Jump to content

Flaggregel i uthavvn ?


Rookie_332

Recommended Posts

Litt respekt for flagget synes jeg man bør ha.  Når det er sagt, jeg er ikke alltid like flink selv.

 

Uthavn eller havn, svai eller fortøyning mot land spiller ingen rolle, "reglene" er de samme.  Det finnes ingen autorativ kilde, dette er sedvane, skikk og bruk.  Det er svært lite som konkret fremkommer av lov - utover at det er straffbart å seile under falsk nasjonalitetsflagg.  Seiler man med piratflagg, så gir man slipp på beskyttelse fra både flaggnasjon og vertsnasjon og står rettighetsløs dersom noe skulle skje.  I teorien.  Praksis i 2021 er sikkert noe helt annet.

 

I Norge hender det ofte jeg lar vær å bruke nasjonalflagg i hekk, særlig dersom jeg er alene i båten.  Har jeg gjester ombord, går flagget ofte opp.  Samme hvis det er pent vær, helg og mange andre båter rundt meg.  Bruker jeg først flagg prøver jeg så godt jeg kan å følge "flaggreglene" (opp kl 8 eller ved soloppgang, ned ved solnedgang eller kl 21, stort sett oppe under seiling, tas ned når jeg ikke er i båten, skal ikke berøre dørken eller sjøen, erstattes med nytt når det blir slitt, det slitte flagget klippes opp etter sømmene før kassering i restavfall).

 

I utland lar jeg stort sett flagget være oppe 24/7 - med unntak.  Ser jeg at nabobåtene tar ned flagget kveldstid tenderer det mot at jeg gjør det samme.  Samme når jeg forlater båten.  Dette gjelder særlig i Bohuslän, hvor man har mange norske naboer.  Jeg er usikker på lovgivning der, men dersom jeg forlater båten i lengre tid (type dagesvis) tar jeg ofte ned flagget.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjesteflagg er også en interessant greie.  De har vært ubrukt i min båt i noen år.  I Schengen i 2021 lurer man litt på hva som er vitsen ... liksom, informere verden om at man faktisk vet hvilket land man oppholder seg i?  Når skal gjesteflagget opp - er det ved passering av EEZ-grense, eller er det ved ankomst i havn?  Hvis jeg har forstått det rett (og det bør jeg vel finne ut av, jeg skal vel ut av Schengen/EU etterhvert - og dette bør vel også praktiseres i Corona-tider) så skal man bruke et heltrukkent gult flagg inntil man har "sjekket inn" med pass- og tollkontroll (gjelder det også ved ankomst tilbake i Norge?) og bytte ut med gjesteflagg når man er "sjekket inn".  Da gir det mer mening.

 

Dersom man tar ned nasjonalitetsflagget bak, så skal man først ta ned gjesteflagget, skal man ikke?  Og tilsvarende, gjesteflagget skal heises før nasjonalflagget?

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 28 minutter siden:

Det vanlige er å henge karanteneflagget under gjesteflagget.

Godt mulig dette er vanlig, men det er vel ikke helt korrekt. Gjesteflagg skal vel ikke opp før man er ferdig innsjekket, da dette er en indikasjon på at man har sjekket inn, og høflighet/respekt for landet man besøker.

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 28 minutter siden:

Godt mulig dette er vanlig, men det er vel ikke helt korrekt. Gjesteflagg skal vel ikke opp før man er ferdig innsjekket, da dette er en indikasjon på at man har sjekket inn, og høflighet/respekt for landet man besøker.

Gjesteflagget skal opp når du passerer grensen/territorialgrensen til et land selv om du bare skal seile forbi. Det er ikke alle lands myndigheter som ser med blide øyne at du kommer inn i deres farvann med nabolandets gjesteflagg eller ingen gjesteflagg. Det er det gule karantene flagget som skal ned når innsjekk er ferdig. Slik praktiserte vi det på de skipene jeg har jobbet på. 

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev for 8 timer siden:

Godt mulig dette er vanlig, men det er vel ikke helt korrekt. Gjesteflagg skal vel ikke opp før man er ferdig innsjekket, da dette er en indikasjon på at man har sjekket inn, og høflighet/respekt for landet man besøker.

Nå gidder ikke jeg å lage noen diskusjon av det. Prosedyren er slik det ble presentert da jeg tok kurs som 'Utsjöskeppare' i regi av SXK. 

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev for 10 timer siden:

Det gule Q-flagget er karanteneflagg.


