Jump to content

Hvilke anker type bør jeg ha?


Rookie_332

Recommended Posts

Jeg har hatt kopier av 20 kg Bruce på Hulda i 20 år. Aldri flyttet på meg, med unntak av ankring på berggrunn ute på Väderöarna. Vurderte andre ankere nå i høst. Ble kopi av 30 kg Bruce. Også sett i lys av at jeg får plass til 15 slike på budsjettet til et rustfritt 'superanker'. 20 kg er for lite til 17 tonn seiler. Jeg betaler ikke 34000 for et anker, selv om det er rustfritt.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 43 minutter siden:

Jeg har hatt kopier av 20 kg Bruce på Hulda i 20 år. Aldri flyttet på meg, med unntak av ankring på berggrunn ute på Väderöarna. Vurderte andre ankere nå i høst. Ble kopi av 30 kg Bruce. Også sett i lys av at jeg får plass til 15 slike på budsjettet til et rustfritt 'superanker'. 20 kg er for lite til 17 tonn seiler. Jeg betaler ikke 34000 for et anker, selv om det er rustfritt.

👍

Link to post
Share on other sites

Les deg opp - masse tråder her inne. Like viktig som anker er lengde og tyngde på kjettingen. 
 

Jeg har inntrykk av at noen nyere (les dyrere) design er bedre på å resette seg igjen om vinden snur i løpet av natta. Bruce er godt egnet der du fortøyer til land og det ikke endrer dragretning i løpet av natta. 
 

Hjalp en med en 36 fot Elan på Hvasser under slike forhold i sommer. Vinden snudde, det var 12-14 m/s og Bruce-ankeret hans rakk å dra med så mye gress før det fikk tak igjen at det fikk aldri tak. Ankertau istedenfor kjetting var nok medvirkende. Heldigvis traff han en brygge før han gikk på grunn, men slet likevel for å komme av. 
 

Vi dregget samme natt noen meter med vårt CQR-anker (og 50 meter kjetting). Lå først i sønnavind og snudde til nordavind hvor ankeret først holdt en stund. 7CEA94E0-72F6-442C-898F-0B805DF74F58.jpeg.ea5ae42cdc885eaa5df7810171ad24a6.jpeg Dregget så halvparten av avstanden til skjæret, men fikk feste igjen raskt etter at ankeralarmen på telefonen ulte. Heldigvis før vi traff land. 
 

Blir nok et Rocna på oss. 

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev 10 minutter siden:

Les deg opp - masse tråder her inne. Like viktig som anker er lengde og tyngde på kjettingen. 
 

Jeg har inntrykk av at noen nyere (les dyrere) design er bedre på å resette seg igjen om vinden snur i løpet av natta. Bruce er godt egnet der du fortøyer til land og det ikke endrer dragretning i løpet av natta. 
 

Hjalp en med en 36 fot Elan på Hvasser under slike forhold i sommer. Vinden snudde, det var 12-14 m/s og Bruce-ankeret hans rakk å dra med så mye gress før det fikk tak igjen at det fikk aldri tak. Ankertau istedenfor kjetting var nok medvirkende. Heldigvis traff han en brygge før han gikk på grunn, men slet likevel for å komme av. 
 

Vi dregget samme natt noen meter med vårt CQR-anker (og 50 meter kjetting). Lå først i sønnavind og snudde til nordavind hvor ankeret først holdt en stund. 7CEA94E0-72F6-442C-898F-0B805DF74F58.jpeg.ea5ae42cdc885eaa5df7810171ad24a6.jpeg Dregget så halvparten av avstanden til skjæret, men fikk feste igjen raskt etter at ankeralarmen på telefonen ulte. Heldigvis før vi traff land. 
 

Blir nok et Rocna på oss. 

Takk for info 👍

Link to post
Share on other sites

Søk opp 'SV Panope' på YouTube. Han foretar de mest seriøse ankertestene jeg har sett. CQR og Bruce ligger blant de dårligste. Ett av de beste heter Excel, det har jeg ikke funnet i Norge. Jeg har hørt fra flere at Bruce fyller seg med stein og gress. Jeg har ikke hatt problemer med gress. Vi plukket opp en stein en gang, men den hindret ikke holdet. Rocna Vulcan ligger sånn midt på treet, ikke videre bra det heller. Jeg har sett det på hard sandbunn, bare sklir bortover. Koster 4xBruce.

