Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv

Steini

Recommended Posts

J-Å skrev for 6 timer siden:

Vel jeg synes 13.2 V er lavt for litium storage, hvis du ønsker å gå fra land med fulladede batterier. Spesielt hvis laderen blir værende i "storage", mens du har forbruk under lading.

For vinterlagring er det vel greit, da vil batteriene legge seg på ca. 70% ?

Vi kjører ett system med tre ulike ladekilder til lithium batteriene.  Ved bruk av båten lader dynamo med 14,3V / 13,5V float.  Det holder til å toppe batteriene og holde dem fulle. Når vi kommer til havn, så er det to muligheter. Den ene er å starte en victron lader som topper dem opp, og holder dem fulle (14,2V / 13,5V).  Aktiverer jeg ikke denne, så er det en  mastervolt lader som alltid gir ut fast spenning på 13,2V i systemet.  Normalt når vi ligger i hjemmehavn og ikke bruker båten, så er SOC på ca. 70% ved 13,2V float.  Vurderer å senke denne spenningen til 13,1V i opplaget.  Men jeg ser at batteriene trenger å toppes 100% en gang av og til for å holde cellene jevne og fine.  Planen min var opprinnelig å lage ei styring som holdt batteriene på 80%, men det har jeg droppet. Det lades til 100% når vi bruker båten, og om vi bruker båten 60 dager i året, så blir det uansett ikke 60 dager med fulle batterier. De øvrige dagene så er SOC gjerne 70% eller på vei ned mot 70%.   Teller jeg over antall døgn med 100% SOC hele eller deler av døgnet siste 12 mnd, så havner vi på ca. 26.  14 av disse er på landstrøm med SOC på  ca. 100%, og float spenning 13,5V hele døgnet. De øvrige 340 dagene, så er SOC 70% eller på vei ned mot 70%.  Jeg er veldig fornøyd med å ha ladekilder som ikke holder høye spenninger lenge på disse batteriene, og der mesteparten av livet til batteriene foregår ved ca. 13,2V / 70% SOC.  Høy spenning er bra for å jevne cellene med jevne mellomrom, og for meg virker det fornuftig å bruke batteriene fra 100% og ned, men lagre dem med lavere SOC enn 80%.  Kan absolutt anbefale ett landstrøms system med to ladere, der den ene brukes til lagring, og den andre til topplading. Den vi bruker  til topplading kan fjernstyres over wifi. (Victron VRM).

J-Å skrev for 16 timer siden:

Vel jeg synes 13.2 V er lavt for litium storage, hvis du ønsker å gå fra land med fulladede batterier. Spesielt hvis laderen blir værende i "storage", mens du har forbruk under lading.

Vi bruker båten som regel hele året (så lenge været er med oss) så jeg regner med at det ikke vil bli et problem

Swingswong skrev for 12 timer siden:

Litt over tomgang er nok det værste for dynamoen. Da har den minimalt med kjøling og strømmen er relativt høy. 
Masse turtall gir bedre kjøling. 

I vår båt er det 4 kraftige vifter nede i motor rommet der 2 av de blåser i fronten av motorene, jeg regner da med at det muligens er nok "kjøling"

JRK skrev for 9 timer siden:

Ellers så ser jeg at flere undrer på settinger på laderen for Lithium. På mine batterier, Litime, med innebygd BMS, står det kort og greit at man skal lade 14,4 volt +/- 0,2 Volt. Ingen ting om redusering av spenning. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor det diskuteres. dette tar jo BMS seg av. Mao sett laderen i powersupply mode med den spenningen leverandør anbefaler. Min 2021 Tesla model 3 SR, kina utgave, skal også lades  til 100 % hver gang . Om produsent eller leverandør av dine batterier, sier noe annet skal du selvfølgelig følge det.

Etter det som jeg har funnet ut om litium batterier så er det som du skriver om ladespenningen 14,4V + - 0,2V og float spenning på 13,8 - 13,4V finner ingen ting om storage spenning.

Men nå er det vel slik at litium batterier varer lengst når de ligger rundt 80% også biler.

Men hva synes du om Litime batteriene? Jeg har sett på de en stund og har lyst til å handle 2 stk 280ah. Eneste er at jeg sliter litt med frakten da jeg bor i Stavanger.

