HiWard Svart 4.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 Høres ikke bra ut. Noe å være obs på, men jeg tør ikke lete etter feil av frykt for hva man kan finne… At vindskjermen ikke lenger er å få tak i har jeg tenkt på flere ganger, mon tro om det er mulig å lage til noe i et plastmateriale? Klart; om man kaster nok penger på et problem så finnes det en løsning til slutt. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 5.November.2024 Link til dette innlegget Svart 5.November.2024 HiWard skrev for 12 timer siden: Høres ikke bra ut. Noe å være obs på, men jeg tør ikke lete etter feil av frykt for hva man kan finne… At vindskjermen ikke lenger er å få tak i har jeg tenkt på flere ganger, mon tro om det er mulig å lage til noe i et plastmateriale? Klart; om man kaster nok penger på et problem så finnes det en løsning til slutt. Jeg har det ene hjørnevindu i plast. Det er veldig gult og matt. Men har fått vite at dette kan rubbes og poleres opp til 100% strøkent. Som Cato nevnte, så er ikke glass å oppdrive og skal det lages nytt vindu i plast, så koster det uansett en liten formue i arbeidstimer for en glassmester. Oppmåling, forming og tilpasning etc. Som han sa, gjør denne jobben først som sist, siden glasset allerede ikke ligger godt nok inn i karmen. "En god del arbeide men med lite kostnader. Bare ikke vær brutal mot vinduene". Om det kommer en helg med fin temperatur så gyver jeg løs først som sist.. NB: dette er et ganske vanlig problem på W8000 og andre modeller. Vedr fendelist, så mente han det er lurt å løsne den en dag det er sol og varmt. Materiale er av den typen som blir vanskelig å jobbe med under lave temperaturer. Uavhengig om det er igjen mye strekkflex i fenderlisten eller ei. Jeg driver å konstruerer meg en sprayflaske med forlenger, slik at jeg kan påføre Captain Tolley fra innsiden, uten for mye søl. Tenker jeg prøver denne metoden i første omgang. Har brukt dette produktet en god del og kommer produktet på avveie så er det et helvetes klin å fjerne i etterkant. Dette kommer jeg tilbake til når "konstruksjonen" er klar Link to post
HiWard Svart 21.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar Lenge siden det har skjedd noe her. Driver og jobber med en todo-liste og ett eller annet sted på den sto det å gjøre noe med det sørgelige instrumentpanelet. Passer fint med slike oppgaver på denne tiden av året. Panelet er laget av rustfritt stål og dekket med noe karbonfiberlignende plast, tipper det ble gjort ved motorbyttet i 2006-2007. Nå har det har falmet og blitt stygt, så tanken var å freshe det opp med karbonfiberfolie fra Biltema. Må innrømme jeg er litt spent på kvaliteten på denne, men det vil tiden vise. Noen før-bilder som viser hvordan finishen har falmet og blitt stygg. Nærbilde som viser område tidligere dekket av en stål-list. Antagelig så det slik ut da det var nytt, men solen og tidens tann har gjort sitt. Bryteren til ankervinsjen har lidd samme skjebne. Jeg skrudde ut alle instrumenter og knapper, renset overflaten med blårens og la på folie. Instrumentene og stållisten fikk seg en runde med Autosol. Alle paneler ferdig. Byttet knappepanelet til tilt/trim i samme slengen da knappene på det gamle var slitt hull på. EVC-panelet fikk litt "plastikkfornyer" på seg. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Arejane Svart 21.Januar Link til dette innlegget Svart 21.Januar Det ble jo supert! Hvor kjøper en folie? Mh Arejane Link to post
HiWard Svart 21.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar Arejane skrev 26 minutter siden: Det ble jo supert! Hvor kjøper en folie? Denne er fra Biltema. 3D ett-eller-annet med karbonfiber-look. Det står at den er til både innendørs og utendørs bruk så jeg har et lønnlig håp om at den skal tåle sollys. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 29.Januar Link til dette innlegget Svart 29.Januar Ble bra det der. Skulle ønske jeg hadde den syrefaste rammen. Liker den. Men, tok du av de chrome-ringene rundt klokkene? Mine er stygge og jeg kunne tenkt meg å ta de med hjem. Det sies at de kan vippes av. Har prøvd uten hell. Link to post
