Jump to content

Flaggregel i uthavvn ?


Rookie_332

Recommended Posts

altera mulier skrev 11 minutter siden:

:nonod: At jeg aldri lærer, det er enkelte personer her inne det ikke går an å føre en (mer eller mindre) saklig diskusjon med. Personer som skal tvære om alt mulig som de besserwisserne de er :nonod: Jeg takker snart for meg på dette forum :smiley:

 

Om du ikke liker diskusjoner, er kanskje ikke et diskusjonsforum rette stedet å henge.

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 59 minutter siden:

:nonod: At jeg aldri lærer, det er enkelte personer her inne det ikke går an å føre en (mer eller mindre) saklig diskusjon med. Personer som skal tvære om alt mulig som de besserwisserne de er :nonod: Jeg takker snart for meg på dette forum :smiley:

 

Du går jo litt hardt ut selv av og til, da . .

Som her:

"Du mener altså at alle kan bare ture fram som de vil uten å ta hensyn til slekt, familie, kollegaer og andre medmennesker fordi vi bare kan gi fullstendig faen i skrevne og uskrevne lover og regler (jeg synes oppriktig synd på deg og dine)? "

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 2 timer siden:

Dette er også en slags form for personangrep, selv om du ikke spesifiserer hvem det gjelder.

 

NilsPils skrev 1 time siden:

Du går jo litt hardt ut selv av og til, da . .

:smiley: Jeg er nok bare en av flere som har kommet med  utsagn som ikke har falt i god jord hos andre. Men :smiley: nå har jeg lært - jeg vil ikke bruke mer av min tid på denne type diskusjoner som det sjeldent kommer noe godt ut av. Så - takk for meg!

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, altera mulier said:

Jeg er nok bare en av flere som har kommet med  utsagn som ikke har falt i god jord hos andre.

 

Du mener at man bør følge "skikk og bruk" ved flagging og at det ikke bør være noe særlig stress, og jeg er tildels enig i dét.

 

Du har postet noen linker, blant annet fra NRK.  Vi var flere som kritiserte NRK-artikkelen, men vi kritiserte ikke deg eller dine meninger.

 

Du på din side har derimot puttet ord i min munn, gitt meg meninger jeg ikke har, og atpåtil hevdet at jeg må være et fælt menneske - det bidrar ikke til noen saklig diskusjon og faller ikke i god jord.

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 3.11.2021 at 23.00:

Kan man flagge i mørketiden? Skal flagget ned når man er i utlandet og det er mørkt?

 

I perioden november-februar skal flagget ikke heises før klokken 09, mens firingsreglene er de samme som for sommerhalvåret.

 

For Nord-Norge (Nordland, Troms, Finnmark, Svalbard og Jan Mayen) gjelder egne regler. Om vinteren skal ikke flagget heises før klokken 10, og ikke fires senere enn klokken 15.

 

I utlandet  følger en de nasjonale regler.

Eller en uler som de ulver en ligger sammen med.:rolleyes:

 

Så skulle du sitte i festlig lag på 17. mai og plutselig komme på, når skumringen og mørket vel har senket seg utenfor, at flagget henger ute, påkaller du altså ingen juridisk vrede, kanskje bare naboenes misbilligende blikk. sitat Dagblsdet

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 3.11.2021 at 23.00:

Skal flagget ned når man er i utlandet og det er mørkt?

 

Når vi var nedover i Europa, hadde vi flagget oppe 24/7....

Har forstått det slik at det er regelen når en er i utlandet med eget fartøy..

 

Riktignok tok vi flagget ned, når vi forlot båten vår i Nederland, og den ble liggende igjen vinteren der nede..

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 7 minutter siden:

Når vi var nedover i Europa, hadde vi flagget oppe 24/7....

Har forstått det slik at det er regelen når en er i utlandet med eget fartøy..

 

Riktignok tok vi flagget ned, når vi forlot båten vår i Nederland, og den ble liggende igjen vinteren der nede..

 

Det er en veldig grei ordning, så man ser hvilken nasjonalitet båtene har. Ikke så stort problem i Norge, siden nesten alle båtene er norske, men i mange utenlandske havner er det langt flere utenlandske enn lokale båter.

Så er det alltid hyggelig å se at det ligger en annen norsk båt i havna.

Med mindre man er flaggpoliti og banker på bare for å fortelle at de må ta ned flagget...

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Roger jo said:

I perioden november-februar skal flagget ikke heises før klokken 09, mens firingsreglene er de samme som for sommerhalvåret.

