Jump to content

Hvilke anker type bør jeg ha?


Rookie_332

Recommended Posts

Peter Smith har helt sikkert rett i sine beregninger, men det er kun i de "ekstreme" tilfelle at kjettingen vil stå "snorrett". I alle tilfelle med mindre vind vil kjettingen ligge på bunnen i større eller mindre grad, det vil også gi en gradvis mindre svingradius med minkende vind/trekk i kjettingen (med null horisontal trekk i kjettingen vil båten teoretisk svinge rundt punktet hvor kjettingen går ned i vannet).  Med tau forblir svingradiusen mer eller mindre lik uavhengig av vind/trekk i tauet forutsatt tauet er tilnærmet vektløs i vann (ikke blytau).

Forutsatt jeg ikke er helt på bærtur med min betraktning over forsetter jeg å bruke kjetting (og helst alt sammen hvis der er plass til det)

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Kommentaren er vel at guruer som Peter Smith har mistet horisonten. 2 tonn strekk må vel relatere til en båtstørrelse. Og jeg ligger ikke på svai i 25 m/s. Det blir bare påstander. Uten å relatere til noe som helst. Uansett, blåser det nok, vil kjettingen stå som et armeringsjern. Hele kjettingen min veier ikke mer enn et par hundre kilo.

Jeg har lagd anker riggen vår til å holde minst 30ms. Fordi vi skal til steder der vi må forvente det. Rocnas tabell for ankerstørrelse tar høyde for det. Og vi har en str større anker. 
Valget av kjetting er pga slitasje fra bunnen der et tau fort gnages av. 
 

vinsjens innfesting er forsterket med en 5mm metallplate under dekk. 
 

vi fester alltid ankeret med en snubber i begge kryssholt. 
 

80meter 8mm high tension kjetting som har bruddstyrke på 8 tonn. Svakeste punkt er en Wichard sjakkel som har bruddstyrke på 5 tonn. 

men som sagt, dette er ikke lagd for svenskekysten. Det er lagd for Kapp horn/Patagonia/Antarktis. 
 

men det er noen overføringspunkter til hjemlige forhold også: vil du være trygg så sørg for skikkelig anker. Og kjetting nok til å kunne legge ut 5xdybden. Og et oppsett der svivelen ikke knekker av sidekrefter. 
 Den dagen stormbyga kommer (og de kommer jo hver sommer) angrer du ikke 😊
IMG_0205.PNG.e0fa2de55a885be7a2c58166384e72d9.PNGIMG_1002.JPG.ac42a032fa07972fcf7f163debc86c7a.JPGIMG_1044.JPG.5d20797ac27842115d1b4e7cfa8bc65b.JPGIMG_1070.JPG.f5db13aec70adf8283a46b99a030db4e.JPG


ps! Selvom @Hulda med kraft fremfører sin motstand så betyr ikke det at han har rett i alt 😉😉

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 52 minutter siden:

Jeg har lagd anker riggen vår til å holde minst 30ms. Fordi vi skal til steder der vi må forvente det. Rocnas tabell for ankerstørrelse tar høyde for det. Og vi har en str større anker. 
Valget av kjetting er pga slitasje fra bunnen der et tau fort gnages av. 
 

vinsjens innfesting er forsterket med en 5mm metallplate under dekk. 
 

vi fester alltid ankeret med en snubber i begge kryssholt. 
 

80meter 8mm high tension kjetting som har bruddstyrke på 8 tonn. Svakeste punkt er en Wichard sjakkel som har bruddstyrke på 5 tonn. 

men som sagt, dette er ikke lagd for svenskekysten. Det er lagd for Kapp horn/Patagonia/Antarktis. 
 

men det er noen overføringspunkter til hjemlige forhold også: vil du være trygg så sørg for skikkelig anker. Og kjetting nok til å kunne legge ut 5xdybden. Og et oppsett der svivelen ikke knekker av sidekrefter. 
 Den dagen stormbyga kommer (og de kommer jo hver sommer) angrer du ikke 😊
IMG_0205.PNG.e0fa2de55a885be7a2c58166384e72d9.PNGIMG_1002.JPG.ac42a032fa07972fcf7f163debc86c7a.JPGIMG_1044.JPG.5d20797ac27842115d1b4e7cfa8bc65b.JPGIMG_1070.JPG.f5db13aec70adf8283a46b99a030db4e.JPG


ps! Selvom @Hulda med kraft fremfører sin motstand så betyr ikke det at han har rett i alt 😉😉

 

Der tek du feil! Hulda har alltid rett! 😀 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 21 timer siden:

Jeg må jo si, vi har aldri dratt fra en havn midt på natta. Selv ikke fra Akerøya da nattkulingen kom. Redningskrysseren kom og berget alle unntatt to båter. Kompisen som vi seilte sammen med og oss.

