Jump to content

Flaggregel i uthavvn ?


Rookie_332

Recommended Posts

On 10/31/2021 at 1:41 PM, Steihy said:

Så nå bruker jeg vimpel. Ingen flaggregler, ikke noe kors, den kan henge hele året om så, og alle ser hvor jeg kommer fra.

 

Dét finnes det faktisk en lov mot ... er vel eldste aktive loven på lovdata, tror jeg?

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1741-02-17

 

Quote

 

LOV-1741-02-17 - Forbud paa Vimpel-Føring

 

Ingen Skipper, som fører noget i Kongens Riger og Lande hjemmehørende Skib, enten det maatte føre Canoner eller ikke, ei heller nogen Kjøbmand eller Rheder deri, maa understaa sig enten i Søen, paa nogen indenlandsk Rhed eller Havn, eller og paa fremmede Kyster og Havne at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs med Split i, det være sig i hvad Slags Leilighed det være maatte, – – –; [under samme Straf] skal det være forbudt alle Skippere og Rhedere af noget i Kongens Riger og Lande hjemmehørende Skib dertil at lade gjøre eller derved at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs, og om de dermed betræffes, skal de uden Forskaansel ansees, ligesom de dem virkelig havde misbrugt. – – –

 

 

Nasjonalflagg som viser båtens tilhørlighet skal føres i hekk eller toppen av mesanmast.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 23 minutter siden:

Dét finnes det faktisk en lov mot ... er vel eldste aktive loven på lovdata, tror jeg?

 

Jeg leser det som at det er vimpel eller flagg med splitt som er forbudt,

  . . . . . enten du måtte føre Canoner eller ikke.

:smiley:

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, NilsPils said:

Jeg leser det som at det er vimpel eller flagg med splitt som er forbudt,

 

Vesentlig forskjell på ...

 

(vimpel eller flagg) med splitt

vimpel eller (flagg med splitt)

 

Uansett blir det feil å føre vimpel i nasjonalfarger på båten :-)

 

Lite nasjonalflagg under salingshorn på babord side ("omvendt" gjesteflagg) kan benyttes for å flagge kapteinens nasjonalitet eller nasjonalitet til VIP-gjester ombord.

Link to post
Share on other sites

Verre med de av oss som bruker toalett ombord i båt i gjestekai uten septiktank ombord og som driter i oss andre som har nok med å følge med om alle er like mye"sjøfolk" som akkurat oss. På tide med en avsporing her nå føler jeg... Splitt og hersk overalt i samfunnet. Og nå kan heller ikke reg fiskere ta med kokfisk heim til kjerringa uten å registrere dette på et eller annet skjema. Men turistene kan gjøre stort sett hva de vil også drite langs veier og hager på tur.. Heldig vi som bor i Norge. 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 19 timer siden:

Fra "flagg med splitt" til "splitt og hersk i samfunnet", det var da voldsomt til digresjon... :)

Og jeg som trodde denne tråden var for spøk og moro . . .  Foreslår at vi fortsetter der . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 19 minutter siden:

Og jeg som trodde denne tråden var for spøk og moro . . .  Foreslår at vi fortsetter der . .

..og jeg som trodde denne tråden var nok en flagg-tråd, med undertema 'naturhavn'..., jeg foreslår vi fortsetter der...

 

Spøk og moro foreslår jeg vi henviser til båtfolk på facebook og VG-nett.

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 1 time siden:

Spøk og moro foreslår jeg vi henviser til båtfolk på facebook og VG-nett.

 

Flaggregler i uthavn . .

 

Det kan man da ikke ta helt alvorlig . .?

Det er jo en vits i utgangspunktet når vi vet at flaggregler ikke finnes. Da ser jeg det som OK om noen ønsker å spøke litt rundt temaet. Eller må alt være gravalvor her på bp . ?

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 23 timer siden:

 

Vesentlig forskjell på ...

 

(vimpel eller flagg) med splitt

vimpel eller (flagg med splitt)

 

 

Finnes det vimpel med splitt? Det har jeg aldri sett...