Jstava skrev for 1 time siden:

Vi bruker båten som regel hele året (så lenge været er med oss) så jeg regner med at det ikke vil bli et problem

Du kan jo følge litt med på spenningen. Problemstillingen er at fulladede lithiumbatterier leverer mer enn 13.2 V. Dermed vil forbruk tappe batteriene ned til ca. 70%, selv om laderen er tilkoblet landstrøm. Hvis den da blir stående i "storage". Ved mye forbruk vil den vel etterhvert gå over i "bulk"  og lade opp batteriene igjen.  

Det er altså også forskjellig temperaturkompensering, og forskjellig "refresh" behov for bly og lithium. Så jeg har valgt å ha en liten separat lader på startbatteriet. 

Jstava skrev for 1 time siden:

Etter det som jeg har funnet ut om litium batterier så er det som du skriver om ladespenningen 14,4V + - 0,2V og float spenning på 13,8 - 13,4V finner ingen ting om storage spenning.

Men nå er det vel slik at litium batterier varer lengst når de ligger rundt 80% også biler.

Men hva synes du om Litime batteriene? Jeg har sett på de en stund og har lyst til å handle 2 stk 280ah.

Ser du skriver om Float. Det sier LiTime ingenting om , og som skrevet , dette tar BMS seg ab

Det finnes flere varianter av Lithium. LFP skal lades til 100% hver gang.

Jeg har jo ikke hatt batteriene mer en en halv sesong, så for tidlig å si noe om egen erfaring. 

J-Å skrev 5 minutter siden:

Du kan jo følge litt med på spenningen. Problemstillingen er at fulladede lithiumbatterier leverer mer enn 13.2 V. Dermed vil forbruk tappe batteriene ned til ca. 70%, selv om laderen er tilkoblet landstrøm. Hvis den da blir stående i "storage". Ved mye forbruk vil den vel etterhvert gå over i "bulk"  og lade opp batteriene igjen.  

Det er altså også forskjellig temperaturkompensering, og forskjellig "refresh" behov for bly og lithium. Så jeg har valgt å ha en liten separat lader på startbatteriet. 

Nettop. Derfor skal laderen stå på Power Supply modus . Batteriets BMS bestemmer både når batteriet skal lades, temperaturkompensering  og andre forhold.

Med all forbehold. Mine innlegg her er basert på min egen oppfatning basert på omtale fra noe få batterileverandører.

Jeg kan ikke uttale meg for bastant om @JRK og batteriene han har ettersom jeg ikke kjenner til dem, men som ett generelt råd innen Lifepo4 så er rådet til JRK ikke å anbefale.  Jeg tror absolutt at Litime skal lades med 14,4V +/-, men å sette dem permanent på full ladespenning og stole på at BMS fikser resten blir for meg som å kjøre en tesla på autopilot med lukkede øyne.  Det vil gå bra en stund, men hvor lenge?  

Victron opererer med maksimalt 4 timer på full Lifepo4 ladespenning før den bør reduseres, og jeg mener standard hos dem er 2 timer på Lifepo4 for å jevne cellene.  Skanbatt sier at det ikke er noe problem med full ladespenning de timene som folk flest kjører båt om de har dynamo med fast spenning uten float. Jeg finner ikke igjen kilden i victron, men det ble oppgitt at mer enn 4 timer var uheldig. Har man regelmessige lade sykluser, så kan nok 2 timers settingen også reduseres basert på erfaring.  

De fleste opererer med at spenningen bør ned til maksimalt 13,8V etter at batteriet er fulladet og ferdig utjevnet.  Jeg ville kontaktet Litime og fått bekreftet den informasjonen du har @JRK så du ikke risikerer å ødelegge båt eller batterier.  

JRK skrev for 1 time siden:

Ser du skriver om Float. Det sier LiTime ingenting om , og som skrevet , dette tar BMS seg ab

Det er riktig, float er ikke en ladeform som benyttes på Lifepo4. Man lader dem med full spenning. Float innen lithium handler ikke om lading av batteriet, men om å la laderen forsyne forbruket. Legger man spenningen litt over hvilespenningen på batteriet, så vil laderen fungere som strømforsyning, og batteriet forbli fullt. Legger man float spenningen lavere, så vil batteriet tappes ned til en lavere SOC. Det er derfor jeg kjører 13,2V float når båten ligger i hjemmehavn, og 13,5V float i gjestehavn.   Det utgjør ca. 30% forskjell i SOC. 

