Jump to content

Fra skrot til Runabout alá Gatsby


classic fiberglass

Recommended Posts

Takk for det :smiley:

Har brukt båten i 2 sesonger etter bildene er tatt, men det er like fint ennå. Ravi-lakken er hard og det skal mye til for å ødelegge overflaten. Blir det stygt kan jeg jo bare matte og legge på et nytt strøk.

Jeg lakket 2 strøk før jeg natet, og brukte maskeringsteip, ellers er det håpløst. La en fuge mellom stavene og dro over med "kredittkort" eller lignende. maskerte hele staven, så det var bare å grise i vei!

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Det høres fornuftig ut det.

Når jeg natet på Skibsplasten så brukte jeg epoxy med hvit farge i, det var "jobbigt"!

Tapet all mahognyen for å unngå at limet trakk ned i den der det ikke skulle, når jeg så beisa før lakking så tapet jeg den hvite fuga for at den ikke skulle bli rødbrun!(Det var ingen tape som passet til fuga så...

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Først av alt vil jeg bare begrunne min sene reaksjon på denne tråden: Det kommer enkelt fortalt at jeg ikke har fått til bake pusten etter de vakre bildene av arbeidet trådstarter har lagt ut om sine båter, Jeg er stum av beundring!!!!! :yesnod:

 

Så er vil jeg si at jeg tar det som et kompliment at bilde fra Majali ble lagt ut :cool:

 

Vidre vil jeg komme med et par linker som classic fiberglass sikkert har, men er til stor glede for "skikkelig plastbåt design" menesker skulle jeg tro:

Den første er den amrikanske utgaven FiberGlassic

Og denne er en arkiv utgave av den Svenske versonen

 

 

PS; Jeg ville lagt ekte matrealer i dørkene, enkelt og kjempemorro!!!!

 

Hilsen Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei Erik!

 

Takk det var hyggelig tilbakemelding til flere av oss som "stjeler" bilder og div. men takk i like måte Majali er vakker! Og det er en ære som du sier!

Kjenner godt til de sidene du viser til.

Tror den svenske siden ligger nede, men det hadde vært veldig artig å dra i gang en norsk side.

For gamle klassiske plastbåter!

Det er uendelig mange flotte trebåter (som din) de taes godt vare på og takk for det!

Plastbåter derimot er jo ikke "edle" nok og søkkes eller kasseres dessverre.

Dette gjelder spesielt de mindre båtene under en 20 fots størrelse. Det er ikke mange f.eks 60 talls båter igjen.

 

Hvis det er interesse for en slags organisasjon lik Fiberglassics så ta kontakt!

 

"Guruen" Herbert Waarum nevnte for meg en gang at det er ikke mye en plastbåt forringes etter 50 år, mener han sa en 5%...(plasten altså)

 

mvh Tor Arve

 

PS! Har akkurat sendt en mail til Fiberglassics USA...forespørsel om norsk avdeling...maybe?! :flag:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

...Tror den svenske siden ligger nede, men det hadde vært veldig artig å dra i gang en norsk side

Det svenske initiativet ble et kortvarig eventyr. Hvis jeg ikke husker feil, ble den svenske siten nedlagt enten på grunn av for liten interesse, eller for at det krevde mer arbeide enn webmaster hadde tid til på fritiden. Jeg var selv fast besøkende på den svenske siten, men siden arbeidsminnet har noe redusert kapasitet, husker jeg ikke hvilket av disse to det ble begrunnet med da han la det ned.
Link to post
Share on other sites

:smiley: Fikk nettopp svar på min mail som jeg sendte til fiberglassics USA, de svarte at den svenske siden ble lagt ned, ja her er svaret :

Tor,

Nice to meet you. I'm Kelly.

Yes, the SE site died a horrible death because of lack of interest. Would you be interested in creating a Norwegian site?

 

Kelly

 

 

JEG SPØR ER DET INTERESSANT?? Ta kontakt Godtfolk!

 

Her er videre "prat" med Kelly!

Ok, I have all the old stuff from the Swedish site that we could put up there too. I'd even let you use the FiberGlassics® name.

Let me know.

 

Kelly

 

Hmmmmmmmmmm................... :eek::nonod: er redd mine kunnskaper på data`n er for dårlige!

Vet noen om hva som kreves for å drifte en slik side litt seriøst?

Lysten er der, men evnen er ikke...ja dere kjenner vel til det! :lol:

 

PS! Har lagt ut dette under FIBERGLASSICS Norge?