 

Ellers enig i at vimpel på båt ser rart ut. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 6 minutter siden:

 

Enda en som blander kortene og later om om skikk og bruk og regler er det samme. Her får vi vårt pass påskrevet, vi som ikke tar alt så gravalvorlig, av en selvbestaltet forvalter av hvem som er gode båtfolk.

 

Men så er han også generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund . . :wink:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 58 minutter siden:

 

Enda en som blander kortene og later om om skikk og bruk og regler er det samme. Her får vi vårt pass påskrevet, vi som ikke tar alt så gravalvorlig, av en selvbestaltet forvalter av hvem som er gode båtfolk.

 

Men så er han også generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund . . :wink:

Jau, han der burde vel melde seg inn i 'Q', der treffer han sikkert likesinnede. Skal Hulda over bukta for å suge ut septiken, er båten under fart, og flagget skal heises. Jeg gir blaffen. I gamle dager, tok man ned flagget når det ble mørkt. Rett og slett for å spare på duken. Britiske marine var først ute med sparekniven, sier tradisjonen. Når Hulda er på lengre turer, blir flagget hengende. Sparekniven har ikke nådd så langt her om bord. Problemet her om bord er at flagget falmer, og den prosessen er nokså fraværende om natta. Så har Hulda AIS, den spyr ut NORWAY hvert halvminutt over eteren når båten er under fart. Ikke så ofte når båten ligger stille. De som på liv og død må vite nasjonaliteten til Hulda, kjøp AIS.

Link to post
Share on other sites

Nei nå lurer jeg på en ting... Båtliv skal jo jo være morro og mye spøk, er det ikke derfor vi har båt da tro. Hvorfor skal alt være så superseriøst og hvorfor skal det liksom ikke gå an å "slenge litt med leppa" med et glimt i øyet.. Snart flagger jeg ut til en flaggstat. Ha en fortreffelig aften med eller uten splitt... 

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 24 minutter siden:

Nei nå lurer jeg på en ting... Båtliv skal jo jo være morro og mye spøk, er det ikke derfor vi har båt da tro. Hvorfor skal alt være så superseriøst og hvorfor skal det liksom ikke gå an å "slenge litt med leppa" med et glimt i øyet.. Snart flagger jeg ut til en flaggstat. Ha en fortreffelig aften med eller uten splitt... 

 

Dersom du finner paradis blir jeg med, helst et skatteparadis.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Men så er han også generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund . . :wink:

 

KNBF hat sitt eget interne regelverk for splittflaggene sine som de forplikter å følge.

Resten av bermen som flyr rektangulære handelsflagg står fritt til å flagge som man selv vil. Såpass fritt er faktisk Norge.

Det enkleste er om alle passer sine egne flaggregler og ikke begynner å kritisere og passe på andres.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå surrer du, det er KNS som tror at de er så fine at de bruker splittflagg med kongeemblem!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 6 timer siden:

Men så er han også generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund . . :wink:

 

Håper inderlig du IKKE mener at jeg er generalsekretær i KNBF :headbang: 

 

Jeg "Googlet" flaggregler til sjøs og da kom den linken opp og jeg mente den var en grei/god fortsettelse på diskusjonen om flaggregler/ikke flaggregler til sjøs. 

Bortsett fra det synes jeg det er tragisk at så mange her inne påberoper seg "en frihet til sjøs" som kun bunner ut i en uhøflig, arrogant egoisme! Mye av det som jeg dessverre opplevde på mine turer utpå i fjor. Regler er til for å brytes, de angår ikke meg osv er tydeligvis den jevne holdning.

 

(nå kommer det sikkert drøssevis av svar med bortforklaringer av skrevne og uskrevne lover og regler til sjøs som man stort sett bare kan gi blaffen i og hvilken stor tulling jeg er! Det blir litt som å si at veitrafikkregler er til for å brytes (og jaggu ser det ut som om mange bilister følger den påstanden) - dessverre sier det veldig mye om dagens samfunn: polarisert, arrogant og egoistisk. Men nå blir vel denne tråden stengt, og godt er da det!