 

Det eksisterer faktisk en forskrift, og jeg har en oppfatning at den gjengse oppfatning er at for båter som er i bruk og som ligger i (ut)havn, følger man flaggtidene i flaggforskriften.  Disse flaggtidene er også nevnt i NRK-artikkelen det ble linket til.  Forskriften sier dette:

 

Quote

§ 6.Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl. 0800, i månedene november til og med februar kl. 0900. Flagget hales ved solnedgang, dog ikke senere enn kl. 2100 hvis solen går ned etter denne tid.
I fylkene Nordland, Troms og Finnmark heises flagget i månedene november til og med februar kl. 1000 og hales kl. 1500.

Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs.

På tollvesenets bygninger og fartøier samt på havnevesenets fartøier kan der også flagges utenfor de ovennevnte tider. Nærmere bestemmelser herfor gis av vedkommende departement.

 

Antall fritidsbåter som ønsker å benytte flagget vinterstid og særlig midt i mørkeste mørketid nordfor polarsirkelen er såpass begrenset at den jevne båtbruker i praksis bare har et sterkt forhold til praksisen med å "heise" flagget kl 08 og "fire" det senest kl 21 (og ettersom de aller fleste har flagget på en kort stang som lett kan fjernes fra en flaggholder, betyr det i praksis "rulle ut og sette på plass", samt "fjerne og rulle sammen").

 

Forskriften over er også en av de svært få steder på lovdata at det står noe om flagging til sjøs.  "Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs".  Så det er altså ikke helt sant at det er helt fritt frem, forskriften påpeker faktisk at man skal følge "de almindelige regler for flagning til sjøs".  "Problemet" er bare at "almindelige regler for flagning til sjøs" ikke er spesifisert noe sted - og som jeg har nevnt før, det finnes ingen autorative kilder.  Bortsett fra dersom man er medlem i KNS, da forplikter man seg å følge foreningens flaggreglement, så det er i såfall "autorativt".  Så kan rederier også ha egne flaggreglement.  "Allminnelige regler for flagning til sjøs" er vel så relevant (om ikke mer relevant) for handlesflåten som for fritidsflåten.

 

Jeg tar det på magefølelsen - innlands vinterstid blir det lite flagging, særlig i mørketiden (jeg husker ikke om jeg brukte flagg eller ikke da jeg seilte i mørketiden nord for polarsirkelen), utenlands følger jeg enten etter naboene eller lar flagget være oppe 24/7.  Dersom jeg forlater båten i dagesvis tar jeg ned flagget uansett om det er innland eller utland.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 4 timer siden:

Forskriften over er også en av de svært få steder på lovdata at det står noe om flagging til sjøs.  "Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs".  Så det er altså ikke helt sant at det er helt fritt frem, forskriften påpeker faktisk at man skal følge "de almindelige regler for flagning til sjøs". 

Lurer på om det ikke mangler et komma  da blir det forståelig 

"Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler,  for flagning til sjøs". 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

On 11/5/2021 at 7:22 PM, S/Y Emma said:

I så fall er det en merkelig setning. Hvorfor skulle de spesifisere at fartøyene må være til sjøs? Uregelmessig flagging på båter på land må være et marginalt problem.

Men det kan skje. Eks denne som sto i Abelvær i fjor sommer, med et svært flagg oppe døgnet rundt.  :-)

IMG_8833.JPG.5d101931fdbc54ebddf45ada88105167.JPG

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Her er en til ... på min styrbord side her er Ellen Marie, av 1943. Den later til å ha sett sine bedre dager, jeg tipper den kommer til å ende sine dager i Gdansk - med flagget oppe.  I vannet like ved ligger det en dansk seilbåt med et knøttlite flagg oppe 24/7.  Den har jeg dog ikke noen bilder av.

 

IMG_20210922_171625.jpg.a6ab18c44a782ef56b44332eceb9bcaa.jpg

 

Frøy Senja ble observert flaggløs på vei nordover fra Szczecin, slepebåten Baltsund har i det minste flagg.

 

IMG_20210904_083111.jpg.620851a5fb8308df1b95fa2eb2d5f3b2.jpg

Og når jeg først ser gjennom fotos fra Polen ... denne lille motorbåten ble observert langt fra nærmeste farbare vann.  Jeg har en hypotese om at de som eier den kanskje leier ut rom til turister og reklamerer ovenfor potensielle gjester at de tilbyr både riding og "fiske fra båt" eller noe slikt.

IMG_20210918_061134.jpg.10bb8517b2d04400616be4c8b220040f.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...