HiWard Svart 29.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar Torsen67 skrev 7 minutter siden: Ble bra det der. Skulle ønske jeg hadde den syrefaste rammen. Liker den. Men, tok du av de chrome-ringene rundt klokkene? Mine er stygge og jeg kunne tenkt meg å ta de med hjem. Det sies at de kan vippes av. Har prøvd uten hell. Nei, jeg turte ikke begynne å krafse på dem, de er såpass gamle (og formentlig sprø). Jeg tok bittelitt Autosol på en mikrofiberklut og pusset dem forsiktig. Det ble ikke perfekt, men veldig mye bedre. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar Skjedd noe nytt her? Har du tetningslister rundt motorluka? Ser ut til at jeg aldri har hatt det så jeg la på denne listen rundt åpningen ned til motorrommet. Skal si det ble forskjell. De høye frekvensene fra motoren bare så og si forsvant. Ble stor forskjell da jeg har diesel. Men reimhjul etc lager også støy. I front la jeg dobbelt. Dvs jeg la en remse i fronten av selve luka, så når jeg senker luka så legger de seg inntil hverandre. Avfettet grundig først; https://www.thansen.no/bil/utstyr/utvendig-utstyr/beskyttelseslister/gummilist-d-shape-12x14mm-3m-tape-8-m/n391/pn980556/ Link to post
HiWard Svart 25.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar Torsen67 skrev for 1 time siden: Skjedd noe nytt her? Har du tetningslister rundt motorluka? Ser ut til at jeg aldri har hatt det så jeg la på denne listen rundt åpningen ned til motorrommet. Skal si det ble forskjell. De høye frekvensene fra motoren bare så og si forsvant. Ble stor forskjell da jeg har diesel. Men reimhjul etc lager også støy. I front la jeg dobbelt. Dvs jeg la en remse i fronten av selve luka, så når jeg senker luka så legger de seg inntil hverandre. Avfettet grundig først; https://www.thansen.no/bil/utstyr/utvendig-utstyr/beskyttelseslister/gummilist-d-shape-12x14mm-3m-tape-8-m/n391/pn980556/ Skjer ikke så mye for øyeblikket. Driver og oljer opp bordet i cockpit med Owatrol D2 mens jeg venter på (nok) plussgrader. Da skal jeg: - Rense alle injectorer (mistenker at en av dem lekker). - Bytte en ubrukt gjennomgående svinger med en Raymarine CPT-S og fjerne hekksvingeren. - Montere et Wallas varmeapparat - Bytte ut teaken på badeplattformen med Flexiteek fra Sandøy. Dette blir nok den største jobben siden badestige, ankervinsj og ankerrulle må fjernes før den gamle teaken kan fjernes. Jeg har pakninger på motorromsluka, men ikke den typen du linker til. Har alltid hatt det, så vanskelig å si hva som funker best. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Må gå over litt treverk selv. Må bla få av koppholderne som sitter i hjørnet på begge sider. Ser litt klønete ut å ta de av? Brukte du D1 først og er disse nøytral i fargen? Jeg har faktisk mettet et sprukket ratt med den som kun heter "Owatrol olje" og jaggu så mettet den så godt at sprekkene dro seg helt sammen. Men måtte påføre hver tolvte time over 3-4 dager. Har vurdert Biltema sin D1/D2 men er så imponert over Owatrol så tenker jeg betaler det den koster ekstra. Men det som står først på agenda av nødvendighet er: - av med øvre vindusramme, rense vindu og ramme, så montere dette med nytt lim (gruer meg) - tette fenderlist på hjørnene bak da det samler seg for mye regnvann under motor. - bygge om til skikkelig grovfilter på slangen til lensepumpe da denne tetter seg altfor lett med finfilter som sitter der i dag. Skal bruke eksternt sjøvannsfilter for små dieselmotorer. - reparere gammel skade i gelcoat hjørne bak - sjekke evt rense dieseltank - bytte stolsøyler til gass med hev/senk fra Norsap. Kjøpt billig på finn.. I tillegg bør jeg ta ut septiktank og montere ny. Tviler på at jeg rekker det. Men kan leve med å pumpe rett i sjøen inntil videre. Blir da kun til bimelibim. Men hadde vært greit å få den ut. Tenker den veier en del og dødvekt er ikke noe å kjøre rundt med. I tillegg er det en haug med småting som må tas litt etter litt Link to post
