Jump to content

Fra skrot til Runabout alá Gatsby


classic fiberglass

Recommended Posts

Takker så mye for fyldig rapport. Post gjerne oppdateringer om motoren når det skjer noe mer.

 

Angående kontroll av pris på moroa, tror jeg det lønner seg å sjekke opp mot priser i USA. Uten å ha kjøpt deler selv, har jeg for meg at det er mye billigere med Mercury deler fra der. Opp igjennom tiden mener jeg det skal ha vært lagt inn linker til aktuelle nettsteder i Anbefalte Båtlinker - tråden som nå er flyttet til medlemsområdet.

Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST 13`RUNABOAT PROSJEKT 23/2-06

 

Her er forløpig "dom" fra Ole:

 

Det var bra at den løsnet lett fra drivakselen, Tilstanden ser i utgangspunktet

ganske bra ut, men det vil det vil jo vise seg hvor mye det kommer på å reparere den.

Det vi fant:

Alle stemplene hadde merker etter varmeskjæring, værst på sylinder nr. 2

noe ovalitet i sylindrene, mest på sylinder 3. 0.13mm, så helst burde motoren bores.

litt slakk i rådelagerne, men her kommer det ikke frem av verkstedhåndboken hvor mye klaring som er tillatt.

"Plitting" i ytre lagerbane i midtre bærelager på veivakselen.

Tydelig at motoren har vært åpnet tidligere ettersom det var slått kjørnemerker i veivakselen for å ta slakk mellom akselen og nedre bærelager. Slitasje på veivakselen etter reed-ventil holderne.

 

Er villig til å bruke noen høvdinger på motoren, men alt har en smertegrense.. Ole gir sin endelige domsavsigelse etter flere målinger og pris sjekkinger smiley.gif

Div mål :

Råde x-pinne 0.898"

Råde veiv ende 1.180"

 

Veiv råde lager 1.139"

Veiv bære lager (senter) 0.984"

 

Eventuelle skader kan fjernes med fint smergelpapir ( 320 ) hvis det ikke overstiger 0.001" ,det kan fjernes tilsvarende på råde hvis nødvendig men totalen må ikke overstige 0.002" .

Veiva skal IKKE poleres .

 

Merker under reed blokkene har liten betydning , her er det den innvendige finishen på labyrinten som er viktig .

Veiva bør sjekkes for kast hvis det er mye slitasje på reed blokkene , men antagelig kommer det av slitasje på bærelagrene .

 

 

Sylinder STD borring 2.565" ( + 0.015" = 2.580 )

Max slitasje eller urund 0.003" > 0.004"

 

Ta godt vare på alle delene til tenninga , disse er dyre :eek: ........ hvis de kan skaffes da .

Rotor = $110.40

Trigger = $357.59 eller overhalt (sende inn din )$240.00 .

Lykke til videre

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Imponerende..Arne Kjetil :smiley:

 

Kunnskaper og vitale mål, det bare detter inn her når man trenger dem.

Takk så langt, håper å kunne benytte meg av dine og andres kunnskaper når det gjelder en evnt. motoroverhaling. Det ligger utenfor mitt felt, men ikke utenfor min interesse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

SKIBSPLAST 13`RUNABOAT PROSJEKT 5/3-06

 

Ting tar tid.. til det kjedsommelige så kan det nevnes :rolleyes:

Her er noen bilder på innvendig mahognyfiner (1,5mm) på limt merantifiner.

Som tidligere nevnt lettere å gjøre med "båten over hodet".

 

Bilde

 

Bakre sittebrønn mot styrbord, mahognyen er pusset og klar for beising.

 

Bilde

 

Dette er jo skille mellom fremre og bakre sittebrønner, ferdig til beising, er vel egentlig det

eneste som blir særlig synlig, resten blir skjult av puter, man kan rette ut beina ved å putte

dem inn i de to utsparingene på hver sin side av skille mellom fremre brønner, bensintank skal monteres der.

Skal lage et låsbart lokk over den midtre åpningen.

Det 3 strøket skal taes innv. på dørken og sidene med Gjøco ind.lakk

 

Bilde

 

Her er det gjennomgående "hanskerommet" over bensintanken, har kjøpt de innv.hjørnene

som er av teak :blush: listene har leg lagd også de i teak.

Dette sees jo også på hodet, så det blir en ca. 20 mm x ca 120 mm innramming ned på toppen.

Det gjenstår litt finpuss her.

 

Bilde Må ha et bilde av båten på rett kjøl..

Skal snu den om en uke. :rolleyes:

 

Noen bilder av innkjøpt ting og tang.

 

Bilde

 

Bensinpåfylling fra Nauticraft i Sverige, litt 60-talls.