 

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 1 time siden:

 

Jeg "Googlet" flaggregler til sjøs og da kom den linken opp og jeg mente den var en grei/god fortsettelse på diskusjonen om flaggregler/ikke flaggregler til sjøs. 

 

Google passer nok på at du ikke får informasjon du ikke har godt av 🤔

Selv statsoverhoder må følge deres regler, så de står over både forfatningene og forstanden.

 

En kjent skikkelse på sørlandet planter det sorte flagget på stranda for å vise hvem som bestemmer.

Roald Amundsen og Niel Armstrong gjorde det samme.

 

Da får vi vel bare innfinne oss.😇

 

Selv bruker jeg ikke flagg på båten.

Heller ikke på stranda.😊

 

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Martine29 said:

Snart flagger jeg ut til en flaggstat. Ha en fortreffelig aften med eller uten splitt... 

 

Noen som vet reglene for bruk av båt med utenlandsk flagg i Norge? (forutsatt at flaggingen er lovlig)

 

Jeg har hørt at svensker har fått momskrav dersom båten har blitt liggende over vinteren i Norge. På bilveien er det vel slik at bilen kan bli konfiskert inntil fulle importavgifter er betalt dersom en nordmann blir stoppet med bil som ikke er hjemmehørende i Norge.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er flaggreglene nå man ligger i... opplag for vinteren ? Kan det henge ute ? Kan det henge oppe inne ? Kan det ligge nede bak, eller stå oppe foran ? Kan flagget tas med hjem og henges opp i garasjen ? Kan det rulles sammen og legges sammen med putene i boden ? Kan det vaskes i maskin og tørkes på kablene på badet ? Kommer du i det hele tatt til å ta med flagget på tur i 2022 ? I will :wink:

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, NilsPils said:

Enda en som blander kortene og later om om skikk og bruk og regler er det samme.

Omtrent akkurat det samme som jeg tenkte.

 

Det finnes ingen autorativ kilde for skikk og bruk, som han selv sier er dette noe som er nedarvet gjennom generasjoner.

 

De eneste eksplisitte nedtegnede lover er den nevnte fra straffeloven om å bruke falskt nasjonalitetsflagg, men det har ingenting med skikk og bruk å gjøre - samt vimpelforbudet, som nok strengt tatt har gått ut på dato (og er så gammel at den er vanskelig å tolke).

Link to post
Share on other sites

 

tobixen skrev 7 minutter siden:

Det finnes ingen autorativ kilde for skikk og bruk, som han selv sier er dette noe som er nedarvet gjennom generasjoner.

 

https://www.platekompaniet.no/bok/skikk-og-bruk-sigrid-sollund?kk=a4c6361-17ce7c3ca1d-53b26&msclkid=d65349533e22121e71a828d03ccee7a0&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Skikk+og+bruk+-+praktisk+folkeskikk+for+

 

Er det greit å svare kanskje når du blir invitert til fest via Facebook? Må vi ringe tilbake hvis vi ser at noen har ringt? Hvordan skal vi oppføre oss i heisen? På flyet? I bryllup? Skikk og bruk er rett og slett enkle regler for at vi mennesker skal ta hensyn til hverandre og trives bedre sammen. Et stadig mer fragmentert samfunn trenger skikk og bruk mer enn noensinne. Sosiale medier og mobiltelefoner stiller oss overfor nye dilemmaer. Mange er også usikre på mer tradisjonelle regler: hvordan er egentlig etiketten når vi skal arrangere dåp og konfirmasjon? Du får svar på alt dette her. Den populære programlederen og bestselgende forfatteren Sigrid Sollund har dykket ned i vår moderne virkelighet for å finne reglene for et mer vellykket samspill mellom folk. Med en varm og morsom tone viser hun oss veien til et litt høfligere liv.

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...