Verrie Svart 30.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 Tydligvis noen som er effektive nå i romjula. Gleder meg til bildene! Alternativ til epoxy????? Der finnes mange : -teak -mahogny -eik -furu -oregon pine -pitch pine -m flere Trenger du flere alternativer ? Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 30.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 Trebåtelsker... det er du uten tvil Perlen! Det jeg tenkte på var noe alternativ lim til å lime treet med, som jeg ikke reagerer mot, har dessverre utviklet en lei allergi, selv om jeg bruker alt som tenkes kan av verneutstyr så ser jeg ut som en "kjøttkake" i ansiktet flere dager etter liming!( noen vil si at de ser ikke forskjell uansett) Klør noe fryktelig både her og der: Har limt en del de siste årene, har ikke vært nøye med beskyttelse av huden, begeret for eksponering er fullt, det renner over ved synet av limet omtrent, blir det for ille må jeg til legen å sette et "skudd". ADVARSEL! BRUK VERNEUTSTYR!!! Har lært ja! TA Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Verrie Svart 30.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 Må bare tøyse litt med deg vet du Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 30.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 Joda skjønte det, Har du gjort noe fornuftig på Perlen eller lignende? Moro med de doradeventilene og søkerlykta du fikk tak i din luring! Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Verrie Svart 30.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 Joda skjønte det, Har du gjort noe fornuftig på Perlen eller lignende? Mnjaaaa, lite egentlig, sosial med ungene. Blitt en fremragende skjøyteis her i distriktet som må benyttes. Mye planlegging og litt praktiske ting. Kommer sterkere over nyttår Moro med de doradeventilene og søkerlykta du fikk tak i din luring! Må være aktiv på internet etc vet du, det er der "gullet" ligger........ Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 30.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 (redigert) 30/12-05 Skibspast 13 Runaboat prosjekt Her har jeg skåret opp til flytetanken forut (må ha tilgang) platen settes på plass med skruer og pakning slik at det blir heilt tett, dreneringsplugg i bunn. Alle 3 (4 sitteplasser) sittebenker er på plass, de skal klees med mahogny (som alt annet) Har fjernet noe finer på sidene, redisign kalles det kanskje. Man kan se den ene sitteplassen bak, ved å felle ned den ene siden bb så blir det 1m bredde og to personer kan kline seg ned! Ved sb side er det et skott for mont. av fjernkontroll, det blir også et stort stuerom der. Lua til Vilde i nedre kant, sett bakfra, et 2,7m "panser"(flere bilder kommer snart) Fineren er på plass men ikke limt så den må av igjen! OT PS! Hvis du leser dette Wicma ( i Gambia!) så god ferie! ....er tom for tykningsmiddel til limet! Redigert 30.Desember.2005 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Muhammed Svart 30.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 Det jeg tenkte på var noe alternativ lim til å lime treet med, som jeg ikke reagerer mot, har dessverre utviklet en lei allergi, selv om jeg bruker alt som tenkes kan av verneutstyr så ser jeg ut som en "kjøttkake" i ansiktet flere dager etter liming!( noen vil si at de ser ikke forskjell uansett) Klør noe fryktelig både her og der: Har limt en del de siste årene, har ikke vært nøye med beskyttelse av huden, begeret for eksponering er fullt, det renner over ved synet av limet omtrent, blir det for ille må jeg til legen å sette et "skudd". ADVARSEL! BRUK VERNEUTSTYR!!! Har lært ja! TA Bruker du friskluftsmaske med pusteluft? heldekkende dress og hansker?Hele Norges land venter nå på bilder Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 30.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 Dospen! Vel... så avansert er jeg ikke. var det bilder av båten eller en herjet eier du vil se bilder av!? Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Muhammed Svart 30.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 Dospen! Vel... så avansert er jeg ikke. var det bilder av båten eller en herjet eier du vil se bilder av!? Du kom meg i forkjøpet der med bildene..... av båten.Skal du slippe alergien så er skikkelig verneutstyr tingen. Har du begynt å legge mahogny? Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 30.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 Nei det har jeg ikke vil vente til skroget er strøkent (en vannvittig jobb), skal snu båten over nyttår etter at jeg har limt på fineren. PS! Passer det å ta turen til Jærnes Gård for å se din flotte Furuholmen i morgen? Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
classic fiberglass Svart 30.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 30/12-05 flere bilder... Her skal det inn en syrefast tank, må bare få børsta støvet av TIG apparatet mitt! De to minste jentene i "raseren" som de sier. Skrått inn forfra, skjøten mellom to plater synes, platene er av 9 mm Meranti de skjøtes på en spant, har skråkuttet platene 8xdiameteren, for en god skjøt. Dette var et tips fra en Trebåtbygger bok! 3-åringen slapper av i akterkabinen! 10-åringen i forkabinen! Skrått inn bakfra . Bakfra! Skal jeg skryte litt...jeg vet den blir ! Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Verrie Svart 30.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 Der finnes ikke fnugg av tvil om at dette blir bra. Gleder meg til du skal påbegynne det "veldig synlige" arbeidet, som tydligvis er nært forestående. Morro å se at også barna har det gøy med pappas hobby Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 31.