HiWard Svart 5.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars Våren er kommet, så da er det bare å starte på årets gjøremålsliste. Pri 1 er å rense alle injektorene. Jeg har en som muligens lekker, basert på symptomer som vilkårlig tungstart på varm motor etterfulgt av bensinlukt når motor først starter. Siden jeg ikke vet hvilke(n) det er, tar jeg ut alle og renser dem i ultralydbad. Nye o-ringer er bestillt. Injektorene kom ut uten problemer, heldigvis. Dette gikk såpass lett at jeg gikk løs på nesten oppgave, nemlig å fjerne ankervinsj og badestige akter som forberedelse til å bytte teak på badeplattform til flexiteek. Borte er badestigen. Og borte er ankervinsjen. Begynte så vidt å pirke i teaken. Denne er limt til en plate av glassfiber som igjen er limt til badeplattformen. Gjenstridige greier! Om noen har tips mtp å fjerne dette så mottas det med takk! Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Jens_P Svart 5.Mars Link til dette innlegget Svart 5.Mars HiWard skrev for 1 time siden: Om noen har tips mtp å fjerne dette så mottas det med takk! Akkurat ferdig med å fjerne teak fra omtrent samme størrels på badeplattform. Samme opplegg, teak limt på glassfiberskive som igjen er limt til båten. Lirke inn med huggjern og klubbe så jeg fikke en åpning. Deretter kubein og litt fart. Ble å brekk løs i biter. Glem drømmen om å få løs plata hel. Fjernet limet under med stålbørste. Var Tec7 eller tilsvarende. Først grovrengjøring med drill og messingbørste. Deretter hånbørsting med stålbørste og rødsprit. Heller på litt sprit, børster langs med astripene i antisklimønsteret og tørker av. Går litt utover gelcoaten og fordrer at du legger nytt oppå. Tok ikke bilder underveis, men sånn ble resultatet. Et sår i gelcoaten mellom stålbørstene og noen skruehull som må forsegles. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
HiWard Svart 5.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars Jens_P skrev 14 minutter siden: Akkurat ferdig med å fjerne teak fra omtrent samme størrels på badeplattform. Samme opplegg, teak limt på glassfiberskive som igjen er limt til båten. Lirke inn med huggjern og klubbe så jeg fikke en åpning. Deretter kubein og litt fart. Ble å brekk løs i biter. Glem drømmen om å få løs plata hel. Fjernet limet under med stålbørste. Var Tec7 eller tilsvarende. Først grovrengjøring med drill og messingbørste. Deretter hånbørsting med stålbørste og rødsprit. Heller på litt sprit, børster langs med astripene i antisklimønsteret og tørker av. Går litt utover gelcoaten og fordrer at du legger nytt oppå. Tok ikke bilder underveis, men sånn ble resultatet. Et sår i gelcoaten mellom stålbørstene og noen skruehull som må forsegles. Takk for tips. Får prøve å redde den delen med hull til ankervinsj, tenkte å bruke den som mal over ny Flexiteek. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 6.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars Hammer og brekkjern er ikke verktøy jeg hovedsaklig forbinder med arbeid på båt, men her måtte de frem. Jeg fant etter hvert en teknikk hvor jeg hamret brekkjernet inn under teakplata og skar over limet med stanmeykniv. Slik tok jeg 2-4 staver i slengen som jeg sagde løs med multikutteren. Her ser man tydelig at det har stått vann under teaken i lang tid (det luktet slik også), men arbeidet skrider frem. All teak borte, det hele tok ca 4 timer. Fikk fjernet mye av limrestene med "sparkelblad" på multikutteren. Resten skal fjernes med stålbørste på vinkelsliper eller rettsliper. En observasjon her, er at denne teaken ikke er lagt slik Sandøy pt anbefaler, nemlig at man bruker et tannsparkel til å dra ut limet. Her er det ketsjup-på-pølse-metoden som er benyttet og jeg tror det var en medvirkende årsak til at det samlet seg såpass mye vann under teaken. Jeg klarte å bevare delene med hull til ankervinsj og badestige slik at jeg kan bruke disse som mal på den nye plattformen som har eksakt samme mål. Spørsmål til panelet: Det var en del gamle skruehull under teaken og kjernen i badeplattformen er kryssfiner. Bør jeg ta jobben med å sparkle dem tett (etter lufting) eller spiller det ingen rolle når jeg likevel skal lime ned ny Flexiteek? Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Du bør absolutt sparkle hullene. Flexiteaken vil ikke være 100% vanntett uansett hva leverandør eller andre måtte mene. Alt som limes vil før eller siden slippe. Jeg ville boret opp i hvert fall ett av hullene for å sjekke om det er fuktighet innover i fineren. I så fall vil råte kunne ha spredt seg innover mer en bare der skruehullet synes. Ellers er det bare å si meget godt jobba!!!😃👍 Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
