Jump to content

Fra skrot til Runabout alá Gatsby


classic fiberglass

Recommended Posts

Den båten var enormt fin!

DET ville jeg ikke gjort, men for eks. som en skottvegg el. lign.

Fineren har ikke så veldig stort "slitesjikt". Men den er jo veldig stabil!

Skal jeg være heilt ærlig så er jeg veldig imponert av Fibo-Trespo`s "skipsgulv" for båt!

Det er kanskje "feil" men sjekk den vedlikeholdsfrie, veldig ekte platen!

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Jess, det er en fin båt. Husker ikke akkurat hvor jeg har det bildet fra...

Da bør jeg ikke bruke den fineren til det. Godt for alt man får avklart... :wink: Blir nok den typen finer et par andre steder i båten da :smiley: Takk for hjelpen, og lykke til videre.

Du kan jo jukse litt :wink:

Bruk 12 mm Meranti og fres natespor i denne. Så nater du med Tec7 og lakker/oljer til slutt.

Link to post
Share on other sites

Trulte:

 

Jeg har brukt mye Meranti i Bastarden, får du tak i en som er litt rød så blir den veldig fin når den er oljet eller lakket. Sjøl bruker jeg kun Benar (olje).

Bruker den både på Meranti og furupanelen.

Dørk er jeg ikke ferdig med men den bør nok lakkes for og tåle mere.

 

Hvis du skal frese natespor så bør du også regne med at du må liste kantene på Meranti´n, slik at du får tette kanter.

Link to post
Share on other sites

Det var ingen dum idè du! Hvis jeg matter og lakkerer et strøk hver vår, vil jo ikke fineren slites nevneverdig... Very clever mr.Bastard!

Hvis du går for denne løsningen må jeg anbefale den aller største forsiktighet ved sliping - da fineren ikke har det største laget å slipe på. Du får de lyse stygge områdene før du vey ordet av det, og da er jo hele platen ødelagt i grunnen.

 

Om det kun er det natede utseende du er ute etter, og ikke materialet, så kan du jo egentlig bare bruke vanlig finer med hel-limt belegg i skipsgulvlook? Vedlikeholdsfritt ( litt grønnsåpe i ny og ne..) og fint i grunnen...

 

Bare et forslag. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

En "litt lur" løsning (og billig) er å følge med på markedet for å finne "skrapbåter" hvor dørken er av teak eller mahogny, for så å kjøpe denne og selge restene etter å ha tatt ut dørken. Kjøp 2000,- - salg 1000,- = Teakdørk kr: 1000,-

 

Billig teakdørk!

 

:wink::lol:

 

 

Arbeid, men man skal slite for skjønnheten.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg er i prinsippet ikke imot en Fibo-Trespo-løsning. :smiley: Hvis det er stor fare for å gå på ei blemme ved å bruke Meranti, skal jeg tenke meg om både to og tre ganger. Å legge vanlig "ferdig-parkett" er det vel også en mye raskere prosess enn å bruke finer og frese osv. Jeg har ikke sett skipsgulvparketten, men skal ta meg en runde hos forhandelere å titte på den + pris ol. Prøvde å google, men fant ikke noe bilde av den. Det er jo i utgangspunktet det natede utseende jeg er interessert i...

 

Vikers: Smart. Skal holde øynene opp for det også...

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får man belegg/laminat i teaklook med svarte nater?

Mener jeg bare har sett det med lyse nater og det vil jeg ikke ha.

Og det vite belegget er ikke pent, grøss.

 

Jeg vurderer laminat innvendig på dørken. For det så mange kriker og kroker, og hvis jeg skal ha båten på vannet til våren så må jeg ta ett par snarveier :blush:

Link to post
Share on other sites

Du får det med sorte nater. Har sett dette selv, men vet dessverre ikke leverandør på dette. Grenland Malingfabrikk i Porsgrunn har dette, så jeg kan forhøre meg på belegget i morgen, eller du kan selv ringe dem..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du får det med sorte nater. Har sett dette selv, men vet dessverre ikke leverandør på dette. Grenland Malingfabrikk i Porsgrunn har dette, så jeg kan forhøre meg på belegget i morgen, eller du kan selv ringe dem..

Hvis du skal innom så kan du jo sjekke meterpris. Og bredde på rullen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det leveres med både sorte og hvite nater, det er jo smaken som avgjør... laminatplatene altså!

Ja her snakket vi litt forbi hverandre. Laminat er selvsagt plater.

Jeg tenkte belegg for en rimlig snarvei.

 

PS. Fant ut av det Maritim har mørk teak med svarte nater til 290 pr.m

 

PPS. Jeg ser Maritim har noe som heter plastlaminerte plater til inne og ute bruk.

Noen som har erfaring med disse platene

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mulig at de platene hos Maritim og de jeg snakker om er de samme.

Bilde

Kjøpte denne av Batdilla i dag... i overkant på 13 foteren, men har gjort gale ting før!
(55hk på 13 fot, 43knop)... 17 år gammel...noen år siden ja :yesnod:
Den må overhales, men som den nostalgiker jeg er så er linjene på denne flotte, og
ikke minst så er den fra samme tidsepoke som båten!

Bilde

Stilig nostalgi!

Bilde

 

Svensk båt med enda eldre hvit Mercury!
Sweet Sixteen tror jeg den heter... NYDELIG båt og motor!

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Tor Arve :flag:

:rolleyes: )

 

Begynte i Agder Klimateknikk idag, ferdig med ">Bravida. Vi er 4 fra Bravida som startet opp. Det blir spennende.

 

Ser dere diskuterer Meranti på dørken, har selv limt 4mm staver på 18mm finer, og natet med sika.

Brukte blanding av mahogny-beis og owatrol olje først, siden 4 strøk med Ravi-lakk. Er godt fornøyd med resultatet. Brukte Meranti til innredningen også, men så er det ikke noe møbel som din heller da.....

 

Legger ved bilde.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Det er båten til Majali her på forumet yesnod.gif

Håper ikke Majali ble fornærmet av at jeg la ut bildet uten tillatelse. Husket ikke hvor jeg hadde det fra, for jeg har lastet ned en masse bilder til inspirasjon. Håper du tar det som et kompliment Majali... :wink:

 

Ser dere diskuterer Meranti på dørken, har selv limt 4mm staver på 18mm finer, og natet med sika.

Brukte blanding av mahogny-beis og owatrol olje først, siden 4 strøk med Ravi-lakk. Er godt fornøyd med resultatet. Brukte Meranti til innredningen også, men så er det ikke noe møbel som din heller da.....

Jeg synes dette ser svært bra ut jeg Nor-Dan. Det var noe slikt jeg tenkte meg. Har dette blitt gjort nylig eller har du brukt båten etter at du la denne dørken? Har du i såfall gjort deg noen erfaringer om slitasje eller liknende?

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...