Jump to content

Fra skrot til Runabout alá Gatsby


classic fiberglass

Recommended Posts

Kommer nok med flere bilder etter hvert, (kan vel bli litt vel ofte noen ganger, uten at jeg har for mye å melde :smiley: men det gir meg inspirasjon!) meningen er å bli ferdig 30. April, det er det en spesiell grunn til... :smiley::rolleyes:

Det er fremdeles veldig mange arbeidstimer som gjenstår :smash:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

SKIBSPLAST 13`RUNABOAT PROSJEKT 30/1-06

 

Det går jo fremover, det er mye arbeid som må gjøres for å få et 40 år gammelt plastskrog strøkent, når utgangspunktet var dårlig.

 

Bilde

 

Baugen har fått sin profil, den manglet det på grunn av div. landkjenninger.

 

 

Bilde

 

Veldig lite gjenstår før grunning og lakkering , håper at den er ferdig lakket om en drøy uke...

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Nå nærmer det seg, ja. Her begynner jeg å ane konturene av noe pent. :yesnod:

 

Den blir hvit, ja?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Ja hun blir hvit, nærmere bestemt RAL 9001 som Miss Daisy, den originale gelcoat fargen (som jeg slipte helt ned til, hele skroget var kostemalt kritthvitt) er av en for pissegul farge etter min smak, jeg liker den RAL 9001 fargen som står godt til mahognyen den har en nyanse av beige er det vel. Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST 13`RUNABOAT PROSJEKT 5/2-06

 

Bilde

 

For å holde motivasjonen oppe og samtidig inspirere meg selv så har

jeg "malt" en vegg med bilder i garasjen ("Furtebua") :smash:

 

Bilde

 

Ting tar tid.. noen ganger lenger enn kjeften sier!, har hatt besøk av en "kontrollør"(oppretter),

det er bra nok for grunning sier han, endelig...

 

Bilde

 

Oppretteren skylder meg noe arbeid :smiley: så det ville vel være dumt å ikke benytte

seg av ham, han vil grunne og hjelpe med ferdig sliping til lakkering.

Selv om jeg har noe lakkeringserfaring, så er det forskjell på proff og amatør.

NÅ blir det grunning og lakkering av skrotet.

 

Bilde

 

Bilde tatt nedenfra og opp.

Det er utrolig greit og arbeide med litt trearbeid inne i båten, når den ligger slik med

bunnen i været. (Fremfor å krølle seg ned i et c-moment eller lignende!)

Den ligger såpass høyt at jeg kommer til å lime på plass mahognyen på all innredning

dvs.på merantifineren, mens den ligger slik. Her har jeg stiftet og limt på skilleveggen

mellom sittebrønnene.

Når jeg skal til på det utvendige så vil jeg lime skru og plugge.

 

Bilde

 

Alt er nå ferdig malt innvendig (2 strøk med en Gjøco industrimaling) som jeg har god

erfaring med, den er blandet i en egenkomponert farge som står veldig fint mot mahognyen.

 

Bilde

 

Har nå fått min BP vimpel, den likte jeg! har et par andre vimpler på Miss Daisy, men denne

er av en bedre kvalitet etter det jeg kan se, og så er størrelsen så fin.

Den vil få en plassering i en fin kombinasjonslanterne som har hull for mast og vimpel.

Det blir stilig på "panseret"

Anbefaler alle å kjøpe denne flotte vimpelen, du støtter i tillegg driften av siden!

Jeg vil kjøpe to til! :seeya:

 

 

Bilde

 

 

Kjøper denne lanterna fra amerikanske Perko, den har et klassisk utseende

det blir stilig med mast og BP vimpel.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST 13`RUNABOAT PROSJEKT 8/2-05

 

Bilde

 

Ferdig grunnet med fyller. Nå skal det finslipes for lakkering.

 

Bilde

 

Det er en viss forskjell allerede nå i forhold til utgangspunktet.

 

Bilde

 

En oppretter i arbeid, behagelig å se på i grunn :smiley:

Gjorde en jobb for ham for 8 år siden, mange "glemmer" slikt, ikke han, slik skal det være!