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST RUNABOAT PROSJEKT 05-06 7/1-06

 

Bilde

 

Den originale motorbrønnen er inntakt, det er bra. Den er heilt lik den som er på Miss Daisy, i mindre målestokk.

Siden de bakre bakkene er kortet inn med 1/3 så må jeg gjøre det samme med brønnen.

Har gjort det samme på Miss`n.

 

Bilde

 

Her er den originale nedre "pyntelist" til Miss`n, der er den byttet ut med lengre list pga trallverk bade plattform.

Har tenkt å korte de ned her for å montere de nede på hver side av skroget, synes det pynter og forsterker hekken.

Hekken på denne båten skal jeg også kle med mahogny a la den "store".

 

Bilde

 

Brooklands skjermen kan jo også legges ned... litt :cool: på de fremre sittebrønner kanskje?

 

Bilde

 

Mellom de pilene så skal jeg skjære ut til et låsbart hanskerom, blir under rattet.

 

Bilde

 

Ryggstøet til bakre sitteposisjon, luke for adkomst under motorbrønn.

 

Bilde

 

Her er alt "primet" før jeg i neste omgang legger på lim med tykningsmiddel, har også lagt inn forsterkninger der halegattene kommer. (blir ca. 20 mm totalt der)

 

Bilde

 

"Primet" fremre dekksplate.

 

Bilde

 

Det ene hanskerommet med tilgang fra hver side av fremre sittebrønner, har merket og skjærer ut med den geniale Feinen senere.

 

Bilde

 

Etter fem strake timer med tilpassning og liming er dekket på plass, ( ikke en 5 minutt :nono: ) skjøten mellom de to platene ligger på en langsgående spant og er 7 cm bred (skal være slik for rett styrke i skjøten i følge en trebåtbyggerbok, ja tenk TRE! ) det var egentlig litt av en jobb, liminga altså.

Det er herlig å ha kommet så langt, finer er ferdig! nå gjenstår det som er GØY ordentlig mahogny arbeid. + en JOBB med skroget! (ikke SÅ gøy!)

 

Bilde

 

Her har jeg prøvd å lage til en slags "illustrasjon" på hvordan jeg har tenkt å lage det til ved fremre brønner, sånn cirka, det blir sammenkobling med den originale siden, ca 2cm tykkelse på mahognyen.

 

Bilde

 

Omtrent slik kan det bli bak, men det er en spesiellt stor utfordring å få noe slikt til men jeg har en plan tror jeg.

 

Det har ikke på bilder, skjedd så mye men det er noen timer bak... :smiley:

 

Neste billed serie er kanskje mer intressant, håper det i allefall!

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Heisan, her går det da vitterlig fremover. Ser ut til å bli veldig bra dette her. Gleder meg til å se det ferdige resultatet.

 

Der er kun èn ting jeg tenker på. Dette er en svært så hurtiggående sak, som skal tåle bølger og slag ganske mye. Med de avstivninger du gjør, du tror ikke det blir for stivt slik at du kan risikere sprekker etc over sikt ? Jeg har ikke så veldig peiling på akkurat det, men har hørt om sprekkdannelser i for stive båter før......

Link to post
Share on other sites

Hei Perlen!

 

På 18 foteren så forsterket jeg kun spanter og avstivninger som var der fra før, fordi jeg var redd for å legge inn noe som muligens kan forårsake delaminering og sprekker...

Så du kan si at jeg hadde noe slikt i tankene der. Når det er sagt så har jeg jo erfart at den båten er rett og slett ikke er særlig god i sjøen, den slår noe forferdelig i motsjø!

Den er utrolig flat i bunnen, oppfører seg rart da det omtrent ikke er noen planingsterskel.

Vi kjører damen fint, når det er litt bølger, toppfarta er med en 50 hk rundt 24 knop, 10-15 knop er fin fart.

Så til 13 foteren den er en tro kopi, så jeg vet at den er like klein i sjøen, tar det med ro hvis det er sjø. Det som jeg har støpt inn (limt) KAN selvfølgelig i verste fall føre til en sprekkdannelse eller lignende.

MEN jeg vil ta det med ro som sagt, Være snill med de to damene mine :lol: (+ ho andre! )

De er jo gamle (båtene)

PS! Begge båtene er i overkant solid restaurert med hensyn til skroget, Miss Daisy har noen ganger fått rundjuling, (uoppmerksom) tennane har skrangla etterpå! :smiley:

Sprekker skroget på en av dem så tror jeg jeg ber om det ved å kjøre som en idiot! rett og slett.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST RUNABOAT PROSJEKT 10/7-06

 

En mangel på fremdrift..