Jeg har nå lest og sett videoene til maks power Nedlastinger og Video – Makspower Batteries samt snakket med de på tlf. Og jeg må si det at jeg er mer enige med de kontra de andre leverandørene jeg har snakket.

Jeg tror det er mye hysteri blant litium batterier når det kommer til lading og spesielt lading via dynamoen. Jeg kommer til å gjøre det slik som jeg har tenkt heile veien å det er å flytte bau thruster batterit vekk i fra forbruks banken på argofet og ikke gjøre noe annet når jeg går for litium   

Jstava skrev for 3 timer siden:

De varer lengst ved 50% SOC. Men hele hensikten med ett batteri er å ha tilgjengelig energi.  Lifepo4 tåler 100% SOC veldig godt sammenlignet med elbil batterier.  De har også ett behov for å lades opp til 100% av og til for å jevne cellene. Mange har dem bare på 100% hele tiden, og det er greit om man ikke ønsker å legge for mye energi ned i batteriene. Men ideelt sett så holder man dem i området 20-80% mesteparten av tiden.  Lifepo4  fungerer fint med vanlige ladere og dynamoer, man trenger ikke bekymre seg for batteriene. Det er dynamoen og ladekretsens dimensjonering som er akilles hælen om man går for Lifepo4.  DC-DC kan være en løsning på det. 

Jstava skrev 1 time siden:

Jeg tror det er mye hysteri blant litium batterier når det kommer til lading og spesielt lading via dynamoen.

Enig. Da jeg monterte inn lithium i sommer gjorde jeg nærmest ingenting med ladeopplegget. Jeg byttet solcellepanel til et som var større, og monterte samtidig en annen regulator. Landstrøm har jeg ikke hatt behov for, men har ladet opp batteriet en gang bare for å ha gjort det. Brukte da den vanlige gamle Mascotladeren på 40A som stod der fra før. 

Under motorkjøring lades batteriet fra motorens dynamo, som er en 80A Hitachi. Denne har en vanlig intern laderegulator som er veldig slapp i fisken. Fordelen er imidlertid at den i praksis ikke klarer å løfte spenningen over 14V, med det resultatet at strømmen aldri blir faretruende høy, og dynamoen ikke vil bli for varm. Men dersom jeg trenger høyere ladestrøm har jeg en bryter som aktiverer en diode i dynamoen via et rele`. Denne dioden har jeg loddet inn for å lure opp set-punktet til regulatoren. Ved å aktivere dioden løftes ladespenningen, og strømmen stiger med typisk 20-30A. Hvis jeg imidlertid kjører med dioden aktivert når batteriet har relativt høy SOC blir ladespenningen så høy at BMSen etter ganske kort tid kutter. Cut-off har jeg satt i appen til BMSen, tror jeg satt den til 14,4V. 

Takker for svar, og ser det som skrives. Men  om en batterilader skal gå til float, så kan jo også dette feile.  Det finnes også flere andre feil som kan oppstå internt i laderen eller eksternt som feil i temperatursensor som vil også gi forhøyet ladespenning. Solcelleregulatorer kan også feile. I ett fiske/yrkessfartøy går motorene i dagevis. Dette har batterileverandørene garantert tatt hensyn til, vha BMS.

Merk også at batterileverandørene setter grenser for hvor mange batterier man kan ha i paralell og serie. Om man da har eksempelvis 4 batterier og det ene feiler, så må BMS'ene tåle  effekten av en eventuel kortslutningstrøm fra 3 andre batterier. Om ikke BMS'ene beskytter battericellene så kjører man jo rundt med potensiele "brannbomber" Nettopp derfor er jeg veldig skeptisk til å kjøpe ukjente batterier på nettet. Men feil kan skje også på skikkelige batterier, det har man sett på elbilene.

Nå har også Litime anbefaling om 50% lading ved langtidslagring, så jeg er jo helt enig i at man får en degradering med for høy spenning over tid, under normal drift også. Så skal det også sies for egen del, så anvendes landstrøm kun i gjestehavner og det blir det ikke for mange av gjennom sommeren.