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Kan jeg gjøre noe for ham etterpå? :lol:

 

Jeg skal jo ha en liten jolle bak Furuholmen, og den skal jo gjennom tilnærmet samme prossess vil jeg tro (skroget). Men det er til neste år - så om jeg gjør noe for denne karen i år, så passer det at jhan kommer til vårparten 07. :yesnod:

 

 

:lol:

 

PS: Jeg er god med dataoppsett og maskiner, miksing av drinker, og skifting av bleier på babyer! :tipser:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skroget ser ut til å bli temmelig fint, littegran finsparkel på noen porer og det er klart for lakkering.

Utvendig så har jeg sparklet opp de større skadene med epoxylim i blandet mikroballonger samt tykningsmiddell.

Har så gått for å bruke bilsparkel type soft, vanlig bilsparkel. Skroget ble pusset med henholdsvis 80-100 og 220 papir før grunning. Grunningen er av typen Glasurit fyller grunning, den fyller endel

små porer i følge oppretteren, han la på to gode strøk.

Førstkommende lørdag er oppretteren tilbake, vi vil da våtslipe skroget med 800 papir etter å fyllt i de få småporene (som kom frem etter grunning) med finsparkel.

Skal så lakke med vanlig 2 komponent Glasurit acryllakk i farge RAL 9001 den er kremhvit.

Både grunning og lakk er vanlig billakk.

Har nok selv brukt omkring 35 timer på selve skroget utvendig.

En nabo som er oppretter og lakkerer, har tilbydt seg å lakke :smiley: kan ikke si nei til det, han er proff jeg er amatør. Jeg har lakkert et par ganger selv på bil det ble sånn "bobb bobb".

Skal lage et innvendig hvitt "telt" i furtebua, håper da på et greit resultat uten alt for mye støv.

Vil så heve hele båten en god halvmeter mot taket slik at det blir greit å arbeide med på liming av mahogny på innvendig merantifiner. Det blir greiere å arbeide stående enn å ligge krølla opp i båten.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Kan jeg gjøre noe for ham etterpå? :lol:

 

Jeg skal jo ha en liten jolle bak Furuholmen, og den skal jo gjennom tilnærmet samme prossess vil jeg tro (skroget). Men det er til neste år - så om jeg gjør noe for denne karen i år, så passer det at jhan kommer til vårparten 07. :yesnod:

:lol:

 

PS: Jeg er god med dataoppsett og maskiner, miksing av drinker, og skifting av bleier på babyer! :tipser:

Jeg skal tipse de rette folka! VIKERS :lol::lol:

 

Bilde

 

Det ville vært en fordel om jollen din var på størrelse med denne modellen av en 1958 modell

Skibsplast Seamaster 15 fot, den er på drøye 2 fot.

Da er det sikkert mulig :lol:

Det er selvfølgelig en del arbeid å få noe slitent pent, men det er desto gøyere når det blir bra!

Den jolla fikser du lett, lykke til!

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Takk for interessen Jan S.

Det er kjempefint å jobbe innendørs, det er et must. Kjører på med en 27 kw`s byggtørke så temperaturen er valgfri :smiley: båten er jo av en overkommelig størrelse, så jeg har grei plass.

Restaurerte også 18 foteren Miss Daisy i garasjen, det ble vel trangt men det gikk det og.

Du har skjønt meg riktig, jeg jobber med båten "over hodet" på en del av det innvendige mahognyarbeidet, flere bilder kommer! (sikkert til det kjedsommelige for en del), men det gir meg en inspirasjon i tillegg til at det er trivelig å prate med trivelige båtfolk, så da så :smash:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Skibsplast Seamaster 15 fot, den er på drøye 2 fot.

 

Den jolla fikser du lett, lykke til!

En 15 foter på på 2 fot - det skal jeg fikse. :cool:

 

 

Den var kjekk du - er det noe du bruker som barnevogn når du er på vannet? :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

SKIBSPLAST 13`RUNABOAT PROSJEKT 18/2-06

 

Bilde

 

Endelig.. ferdig lakkert, finishen ble bra bortsett fra noen vanndråper...

Lakkereren (naboen) sier det kan "poleres" bort etter noen uker.

