Jump to content

Windy 8000 - fra sånn passe til litt bedre


HiWard

Recommended Posts

Nå som den gamle plotteren er byttet ut med en ny, var det på tide å lappe hullet etter den gamle. Planen var egentlig å dekke hullet med glassfiber og ny gelcoat, men så kom jeg over Scanstrut ROKK Cave som er en trådløs mobillader. Den passet med bare små justeringer. Manglet et sted å legge mobilen, så denne er perfekt.

D4CAFE4B-C198-4DC6-842D-FBAA362D2B77.jpeg.c0a247ef51e22d5405d5cec9f81ff4d6.jpeg

 

Er veldig fornøyd med hvordan førerposisjonen har blitt etter diverse modifiseringer og polering. 

48C86B8B-BA26-4F5F-8072-185F6C29EB12.jpeg.abfe5e8dea9f62f32017b54d430b54aa.jpeg

Kjennere av gammel Windy registrerer kanskje at kompasset og dashboard i skinn mangler, men det er til omtrekking!
 

Siste som ble gjort i dag var å montere en Maus Stixx Pro i sikringsboksen. Denne dekker 0.1 kubikkmeter og utløses automatisk ved en gitt temp, mener det var rundt 90C.

3E8477D5-65FC-4E93-824C-D6D9A58B82CB.jpeg.6292c0612d3d34299a678d8d4366e360.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 19 timer siden:

Nå som den gamle plotteren er byttet ut med en ny, var det på tide å lappe hullet etter den gamle. Planen var egentlig å dekke hullet med glassfiber og ny gelcoat, men så kom jeg over Scanstrut ROKK Cave som er en trådløs mobillader. Den passet med bare små justeringer. Manglet et sted å legge mobilen, så denne er perfekt.

D4CAFE4B-C198-4DC6-842D-FBAA362D2B77.jpeg.c0a247ef51e22d5405d5cec9f81ff4d6.jpeg

 

Er veldig fornøyd med hvordan førerposisjonen har blitt etter diverse modifiseringer og polering. 

48C86B8B-BA26-4F5F-8072-185F6C29EB12.jpeg.abfe5e8dea9f62f32017b54d430b54aa.jpeg

Kjennere av gammel Windy registrerer kanskje at kompasset og dashboard i skinn mangler, men det er til omtrekking!
 

Siste som ble gjort i dag var å montere en Maus Stixx Pro i sikringsboksen. Denne dekker 0.1 kubikkmeter og utløses automatisk ved en gitt temp, mener det var rundt 90C.

3E8477D5-65FC-4E93-824C-D6D9A58B82CB.jpeg.6292c0612d3d34299a678d8d4366e360.jpeg

 

Her snakker vi ikke om fra h a det var til litt bedre! Det er til vesentlig bedre!☺️☺️

Og du har helt rett angående Maus. Den utløser på 90 grader!

Førerposisjonen står til terningkast 6!!👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Siste hånd på verket hva gjelder dashbordet; nytrukket deksel med originalt kompass. Trekket over luka til forkabinen ble trukket om i samme stoff. De gamle var misfarget og hadde sprukket flere steder. Temmelig langt fra den hvitfargen de en gang hadde. Det nye trekket ble valgt med en litt mørkere farge enn hvit, siden båten er benhvit blir alt veldig gult når man legger noe kritthvitt over.

 

Nytt deksel:

IMG_6938.jpeg.fddaec7d549499d58b5d1696bbab0d19.jpeg

 

Mot gammelt deksel:

IMG_6184.jpeg.8f06a3cf022054464b8ffeee738f8270.jpeg

 

Og nytt luketrekk til forkabin. Her ble spilene gjenbrukt:

IMG_6939.jpeg.0b5578404f3ad2b68070bfa830650e7a.jpeg

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 9 timer siden:

Nå skal det understrekes at det ikke jeg som har gjort dett arbeidet, men en kalesjemaker på Holmen Senter i Asker!

Like fullt har du gjort en strålende jobb med dashboardet! Det ble veldig bra!

Ikke feil noe av det du har fått gjennomført! Bare å nyte båten!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har vært mer opptatt av å bruke båt enn å skru på båt denne sommeren, heldigvis. Men med de nedbørsmengdene vi har hatt, har det blitt tvingende nødvendig å ta tak i lekkasjeproblemene. Tidligere i våres fikk jeg snudd ventilboksene i motorrommet, nå var turen kommet til rekkene hvor det lekker vann inn langs de gjennomgående boltene.

IMG_7146.jpeg.51e1a13a01386d0859e1b8c14a3f0390.jpeg

Rekken på babord side fjernet.

IMG_7144.jpeg.0bffb4e41a79ac08e760ec9e8d676508.jpeg

Jeg hadde rustet meg med både latmannsarm og muttertrekker, men alt løsnet uten problemer og blodsoffer til havgudene  (for en gangs skyld).

IMG_7145.jpeg.a4c16152983a8f759ecfe90f28f99322.jpeg

Renset anleggsflaten med aceton og rubbet litt med 180 sandpapir.

IMG_7147.jpeg.9eb7a685173509366fc532669b1e7cb1.jpeg
Samme forarbeid på skroget.

 

Jeg la en sirkel med Sika 591 rundt hvert hull etter å ha påført aktivator. Så ble rekken satt på plass igjen og boltene dratt til. Hele jobben tok ca 2 timer til sammen med god hjelp fra junior. Så vil neste regnbyge vise om dette ble tett. Det har jeg god tro på, men kan ikke utelukke lekkasje andre steder…

Link to post
Share on other sites

Kanskje rett og slett en O-ring er velegnet til slike formål. Blir iallefall enkelt å få løs igjen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror du har valgt helt rett med å bruke Sika her.  Den både limer og holder tett. Den vil også være fleksibel ift vibrasjoner og den fyller porene i gelcoaten. Det vil ikke en o-ring gjøre. Den trenger en helt slett flate å tette mot. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 6 timer siden:

Tror du har valgt helt rett med å bruke Sika her.  Den både limer og holder tett. Den vil også være fleksibel ift vibrasjoner og den fyller porene i gelcoaten. Det vil ikke en o-ring gjøre. Den trenger en helt slett flate å tette mot. 