Link to post
Share on other sites

Kommer veldig an på om hvor og hvordan du ankrer. Hekkankeret brukes vel stort sett når du ligger med baugen mot fjell og trenger sjelden å tåle de helt store kreftene. (Sjelden man bommer så på en værmelding at man ligger med hekken ut mot sterk vind) det trenger heller ikke evnen til å resette etter at vinden har snudd.  Jeg holder til i omtrent samme område som deg og ankrer oftest i le av en øy eller land men liker å sove godt. Hadde gått for et 15 kg Rocna eller lignende med minimum 30 meter kjetting. Hvis du kun ankrer i le i godt vær kan du sikkert klare deg med enklere utstyr.

Link to post
Share on other sites

Vi har vulcan foran og rocna bak. Har til nå ikke opplevd at vi dregger, selv ved vindskift og kraftig vi d. Men vi er litt kresne på feste. Vi bakker ankeret hardt fast. 
 

Godt anker er god forsikring av båt og nattesøvn. jeg har hatt bruce kopier og cqr. Var aldri noe jeg stolte på, basert på erfaringer. 
 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 8 timer siden:

Søk opp 'SV Panope' på YouTube. Han foretar de mest seriøse ankertestene jeg har sett. CQR og Bruce ligger blant de dårligste. Ett av de beste heter Excel, det har jeg ikke funnet i Norge. Jeg har hørt fra flere at Bruce fyller seg med stein og gress. Jeg har ikke hatt problemer med gress. Vi plukket opp en stein en gang, men den hindret ikke holdet. Rocna Vulcan ligger sånn midt på treet, ikke videre bra det heller. Jeg har sett det på hard sandbunn, bare sklir bortover. Koster 4xBruce.

Nydelig takker skal sjekke ut 😁👍

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 6 timer siden:

Kommer veldig an på om hvor og hvordan du ankrer. Hekkankeret brukes vel stort sett når du ligger med baugen mot fjell og trenger sjelden å tåle de helt store kreftene. (Sjelden man bommer så på en værmelding at man ligger med hekken ut mot sterk vind) det trenger heller ikke evnen til å resette etter at vinden har snudd.  Jeg holder til i omtrent samme område som deg og ankrer oftest i le av en øy eller land men liker å sove godt. Hadde gått for et 15 kg Rocna eller lignende med minimum 30 meter kjetting. Hvis du kun ankrer i le i godt vær kan du sikkert klare deg med enklere utstyr.

👍 Rocka V delta erfaring der 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

Vi har vulcan foran og rocna bak. Har til nå ikke opplevd at vi dregger, selv ved vindskift og kraftig vi d. Men vi er litt kresne på feste. Vi bakker ankeret hardt fast. 
 

Godt anker er god forsikring av båt og nattesøvn. jeg har hatt bruce kopier og cqr. Var aldri noe jeg stolte på, basert på erfaringer. 
 

👍👍

Link to post
Share on other sites

Anker er viktig. Hele båten henger i det. Det er ikke noe å spare på å kjøpe gamle anker av 50-80 år gammel design. Ja, de fungerer og har fungert i generasjoner, men da fantes det ikke bedre alternativer. Det gjør det i dag.

En T-Ford fungerer fremdeles, men det finnes tryggere biler nå.

Hadde jeg kjøpt i dag, ville jeg snust på Ultra eller Viking. Spade og Vulcan er nok lettere tilgjengelig i Norge. Har brukt Rocna i mange år, men ser nå at det har en del svakheter i forbindelse med 180 graders dreiing. Det er uansett bedre fungerende enn andregenerasjons anker.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ankrings teknikken er vel så viktig, som hva som henger i enden av kjettingen...

Fikk bekreftet dette ennå en gang i sommer...

Vi lå på anker (Bruce kopi) og rett bortenfor lå en seilbåt for anker...

Han mistet feste 3 ganger...blåste frisk nordavind, og jeg reddet han fra å havne på et skjær ved hjelp av ribben min..

Jeg bet meg merke i hvilket anker han trakk opp, hver gang han forsøkte med ny ankring...og det var et av disse nye plogankerne...

Tilslutt gav han opp, og reiste videre...

Link to post
Share on other sites

Folkene på Emerald Steel (Youtube) kom med en uttalse der de mener at det ikke er ett anker som er sikkert på alle bunnforhold. Disse folkene har bodd om bord i over 30 år. Og seilt mesteparten av Stillehavet. De har med seg noen forskjellige ankere. Blant annet har de et stort stokkanker for bruk der bunnen er stor stein. Dette ankeret er også dømt nord og ned som gammeldags og totalt ubrukelig. De har et plateanker, som er ubrukelig på alle bunner med unntak av løs mudder og løs sand. Men dette er et anker som de kun bruker om vinden ikke snur. Dessuten har de muligheten til å legge ut to ankere over baugen.