Vel det er heldigvis ikke så ofte det skjer, men det har hendt. Vind skal man kunne takle, 15m/s burde være innenfor. Men hvis vinden plutselig kommer fra en annen kant og bølgene står rett inn i bukta er det værre. Problemene er dessuten ikke alltid deg selv men også andre båter som dregger ned på deg.  At nesten alle må reddes av redningskøyta i Akerøya-eksemplet og ikke klarer å håndtere det selv er jo ikke så bra, men så er jeg sofaseilersynser i dette tilfellet. 

 

Hulda skrev for 14 timer siden:

Kommentaren er vel at guruer som Peter Smith har mistet horisonten. 2 tonn strekk må vel relatere til en båtstørrelse. Og jeg ligger ikke på svai i 25 m/s. Det blir bare påstander. Uten å relatere til noe som helst. Uansett, blåser det nok, vil kjettingen stå som et armeringsjern. Hele kjettingen min veier ikke mer enn et par hundre kilo.

 

Jeg har lest denne og det referes stadig vekk. Det blir rent teoretisk, for det første bør man ha en snubber, gjerne med rykkdemper på. Dessuten; blåser det 20-25 m/s ligger ikke båten dønn stille med full strekk i kjettingen. Den seiler på skroget, beveger seg fra side til side og hiver på seg i bølgene. Det vil være noen rykk der kjettingen er stram, når båten snur det er så men det er ikke konstant press. men er du tryggest med kjetting eller tau når dette subbes frem og tilbake over bunnen?  

 

Det meste jeg har ligget i på svai er 20m/s, med 50 i kastene, og da har man selvsagt ankervakt. Det er ikke alltid man kan velge å ikke ligge på svai - det kommer an på hvor man er. 

 

Skip Novak/Yachting World har en bra serie om "storm seiling" rundt Kapp Horn, den er severdig. Kapittelet om ankring her (utrolig nok med CQR):  https://www.yachtingworld.com/features/skip-novaks-storm-sailing-part-10-anchoring-159 

Sitat

Chain or nylon rode? For me, chain every time and, again, two sizes heavier than might be recommended. When it is blowing 50 knots plus in an anchorage, all your cable is out and there are shallows precariously close astern, this choice might put your mind at ease.

 

Her er et bilde der de ligger på Sør-Georgia i 70 knops vind: 

 

riding70knots.jpg.29bc282e922fb7d5d69a2ee8b4566965.jpg

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 14 timer siden:

Kommentaren er vel at guruer som Peter Smith har mistet horisonten. 2 tonn strekk må vel relatere til en båtstørrelse. Og jeg ligger ikke på svai i 25 m/s. Det blir bare påstander. Uten å relatere til noe som helst. Uansett, blåser det nok, vil kjettingen stå som et armeringsjern. Hele kjettingen min veier ikke mer enn et par hundre kilo.

Joda, men det kan vel blåse av og til her også? Når noen kommer trekkende med Peter Smith kan jeg komme trekkende med Skip Novak. :wink:

 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 16 minutter siden:

Joda, men det kan vel blåse av og til her også? Når noen kommer trekkende med Peter Smith kan jeg komme trekkende med Skip Novak. :wink:

 

Naturligvis kan du det! Jeg har også sett filmene med Skip Novak.

 

Dog er jeg sikker på at Hulda er sterk nok, bare for å sammenligne med @Bitteliten:

I baugen har Hulda en pullert på hver side. Disse er av ett 60 mm rør som er sveiset inn i en 8 mm tykk doblingsplate som er sveiset inn i et 4 mm dekk. Utenpå dette røret er det tredd et 90 mm rør som er sveiset inn i 60 mm røret. Og 90 mm røret er sveiset inn i samme doblingsplaten. Ankerwinchen sitter montert med gjenomgående bolter gjennom en 10 mm doblingsplate som er sveiset til samme 4 mm dekk. Under dekket sitter et strekkstag som er sveiset i forkant av doblingsplaten og ned i baugjernet som er 1/3 av et rør i ST56 med 12,5 mm godstykkelse. Winch og baugarrangement er beregnet for å kunne håndtere to ankere samtidig. Men det er jo komplett irrelevant. Grunnen til disse doblingplatene er ikke styrke. Men at dingsene skal monteres på plane flater, og at vannet ikke skal kunne samle seg, men renne unna. Men uansett hvilken kjetting jeg bruker, uansett hvilket tau jeg bruker, så vil disse ryke før dekksgodset. 30 tonn strekk vil ikke flytte på noe som helst. Til og med Skip Novak må bli imponert. Holdt på å skrive Kim Novak, men det er vel en dame.