Alltid bra å få sine valg bekreftet, takker!

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 17 timer siden:

Og gratulerer med bra valg av båt!

 

Takker så mye!:smiley: Og jammen ble jeg kvitt gamlebåten i går til en pris jeg hadde vært fornøyd med i mai også. Blir spennende vår og sommer 2024. Båten er godt utstyrt med Volvo Penta D4-260, baugpropell, ankervinsj og god Fusion stereo. Men, forrige eier har latt båten stå uten kalesje over tid, så puter i coclpit er så som så.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 36 minutter siden:

 

Takker så mye!:smiley: Og jammen ble jeg kvitt gamlebåten i går til en pris jeg hadde vært fornøyd med i mai også. Blir spennende vår og sommer 2024. Båten er godt utstyrt med Volvo Penta D4-260, baugpropell, ankervinsj og god Fusion stereo. Men, forrige eier har latt båten stå uten kalesje over tid, så puter i coclpit er så som så.

Omtrekking av alle puter og stoler har jeg fått priset til alt fra 30k til 50k... Jeg valgte å beholde dem en stund til. Jeg så denne båten på finn og på bildene der så det ut som om det lå en del søl i kjølsvinet i motorrommet. Godt mulig jeg så feil, regner med/håper alt står bra til der og så håper jeg du finner noen nyttige erfaringer i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev 1 time siden:

Omtrekking av alle puter og stoler har jeg fått priset til alt fra 30k til 50k... Jeg valgte å beholde dem en stund til. Jeg så denne båten på finn og på bildene der så det ut som om det lå en del søl i kjølsvinet i motorrommet. Godt mulig jeg så feil, regner med/håper alt står bra til der og så håper jeg du finner noen nyttige erfaringer i denne tråden.

 

Ja, der lå/ligger det en del dritt. Fant en god forklaring på det. Når båten ikke har vært i bruk under drittværet vi hadde i juli/august, så brukte eieren en dårlig havnekalesje uten midtstøtte. Den har i tillegg krympet og blitt for kort bak. Det meste av vann har da rent på innsiden av akterspeilet og ned i motorrommet. Når kjølsvinet ikke er rengjort på noen år så vil dette se stygt ut. La ned to pølser som kun suger olje og det var ikke stort å spore. Resten er møkkete vann. Det første jeg skal gjøre til våren er å vaske godt og gå over det meste bak der. Releene for tilt hadde røket. Sikkert pga for mye fukt. Alt av elektriske kontakter etc skal gjennomgås. D4/dph er en tung motor og kjetting på ankervinsj blir også tungt. Vurderer å bytte til blytau. Ett batteri må flyttes til babord side. Båten luter for mye til styrbord side, også uten meg i båten. Er såpas mye at jeg ikke klarer å utligne dette skikkelig med flaps. Hvis det lar seg gjøre, så må nok flaps justeres.

 

En bekjent har god erfaring med D4, så han skal ta en full gjennomgang med meg, så jeg lærer motor å kjenne. Han kan ikke annet enn å skryte av denne motoren. Både D4-260 og D4-300 som han har erfaringer med. Må si jeg ble positivt overrasket over skyvet i denne maskinen. Bråker fælt uten putene på lokket da men.. Var redd båten ville bli litt under-motorisert, men er ikke i nærheten av det. 40 knop er mer enn det jeg trenger. Kunne faktisk tenkt meg å gå ned på størrelsen slik at tomgangskjøring hadde vært litt roligere.   

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 53 minutter siden:

 

Ja, der lå/ligger det en del dritt. Fant en god forklaring på det. Når båten ikke har vært i bruk under drittværet vi hadde i juli/august, så brukte eieren en dårlig havnekalesje uten midtstøtte. Den har i tillegg krympet og blitt for kort bak. Det meste av vann har da rent på innsiden av akterspeilet og ned i motorrommet. Når kjølsvinet ikke er rengjort på noen år så vil dette se stygt ut. La ned to pølser som kun suger olje og det var ikke stort å spore. Resten er møkkete vann. Det første jeg skal gjøre til våren er å vaske godt og gå over det meste bak der. Releene for tilt hadde røket. Sikkert pga for mye fukt. Alt av elektriske kontakter etc skal gjennomgås. D4/dph er en tung motor og kjetting på ankervinsj blir også tungt. Vurderer å bytte til blytau. Ett batteri må flyttes til babord side. Båten luter for mye til styrbord side, også uten meg i båten. Er såpas mye at jeg ikke klarer å utligne dette skikkelig med flaps. Hvis det lar seg gjøre, så må nok flaps justeres.

 

En bekjent har god erfaring med D4, så han skal ta en full gjennomgang med meg, så jeg lærer motor å kjenne. Han kan ikke annet enn å skryte av denne motoren. Både D4-260 og D4-300 som han har erfaringer med. Må si jeg ble positivt overrasket over skyvet i denne maskinen. Bråker fælt uten putene på lokket da men.. Var redd båten ville bli litt under-motorisert, men er ikke i nærheten av det. 40 knop er mer enn det jeg trenger. Kunne faktisk tenkt meg å gå ned på størrelsen slik at tomgangskjøring hadde vært litt roligere.   

Dette lukter prosjekttråd lang vei :) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...