Gunga Din Svart 7.Desember.2021 Del på Facebook Svart 7.Desember.2021 hansa82 skrev 39 minutter siden: Dypeste punkt i kjølen er lett tilgjengelig, så lensepumpe blir nok løsningen. skall bli kult å følge ditt prosjekt enklest er å skrue ut ‘dyvikan’ eller lensepluggen/bunnpluggen har du sjekket utenpå kjølen, enten tverrspor, kan vare vanskelig å finne om den aldri vart ur og overmalt, enklere å finne om du har 4-kant-modellen https://www.seasea.no/dyvika-mässing-1 gå på utsidan, ca en halvmeter opp sitter den, sånn ca i samme område som lensepumpen skulle tro att din Aphrodite har en sånn, alle Najader har en sånn ! kommer det mye olje med vannet, så kan du ta en vanlig plastdunk legge på ´platten’, kutte av toppen, å ha under kjølen! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
jernkjøl Svart 7.Desember.2021 Del på Facebook Svart 7.Desember.2021 Vet ikke helt om det er riktig fremgangsmåte på din motor, men har hatt eldre dieselmotorer som har gått under vann hvor det tok uker før forebyggende arbeider ble gjort. Da fylte vi sylinderen med diesel, sveiset på et spett på svinghjulet og sveivet noen ganger. Fylte opp igjen og lot det stå et par uker. Dette gjentok vi flere ganger. Etter et par måneder tappet vi diesel, fylte på olje og startet opp. Det gikk hver gang. Motoren startet og gikk feilfritt til slutt, selv om den sto i sju stein ved første forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 7.Desember.2021 Del på Facebook Svart 7.Desember.2021 Afrodite er forøvrig en utsøkt båt bygget på beste Orust vis. Hvis jeg ikke husker helt feil benyttet Afrodite balsatre som distensemateriale frem til 1989. Med en båt som har ligget på noen meters dyp, kan du her få en del utfordringer ved at kjerneveden i laminatet har blitt utsatt for fukt. Balsatre ble i hovedsak benyttet i dekk/overbygg og brønn. Innfestninger til rigg kan her bli svekket hvis balsatreet er utsatt for fukt, noe som er meget sannsynlig med vann under trykk over tid. Motor er viktig, men også trykk og strekk kreftene som kan være vesentlig forringet pga tiden under vann til seilriggen. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 8.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2021 jernkjøl skrev 23 minutter siden: Balsatre ble i hovedsak benyttet i dekk/overbygg og brønn. Innfestninger til rigg kan her bli svekket hvis balsatreet er utsatt for fukt, Er balsa div plasser ja. Overbygg var vel sånn passe trekt fra før pga dårlig teak, men har det i tankende. En av grunnene til at jeg var ivrig på å få på varme! Med brønn, mener du cockpit? Innfesting til rigg går vel i ankerplater som er festet i skrog? Eller tenker du på noe andre innfestinger? Jeg er nybegynner på seilbåt altså. ;) Skal lete litt ekstra etter dreneringplugg. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Desember.2021 Del på Facebook Svart 8.Desember.2021 Det bør være enkelt ja. Løs dyserørene, samt mutteren som holder overfallet på hver dyse. Om de ikke er kokset fast lar de seg lirke ut med litt kontrollert makt. Når det er sagt, så burde du egentlig hellere fokusere på å få på ny olje og diesel og få start på den. Ingenting tørker den bedre ut enn det. Kjøre den god og varm. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mons Svart 8.Desember.2021 Del på Facebook Svart 8.Desember.2021 Startmotoren berger du neppe for lang tid uansett med salt i viklingene. Kjøp ny og bytt olje. Sjekk at du har ren diesel på tanken og kjør igang. Dynamo ol kan du ta senere. Tørn med skralle på svinghjulet et par runder for å være sikker på at sylindere ikke er full av vann før oljeskift. Starter den stopper du med en gang og sørger for kjøling før du lar den gå et par timer. Med minus 10 er det fare for is i impeller mm, så motoren bør nok tines litt før start. Ville ikke tatt ut dysene da det lett blir mye arbeid før du kan starte. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart 8.Desember.2021 Del på Facebook Svart 8.Desember.2021 (redigert) Personlig hadde jeg ‘pauset’ arbeidet med motoren, en gammel diesel har ett begrenset verdi, (etter att du fyllt olje på sylindrer og sprayet den med CRC el motsv) konsentrer deg om innredningen……(der ligger flere hundre, kanskje tusen timers jobb om det må bygges opp på nytt) du må prøve å få ut alt salt…..saltet binder fukt ! du skrev demontering taktrekk….det er bra ! bak mahogny ribbene i skrogsidene har du troligvis isolasjon/mineralull) ca 30mm (jeg har det i min båt!) sjekk dette ! jeg skulle brukt en dampvasker typ denne og fått vasket alt grundig. https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/vatrengjoring/dampvaskere/dampvasker-005634/ Følg nøye med på trevirket, så att ikke fukten kryper inn bak lakken, gjør det det, så missfarger det treet, som kan vare vansklig å få bort, da hadde jeg fjernet lakken, så treet enklere kan tørke ut ! Og lakket opp på nytt ! (bare som opplysning da det kommer til puter/madrasser så koster ett nytt set til hele båten ca 30-40’ litt beroende på stoff og valg av madrasser i kojjer (pocketfjær) jeg bytte for ett par år siden) hansa82 skrev for 7 timer siden: Innfesting til rigg går vel i ankerplater som er festet i skrog? Eller tenker du på noe andre innfestinger? Jeg er nybegynner på seilbåt altså. ;) innfestingen kalles røstjern (skulle tro att din båt er lik min) disse er syrefaste plattjern 10-12mm, som går gjennom dekket er boltet med gjennomgående bolter / mutter til innplastet skott i skroget, inne i båten ligger disse skjult inne i skap / garderober ! Aphrodite blev bygget av Rex Marin, Vindøn, helt nord på Orust ! superfin kvalitet ! Rex Marin, blev seinere oppkjøpt av Najadvarvet. litt seinere startet Ove Rexander på nytt…..Regina af Vindø Yachts ! Skrogen er trolig plastet av Lyse plastprodukter, som leverte skrog til de fleste Orustverften…Najad, Forgus, Malø etc Redigert 8.Desember.2021 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gullfisk Svart 8.Desember.2021 Del på Facebook Svart 8.Desember.2021 (redigert) Mulig det kunne være en ide å spyle ned alt med saltX? Brukes for å få bort salt på biler og båter etc. Synes det ser ut som motor ikke er kvitt saltet enda hvertfall. Redigert 8.Desember.2021 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 8.Desember.2021 Del på Facebook Svart 8.Desember.2021 Brønn/ Cockpit ja. Med svake innfestninger pga våt balsa tre tenker jeg på indre vant forut som er festet i dekk, løyganger, rekkestøtter osv. alt som har gjennomgående bolter i flate områder og som utsettes for store strekk, trykk og momentkrefter. Boltene punkterer laminatet på begge sider og gir vannet mulighet til å trenge inn i treverket. En sak er vanninntrengning gjennom nedbør over tid, noe helt annet blir det når båten er nedsenket under vann. Da vil denne prosessen eskalere. Det er tilnærmet umulig å tørke ut uten å fysisk åpne. West System har en håndbok med mye god informasjon om den type reparasjonsarbeid du får bruk for. Anbefales. Har blitt en del tråder her inne med lignende reparasjonsarbeid du lett kan søke deg frem til. Søk på Knutza. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 8.Desember.2021 Del på Facebook Svart 8.Desember.2021 Gullfisk skrev 37 minutter siden: saltX Eller industriversjonen til en langt rimeligere pris: https://zinga.no/produkt/chlorrid-5-liter/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
husky dane 85 Svart 8.Desember.2021 Del på Facebook Svart 8.Desember.2021 Gjer som Mons antyder ,få motoren opp å gå fort som F ,dersom den ikkje vert kjørt så kan da verta svert dyrt Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 10.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2021 (redigert) Da var dyser ute. Mye enklere enn fryktet! 😀 (hører jo mange skrekkhistorier om dieseldyser...) Alle sylindre var full av vann, olje og diesel, men motor går greit rundt nå. Noen som vet hva som er bak dekslene på registret? Nysgjerrig, men orker ikke åpne om det ikke er noe spennende. 😄 Arbeidsplassen fremover: Redigert 10.Desember.2021 av hansa82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 10.Desember.2021 Del på Facebook Svart 10.Desember.2021 Du må tømme motor for olje/vann,fylle på ny olje og starta,kjør motor ei lita stund for så å tappe av olje skifte filtre ,ny olje kjør så motoren ei stund for så og sjekke olje,dersom da ser greit ut kjør motoren ei stund,da elektriske på motoren må du bytte. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 16.