Jump to content

Prosjekttråd - Aphrodite 36 fra havets dyp


hansa82

Recommended Posts

Hulda skrev for 4 timer siden:

Grunnen til tæringen kan være at  det har vært elektrisk kontak mellom rørsats og hus. Det er dumme greier. 

Rørsats og hus? Her må du forklare bedre? 😄 

Har ikke vært brukt feil kjølevæske, men aldreren på den tilsier vel at den har mistet mye av egenskapene sine... 

Link to post
Share on other sites

Hos meg, Bowman, sitter rørsatsene i o-ringer og har ikke direkte elektrisk kontakt med godset rundt. Varmenekslerern til motorvannet er ikke mer enn tre år gammel. Motorolljekjøleren er minst 30 år gammel. Fremdeles tett, men alt går i filler til slutt. Enten må den elektriske kretsen brytes, eller så må tilgangen til felles elektolytt hindres. Teorien er enkel.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

På tide å oppdatere litt. 

 

Når våren kom følte jeg det var lurt å få tørket forseilet. 

Bra man har høvelig stor gårdsplass... 

IMG_20220418_195006.jpg.50911bb977294c4d6d8d44a9b9ebcd72.jpg

 

Ved demontering av forstag merket jeg at det var blitt bøyd ved nedrigging av mast. 

Les mer om det her: 

 

IMG_20220505_144420.jpg.e1520d609e22ef16858ef8cb2f0904aa.jpg

 

Demonterte all stående rigg fra mast. Skal ha nytt!

Blir lettere å flytte på masta nå, tenker jeg. 

IMG_20220506_104306.jpg.ad20980ec807a592f218de3728dd2329.jpg

 

Øvre svivel til rullestorseil. 

Øyet som seilet skal festes i revnet etter at seilet løsna fra rullen i ett vindkast i fjor sommer. Størrelsen på "liksnora" hadde samme størrelse som sporet i rullen... 🙄

IMG_20220506_143616.jpg.f1ab5d869f26709dc7ae783abe969ad1.jpg

 

Prosjekt septiktank. 

Der inne er septiktanken. 8cm bredere enn døråpning... 

IMG_20220518_115826.jpg.07f4ac64a01362837524275854c95b9a.jpg

 

Løsningen ble å demontere dørkarm. Ca 50skruer...😄 

IMG_20220525_195159.jpg.efe543477188b9c9e51c7e91030f0c9d.jpg

 

Gikk akkurat gjennom. 

IMG_20220525_195649.jpg.521f05d19e816b125b576f6862ebc8a2.jpg

 

 

Trodde tanken var tom. Det var den ikke, så måtte være veldig forsiktig når den ble tatt ut. 😄 

IMG_20220525_210934.jpg.1d96d15b733c6fa032ecc365c8fecc25.jpg

 

Cockpitdrenering var tett, og det var ikke så rart. Mye vits med 40mm slanger, når det strupes gjennom masse kvasse kanter og ett lite hull. 

IMG_20220525_183033.jpg.0cbac6482e762220e4ee051ec6b15c70.jpg

 

Tenker å ta litt nødrep på endel slitt teak, så prøver ut litt biltema-oljer. 

Kinesisk treolje, linolje og teakolje. 

Synes den dyreste, fra Kina, var best, så da blir det den på teakdetajler i cockpit. 

IMG_20220518_122753.jpg.e91a6568d17cc6a31a639c2c7022eb57.jpg

 

Vannvittig hvor treverket sugde til seg oljen. 

IMG_20220526_144446.jpg.ef7641cf862d92877fe6d00a339f5ebc.jpg

 

IMG_20220418_180331.jpg

Redigert av hansa82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

På tide med en oppdatering...

 

Status fra i sommer.

IMG_20220705_140614.jpg.a0c75c5e325baf9a9fe11b94bf83d065.jpg

 

 

 

Slik var hele påfyllingsrøret til septiktanken. Og det er 60cm langt, så hadde vært umulig å fjerne "manuelt".

IMG_20220525_224240.jpg.4ea9cd2684bb9b1cc494ca91f9e4576d.jpg

 

 

 

Prøvde noen dager med 35% eddik.

Tanken ble litt renere, men var 0 effekt på laget med urinstein.

Med 30% saltsyre kjøpt på Coop bygg derimot så begynte det å skje saker.

Tetta røret under tanken og fylte opp røret flere ganger om dagen, da det skummet ut etterhvert.
Etter noen dager med denne behandlingen var all urinstein borte. 

IMG_20220901_120131.jpg.f6ff731465f36f684dbd0396065610c5.jpg

 

 

Snudde rundt på tanken med ett par liter saltsyre på, så alle veggene fikk noen timer behandling, og tanken var som ny etterpå.

IMG_20220905_135146.jpg.bf3fd327a76e9a4579e92b3cf3e861a0.jpg

 

 

 

Vask og tørk av alle ventilasjonsrør.

IMG_20220901_123712.jpg.f4ee79004b8d6db7052170723c780675.jpg

 

 

 

Ut med dieseltank også, for rengjøring og litt ombygging.

IMG_20220929_173847.jpg.ea070aedf65c0e79a58bb97ae154e4f4.jpg

 

 

 

Om man har dieseldyr på tanken, så må man huske å rengjøre ALLE deler. ;)
Denne er uansett moden for utskiftning, da det nesten hadde tæra hull i den.