HiWard Svart 6.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars Chilli Solbris skrev 3 minutter siden: Du bør absolutt sparkle hullene. Flexiteaken vil ikke være 100% vanntett uansett hva leverandør eller andre måtte mene. Alt som limes vil før eller siden slippe. Jeg ville boret opp i hvert fall ett av hullene for å sjekke om det er fuktighet innover i fineren. I så fall vil råte kunne ha spredt seg innover mer en bare der skruehullet synes. Ellers er det bare å si meget godt jobba!!!😃👍 Takk for det. Du gir råd man skal lytte til, så da skal jeg borre opp et hull og sjekke ståa før alle sparkles. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Oi, det der var litt av en jobb! Jeg har ikke teak bak der, så tenker jeg bare lar det være sånn. Vedr hull i plattforma. Om fukt, prøv å tørke opp så mye som mulig ved å ha en eller annen form for varme på undersiden over tid. Gjerne en trygg vifteovn man kan forlate noen timer. Når det ikke er noe vei tilbake, så kan du tape hullet på undersiden, så påføre Owatrol olje med sprøyte. Du må mate på etterhvert som det forsvinner. Oljen har høy penetreringsevne. Dette tar litt tid, men er verdt det. Olja vil drive ut fukt og penetrere langt inn i treverket, så til slutt herde. La ett hull så urørt så olja evt kan drive ut fukt og luft den veien. (psykologisk sett fra min side, men muligens bare tull) Viktig at olja ikke herder før du fyller på nytt. Til slutt kan du tette med gelcoat putty eller en treplugg i teak. Jeg brukte faktisk treg 24 timers 2-komp epoxylim på de hullene jeg har tettet rundt om kring. Det gir godt bitt og vil aldri løsne igjen.. Owatrol olja bruker jeg også mye på utemøbler i både stål og tre. Koster litt den også men er verdt det: https://www.owatrolshop.no/produkt/owatrol-olje/ Motorluken veide ett "tonn" da båten hadde stått mye uten kalesje før den ble min. Skrudde ut alle skruer på overflaten og lot det være sånn over tid, uten puter. Deretter fylte jeg på med owatrol over ett par dager mens jeg overnattet i båten. Det gikk sikkert med ett par desiliter og jeg kunne sikkert holdt på ett par dager til.. Skrudde så alt på plass igjen. Listene rundt luka sitter dårlig. Skal skru de av og lage nye skruehull. Da metter jeg også endeveden her med owatrol før remontering. Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars HiWard skrev for 12 timer siden: Takk for det. Du gir råd man skal lytte til, så da skal jeg borre opp et hull og sjekke ståa før alle sparkles. Skulle du finne råte vil jeg anbefale de å grave ut til du finner hardt tre, måle hvor langt det strekkes seg og borre opp tilsvarende diameter med en hullsag. Deretter erstatte det som er råttent og støpe igjen med polyester/vinylester og CDM duk. Det er ikke kritisk med Gelcoatkurs siden du skal lime Easyteak på plattformen. Den beskytter mot UV stråler som er det som bryter ned polyester. Høres kanskje ut som en stor og fæl jobb. Men er egentlig ikke det. Bare litt tidkrevende. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
