Jump to content

Hvilke anker type bør jeg ha?


Rookie_332

Recommended Posts

Det var den verste anker"testen" jeg har lest. Det er jo bare en oppsummering av litt synsing om en håndfull vidt forskjellige anker og dregger. Hvordan ble de testet i praksis? Metodikk?

At paraplydregg og en skålanker-aktig sak i det hele tatt blir anbefalt, sier jo sitt.

Beste budsjettløsning er en stor stein i et tau.

 

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 19 timer siden:

Det var den verste anker"testen" jeg har lest. Det er jo bare en oppsummering av litt synsing om en håndfull vidt forskjellige anker og dregger. Hvordan ble de testet i praksis? Metodikk?

At paraplydregg og en skålanker-aktig sak i det hele tatt blir anbefalt, sier jo sitt.

Beste budsjettløsning er en stor stein i et tau.

 

 

Sant nok, men så det er neppe særlig mange båtfolk som tar den på alvor heller...

Men sannheten er at ofte er også slike "proofe tester like useriøse, selv med video...

Ofte står det en produsent bak en slik test, med et ønsket utfall av testen...

En test med video både under og over vann er ganske lett å redigere slik en ønsker utfallet skal bli...

Link to post
Share on other sites

 

Mener tester blir det en blir betalt for.

 

Hulda skrev for 9 timer siden:

Derfor holder jeg en knapp på SV Panope.

Her er jo Buuce  ubrukelig

 

image.png.71e25cd919b08b4843c2279dea897085.png

her er Bruce slik som jeg oppfatter mine ankringer, sittet bjønn, får noen ganger alarm på   22m når vinden snur

Ser ut som det er samme fyren.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

bjorngb skrev for 2 timer siden:

Dette er noe av det mest hjernedøde jeg har lest - kanskje det aller mest hjernedøde 🤮🤮🤮

Ser ut som "Bilduden" tester ekstremt mye rart uten å faktisk teste det.

Sannsynligvis bare en side som linker til masse produkter for å få provisjon.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 16.10.2021 at 10.24:

Derfor holder jeg en knapp på SV Panope. Gidder ikke se på andre tester. 

Det spørs hvor uavhengig denne mannen er?  Jeg orker ikke se i gjennom denne mengde videoer, men tittet på "Delta" og CQR siden jeg har egen erfaring med begge og synes det var rart at Delta ble ratet dårligere enn CQR.  Han påstår det er orginalt Delta, men det er i alle fall ikke Lewmar- Delta han tester. Jeg synes testingen er merkerlig, hvem går f.eks. med slik hastighet når man skal få ankeret til å sitte?  Min egen erfaring er at vi sleit veldig med å få CQR til å sitte (Lewmar) Delta satt så og si alltid, og når det hadde gravd seg ned satt det godt. Har ridd av 40 knop med 50 i kastene med det (25 kg Lewmar Delta, 11 tonns seilbåt, 45 fot 60m 10mm kjetting) 

Link to post
Share on other sites

Tror man alltid skal vurdere slike tester med en viss skepsis. SV Panope tester på sin måte under sine lokale bunnforhold. Hulda ankrer på sin måte, og ser etter 'CL'  i kartet. Og i hard sand, søle, leire, mudder, sitter ankeret mitt dønn. Og ser man i tabellen til SV Panope, får Bruce terningkast 5.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hadde god erfaring med Bruce og kjetting akterut på motorbåten. Oppgraderte etterhvert til Rocna, og det satt alltid det også. Begge galvanisert. Vi lå aldri på svai.

 

På seilbåten har jeg syrefast 20 kg Delta foran med 8mm kjetting og syrefast 20 kg Bruce med blytau akterut. Båten er 42 fot og veier vel ca 10-11 tonn ferielastet.

 

Er det forskjell på syrefaste og galvaniserte når det gjelder festeegenskaper ?

 

På toppen av ønskelisten står vel baugspyd. Vedrørende oppgradering av anker, så tenker jeg mest på svai og Delta ankeret. Er det et bra anker ? Eller burde jeg finne på noe annet som f.eks Vulcan eller Ultra f.eks. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 14 timer siden:

 

Er det forskjell på syrefaste og galvaniserte når det gjelder festeegenskaper ?