 

Slik sett har jeg en viss motforestilling mot argumenter som heller i retning av 'livet avhenger av ankeret og la det koste hva som helst bare det er dyrt og moderne'.

 

Vi, på vår side, bedriver kystseilas. Muligheten for at livet vårt skal avhenge av et anker er fragmentarisk. Blir det dårlig vær, kryper vi inn i le et eller annet sted, eller ligger fortøyd i en havn til det blåser over. Således velger vi også bunnforholdene der vi ankrer, og hvordan vi ankrer. Følgelig har vi aldri drevet så mye som en eneste kilometer avgårde med vår 20 kg Bruce-kopi. Men det har sittet så dønn begravd i blåleira at det har vært strevsomt å få opp. Samtidig har vi sett mange andre dregge rundt. Uten av jeg vet hvorfor. Og til og med SV Panope har i en av de siste videoene en fundering over hvorfor ankere som ser omtrent like ut, gir så vidt forskjellig resultat. Denne svært seriøse fyren greier ikke å gi noe konkret svar. Han skjønner det rett og slett ikke. Vulcan er et av superankrene. Der jeg har sett det skli bortover sanden, vet jeg med nokså stor sikkerhet at mitt nå 30 kg Brucekopi ville gravd seg rett ned. Til og med mitt 20 kg ville gravd seg rett ned. For rundt omkring der vi ankrer er det en hel del hardpakket skjellsand. Og så har det noe med penger å gjøre. Om jeg har noe som funker for meg, byr det meg i mot å kjøpe noe som koster 10 ganger mer. Som under gitte forhold ikke funker bedre. Før jeg drar det så langt, investerer jeg heller i 100 meter sertifisert kjetting. Hulda har ikke 30 meter kjetting, men 98 meter 10 mm kjetting. I tillegg har vi to lengder a 50 meter 14 mm blytau, og et par ekstra ankere a 20 kg.

 

Ikke setter jeg vinkelsliperen i baugen for å modifisere for å gi plass til et annet anker heller. Det er også noe man skal ta i betraktning. Før man kjøper et eller annet.

 

Kan virke som jeg er litt hekta på dette med ankere.

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mange faktorer som påvirker ankring. Å legge ut nok kjetting, vekt på kjettingen, bakke ankeret godt inn, type og vekt på anker, bunnforhold og selvsagt vindstyrke, retning og bølger. Men det utvilsomt slik at noen ankre generelt sett fungerer bedre enn andre. Vi hadde tidligere et CQR-anker, og det var veldig vanskelig å få til å sitte. Vi byttet til Delta og det var som natt og dag. Dette er nå byttet til Rocna som er enda bedre. Jeg er tilhenger av at ankringen skal være så enkelt som mulig, og det skal være lett å løfte anker og gå fra ankerplassen, selv i sterk vind og store bølger om natten. Å bale med forkatting, to ankre i V og/eller ankerbøye vil jeg helst slippe da... 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Kan virke som jeg er litt hekta på dette med ankere.

 

...det er disse gutta også..: https://forums.sailinganarchy.com/index.php?/topic/169269-anchor-geekdom/

 

image.png.a6722bc7996bb54e9e1b80c269006c73.png

   Trådstarteren kjører egne tester, så blir det spørsmål, svar, og mye bra info, og litt usakligheter. Men trolig blir alle forhold godt diskutert i løpet av disse 1800 innleggene.

 

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må jo si, vi har aldri dratt fra en havn midt på natta. Selv ikke fra Akerøya da nattkulingen kom. Redningskrysseren kom og berget alle unntatt to båter. Kompisen som vi seilte sammen med og oss.

 

Det går vel under begrepet 'sjømannskap'. For vi var nokså sikre på at om solgangsbrisen ga SW 13 m/s, og løya vakkert ned om kvelden. Ville nattbrisen starte ved 24-tiden og gi N 15 m/s frem til rundt 04:00. Så enkelt er det, hver eneste august, på Akerøya. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 56 minutter siden:

 

...det er disse gutta også..: https://forums.sailinganarchy.com/index.php?/topic/169269-anchor-geekdom/

 

 

   Trådstarteren kjører egne tester, så blir det spørsmål, svar, og mye bra info, og litt usakligheter. Men trolig blir alle forhold godt diskutert i løpet av disse 1800 innleggene.