 

Og da er vi himla langt unna ankring i Øst- og Vestfold. Og jeg er sikker på at TS har får nok input bare av å se testene til SV Panope. Helt i bånn ligger det en 'Bruce-kopi' laget av velkjente Lewmar. Som er kjent for å lage kvalitetsprodukter. Styringen til Hulda er fra Lewmar, og den beste jeg kunne finne den gangen. Men kloankeret til Lewmar er et komplett misfoster. Og jeg har selv hatt tilsvarende anker kjøpt i en båtutstyrsforretning i Oslo. Den 20 kg Bruce-kopien var så dårlig at jeg kjørte det på fyllinga. Jeg ville ikke ta ansvaret med å gi det bort til noen som ville kunne tro at dette var gode greier. Og jeg har en original 7 kg Bruce som jolleanker. Jeg har aldri fått det til å feste seg til noe som helst. Totalt ubrukelig. Hva det er som gjør forskjellen, skal jeg ikke fabulere over. Men vekt har innvirkning på hvordan et anker trer seg ned i blåleira. Eller sanden.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 12.10.2021 at 10.04:

Kan virke som jeg er litt hekta på dette med ankere.

Regner med at du mener "Bruce"

 

jeg sier også hvorfor skifte, når Bruce`n har fungert i siden 1977. opp til 22 ms i kasta.

har  20kg org Bruce 8 mm kjetting 17T båt, ankret på strekningen Bergen , Vestfold ,Østfold, Svenskekysten til Helsingborg  og Danmark rundt noen ganger.

for menge år siden  var vi over 20  båter på svai ved Käringön kveldsbrisen  ble til 22ms i kasta  kl.01 var det  bare en tysker og vi igjen begge med Bruce, resten driftet forbi og drog.

Det snek seg inne liten tvil i bukta nord for Mollösund kveldsbrisen  kom med noen gode kast så en hørte godt at Bruce`n skrapet bortover fjell en 7/8 ganger , dagen etter rodde en av naboene ut og  lurte på hva jeg hadde for et anker, her er det bare slette berget og 10cm sand.

Har også sett mange "tvilsomme " tester hvor Bruce`n er sabla ned, rart at et så dårlig anker har  blitt kopiert i stort omfang.

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev On 11.10.2021 at 22.55:

Med Agder 840 har jeg hatt Engbo. Fikk aldri feste. Måtte bruke paraplydreggen ved Hvaler. Fikk ikke løs og kappa ankertauet!  Så ble det Rocna,alltid feste. Er i alle fall fornøyd med Rocna.

Egentlig er det jo helt utrolig hvor dårlig dette Engbo-ankeret er. I tillegg er det også veldig dyrt. 

Ja, Rocna er også ganske dyrt, men veldig bra. Bruce-kopi er jo veldig billige og veldig mye for pengene. Jeg synes faktisk de også er veldig bra, men ikke så bra som Rocna. 

Link to post
Share on other sites

Er det noe som drar mye poster så er det anker og toalett tråder :giggle:

 

Det er selvsagt bare rør at man sover bedre bare for man har brukt en shitload av penger på et anker. Det er hvor du ankrer og måten du ankrer på som gir deg en god nattesøvn. Ellers hadde det ikke vært mange som sov her nede, et Vulcan anker er det nesten ingen som har.
 

Det er ingen anker som funker på alle bunnforhold, noen anker er mer kresene enn andre. Vår erfaring, og vi har ankret en del, er at Vulcan er svært kresent på bunnforhold og krever mer oppmeksomhet ved ankringen enn andre anker.
 

Vi opplever stadig at de med Delta, Bruce etc. får feste der vi ikke får feste selv etter gjentatte forsøk. Men, når det først får feste så sitter det godt og gir ikke slipp selv i kraftig vind.

 

Jeg mener at et Vulcan anker ikke kan forsvare den høye prisen, det er ikke engang i nærheten av så mye bedre. Kvaliteten på utførelsen er heller ikke på topp med en Galvanisering som løsner lett. 
Men de er gode på markedsføring, den er nesten som en religion, det skal de ha.

 

8E0239AF-0E27-4B23-80E9-21ED7B99CCA2.jpeg.3a6a8cc9f4f8d1b72bb3acec2dc32c11.jpeg

 


Jeg mistenker at det ekte Rocna ankeret med rollbar er bedre enn Vulcan, men jeg har ikke prøvd det.

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 5 timer siden:

Vulcan er dyrt ja. Men finnes andre gode moderne ankere som er billigere

Spade 30kg = 13585,-

Lewmar Epsilon 33kg = 8799,-

Mantus M2 65 lbs = $989


Spade har mange fornøyde brukere, men de sliter også med kvaliteten på galvaniseringen med påfølgende rust som renner nedover på båten. Kjedelig for et såpass kostbart anker.