 

 

Så en test-film på youtube hvor syrefast så ut til å sette seg raskere. Skal jeg gjette helt vilt så tipper jeg forskjellen er størst på leir-bunn og mindre på sandbunn.

Forøvrig har Bruce en tendens til å bli liggende oppå når det er mye gress (av egen erfaring), et ploganker vil ha lettere for å nå ned til bunnen og få feste. Bruce egner seg kanskje bedre som hekk-anker, når man ligger med landfeste, da vil det ikke behøve å re-sette seg dersom det dras løs ved vinddreining. Generelt så fins det vel ankere som (re)setter seg raskere enn Bruce. (Når man ligger med baugen inn mot land så er det nok svært få (hekk)ankere som klarer å få nytt feste før det sier dunk uansett vil jeg tro, uten at noen kjører ankervinsjen, men det betinger jo at man våkner før dunket kommet ... :0)

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 3 timer siden:

Forøvrig har Bruce en tendens til å bli liggende oppå når det er mye gress (av egen erfaring),

20kg org Bruce 8mm kjetting så er min erfaring at jeg må slite bikke det løst med motorkraft og har inntrykk at det er bortimot 1 m2 av torva som henger på kroken.

På annen bunn forhold ved vindskifte/tidevann hender det at ankret flytter seg 5m skal jeg stole på ankervakten og at jeg har satt vakten på rett sted.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 14 minutter siden:

20kg org Bruce 8mm kjetting så er min erfaring at jeg må slite bikke det løst med motorkraft og har inntrykk at det er bortimot 1 m2 av torva som henger på kroken.

På annen bunn forhold ved vindskifte/tidevann hender det at ankret flytter seg 5m skal jeg stole på ankervakten og at jeg har satt vakten på rett sted.

 

Mulig dine 5 kg ekstra hjelper noe, men såvidt jeg husker er det andre her med samme erfaring. I praksis er det jo bare å kjøre det fast, sitter det så sitter det. Og omvendt. Mulig også min klumpete kopi sliter mer med å sette seg, det er ganske grovt tilhugget, Kanskje syrefast variant sklir letter gjennom gresset og ned til bunn også. Anyway, jeg har ikke vurdert å bytte ut mitt anker, det funker bra nok når jeg er klar over svakhetene.

Link to post
Share on other sites

Har ankret sikkert 60 døgn i år, og byttet litt mellom de to forskjellige ankera vi har ombord. Et gammelt galv Bruce-anker (tror det er 25kg) og et nytt galv Rocna 20kg. Har 60m 10mm kjetting. Båten veier 5 tonn. (Ganske oversiza setup med andre ord).
 

Pga. praktiske forhold rundt ankerrulla bruker vi nesten alltid Bruce-ankeret, såfremt det ikke er sjøgress o.l. I de tilfeller det er sjøgress vil ikke Bruce-ankeret sitte unsett, så det gidder vi ikke engang prøve. Ligger nå for anker i over 20knop, helt problemfritt så lenge man bakker ankeret dønn fast og alltid slipper ut minimum 5x lengden. Har ikke svivel, skjøter på blytau om dybden på stedet er over 12m. Har ikke dragga når vi har fulgt denne oppskriften. 
 

Om jeg skulle valgt 1 anker av de 2 vi har ville vi vel gått for Rocna, da det kan brukes på sand/leire/sjøgress/hardere bunn. Om en kun ankrer på sand eller bløt leire ville vi gått for Bruce, det suger seg fast som en svamp når det først tar tak. Har heller ikke hatt noen problemer ved at det ikke setter seg igjen om vinden snur. 

Link to post
Share on other sites

eh, jo :giggle:
 

Sitat

I denne artikkelen presenterer vi alle den kunnskapen vi fikk etter å ha gjort dagevis med intens research på nettet, via venner – og snakket med folk som virkelig har peiling på båt. Derfor mener vi at vi har klart å samle en oversikt over de beste ankrene på det norske markedet.

 

etpar interessante konlusjoner :lol:

Sitat

Husk at båten i løpet av natten vil svaie sakte frem og tilbake. I det tilfellet er det helt nødvendig at du har kastet ut nok ankertau. Hvis du har kastet ut for lite, så er det en stor sannsynlighet for at tauet vil ligge og dunke mot båtens baug hele natten. Det vil skape synlige skader på båten og kan – i verste fall – føre til at baugen blir ødelagt.

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...