Jump to content

Lakk/maling av glassfiber båt

Uttern75

Recommended Posts

Jeg har en uttern s52 2007 mod. Blåfargen på skroget er falmet og tidliger eier har nok vært mindre forsiktig siden det er fullt av skrap. Jeg pusset ned båten i helga, vasket nøye over med aceton og malte den opp med jotun shipolin. Ble anbefalt å rulle og etterstryke med pensel. Kjøpte god pensel og prøvde både filtrulle og skumgummi rulle.Men resultatet ble ikke helt som forventet. Jeg syns det ble mye ujevnheter og små bobler. Noen som har noe gode erfaringer for å få dette fint? 

Hei, aceton drar frem voksen i gelcoat og gir ikke godt feste for maling  og lakk. Bremseskiverens eller silikonrens gir et bedre resultat. 
Men før det er pussing med fint papir, 400 f eks eller 240. Jeg ville brukt en polyuretanlakk eller to-komponent epoxylakk. For eksempel De Ijssel. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

hei.

Båten min, en 1986 modell Flipper 640 HT kjøpte jeg høsten 2019. Den hadde diverse sårskader i baugen og på sidene.

2195-sjekk..jpg.a91261c659eb3b38595084725c6225aa.jpg

Disse ble grundig sparklet og slipt for deretter å lakkeres med De Ijssel lakk (3. strøk som anbefalt) Lakken ble rullet på med mohairrulle. Jeg fulgte "oppskriften" til produsenten til punkt og prikke. Resultatet ble meget bra. På marinaen hvor jeg har båtplass nekter de å tro at båten er lakkert med rulle. De mener den må være sprøytelakkert. Det er jo morsomt - og bra :thumbsup:

WP_20200618_13_57_57_Pro__highres.jpg.42f444564b84a24942dd58a13dd074ca.jpg

Jeg kan trygt anbefale produktene herfra https://www.dycas.no/

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

At aceton "drar fram voksen" i gelcoat er en myte, i så vil andre avfettingsmidler gjøre det samme. Aceton er et godt valg fordi det ikke etterlater noen hinne som enkelte andre midler gjør, men når du skal lakke betyr det mindre enn om du skulle laminere.  Har selv brukt aceton i mange tilfeller med godt resultat.Du bør først vaske godt og så bruke aceton både før og etter sliping. Jeg har ikke erfaring med Shipolin som jeg forstår er 1K alkyd, og ville heller ha brukt en 2K Polyurethan (har gode erfaringer med International sin). Jeg brukte rulle og fordriver, ruller i en retning og drar over med fordriveren diagonalt for å få vekk striper. Kan lønne seg å være to personer. Viktig med riktig rulle beregnet på 2K. 

Men har du først lakket med 1K alkyd  kan det være det ikke er mulig å lakke over med 2K polyurethan. så jeg ville heller forsøk igjen med 1K. Generelt sett er jeg fornøyd med Jotun sine alkydmalinger/beis for hus så jeg ville tro Shipolin burde fungere bra. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Krimart skrev 35 minutter siden:

Men har du først lakket med 1K alkyd  kan det være det ikke er mulig å lakke over med 2K polyurethan. så jeg ville heller forsøk igjen med 1K. Generelt sett er jeg fornøyd med Jotun sine alkydmalinger/beis for hus så jeg ville tro Shipolin burde fungere bra. 

https://www.dycas.no/ sier på sin hjemmeside:

"Kan Double Coat påføres på en enkomponentmaling?

Våt en klut med et sterkt løsningsmiddel / thinner, legg kluten på overflaten i ca 10 minutter. Vennligst dekke over en stund, slik at løsningsmidlet ikke fordamper for fort. Skrape deretter lett med spissen av en negl. Hvis malingen løses lettere enn på andre overflater, er overflaten malt med en enkeltkomponentmaling. Fjern først all gammel maling med slipepapir (P80), med skrape, høytrykksvask eller med Double Coat Spray Thinner (bløttlegge og la verke, skrape etterpå). Grunnmale flere lag med IJmopox HB Coating og sparkle med IJmofix (i noen småriper) før du påfører Double Coat."

jeg tørker ut på land....!

