Jump to content

Flaggregel i uthavvn ?


Rookie_332

Recommended Posts

Og den "regelen" er ikke fullstendig. Firing er ved solnedgang, dog ikke senere enn kl.2100. Idag var tiden for firing her hos meg 1740.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sakset fra: http://www.flaggregler.no/flaggregler_norge.html

Flaggregler for båter

     

flag.png

Flagget har alltid vært viktig på sjøen, og derfor har sjømenn og seilere i Norge stor respekt for flagget. På sjøen kan man vente med å ta ned flagget etter solnedgang til man kommer til havn eller ankrer opp. Politibåter og andre båter som seiler med orlogsflagget skal flagge døgnet rundt så lenge båten er under utfart. Medlemmer av Kongelig Norsk Seilforening har også lov til å bruke splittflagget med kongelig norsk emblem i midten når de er til sjøs. Man er ikke pliktig å flagge når man befinner seg i innenlandsk farvann. Når man er i utenlandsk farvann skal man bruke eget nasjonalflagg, samt flagget til det landet man besøker. Det er også vanlig å hilse ved å heise flagget til topps når man ankommer og forlater en havn. For øvrig gjelder de samme flaggregler som for på land.

http://flaggregler.no/images/norge.jpg

Seilbåt med flagg i solnedgangen

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 3 minutter siden:

For øvrig gjelder de samme flaggregler som for på land.

http://flaggregler.no/images/norge.jpg

Seilbåt med flagg i solnedgangen

 Det hadde vært artig å vite hvem som står bak det nettstedet,.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 3 minutter siden:

Det hadde vært artig å vite hvem som står bak det nettstedet,.

 

Jeg bare Googla "Flaggregler til sjøs" og da var dette et av alternativene som kom opp.

 http://www.flaggregler.no/flaggregler_norge.html

Hvem som står bak vet jeg ikke :nonod:

 

Personlig har jeg alltid heist flagget på sjøen (også hvis jeg ligger til brygga mi i marinaen) kl. 08.00 om morgenen (hvis jeg er våken og oppegående) og alltid tatt det ned kl. 21.00. 

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Min løsning er å la være å bruke flagget. Så slipper jeg å forholde meg til selvoppnevnte flaggeksperter, trompeter, kompressorhorn og andre uhumskheter. Rart hvordan enkelte ser det som en livsoppgave å ødelegge andres båtglede med håndfast håndheving av ikkeeksisterende flaggregler. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 7 minutter siden:

Min løsning er å la være å bruke flagget. Så slipper jeg å forholde meg til selvoppnevnte flaggeksperter, trompeter, kompressorhorn og andre uhumskheter. Rart hvordan enkelte ser det som en livsoppgave å ødelegge andres båtglede med håndfast håndheving av ikkeeksisterende flaggregler. 

Jeg tar ned flagget når jeg husker det, enten det er kl 21, 22 eller når jeg tar kveldsturen med hunden. Om noen driver og blåser i trompet eller annet så gjelder det ikke meg. De ødelegger dermed ikke båtgleden min så fremt de ikke holder det gående utover natta da.

 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

Min løsning er å la være å bruke flagget. Så slipper jeg å forholde meg til selvoppnevnte flaggeksperter, trompeter, kompressorhorn og andre uhumskheter. Rart hvordan enkelte ser det som en livsoppgave å ødelegge andres båtglede med håndfast håndheving av ikkeeksisterende flaggregler. 

 

Jeg synes det er greit å bruke flagget, opp kl. 0800 og ned kl. 21.00 - ikke noe å stresse med egentlig :sailing: Ved siden av at - for meg betyr et flagg på båten (den norske akterut) at det der folk ombord - kom gjerne bortom for å hilse på eller få en ankerdram :cheers_wine:  Jeg synes det er en hyggelig "greie" å flagge :flag: :thumbsup:

 

index skrev for 2 timer siden:

Sekkepipe er et herlig instrument!

 

Så ENIG, så ENIG - mer sekkepipe til sjøs :clap:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

index skrev for 5 timer siden:

Trompeter kan jeg styre min begeistring for. Hadde det derimot vært @PiperBill med sekkepipa som stod der så hadde jeg vurdert å la flagget henge. Sekkepipe er et herlig instrument!

 Ojsannn.. Nå fikk jeg en herlig gjensyn med sceneskrekk.. må øve litt oftere :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Flaggregelen om bord er at flagget kanskje går opp når vi drar ut, og ned når vi kommer tilbake, enten det er samme dag eller en måned senere. Derimot hender det at det blir tatt ned hvis kona blir irritert av blafringen, og da settes det opp igjen ved en tilfeldighet. 
Dersom noen plages av dette, så er jo det leit for dem, men det er jo så mye mange mener at man skal og ikke skal, og det mener jeg man ikke skal bry seg om:)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder trompetspill, det kan fort bli for mye om det er nært, men har også opplevd det som stemningsskapende og koselig. For noen år siden var jeg på svogeren min si familiehytte på en holme mellom Borgundøya og Halsnøya i Hordaland. Der var det en som sto i strandkanten på en annen holme et stykke unna og spilte en fin melodi på trompet hver kveld klokka ni. Hørte ham så vidt på hytta når det var vindstille. Han hadde visstnok gjort dette i flere år på sommeren. På tross av instrumentets kvaliteter og feil synes jeg det der var svært koselig og stemningsskapende, ble verdsatt hver bidige kveld.

 

Ellers, har flagget oppe flaggdager, staselige dager og når jeg har med folk ombord og vi er på tur. Forholder meg da til skikk og bruk med tanke på heising og firing. Ser ikke noen grunn til å flagge hvis jeg bare er ute en tur og tømmer septiken eller skal fylle diesel. Heller ikke hvis jeg bruker båten som transportmiddel inn til ei eller annen hytte i Ryfylke, flagger ikke når jeg kjøre bil heller.

Link to post
Share on other sites

Folk får gjøre hva de vil ang flagging men når det først er på plass på babord side så bør det i det minste se sånn noenlunde ok ut. Synes det er verre når skipshunder får gjøre sitt fornødne på kaia uten at ansvarshavende plukker opp "driten". Og når tampene og fendere har forskjellig farge... Og når båtnaboene er på toalettet uten septik og ting og tang kommer til overflaten. Det er heldigvis nok å irritere seg over i vårt lille land. Og takk for det. 

IMG_20211026_025132.jpg

Link to post
Share on other sites

For meg forholder det seg slik at jeg tar ned flagget ved solnedgang hvis jeg husker det og det passer sånn. Men jeg glemmer lett, og ofte er jeg heller ikke tilstede ved båten akurat da. Det hender jo også at jeg sover lenge om morgenen . . . Man kan jo ikke la en flaggregel styre programmet for dagen heller . .

 

Jeg har hørt trompetfanfare ved solnedgang uthavn bare en gang. Det var en koselig påminnelse. Jeg kan ikke forstå at noen kan la seg forstyrre av det.

 

PiperBill skrev for 20 timer siden:

Ojsannn.. Nå fikk jeg en herlig gjensyn med sceneskrekk.. må øve litt oftere :-)

Øv gjerne mens vi kan høre på  . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...