 

Bilde

 

Horn kjøpt på Blocket, skal lakkes helt hvitt utv. og helt rødt innv. Moon dekaler skal settes på... :cool: (Hot Rod) Skal sammen bygges med en "Mahognyklump" med en Faria Cesapeake SS white knopmåler innv., monteres foran begge fremre sittebrønner på midtfisken.

 

Bilde

 

Fender list 40 mm høy med rød låselist.

velger fenderlist kontra mahogny som det er på Miss Daisy.

Synes den står pent mot mahognyen og den kremhvite skrog fargen.

Skal også ha rød snobbelinje.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har kjøpt de innv.hjørnene

som er av teak :blush: listene har leg lagd også de i teak.

Hvorfor den :blush: , er ingen skam å ha kjøp inn de hjørnene , laga 150 stk ++ på jobben for et par år siden , det var for å si det enkelt, et hel**te :yesnod:

( innredning til en av de store ... ).

Det er bedre å spare verktøyet , teaka er veldig tøft mot frese verktøy ....

 

Ser bra ut dette , bare vær nøye med å fjerne alle limrester der du skal ha på beis/lakk .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:smiley: Det blir bra. Det er utrolig moro og se det for seg med alle detaljer montert, har det bildet i hodet og gleder meg som en unge!

Båten blir min leke, andre 40-åringer "tar an ud" med motorsykkel, jeg gjør det med dette leketøyet. :wink:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvorfor den :blush: , er ingen skam å ha kjøp inn de hjørnene , laga 150 stk ++ på jobben for et par år siden , det var for å si det enkelt, et hel**te :yesnod:

( innredning til en av de store ... ).

Det er bedre å spare verktøyet , teaka er veldig tøft mot frese verktøy ....

 

Ser bra ut dette , bare vær nøye med å fjerne alle limrester der du skal ha på beis/lakk .

Arne Kjetil

 

Det var litt ironisk ment med den :blush: siden jeg bruker mahogny..

Men når jeg velger å bruke slike hjørner så kjøper jeg dem.

Kan tenke meg at det er hardt for freseverktøyet med teaken, jeg merker også slitasjen på mitt verktøy av mahognyen, (deler av den har en del "sand" i seg. Det med limrester er jeg kjent med at må fjernes før beising, nevner vel at noe ikke er ferdigpusset. :smash: (kan ikke se forskjell på beiset teak og mahogny)

 

Du mangler tre bilder Arne Kjetil, er det noen heftige Mercuryer???!!!!

Redigert av classic fiberglass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan tenke meg at det er hardt for freseverktøyet med teaken,

Med vanlig hss stål på avretter ...første 50 cm ok .. neste 50 cm begynner å merkes ... etter 2m begynner det å komme enkelte gnister ... på den siste 1/2 m ( av 3 m) er det direkt ubehagelig , rister i henda , blir dårlig resultat .enda flere gnister ....

Ble bra senere, da det ble benyttet spesielle HM stål beregnet på teak ...

 

Du mangler tre bilder Arne Kjetil, er det noen heftige Mercuryer???!!!!

HVA , hvor, tror ikke det i tilfelle er noe heftig , men hvis det er ønskelig... :smiley:

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

HVA , hvor, tror ikke det i tilfelle er noe heftig , men hvis det er ønskelig... :smiley:

 

Arne Kjetil

Det er ønskelig med noen bilder av dine, eller andres strøkne motorer, trodde du jobbet med

mekaniske ting, ikke tre :smiley:

De motorprosjektene dine er imponerende som jeg har sagt tidligere! for å ikke nevne kunnskaper om emnet!

(Fyttikatta, det ble nesten i overkant med skryt...)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det må du gjøre, skal sette på både byggtørke og kaffe, hvis du tar veien fra Sørlandets perle! :smiley:

Var på labbetur med familien i går,... tur til Dospen :rolleyes: for å se på prosjektet, det går fremover men for et mot den mannen har.

Man må beundre folk som tar til på slike prosjekt, tror man må se på den eksakte tingen man holder på med, med skylapper! HVIS man ser på helheten av hele prosjektet, så hadde i alllefall jeg mistet motet.

Men for all del det er ei smekker dame under den preseningen og som tidligere sagt han får det til, han har både evner og mot.

 

Bilde Smekker, forøvrig ingen kommentar... :smiley:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

EBAY.. er skumle greier, for meg i allefall :rolleyes: Fikk se denne og tenkte:

Må ha den bare MÅ ha den. og nå har jeg "vunnet" den :crazy: vil ikke si hva jeg måtte gi, men det var 46! bud. :drink: hva tenker madammen mon tro :confused::drink:

 

Bilde

 

Den er plukket av en 1964! modell amerikansk SEASWIRL.