Shipolin er en god maling, men jeg ville ikke brukt den på en glassfiberbåt. Som @Solbris II og @Krimart skriver er tokomponent polyurethan et bedre valg. Men skal du bytte til den så må du nok slipe vekk all shipolinen først slik at du kommer inn på ren gelcoat/polyester/glassfiber igjen.

Solbris II skrev for 11 timer siden:

Hei, aceton drar frem voksen i gelcoat og gir ikke godt feste for maling  og lakk. 

Det der stemmer vel ikke for utherdet gelcoat Solbris? Dersom man vasker overflaten fettfri og sliper seg inn på ren gelcoat, får man vel ikke fram ytterligere voks ved å vaske med aceton? Nå er jo ikke gelcoat tilsatt voks på samme måte som topcoat, men litt voks er det vel i alle polyesterprodukter. Men den voksen skiller seg vel ut under herdeprosessen og legger seg på overflaten?

Komodo skrev for 9 timer siden:

Det der stemmer vel ikke for utherdet gelcoat Solbris? Dersom man vasker overflaten fettfri og sliper seg inn på ren gelcoat, får man vel ikke fram ytterligere voks ved å vaske med aceton? Nå er jo ikke gelcoat tilsatt voks på samme måte som topcoat, men litt voks er det vel i alle polyesterprodukter. Men den voksen skiller seg vel ut under herdeprosessen og legger seg på overflaten?

Det er for såvidt riktig. Men aceton glatter ut det som måtte være igjen av voks.  Det er som en jeg kjører kyrs sammen med sier, aceton er glimrende til å rengjøre verktøy med. Men vi unngår aceton selv når vi holder på med gelcoat. 

Mvh

Solbris II

Krimart skrev for 10 timer siden:

At aceton "drar fram voksen" i gelcoat er en myte, i så vil andre avfettingsmidler gjøre det samme. Aceton er et godt valg fordi det ikke etterlater noen hinne som enkelte andre midler gjør, men når du skal lakke betyr det mindre enn om du skulle laminere.  Har selv brukt aceton i mange tilfeller med godt resultat.Du bør først vaske godt og så bruke aceton både før og etter sliping. Jeg har ikke erfaring med Shipolin som jeg forstår er 1K alkyd, og ville heller ha brukt en 2K Polyurethan (har gode erfaringer med International sin). Jeg brukte rulle og fordriver, ruller i en retning og drar over med fordriveren diagonalt for å få vekk striper. Kan lønne seg å være to personer. Viktig med riktig rulle beregnet på 2K. 

Håper du ikke rengjør med aceton når du støper. I så fall gjør du feil! Og nei, det er ikke en myte. @Knude tror jeg vet hva han snakker om. 

Mvh

Solbris II

Solbris II skrev 59 minutter siden:

Det er som en jeg kjører kyrs sammen med sier, aceton er glimrende til å rengjøre verktøy med. Men vi unngår aceton selv når vi holder på med gelcoat. 

Jeg mener at selv Knude har uttalt i en eller flere tråder at han bruker aceton ved sliping av gelcoat, men ikke ved mattsliping av polyester/fiber. Jeg kjøper uansett ikke at aceton "trekker ut voks" av gelcoaten. Det må i så tilfelle være snakk om at man kliner voks utover det man har slipt. 

Komodo skrev 54 minutter siden:

Jeg mener at selv Knude har uttalt i en eller flere tråder at han bruker aceton ved sliping av gelcoat, men ikke ved mattsliping av polyester/fiber. Jeg kjøper uansett ikke at aceton "trekker ut voks" av gelcoaten. Det må i så tilfelle være snakk om at man kliner voks utover det man har slipt. 

Ja, man kliner ut voks. Man trekker ut det som ligger blottet i overflaten. Jeg kan nok forklare meg tydeligere. 
Som kurs😁😁😁

Mvh

Solbris II

Så så karer. Bare for å redigjøre litt om voks/ aceton.