 

Skolearbeid... det tar veldig mye av tiden min. Jeg klør i fingrene etter å labbe ned i garasjen, fyre litt med byggtørka, kutte litt materialer, tilpasse osv.

Dospen var her igår på "Boatkicking", trivelig det, vi ljugde litt og når han gikk så tok han med seg det originale rattet . Han hadde noen teorier om hvordan han skulle få ut den fastsittende senterakselen, det gamle "skitet" er jo skjørt så jeg håper han lykkes. (rapport følger angående det :wink:)

 

OBS!

 

Planlegger litt deler og utstyr det kan godt være tidsriktig! Så ikke nøl med å ta kontakt hvis du har noe som du mener kunne passe på "raseren"!

 

Bilde En svenske selger mye fint på Blocket. Men prisene er heilt ut av en annen verden, han mener der er GULL! :nonod:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST RUNABOAT PROSJEKT 05-06 14/1-06

 

Må ha hjelp til å snu båten, slik at jeg kan få begynt på selve skroget som ser ille ut hvor er alle folka når man trenger dem :smiley:

Planlegger fremdeles litt, og i den forbindelse jakter jeg etter et "nytt" ratt, det går tross alt endel timer på å restaurere det jeg har. La inn en annonse på "kjøp", Majali tipset meg om bilratt, da fikk jeg dra frem kameraet, åpnet døra på et av mine andre restaureringsobjekter, VW boble 1959 mod., den har et stilig ratt, forøvrig siste år med akkurat den type, siden ble rattene mer slik vi kjenner dem.

Lurer på om jeg skal tjuvlåne det litt...det er et stilig :cool: ratt.

 

Bilde

 

 

Bilde

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Hei Erik!

 

Tror den svenske siden ligger nede, men det hadde vært veldig artig å dra i gang en norsk side.

For gamle klassiske plastbåter!

Det er uendelig mange flotte trebåter (som din) de taes godt vare på og takk for det!

Plastbåter derimot er jo ikke "edle" nok og søkkes eller kasseres dessverre.

Dette gjelder spesielt de mindre båtene under en 20 fots størrelse. Det er ikke mange f.eks 60 talls båter igjen.

 

Hvis det er interesse for en slags organisasjon lik Fiberglassics så ta kontakt!

 

"

 

Hvor gammel skal/bør en plastbåt være får å være classic? Min Fjord Attache er kun 31 år ung.

 

mvh Balja

Link to post
Share on other sites

Hei Balja!

I USA sier de eldre enn 1969, ville heller sagt 1979 for eks.

Fjord lagde utrolig mange flotte båter både på 60 og 70- tallet som i dag regnes som klassikere.

Din er jo en av de mest sjeldne vel, og er uten tvil det jeg vil kalle en klassiker! :smiley:

Hva er en klassiker? Det er vel litt vanskelig å definere, personlig mener jeg linjer som er tidstypiske for plastbåtproduksjon på 50-60-70 tallet er det jeg vil kalle en klassiker.

(Nå produseres det også nye båter med innlagt Retro stil... ) Turn back time?

Foreløpig virker interessen litt laber omkring det å etablere en slags "interesseforening" for gamle klassikere i plast, men ting kan skje... :smiley:

 

Perlen/Bastard. Det nye ubrukte 60 talls rattet sjekket jeg ut på Blocket for en god stund siden, det ble dessverre solgt straks, det er vel identisk med det jeg har tror jeg :rolleyes:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST RUNABOAT PROSJEKT 05-06 17/1-06

 

Nå er skrotet snudd med bunnen i været, takk til Dospen og Haber som stillte opp. :yesnod:

Vi var fem personer totalt, det var bra for den veier litt nå...

 

Bilde

 

Som det fremgår av dette bildet så ser baugen relativt dårlig ut!

 

Bilde

 

Men etter å ha pusset en lang stund, det var nemlig VELDIG mye for mye glassfibersparkel, under dette lå jo den opprinnelige formen på baugen! :lol: Jeg må le!

Personen som reparerte en skade i baugen, har tydeligvis vært sponset med glassfibersparkel!

"Vi bruker likegodt opp alt, det jo ikke noe å spare på!"

Regner ikke med å bruke kjempelang tid på grunnarbeid, før jeg lakkerer. :rolleyes:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Men etter å ha pusset en lang stund, det var nemlig VELDIG mye for mye glassfibersparkel, under dette lå jo den opprinnelige formen på baugen! Jeg må le!

 

 

Hei TA dette gjorde nok utformingen av baugen en del enklere for deg, grattis!!

Takk for sist forresten.

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...