Link to post
Share on other sites

...vil ikke si hva jeg måtte gi, men det var 46! bud

:blush::rolleyes:

 

Nettauksjon er fali' det. Fikk selv et par lærepenger på Netthandelen.no i sin tid. Ble skikkelig revet med av pling-plong i høytalerene mens sekundene mot stenging av auksjonen tikket avsted og budene strømmet inn. Gikk vel litt prinsipp i det et par ganger, tror jeg... :headbang: Etter det har jeg blitt litt mer erfaren. Blinker meg ut aktuelle objekter, bestemmer meg for en maks. pris, og så gir jeg bud opp til maks. pris, fortrinnsvis venter jeg til 15 sekunder før slutt og smeller til med et bud da. Har gjort mange bra kupp på Ebay med det. Men er det mange om benet, er det ikke lett å komme ut av det med æren i behold samtidig som det ikke blir uforholdsmessig dyr moro.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg har også hatt et par raid på Netthandelen :rolleyes: du har rett i det er lett å bli revet med, når det gjelder denne handelen som jeg gjorde på Ebay, så ble det nok dyrt, men alt er relativt :smiley:

Synes denne lanterna er helt unik, kan nevne at det er et svensk firma som vil selge lik lanterne , som ikke ser ut, den må forkrommes på nytt, prisen var 1200.- ++ SEK :eek:

Det er laaaaangt opp dit for denne bauglanterna levert til Norge, den ser i tillegg meget bra ut. :smiley:

Men man får litt sånn "oy,oy,oooyyy" følelse etter en slik handel, det gjelder å passe seg litt ja....

Link to post
Share on other sites

:drink: hva tenker madammen mon tro :confused::drink:

 

Bilde

 

Den er plukket av en 1964! modell amerikansk SEASWIRL.

Hei du lurer på hva dronnningen komtiller å si, det lurer jeg også på, kansje jeg må ringe og spørre ho :wink::lol::lol::lol::lol:

 

Kjempe stilig lanterne foresten, folk kommer til å få store øyne når de :eek: når de ser den.

Den kommer til å passe perfekt på skrotet.

Hever :drink: for et godt kjøp.

Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST 13`RUNABOAT PROSJEKT 13/3-06

 

Det går litt sakte nå, men ikke på Ebay og andre plasser :rolleyes:

Det gjenstår ørlite pussing før "Coelanisering" av mahogny innv, deretter så skal det males et strøk til med Gjøco lakk innvendig på dørk og sider.

På søndag la de andre i Præsidentskabet i Østsiden Mahognyselskab veien om meg, vi ljugde litt,

og snudde båten på rett kjøl! Takk for hjelpen Haber, Dospen og Wicma!

 

Bilde

 

Det ser jo bedre ut nå enn i november :smiley: .

 

Bilde

 

Et dårlig bilde fra siden, gleder meg til å ta fatt på trearbeidet, men det spørs om

datoen min 30. April.. sprekker med en måned (kanskje) :confused: Skolen er prioritert nå,

ellers så går det til...

 

Bilde

 

Veldig dårlig bilde, men kjøpte denne cowlingen på Ebay :blush: ... bare 20 dollar+frakt.

Den er til en 650 (65 hk) men det er jo litt artig å skryte på seg litt...

hk i dette tilfellet :rolleyes::smiley: (Håper den passer,) så meget fin ut, den orig. 500 er heller falmet og mindre pen i forhold.

 

Bilde

 

Bakfra 650 SS deksel +(15 LJUGEHESTER) :smiley:

 

Bilde

 

Dette er handlet her i landet: Original turteller, tenningslås, el choke, (bygger om fra manuell)

+ dette :cool: panelet..

Link to post
Share on other sites

Har du nå drevet på Ebay igjen? :nono:

...den orig. 500 er heller falmet og mindre pen i forhold.

:blush: Hvordan går det forresten med 500'n - når begynner dere å bygge den opp igjen? Den turtelleren og det panelet så digg ut. Det gjør forresten båten også, nå etter at du fikk snudd den så man ser litt enklere hva som er hva. Dette blir saker. Ser fram til videre oppdateringer.
Link to post
Share on other sites

Har du nå drevet på Ebay igjen? :nono:

 

:blush: Hvordan går det forresten med 500'n -

Ebay... :blush::blush: nå er det nok! :smash: ?

Den ligger helt i deler fremdeles, Håndlangeren (meg) skal i løpet av denne uka få målt coil og noe annet tenningsgreie som Ole (Doktor) "mek.ing" ba meg få gjort, mens han er i Japan! og skrur.

Coilen var noe dårlig mente han, tar turen til Mercury forhandleren og ser om de kan ta de nødvendige målinger. Jeg får håpe at tingene holder mål, det løper nok lasentupper etterhvert :rolleyes:...

Kan ikke bestille deler før etter boring, da blir det omtrent full pakke og tom lommebok :eek:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...