 

 

Samme mannen som jeg refererte til over. Av alle tester jeg har sett, er vel han den som er mest seriøs og heller ikke påvirket av å skulle selge et eller annet.

 

Men som han med styrke hevder i ett av innleggene. Han har ikke anledning til å reise verden rundt og teste alle plasser. Han tester utenfor sin egen hjemplass, på vestkysten av USA.

 

Nå bør man ha i bakhodet at trådstarter har Øst- og Vestfold som nedslagsfelt. Han skal verken ankre utenfor Cape Town eller Magdalenafjorden. Sannsynligvis heller ikke ved ankermerket mellom Bevæya og nordspissen på Jeløya. Når man ser på videoer fra rundt om kring i verden, plasser som får betegnelsen 'perfect anckorage', og det er en bukt med romslig innløp og horisonten rett ut, ville jeg vært betenkt. Jeg har alltid i bakhue 'tenk om vinden snur'. Hvilket passaten vanligvis ikke gjør mer enn en gang i halvåret.

For ved ankermerket ved Bevøya og Tofteholmene, skal du virkelig være på vakt om du slipper jernet en stille sommerkveld og går til ro for natten. Med ankertau og scope to ganger dybden.

Link to post
Share on other sites

Vi har samme erfaring som Hulda når det gjelder å ligge i litt vind. For et par år siden lå vi sammen med mange andre båter i en polulær badebukt på Jeløya. Vi gir oss ikke med feste før ankeret holder 3000 rpm i bakk med 75 hk motor. 

 

Så kom det en tordenbyge og vipps hadde vi 20-24 ms fra helt annet hold enn vi ankret opp til. Det var litt småkaotisk for 30 ish andre båter -men ingen havna på stranda.... Det var to båter som lå trygt igjen. Vi og naboen vår i hjemmehavna. Han har 20 kg Vulcan på en Bavaria 40. Vi har 30 kg Vulcan på Regina af Vindö 43.

 

Ankeret vårt er satt opp slik at det skal tåle store vinkelendringer uten at svivel eller andre deler belastes utover spekk.  

 

Det er alltid noen forhold som ikke passer et anker - som stein eller mye gress. Jeg sover nå godt med Vulcan som er godt satt :smiley:

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Jeg har alltid i bakhue 'tenk om vinden snur'. Hvilket passaten vanligvis ikke gjør mer enn en gang i halvåret.

 

Helt riktig...

Stor forskjell på å ankre på vestlandskysten i Norge, kontra varme himmelstrøk med mer eller mindre stabil vindrettninger...

 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Hulda said:

Før jeg drar det så langt, investerer jeg heller i 100 meter sertifisert kjetting. Hulda har ikke 30 meter kjetting, men 98 meter 10 mm kjetting.

Denne artikkelen av Peter Smith argumenterer han for at det er liten vits i å bruke kjetting for å oppnå et mer horisontalt strekk på ankeret, argumentet er at i 25 sekundmeter vind med 2 tonns strekk i kjettingen/tauet, vil både kjetting og tau stå i en tilnærmet rett linje mellom båten og ankeret, så trekkraften vil ha samme vinkel uansett.

 

Nå er det kanskje dristig å gi seg ut på en diskusjon med Peter Smith om ankring, men jeg mener han glemmer en vesentlig ting her.  Problemet for folk flest er ikke at ankeret slipper i 25 sekundmeter, av den enkle grunn at folk flest ikke legger seg på svai dersom det er sjanse for 25 sekundmeter vind. Et mer vanlig problem, er at ankeret ikke får feste, dette er spesielt skummelt dersom vinden snur i løpet av natten slik at ankeret må finne nytt feste mens man ligger og sover. I denne situasjonen vil kjetting være mye bedre enn tau. Når ankeret dras etter bunnen og "leter" etter feste, er det kanskje mindre enn 100 kg strekk i kjettingen/tauet.  Med kjetting og tilstrekkelig scope, vil trekket på ankeret være tilnærmet horisontalt, og det er god sjanse for at ankeret fester seg igjen. Med tau, vil trekket gå på skrå oppover selv med bare 100 kg belastning, og det blir vanskeligere for ankeret å finne nytt feste.

 

Kommentarer ?

 

 

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommentaren er vel at guruer som Peter Smith har mistet horisonten. 2 tonn strekk må vel relatere til en båtstørrelse. Og jeg ligger ikke på svai i 25 m/s. Det blir bare påstander. Uten å relatere til noe som helst. Uansett, blåser det nok, vil kjettingen stå som et armeringsjern. Hele kjettingen min veier ikke mer enn et par hundre kilo.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...