Litt ergelig at jeg ikke hadde en ordentlig vannutskiller :headbang:

 

Bilde

 

Blankt ble det synes jeg, naboen var ikke helt fornøyd :sad: Han er perfeksjonist!

må vel innse at kompressoren min ikke gir nok luft og tilstrekkelig trykk,

men det er blankt nok for en båt, kanskje for blankt.

 

Bilde

 

Fikk også lakkert den originale motorbrønnen, forkortet med 1/3 av sin

opprinnelige lengde. Den vil bli festet i en 20 mm meranti finer/mahognyplate

i bakkant mot akterspeilet.

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Hm,... Å se slike bilder er direkte ødeleggende for en trebåtseier holdning til at plast er et dødt og matt materiale. Her er jo både dybde, glans og linjer på plass.

 

Dette er rett og slett vakkert å se på!

Store ord dette.. men ingenting er så vakkert som en pen trebåt er nå min mening! men for all del takk for den positive omtalen, var i garasjen og sjekket om byggtørken gikk, og det gjorde den, reine sydentemperaturen :smiley: + 38 grader! det herder bra vil jeg tro.

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST 13`RUNABOAT PROSJEKT 18/2-06

 

Blankt ble det synes jeg, naboen var ikke helt fornøyd :sad: Han er perfeksjonist!

Hadde ikke du vært en sånn jæv... perfeksjonist C.F., hadde vel båten vært ferdig lakket etter skjema.

Skjema var for for en uke siden.

Men båten ble så fin at den skinner som "lort" i en løkt.

Det blir vel forgalt å sette den på vann, selv om det er der den hører hjemme.

Stå på, tiden går fort til den må være ferdig.

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke du vært en sånn jæv... perfeksjonist C.F., hadde vel båten vært ferdig lakket etter skjema.

Skjema var for for en uke siden.

Jo det stemmer, ligger etter skjema.. men jeg er ikke SÅ perfeksjonistisk det er bare det at.., javel da :rolleyes: jeg er vel litt pirkete noen ganger, båten ble ikke perfekt men grei nok så langt.

NÅ gleder jeg meg til å ta fatt på trearbeidet :smash:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST 13`RUNABOAT PROSJEKT 23/2-06

 

Arbeider innvendig med mahogny arbeid (med båten over hodet) bilder kommer.

 

I går kom min "nye" motor til prosjektet, det er et skikkelig prosjekt, tusen takk til GEIR som fraktet den helt fra Lillehammer til Kristiansand (på døra levert!)

Takk til BATDILLA for handelen.

 

Bilde

Her er motoren, en Mercury 500 50 hk 1971 modell

Skibsplast Sportsmann 1964-71` TIDSRIKTIG!

 

Bilde

 

ca 20 timer etter ankomst Kr.sand..

 

Bilde

 

Prosjekt demontering i gang.

 

Bilde

 

:confused::rolleyes::smash:

 

Bilde

 

Doktor Ole i arbeid, han tenker kanskje :headbang: famile!... håper ikke det!

 

Bilde

 

Ja.... da var vi så langt, det begynner å bli spennende.

 

Bilde

 

Nekter å kommentere :eek:

 

Bilde

 

1 stk veiv.

 

Her er forløpig "dom" fra Ole:

 

Det var bra at den løsnet lett fra drivakselen, Tilstanden ser i utgangspunktet

ganske bra ut, men det vil det vil jo vise seg hvor mye det kommer på å reparere den.

Det vi fant:

Alle stemplene hadde merker etter varmeskjæring, værst på sylinder nr. 2

noe ovalitet i sylindrene, mest på sylinder 3. 0.13mm, så helst burde motoren bores.

litt slakk i rådelagerne, men her kommer det ikke frem av verkstedhåndboken hvor mye klaring som er tillatt.

"Plitting" i ytre lagerbane i midtre bærelager på veivakselen.

Tydelig at motoren har vært åpnet tidligere ettersom det var slått kjørnemerker i veivakselen for å ta slakk mellom akselen og nedre bærelager. Slitasje på veivakselen etter reed-ventil holderne.

 

Er villig til å bruke noen høvdinger på motoren, men alt har en smertegrense.. Ole gir sin endelige domsavsigelse etter flere målinger og pris sjekkinger :smiley:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...