J-Å. Powersupply mode betyr bare at laderen prøver å holde konstant spenning, samme som en dynamo gjør. Spenningen er ikke 12 Volt.

Til slutt, som skrevet før, jeg kan ikke mye om lithiumbatterier, men har mye erfaring på UPS/AGM batterier til offshore fartøyer, hvor klasseselskaper som DNV, setter strenge krav til hva som skal skje når ting går galt. Jeg regner med att de store seriøse lithiumbatterileverandørene er bevist på sitt ansvar.

JRK skrev 28 minutter siden:

Jeg regner med att de store seriøse lithiumbatterileverandørene er bevist på sitt ansvar.

I såfall så finner du det i form av at dokumentasjonen som er vedlagt batteriene beskriver hvilke anerkjente normer batteriene tilfredsstiller.  Slike tester er dyre, og skiller seriøse produkter fra mindre seriøse.  Alle kan lage billige batterier, men det er ikke alle som vil. 

Fulgte Makspowers anbefaling (2x100Ah LiFePO4, Victron shunt og ArgoFET-skille, original Dynamo, landstrøm og kabling). Står alltid tilkoblet landstrøm, kobler fra på vinteren.

5 sesonger etter har jeg ikke merket noe annet enn at det virker.

Litt som de 1500 andre båtene som har kjøpt derfra…

Seilars skrev 1 time siden:

I såfall så finner du det i form av at dokumentasjonen som er vedlagt batteriene beskriver hvilke anerkjente normer batteriene tilfredsstiller.  Slike tester er dyre, og skiller seriøse produkter fra mindre seriøse.  Alle kan lage billige batterier, men det er ikke alle som vil. 

Meget bra innlegg. Sjekk at batteriene faktisk er testet av ett "notified body", som det så fint heter, för du kjöper.

JRK skrev for 2 timer siden:

Takker for svar, og ser det som skrives. Men  om en batterilader skal gå til float, så kan jo også dette feile.  Det finnes også flere andre feil som kan oppstå internt i laderen eller eksternt som feil i temperatursensor som vil også gi forhøyet ladespenning.

Det bør være to barrierer mellom suksess og katastrofe om man har mulighet for det.  Litt som når man kjører bil på vinteren, og prøver å holde seg på veien uten at assistanse systemene griper inn og tar over styringen.  Feiler laderen og kjører på med 14,4V i dagesvis, så skal man være glad man har Lifepo4 med BMS og ikke AGM. 

JRK skrev for 3 timer siden:

I ett fiske/yrkessfartøy går motorene i dagevis. Dette har batterileverandørene garantert tatt hensyn til, vha BMS.

Tror du det? En bms skal kun kutte dersom en eller alle cellene lades til for høy spenning. Den skal også deaktivere forbruk om spenning blir for lav. Den vil ikke redusere ladestrøm eller ladespenning. Den vil til en viss grad balansere cellene avhengig av hvor god bms som er montert. 
En kompis har fått ødelagt 4 skanbatt batterier. Han fikk nye hver gang, men allikevel. 

56 minutes ago, Swingswong said:

Den vil ikke redusere ladestrøm eller ladespenning.

Den vil jo kutte ladingen dersom spenningen blir for høy. Siden LiFePO4 batterier fint tåler å lades med 1C, skal det vel noe til for at ladestrømmen skal bli for høy dersom man har "normal" størrelse på batteribanken

Jstava skrev for 13 timer siden:

Hva som er 100% varierer etter hva batteriet brukes til. Det som er 100% på en bil er for eksempel i området 80% på en mobiltelefon. Det er en av grunnene til at min seks år gamle el-bil har like gode batterier fortsatt, men en mobil begynner å få dårlig batteri etter to-tre år.

Seilars skrev for 2 timer siden:

Swingswong skrev for 1 time siden:

Tror du det? En bms skal kun kutte dersom en eller alle cellene lades til for høy spenning. 

Jeg tror du missforstår innlegget mitt .

Det jeg skriver er i forbindelse med behovet for float på laderen, som flere skriver om.

Hvorfor skal msn med ha float med lader, når dynamo kan lade i dagevis uten å skade batteriet.

Seilars skrev for 3 timer siden:

Det bør være to barrierer mellom suksess og katastrofe om man har mulighet for det.  Litt som når man kjører bil på vinteren, og prøver å holde seg på veien uten at assistanse systemene griper inn og tar over styringen.  Feiler laderen og kjører på med 14,4V i dagesvis, så skal man være glad man har Lifepo4 med BMS og ikke AGM. 

