det vil jeg fraråde. Den vil bare gjøre at dreggen lettere mister bunnkontakt. Det er egentlig ikke så stor sjans for at den setter seg så hardt fast at du ikke klarer å få den løs, det har kun skjedd en gang for meg. Soknet etter en lenk med krepseteiner, og tror den satt seg fast i en vannledning. Får se om jeg får organisert et dykk. Men det er mye strøm i området, og dybden er 40 meter. Dykker alltid alene, men da blir det litt viktig hvem som sitter i båten. 

På den forrige soknedreggen sveiste jeg på en bøyle bak. Da kan du binde tauet bak, og bendsle det framme. Gjorde det i førsten, men droppet det etterhvert. 

Ellers ble det en liten tur ut med soknedreggen i dag også. Dro opp to åleruser, ei klapptene type orange fra Biltema, og ei skotteteine. En hummer, to-tre krabber og en torsk fikk friheten tilbake. Trist å se fisk og dyr stå og dø i slike gamle redskap :thumbsdown:

Her er noe av fangsten. Dro også opp et gammelt garn og en del tauverk. Godt å få rensket opp litt i havet.

20211214_150433.jpg.0721ec070c572d0e63fd9a197565283e.jpg

20211214_150441.jpg.41f52087fed6eba17305e270d5ef2a4b.jpg

Redigert av Komodo (see edit history)

Rundsokn er jeg vant med å bruke, du har en tynn line ca 6 mm gjerne 2-300 m lang, fester en liten kule i enden, hiver den ut å kjører en runde rundt der du tror teina står, tauet må self synke!! Så tar du tak i kula igjenn å drar inn begge tampene samtidig. Lina fester seg da rund kula på teina, eller en vaker lenger nede på teinetauet. Men står teina innunder et bratt fjell fungerer dette ikke så godt. 

Lager du spiler som går ned/bakover mellom de som er vist på Komodo sitt bilde,

så kan du unngå at tau som har huket seg fast faller av hvis det blir slakk på sokna.

Disse spilene lar du komme litt utenfor de andre spilene (de med åpning forover).

-Litt vanskelig å forklare med ord, men mellom spilene nermest øyet på sokna til Komodo sveiser du spiler mellom de som er der fra før. Sveises fast i oppe ved øyet.
Tipper Ø5/6mm vil gi passe fjæring.
Så kan du gjøre noe tilsvarende mellom den bakerste spilerasta.

NilsPils skrev for 5 timer siden:

Takker for svaret. En sånn soknedregg bør jeg kunne lage selv også.

Ja, det lager du lett. Men nå har jeg fått litt mer erfaring med å sokne, og den dreggen du ser bilde av i den tråden der ble jeg ikke helt fornøyd med. Skal se om jeg får lagt inn noen bilder av den siste jeg lagde, den fungerer ganske mye bedre. Der har jeg fått til en patent som gjør at tau den tar tak i ikke glir av like lett. Dersom du hekter tak i et tau der blåsa har blitt kappet av en propell, risikerer du at tauet bare sklir av dreggen. Da er det om å gjøre å ha et system som gjør at tauet kiler seg fast. Eneste feilen på den dreggen er at den også er alt for lett. Den bør faktisk være ganske tung, gjerne 10kg. Jeg tror uansett det er lurt å ha et lodd ca midt på tauet for å få en knekk ned på lina, men dersom soknedreggen er for lett blir det vanskeligere å kjenne at man har kontakt med bunn. 

Komodo skrev for 8 timer siden:

Den bør faktisk være ganske tung, gjerne 10kg. Jeg tror uansett det er lurt å ha et lodd ca midt på tauet for å få en knekk ned på lina, men dersom soknedreggen er for lett blir det vanskeligere å kjenne at man har kontakt med bunn. 

Tar imot alle tips med takk. Tung dregg og lodd skal ikke bli noe problem. Jeg bruker stor og tung båt til dette. Fint å ha noe å drive med både hjemme og på sjøen. Nå når det er dårlig med fisk får man bruke tiden på sjøen til å fiske etter andre ting . . .

Jeg skulle gjerne begynt med det samme. Her i Thailand hvor jeg befinner meg nå har jeg det meste jeg kan trenge. Rustfritt stål i smått er også lett tilgjengelig her. Men sånt blir litt tungt å dra med seg hjem i bagasjen. Så jeg tar meg heller en sykkeltur i det fine været. Og så har jeg felt et teaktre på eiendommen som jeg skal kutte opp til snekkermaterialer. Teak fra egen skog er ikke alle forunt . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...