HiWard Svart 7.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars Chilli Solbris skrev 1 time siden: Skulle du finne råte vil jeg anbefale de å grave ut til du finner hardt tre, måle hvor langt det strekkes seg og borre opp tilsvarende diameter med en hullsag. Deretter erstatte det som er råttent og støpe igjen med polyester/vinylester og CDM duk. Det er ikke kritisk med Gelcoatkurs siden du skal lime Easyteak på plattformen. Den beskytter mot UV stråler som er det som bryter ned polyester. Høres kanskje ut som en stor og fæl jobb. Men er egentlig ikke det. Bare litt tidkrevende. Høres overkommelig ut. Jeg er pt oppsatt med epoxy og både vevd og biaksial duk, kan det også brukes? Er det noe kjernemateriale som er brukanes til dette? Våtromsplate? Får man kjøpt coosaboard eller tilsvarende i Norge? Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Går det riktig veien her? Jeg er nok ikke på vannet før godt ut i mai. Sliter stadig med vindskjermen. Så har jeg en samboer og noen bonusbarn som også krever sitt Har hatt drev hos mekaniker i vinter og tilbakemeldingen er at drev er tett, tight og fin og etter montering og oppstart så syns han motor og alt var i skjønneste orden. Godt å få en positiv status av en ekte båtmekaniker. Da er det bare resten igjen Link to post
HiWard Svart 24.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April Torsen67 skrev for 3 timer siden: Går det riktig veien her? Jeg er nok ikke på vannet før godt ut i mai. Sliter stadig med vindskjermen. Så har jeg en samboer og noen bonusbarn som også krever sitt Har hatt drev hos mekaniker i vinter og tilbakemeldingen er at drev er tett, tight og fin og etter montering og oppstart så syns han motor og alt var i skjønneste orden. Godt å få en positiv status av en ekte båtmekaniker. Da er det bare resten igjen Det nærmer seg utsett for meg også, bare noen uker til nå. Kommer med litt bilder etter hvert, men det som jeg har fått gjennomført denne våren er: - Byttet teak på badeplattform til flexiteek (gjenstår å montere ankervinsj og badestige). - Fjernet en ubrukt gjennomgående svinger som stakk langt ut fra skroget og monteret en ny (Raymarine CPT-S med 20 graders vinkel). Fjernet samtidig en hekksvinger med litt rotete montering og kabelføring så nå er skroget og hekken flush og fin. - Renset bensininjektorer i ultralydvasker og byttet pakninger - Montert en Wallas 1300 jeg fikk fatt i til en billig penge. Byttet da eksosutløp på skrogsiden fra en styggedom av en variant som er ment for toppmontering. - Lakket bord i cockpit - Foliert instrumentpaneler - Ryddet opp i litt elektrisk med ny sikring- og distribusjonsblokk, litt kabelorganisering og skrudd fast ting som hang løst. I tillegg har jeg fått verksted til å bytte pakninger på drevet etter en bitteliten anelse vann i girolja denne høsten. Trykk- og vakuumtest var bra. Andvik Propellers har sveiset noen sprekker, slipt og honet begge propellene så de ser ut som nye. Til helgen og neste uke blir det litt tradisjonelt vedlikehold med impellerbytte, nye anoder og prøvestart av motor. I tillegg pleier vi å ha en liten familiedugnad med vårvask og polering. Først da er skuta klar for vannet igjen. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Herlig, da ser det til at du har kontroll på det meste Vurderer også en ny svinger. Har en som stikker 25-30cm ut bak. De viser ikke noe som helst når jeg passerer 10 knop. Men det får vente til neste år. Etter fiks av vindu, så skal jeg av med fenderlist og tette hele hekken og ca 1 meter fremover på sidene. Er lei av regnvann i motorrommet. Ellers er det lite jobb som må gjøres under fenderlist. Ett strøk bunnstoff, så polering og voks. Drevet er levert, montert og funnet 100% i orden av mekaniker. Det gir lave skuldre på sjøen Link to post
Chilli Solbris Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Og da får vi noen bilder av dere begge to!😃😃😃 Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
HiWard Svart 24.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April Torsen67 skrev for 5 timer siden: Etter fiks av vindu, så skal jeg av med fenderlist og tette hele hekken og ca 1 meter fremover på sidene. Er lei av regnvann i motorrommet. Spent på dette. Jeg har vurdert det samme, men har skjøvet det foran meg av frykt for at det skal bli vanskelig å få den på igjen. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 24.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April Chilli Solbris skrev for 5 timer siden: Og da får vi noen bilder av dere begge to!😃😃😃 Jeg kan hvertfall love bilder på vegne av meg selv! Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn