Jump to content

Hvilke anker type bør jeg ha?


Rookie_332

Recommended Posts

dennrick skrev for 11 timer siden:

På toppen av ønskelisten står vel baugspyd. Vedrørende oppgradering av anker, så tenker jeg mest på svai og Delta ankeret. Er det et bra anker ? Eller burde jeg finne på noe annet som f.eks Vulcan eller Ultra f.eks. 

Det er  ikke godt å si hva som er det beste, det er mange som har det beste ankret.

Ankrer ikke hvis jeg skal overnatte uten å ha plass plus sikkerhetsmargin til å legge ut 7 X dybden hvis værmeldingen slår feil. 

 

Bruce`n har fungert i siden 1977. opp til 22 ms i kasta.

Har  20kg org Bruce 8 mm kjetting 16T båt, ankret på strekningen Bergen , Vestfold ,Østfold, Svenskekysten til Helsingborg  og Danmark rundt noen ganger.

for menge år siden  var vi over 20  båter på svai ved Käringön kveldsbrisen  ble til 22ms i kasta  kl.01 var det  bare en tysker og vi igjen begge med Bruce, resten driftet forbi og drog.

Det snek seg inne liten tvil i bukta nord for Mollösund kveldsbrisen  kom med noen gode kast så en hørte godt at Bruce`n skrapet bortover fjell en 7/8 ganger når en har stålbåt , dagen etter rodde en av hyttenaboene ut og  lurte på hva jeg hadde for et anker, her er det bare slette berget og 10 cm sand.

Har også sett mange "tvilsomme " tester hvor Bruce`n er sabla ned, rart at et så dårlig anker har  blitt kopiert i stort omfang.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hulda veier en del mer enn @Roger jo, hele 500 kg mer. Vi har 30 kg Bruce-kopi importert av Flak. Ankeret henger i 10 mm tyskprodusert kjetting. Jeg har ikke ankret mer enn et par ganger med dette ankeret, men har ikke greid å dregge. Har testet i hard sand med å gire 90 grader for motor. Ankeret slapp ikke. Tidligere hadde vi 20 kg Bruce-kopi, fikk ikke det ankeret til å slippe heller. 

 

Roger jo og Hulda må gjøre et eller annet feil. 

Link to post
Share on other sites

Hei. På dykkebåten (Polarcirkel 15) har eg eit deltaanker på ca. 25 kg. Det er skuffande dårlegt. 

 

I ti år, og med eit par hundre ankringar har eg aldri opplevd at ankeret klarar å halda båten roleg når eg bakkar med 50-60 hk påhengsmotor. 

 

Dette på sandbotn. 

 

Det ender alltid med at me dykkar ned og stappar ankeret ned i sanden. 

 

 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 26.7.2023 at 21.38: Vedrørende oppgradering av anker, så tenker jeg mest på svai og Delta ankeret. Er det et bra anker ? Eller burde jeg finne på noe annet som f.eks Vulcan eller Ultra f.eks. 

Hadde 16kg delta på min bavaria 40. Det var ikke alltid lett å få til å sitte. Så stolte ikke helt på at det ville resette seg hvis det måtte. 
 

kjøpte 25kg vulkan. Alltid satt seg med ett unntak der det åpenbart bare var stein (skulle bare ankre mens en av oss tok bikkja inn for ett dobesøk). Så en annen verden. 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev On 2.8.2023 at 16.57:

 

Har også sett mange "tvilsomme " tester hvor Bruce`n er sabla ned, rart at et så dårlig anker har  blitt kopiert i stort omfang.

Det er fordi patenten er gått ut på dato og det er fritt fram, kanskje? Kopier et moderne anker og bli saksøkt herfra til evigheten... 

 

Brucen min funker brillefint, men har noen svakheter jeg må ta hensyn til, først og fremst gress. Og svjv er Bruce konstruert for å holde oljeinstallasjoner, et anker i hvert hjørne f.eks. Da er det ikke noe behov for å resette så det er det nok ikke konstruert for, men det har aldri vært noe problem for meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...