 

 

enslagsgjest skrev for 6 timer siden:

Og hvis man vil ha rocna, men bare har bruce penger er dette et bra alternativ:

 

Syntes Onecall sa det så bra i denne reklamen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 20 timer siden:

Er det noe som drar mye poster så er det anker og toalett tråder :giggle:

 

Det er selvsagt bare rør at man sover bedre bare for man har brukt en shitload av penger på et anker. Det er hvor du ankrer og måten du ankrer på som gir deg en god nattesøvn. Ellers hadde det ikke vært mange som sov her nede, et Vulcan anker er det nesten ingen som har.

 

Dette tror jeg er bra visdomsord...alt for mange av frenetisk opptatt av å ha det siste inne utstyr, selv om "horisonten" burde tilsi noe annet...

Ser dette på fjellet hver eneste påske....har det siste av det dyreste, men beveger seg knapt vekk fa hytta...

 

Som sagt, jeg berget/assisterte en med et slikt ploganker i sommer...3 ganger forsøkte han å sette...

Vi lå for anker like ved, med et 15 kg Bruce.. å hadde ingen problem...

 

Men en ting forundret meg, og det var disse Danforth ankerne i en av disse video testene her tråden..

De kom veldig godt ut på en videotest.. noen her som har erfaring med dem...??

 

Jeg har en "drøss" av dem i nøstet, etter som de alltid stod på de båtene jeg importerte fra USA på tidlig 2000 tallet..

Alle heiv dem av, og ville ha Bruce anker på...kan det ha vært en skivebom...??

 

Nå skal det sies at slike videotester lett kan manipuleres...

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 3 minutter siden:

Danforth er vel verdens beste sandanker. Har sett følgende:

Om vinden snur kan kjettingen ta tak i platen over hengselet og trekke ankeret løst.

Flukene er svake og kan bøye seg.

Ubrukelig på hard bunn, som sten, leire.

Har hatt det, nok med en gang, bruker ikke penger på ett til.

 

Ok, ja da var vel ønskene om utbytting av disse ankerne forståelig...:thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Danforth har et frynsete rykte. Det som er interessant er at Fortress, som ved første øyekast ser veldig likt ut, kommer svært godt ut i omtrent alle ankertester. Forskjellen er både minimal og enorm på samme tid. Det viser at små marginer i designet kan være kritiske. Sikkert derfor original Bruce (som bare finnes på bruktmarkedet) er i en annen liga enn de dusinvis av mer eller mindre vellykkede kopiene som selges overalt.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

Danforth har et frynsete rykte. Det som er interessant er at Fortress, som ved første øyekast ser veldig likt ut, kommer svært godt ut i omtrent alle ankertester.

 

Hvordan ser en forskjell..?

Videoen imponerte...husker ikke hvilket det var..

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

Sikkert derfor original Bruce (som bare finnes på bruktmarkedet) er i en annen liga enn de dusinvis av mer eller mindre vellykkede kopiene som selges overalt.

 

Men og kopiere et Bruce, nå som patenten er gått ut, kan vel neppe være vanskelig...

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg vet ikke hvofor, eller hva. Men jeg så på en av videotestene et Bruce-design som balanserte på ryggen bortover. Det kunststykket er umulig å få til med noen av mine tre kopier. Alle er ustabile opp/ned, ramler rundt og setter minst en fluke i bunnen. Så kan det nok gå noen meter før alle tre graver seg ned. Vanlig prosedyre hos meg er å slippe ut anker og kjetting mens vi driver bortover. Venter et par minutter og gir på litt gass. Skulle jeg dra på med 3000 rpm med den slepebåtpropellen vi har, så ville det tilsvart orkan. Holder med 1200 rpm. 

Link to post
Share on other sites

Har skrevet om forskjell i utførelse på Bruce kopier før:

 

Bruce kopier på Biltema hadde varierende vridning på 

"vingene". Kjøpte (2004) en av de med størst vridning.

Festet alltid svært godt i myk bunn i Kragerøfjorden.

 

(Hekkanker mot land. Blytau 50meter. Daumann. 5kg Brucekopi. 27 fot. 3 tonn.

5 kg valgt etter original Bruce-tabell for 3 tonn.)

 

Nå har jeg et rustfritt 7,5 kg da jeg fikk det på Finn for 750,-

Sitter veldig godt det og.

Link to post
Share on other sites

Mange ulike erfaringer,men interessant. Har ankret med mye rart på Finnmarkskysten,mest paraplydregg. Lever fortsatt. Føler meg trygg med Rocna,men kjøpte jeg nytt så ville jeg valgt tyngere enn nåværende 10kg. Vet ikke hvorfor,men om jeg følte meg tryggere,så var det vel verdt penga?  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...