Q-flagget betyr "My vessel is 'healthy' and I request free pratique."

 

ett fartøy som ligger i havn og er satt under karantene, heiser L-flagget.

 

trenger man medical assistance så setter man W-flagget


Gjesteflagg / Courtesy-flagg heises innen man kommer inn i ett annet lands territoral-farvann

gjesteflaggen heises under SB-saling og skall sitte høyere enn noen annen flagg.

 

skall man vare pirkete med flagg-tider, så er også gjesteflagget en nasjonsflagg som skall følge disse flaggtider.

 

selv bryr jeg meg ikke om andre båter, de får flagga hur de vill og hur lenge de vill….:smiley:

 

(jo forresten, en sak reagerer jeg på, men det ser man sjelden, det er om noen heiset en nasjonsflagg under en annen…)

 

 


 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, Gunga Din said:

ett fartøy som ligger i havn og er satt under karantene, heiser L-flagget.

 

Dersom jeg skulle ligge i karantene er det mer sannsynlig at jeg ville valgt å ligge for anker, og det hadde jo vært ønskelig å signalisere at man ønsker at f.eks. tolletaten holder behørlig avstand :-)

 

Jeg kom over denne:

 

https://www.maritimeprofessional.com/blogs/post/quarantine-flag-13441

 

Quote

In years gone by, editions of the International Code of Signals (ICOS) did contain signals for vessels that suspected they harbored, or could be harboring, contagious diseases. In Brown’s 1916 edition the L (Lima) flag (black and yellow squares) signified ‘I have or had some dangerous, infectious disease on board.’ And this meaning was continued in the 1923 and 1931 editions. When the ICOS was radically overhauled in 1965 to recognize the then-widespread use of radio communications (relatively rare when the earlier editions were published) the ICOS shrank from a nearly 600 page tome to a comparatively svelte 160 pages, and the meaning of the L (Lima) flag was simplified to mean only ‘You should stop your vessel instantly’ to eliminate any possible confusion. This meaning has persisted through current versions.

 

Åpenbart at ikke all forvirring er eliminert :-)

Link to post
Share on other sites

Takk for linken @tobixen 

 

i teksten låg en link til en revidert 2020

International Code of Signals

https://msi.nga.mil/api/publications/download?key=16694273/SFH00000/Pub102bk.pdf&type=view

 

 

tobixen skrev 37 minutter siden:

 

Dersom jeg skulle ligge i karantene er det mer sannsynlig at jeg ville valgt å ligge for anker, og det hadde jo vært ønskelig å signalisere at man ønsker at f.eks. tolletaten holder behørlig avstand :-)

 

 

du kunne prøvt denne, sen om tolletaten kan betydelsen eller om de bryr seg :smiley:


DD = Boats are not allowed to come alongside.

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I dag (de siste 20 årene) gis vel «free pratique», instrukser om karantene, smitte ombord eller i havn, forespørsel om legehjelp eller hva annet det måtte være behov for via email. Tror flaggbruk for slikt er stort sett borte i handelsflåten (og dermed også for lystfartøy).

 

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

De første årene jeg seilte, brydde jeg meg ikke med flagg. Etter å ha erfart at jeg syntes det var trivelig å se hvor andre båter var fra, bestemte jeg meg for å begynne, av respekt for alle de andre. Da var det naturlig for meg å forholde meg til de flaggreglene jeg lærte i marinen og handelsflåten. Jeg påstår ikke dermed at andre skal gjøre det, bare at det var inngrodd i meg. Dette innebærer en ekstra oppgave om kvelden, da det å la flagget henge om natta var regnet som like respektløst som å la det subbe i bakken, bli møkkete og fillete ol.

 

Jeg erfarte fort at det var veldig lett å glemme både å heise og stryke. Det andre som skjedde var at jeg ble utsatt for mild mobbing fra venner som kjenner meg som religionskritiker og talsmann for reelt skille mellom kirke og stat. De siktet selvsagt til at flagget er et kors og et religiøst symbol.

 

Så nå bruker jeg vimpel. Ingen flaggregler, ikke noe kors, den kan henge hele året om så, og alle ser hvor jeg kommer fra.

Link to post
Share on other sites

Ikke legg nasjonalflagget til side pga mild mobbing. Som tidligere marinemann bør du både ha tilstrekkelig ryggrad og sans for style til å heise nasjonalflagget med stolthet.:thumbsup::wink:

Ang. flagget som mulig religiøst symbol, man kan jo også se det slik at symbolet i flagget er et sverd… 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...