Jump to content

Hvilke anker type bør jeg ha?

Rookie_332

Recommended Posts

Det var den verste anker"testen" jeg har lest. Det er jo bare en oppsummering av litt synsing om en håndfull vidt forskjellige anker og dregger. Hvordan ble de testet i praksis? Metodikk?

At paraplydregg og en skålanker-aktig sak i det hele tatt blir anbefalt, sier jo sitt.

Beste budsjettløsning er en stor stein i et tau.

Edited by S/Y Emma
  • Like 2
  • like 2
Roger jo skrev for 10 timer siden:

De 5 beste ankerene for norske båteiere

image.png.186879fdd79a92c256837ff5fef35aa2.png

og dette har hvilken verdi..? Hvor mange er 'ufattelige'..? jeg tror alle på Båtforumet har gjort  'dagesvis med intens research' selv..

S/Y Emma skrev for 19 timer siden:

Det var den verste anker"testen" jeg har lest. Det er jo bare en oppsummering av litt synsing om en håndfull vidt forskjellige anker og dregger. Hvordan ble de testet i praksis? Metodikk?

At paraplydregg og en skålanker-aktig sak i det hele tatt blir anbefalt, sier jo sitt.

Beste budsjettløsning er en stor stein i et tau.

Sant nok, men så det er neppe særlig mange båtfolk som tar den på alvor heller...

Men sannheten er at ofte er også slike "proofe tester like useriøse, selv med video...

Ofte står det en produsent bak en slik test, med et ønsket utfall av testen...

En test med video både under og over vann er ganske lett å redigere slik en ønsker utfallet skal bli...

Mener tester blir det en blir betalt for.

Hulda skrev for 9 timer siden:

Derfor holder jeg en knapp på SV Panope.

Her er jo Buuce  ubrukelig

image.png.71e25cd919b08b4843c2279dea897085.png

her er Bruce slik som jeg oppfatter mine ankringer, sittet bjønn, får noen ganger alarm på   22m når vinden snur

Ser ut som det er samme fyren.

Der jeg ankrer er det stort sett hardpakket sand eller leire/mudder. Og da er det greit. Skulle jeg sett vekk fra pris, kunne jeg brukt Mantus M2. 

Nå har jeg kjøpt et 30 kg Bruce-kopi som skal prøves etter at det har fått en omgang med vinkelsliperen. Skal bli artig å se.

bjorngb skrev for 2 timer siden:

Dette er noe av det mest hjernedøde jeg har lest - kanskje det aller mest hjernedøde 🤮🤮🤮

Ser ut som "Bilduden" tester ekstremt mye rart uten å faktisk teste det.

Sannsynligvis bare en side som linker til masse produkter for å få provisjon.

Edited by S/Y Emma
S/Y Emma skrev 40 minutter siden:

Sannsynligvis bare en side som linker til masse produkter for å få provisjon.

Var litt mistenkelig at alle linkene gikk til Watski... 

Jeg har samme svivelen på mitt 15 kg Bruce... er det ditt anker Bitteliten..??

Ser ut til å ha vært et anker som har satt godt fast, og mye krefter i feil retning der...

Hulda skrev On 16.10.2021 at 10.24:

Derfor holder jeg en knapp på SV Panope. Gidder ikke se på andre tester. 

Det spørs hvor uavhengig denne mannen er?  Jeg orker ikke se i gjennom denne mengde videoer, men tittet på "Delta" og CQR siden jeg har egen erfaring med begge og synes det var rart at Delta ble ratet dårligere enn CQR.  Han påstår det er orginalt Delta, men det er i alle fall ikke Lewmar- Delta han tester. Jeg synes testingen er merkerlig, hvem går f.eks. med slik hastighet når man skal få ankeret til å sitte?  Min egen erfaring er at vi sleit veldig med å få CQR til å sitte (Lewmar) Delta satt så og si alltid, og når det hadde gravd seg ned satt det godt. Har ridd av 40 knop med 50 i kastene med det (25 kg Lewmar Delta, 11 tonns seilbåt, 45 fot 60m 10mm kjetting) 

Tror man alltid skal vurdere slike tester med en viss skepsis. SV Panope tester på sin måte under sine lokale bunnforhold. Hulda ankrer på sin måte, og ser etter 'CL'  i kartet. Og i hard sand, søle, leire, mudder, sitter ankeret mitt dønn. Og ser man i tabellen til SV Panope, får Bruce terningkast 5.

• like 1