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2021 Noen formening om oppstøtting? Kan jeg sove godt selv om det blåser storm? Var så vått som det kunne bli på land når båten ble landa, og har ikke sunket ned noe i terrenget enda. Båten var ca 10,5tonn når jeg fikk den. Alle støttene har solide betongheller under hvert bein. Har brukt en liten formue på strammebånd! 😄 Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 16.Desember.2021 Del på Facebook Svart 16.Desember.2021 Sett 2 stk 2"x4" fra fenderlist og ned til bakken der båten er bredest på begge sider. La de stå slik at de er bredere på bakken enn båten er bred. Heller inn i toppen. Det støtter godt. Lag til noe slik at du får noe solid i støtte mot ut fra dekket. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Desember.2021 Del på Facebook Svart 17.Desember.2021 Ser stødig ut dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Morten_L Svart 17.Desember.2021 Del på Facebook Svart 17.Desember.2021 Synes også dette så meget bra ut. Lurt med betonggellene under støttene! Bare husk å sjekke støttene gjennom vinteren og etterstramme om nødvendig siden den står på mykt underlag. Og nesten like viktig, oppdatere tråden her jevnlig Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 17.Desember.2021 Del på Facebook Svart 17.Desember.2021 Det der står pal. Sjekk i hvert fall når telen går. Sånn uti juni :-) Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 10.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2022 Motor ble startet her om dagen. Veldig lettstarta og fin gange. Skal la den få stå å gå en stund når jeg får kobla på kjøling via hageslange om ett par dager. Det ryktes om mildvær da. Girboksen har selvsagt tatt inn vann også. Er jo lufting i lokket der. Tenker å tømme den for så å fylle opp helt med diesel, for så å fylle med riktig olje. Noen bedre forslag? Ellers kom jeg over en hilsen fra 1986 bak takplatene. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 12.Januar.2022 Del på Facebook Svart 12.Januar.2022 Kjør på med olje til spec. på giret. Du kan fylle helt opp. Kjør rundt et par minutter og tapp ut alt. Fyll ny olje til riktig nivå og kjør noen minutter. Merk at også girkjøleren er fylt med vann. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 15.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2022 Er vel ikke gearkjøler på denne, men greit å være obs på det uansett. Ble diesel i gearboksen ett døgn, for så å fylle på gearolje. Etter litt kjøring var gearoljen blitt matt, så tar minst ett skifte til. Etter tips jeg fant her, så laga jeg meg sjøvannsinntak med ett kosteskaft, avløpsåpner (plunger) og gardenakobling. Funka fint! Kjørte motor og gear en halvtimes tid. Tar vel noen runder til før jeg bytter olje og filter igjen. Laga meg provisorisk panel med varsel for oljetrykk og høy vanntemp. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 20.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2022 Demonterte "halvmånen" på rorstammen i dag og der har det vært no spenning på gang. Stammen er rustfritt og halvmånen er alu. Er korrodering uunngåelig eller er det saltvann som har lekket inn og hjulpet til? Er dype porer på over en cm på begge delene som ligger an mot stammen, men tror de kan reddes. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.Januar.2022 Del på Facebook Svart 21.Januar.2022 Hei Interessant tråd, og godt pågangsmot og godt arbeid! Takk for at du deler. Der bør du kanskje ta ned roret, inspisera rorstamma, nye lagre, pakkboks og ny kvadrant? Dårleg ror hjelper ikkje på nattesøvnen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Januar.2022 Del på Facebook Svart 21.Januar.2022 Det har vært lekkasje inn langs rorstammen. Som Ask skriver, plukk av roret og overhal tetningen. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 21.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2022 Setter pris på gode råd! Må til en liten utgraving for å få ut ror, men er selvsagt lurt å ta en kontroll på det med det samme jeg er i gang. Blir til våren tenker jeg. :D Har fettkoppen på forrige bilde noe med tetting mot saltvann å gjøre, eller er det kun for smøring? Den har nok ikke vært rørt på mange år, så kan det være grunn til lekkasje? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.