Helt enig

shipahoy skrev 30 minutter siden:

Hva som er 100% varierer etter hva batteriet brukes til. Det som er 100% på en bil er for eksempel i området 80% på en mobiltelefon. Det er en av grunnene til at min seks år gamle el-bil har like gode batterier fortsatt, men en mobil begynner å få dårlig batteri etter to-tre år.

Her tror jeg du missforstår eller blander litt. Det er forskjell på elbiler. Jeg har en Tesla Model 3 SR 2021 model , Kina produsert. Den skal lades til 100 % fordi den gar LifePO batteri. Tilsvarende bil i USA har ikke LifPO og skal normalt bare lades til 80%. Det er Lithium batteritypen i bilen som avgjør ladegrensen.

LifePO er itiumionbatteri som anvender litiumjernfosfat som katodematerial och en grafitkolelektrod som anod. LiFePO4-batterier har lavere energitethet enn andra litiumbatterityper, som litiumnickel mangan koboltoxid (NMC) eller litiumnickel kobolt aluminiumoxid (NCA), vilket innebærer at de er større och tyngre for samma kapacitet. Men de har många andra fordelar. Blandt annet mindre risiko for selvantennelse pga av varme, og de kan lades fortere. Vet ikke , men vil tro at fløere og flere kinesiske biler får disse grunnet mye lavere produksjonskostnader.

shipahoy skrev for 7 timer siden:

Jeg bare forenkler. Det er alltid en avveining på hvor mye energi du vil ta ut av et oppladbart batteri og hvor lang levetid du vil ha på batteriet.

Hva som settes som 100% er opp til den som designer systemet.

Innen bilbatterier så opereres det med brutto og netto kapasitet. Men i slike systemer så har ikke bruker tilgang til celle spenninger, og bilen tar seg av celle balansering på en mer avansert måte enn om du kjøper ett Lifepo4 batteri over disk i en båtbutikk. Vi har to elbiler fra samme produsent, og den ene tåler 100% lading mye bedre enn den andre. Men begge disse har en batteri kjemi som skiller seg endel fra Lifepo4. Lifepo4 selges også i enkelte elbiler, men da anbefales det gjerne å lade oftere til 100%, både for å balansere cellene, og fordi Lifepo4 har mindre energi og tåler 100% lading mye bedre enn andre typer av elbil batterier. Sikkerhetsmessig så er også Lifepo4 ett godt valg for biler som ikke trenger å ha den lengste rekkevidden. Om bilprodusentene opererer med brutte og netto kapasitet ved Lifepo4 vet jeg ikke, men om de gjør så er det sannsynligvis kun snakk om noen få prosent, ikke tosifret. 

Seilars skrev for 3 timer siden:

Vi har to elbiler fra samme produsent, og den ene tåler 100% lading mye bedre enn den andre.

Jeg mener å huske at Tesla en tid oppga lavere batterikapasitet enn der virkelig var fordi også lithiumbatterier trenger tid på å fylles opp de siste 15-20 prosentene og ved å definere 100% som noe som i virkeligheten var 80% kunne de skryte av 100% lading på kortere tid enn alle andre...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 1 time siden:

Jeg mener å huske at Tesla en tid oppga lavere batterikapasitet enn der virkelig var fordi også lithiumbatterier trenger tid på å fylles opp de siste 15-20 prosentene og ved å definere 100% som noe som i virkeligheten var 80% kunne de skryte av 100% lading på kortere tid enn alle andre...

Ja Det kan godt være du har rett Svein Ha. Under en eller annen krise åpnet jo Tesla for at man kunne lade 20% ekstra. Da var det je også noen som hevdet at i realiteten var batteriene 20% større en det Tesla hadde oppgitt. Begrunnelsen var at Tesla hadde god goranti på batteriet og på det tidspunkt var Lithium nytt og man viste vel ikke helt sikker på hvor god disse batteriene var. For da og slippe reklamsjoner, så kunne Tesle SW messig åpne for hele bbatteriet og slippe søksmål/reklamasjon. Mem nå fjerner jeg meg litt fra trådens innhold Beklager det.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...