Det er ikke voks I gelcoat som er herdet mot overflate i støpeform. Allikevel  anbefaler jeg når jeg underviser ikke bruk av acetonvask etter puss fordi det er lett å dra inn urenheter som polervoks inn  i  det pussede området.

Topcoat derimot har voks I overflaten og i noen tilfeller også litt dypere i porene etter styrenavdampningen/varmen.

Der er risikoen stor for at man delvis løser opp voksen i pussestøvet samt det som kan ligge nede i porene. Voksen blir som en tynn film som legger seg ned i pusse stripene.

Den reneste overflaten er akkurat pusset å støvet er fjernet mekanisk. Vask gammel overflate med aceton før pussing.

Polyester overflate skal ikke vaskes av samme grunn. Voks hinnen i overflaten på orto polyester  (miljøpoøyestet) ganske tykk. 

Jeg har selv utført avrivnings prøver som viser forskjell negativt for acetonvask etter puss. ( Skoleforsøk)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Spurte Modahl/Glomma Båt om dette "fenomenet" i sommer da jeg kjøpte en del gelcoat og polyester av de. Dette mente de ikke var helt riktig, men de vasket ikke med aceton etter sliping fordi acetonet smeltet de små slipestripene slik at vedheften blir dårligere.

De bruker heller ikke voks i gecoaten ved reparasjoner som skal slipes og poleres blanke. Den tynne seige hinnen vaskes bare med aceton etter herding før overflaten slipes. Grunnen er at voksen visstnok kan føre til mikroskopiske porer som gir en dårligere/mindre blank overflate.

Jeg testet det samme, og det fungerer helt fint, ingen problemer å slipe gelcoaten.

Her var det mange gode råd og erfaringer. Ser ut som Jotun sin Shipolin ikke var det beste valget. Men det var dette jeg ble anbefalt, og det jeg har brukte. Så får vi se hvor holdbart det blir i lengden. Blir en større jobb å pusse ned til gelcoaten igjen vist det skal males på ny. Mulig malingsfjerner gjør jobben enklere?  

Solbris II skrev for 16 timer siden:

Les det Knude skriver over her!

Vel, min erfaring er at det fungerer bra. Hvis aceton "drar opp voks" har den jo bare gjort jobben, men du må selvsagt avfette godt nok så voksen fjernes, ikke bare blir liggende som en film. Du vil i alle fall unngå at det er lommer med voks/fett etc. nede i porer, der du vil at resinen skal flyte og skape god binding. Forskningsbasert litteratur på området peker på at avfetting er en viktig del av overfaltebehandlingen.  Du kan jo f.eks. lese "Handbook of Plastics Joining" kapittel 17 på "Adhesive bonding"  (https://doi.org/10.1016/B978-0-8155-1581-4.50019-6) (min utheving).

Sitat

Solvent   cleaning   is   generally   the   first surface preparation method applied to the parts. Solvent cleaning removes release agents, such as silicone that may coat the part during molding, and any machine oil transferred to the part. Abrading surfaces coated with oil or grease drives the  contaminants  further  into  the  parts,  and  chemical  alteration  of  the  surface  is  ineffective  in  the  presence of contaminants. Solvent cleaning should both precede  and  follow  abrasive  treatments.  Porous  surfaces should be wiped with a lint-free cloth moistened with solvent; the cloth should not be reused. A saturated cloth  will  not  pick  up  debris  particles  from  the  sub-strate. The length of time required for solvent evapora-tion will vary according to solvent. A range of solvents are available depending upon the scale of the cleaning operation,  environmental  control  facilities  available,  and the expected type of contamination [ 1 ,  14 ].  Solvents  such  as  methyl  ethyl  ketone,  toluene,  acetone,   isopropyl   alcohol,   trichloroethylene,   and   perchloroethylene can be used.

Hvis du finner litteratur som sier det motsatte så post gjerne en link. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...