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2005 Skulle egentlig vært i garasjen og limt på plass fineren...men er ikke heilt i slag, noe sliten etter, etter et hardkjør. Slapper av med familien har avtalt med Dospen om ikke "tirekicking" som på gamle biler, men kan vel kalle det "boatkicking"! (ljuge båt og småsparke litt i skroget?!) Gleder meg til å se en gammel linjelekker sak! Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Verrie Svart 31.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2005 Og den kan du glede deg til, mere sexy og linjelekker sak som det der skal du lete lenge etter. Det kan jeg love deg.... Forøvrig godt du ikke får gjort noe i dag, tilfredsstiller alle oss andre som heller ikke får gjort noe Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 31.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2005 Forøvrig godt du ikke får gjort noe i dag, tilfredsstiller alle oss andre som heller ikke får gjort noe Tiltredes Er ikke i slag sjøl, forkjølelsen har forverret seg. Kjedelig og være dårlig, men må ned og børste litt snø av Fia før snøen blir våt og tung. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 1.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2006 Hei og godt nyttår. Gøy å se deg her på forumet, vi er jo gamle arbeidskolleger Skikkelig seriøst prosjekt det der. Har jo sett 18-foteren "live", så jeg vet hva du er god for! Lykke til videre, det blir gøy å følge med. Hilsen Christian, kollega fra Oras-tiden Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
classic fiberglass Svart 1.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2006 (redigert) Hei Christian! Hyggelig tilbakemelding fra en dyktig kollega, Bravida ennå? Du må ha et riktig godt nyttår! Tor Arve PS! ser du har bytta båt?! Må legge til, var hos Dospen og så på hans Furuholmen, du har rett Perlen den er virkelig linjelekker kan se for meg hvordan den kan bli! Mannen har et godt prosjekt der, har peiling, sta (viktig!), og ikke minst MOT! Lykke til Dospen! Har tenkt å komme på flere "kickinger". Redigert 1.Januar.2006 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Haber Svart 1.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2006 [quote name= Lykke til Dospen! Har tenkt å komme på flere "kickinger". Godt Nytt År!! Er det plass til flere på neste "kicking"? Hilsen Precidenten i nystiftede "Østsiden Mahognyselskab" Sitér dette innlegget 'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier "Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK Link to post
classic fiberglass Svart 1.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2006 (redigert) Den likte jeg Haber! God ide, vi treffes og danner det selskapet du foreslår, det kan være både sosialt og det som verre er! Vi banker den! til deg også! Redigert 1.Januar.2006 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Wicma Svart 2.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 (redigert) Det er godt aa se noen som jobber. Det er et Hel... aa vare her nede i varemen .Maa drikke mye for ikke skrumpe inn Haaper dere hadde det fint paa , Her nede vare det et komplett kaos med folk og fyrverkeri. Du vet hvor du finne tykkningsmiddel. Ha det godt der oppe i det kalde nor, her i vest afrika narmere bestent Gambia, er det 35 grader i skyggen, maa slutte naa, trenger en naa. Redigert 2.Januar.2006 av Wicma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 2.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 Ha det godt der oppe i det kalde nor, her i vest afrika narmere bestent Gambia, er det 35 grader i skyggen, maa slutte naa, trenger en naa. Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 2.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 (redigert) Hei Espen! IKKE klag på varmen, her diskuteres det byggtørker etc! Ha en fortreffelig ferie, send hjem noen kilo (Kubikk) med MAHOGNY!!! PS! Er du dårlig Perlen? Redigert 2.Januar.2006 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
trulte Svart 2.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 Hei. Flott båt du bygger får`n si! Jeg lurer bare på en liten ting. Den kryssfineren du bruker...Hvor får man tak i denne? Og hva koster den sånn ca? Kan tenkes at jeg kan få bruk for noe liknende i prosjektet mitt. På forhånd takk for svar. Trulte Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 2.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 (redigert) Hei Trulte! Det er vanlig Merantifiner, den fåes hos alle byggvareleverandører i veldig mange tykkelser, (3,6-6-9-12-15 mm etc.) størrelsen er 122x244. den kan variere litt i fargen, når den er mørk så kan den beises for eks., du kan ikke se forskjell på den og mahogny! Har ikke selv prøvd å gjøre slik , men har sett andre gjort det, det er utrolig likt mahogny! Prisen er ikke så steingal, (har gode rabatter) sjekk hos flere! Fineren er et stabilt og godt under lag for dekk etc. Lykke til igjen med Furuholmenprosjektet ditt! Redigert 2.Januar.2006 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
trulte Svart 2.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 Takk for det! Høres jo supert ut. Vil denne fineren kunne egne seg til å skjæres i staver og limes med epoxy på det gulvet/dørken som er i båten min nå? Har ikke lagt ut noen bilder av disse platene, men det er vanlig kryssfinerplater som er malt brune. Tenkte å slipe ned disse, og lime "parkett" på dem. Dette bildet kan kanskje beskrive hva jeg mener. Jeg vil jo ikke trenge så tykke staver til dette. Tror du dette kan være en god idè? Kanskje med hvit nating i mellom... Bare i tankefasen altså... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.