IMG_20221011_191351.jpg.97cbbe4e3dddcc0d06c3cd956c3fa3f3.jpg

 

 

 

Dette må være en av få deler som ble lagt inni båten før dekk/tak kom på. :lol:

IMG_20220929_175745.jpg.859543aed743230f4ff37080877abc44.jpg

Link to post
Share on other sites

Demontering av ror.
Her ble det brukt slagtrekker samt ett forbruk på ca 3 bits. ;)

IMG_20221007_133751.jpg.c8b124e19050e2cd5ced4850e1f23b45.jpg

 

Gravde meg ned ett stykke for å få ned roret.
Det var selvsagt akkurat 5cm for lite.

IMG_20221011_150905.jpg.fdd7b26ffff43521f624e8424819b965.jpg

 

 

 

Andre forsøk gikk fint.

Hvem hadde trodd spade var ett vanlig båtverktøy? :D

IMG_20221011_153005.jpg.0d9c5d1d2e846afbc0b99347b11e93ee.jpg

 

 

 

Lapping av kjølemanifold.
Trykktestet både sjø- og ferskvannside før påfylling av væske, og ble tett!
Motoren starta på første forsøk og kjørte på med litt frostvæske på sjøvannsside også for konservering.

IMG_20220901_163341.jpg.c6b287be8355bccd5d0e6b9fa3697989.jpg

 

 

 

Demonterte propell og stevnlager. Å få ut foringa der var ikke lett, men det gikk. Ny bestilt!

IMG_20221013_172516.jpg.f43bbac968b93f1df68ca7ad94af39b7.jpg

 

 

 

Stevnlager var montert med en M10 bolt øverst, men bare en maskinskrue under. 
Tenker å få på litt mer glassfiber under, så jeg kan feste den med M10 bolt der også.

Tips her? Må jo ha no gjenger inn i der. Støpe inn en mutter? :rolleyes:

IMG_20221013_164123.jpg.31104e2a97b2804eb1851e808cc8c2ec.jpg

 

 

 

Litt av propellen. Var ganske godt grodd, men en runde i eddik fjerna fort det. Litt skummelt med den rosafargen den fikk, men ble blank og fin med en runde med autosol. Tok selvsagt ikke bilde av det. :P

IMG_20221014_121210.jpg.e0da0e1ff1888495023a7ce8239f5cd7.jpg

 

 

 

Demonterte ankervinsj. Skal prøve å få montert ny foran ankerluka.

IMG_20221014_154032.jpg.85cc49b0adca1d79be9e1edf838bf3cb.jpg

 

 

 

Her er eneste plassen jeg har funnet råtten balsakjerne. Er det lov å håpe at det blir det eneste funnet?!

IMG_20221014_160836.jpg.edcfbe4c3254c34dbd1a4759911fdbb8.jpg

 

 

 

Har tenkt mye på dette teak-dekket, men det er vel så slitt at det bare må av. Ett par tusen potensielle lekkasjepunkter i dekk er jo også greit å få bort. Vurderer og bytte det ut med lysebrun Kiwigrip f.eks...

IMG_20221014_161514.jpg.83a75e582f1a0ad33a7016216f870fdf.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker!
Er 2 biler i bakgrunnen. En 1953 Oldsmobile Rocket og en 1934 Terraplane.
Går ikke tom for prosjekt med det første! Finnes fler biler og motorsykler her også, samt gammelt hus og ei snekke. :crazy:

 

Om det skal bli en problemfri båt, så må nok teakdekket dessverre bort ja. Får bli ett sommerprosjekt...

Link to post
Share on other sites

Det er Olds'en. Fatter' til Peppern hadde 52 Olds 88 Rocket. Peppern fikk ikke lov å låne bilen. Men det fikk en kompis av meg. Så da rullet vi fra Bislet og ned til Eldorado kino for å se på John Wayne og gutta. Cato, Kvakk og Hulda. Sånn var det i første halvdel av 60-tallet. Før jeg fikk lappen og kjøpte et  vrak av en Studebaker 1948 cabriolet. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her nedi tenkte jeg å plassere to lensepumper med brytere, dieselfilter (racor) , sjøvannsfilter, ventil for sjøvannsinntak og 3veisventil for å kunne bruke sjøvannspumpe på motor til lensepumpe. Litt optimistisk kanskje. 😄 

Blir ett stativ for alt av lensepumper og nivåbryter, så man enkelt kan dra opp alt for service o.l.

IMG_20221102_142217_edit_370090577527903.jpg.4961d9b688ab1bfd13291b79686f0b14.jpg

 

 

Noen som vet noe om denne type aksling? 

Ser ut som det er to drivknuter like etter girboks, opplagring i skott og VP-belg som tetting. 

IMG_20221102_150807.jpg.b861f55faef0d0bd87bed36c16c84e52.jpg

 

IMG_20221102_151235.jpg.2a9c4423de8383c2aff8e1b79e764a5d.jpg

 

IMG_20221102_151222.jpg.0e756a194d4c26e9b9147adfd28ddbb9.jpg

 

 

Demontering av skroggjennomføring for lensepumper. Over vannlinjen, så aldri blitt bytta før. Kjører på med to nye istedet for denne ene. 

Skal demontere eksosutløp også, å tette rundt den på nytt. Om jeg får plass til stort nok verktøy inni det lille skapet. 😄 

IMG_20221102_151357.jpg.5388ec048932b5fae493371792e163d1.jpg

 

 

Mange av skroggjennomføringene har slike skiver/shims av teak. Noen god forklaring på hvorfor? Er gjort fra fabrikk vil jeg tro. 

IMG_20221102_154416.jpg.788626e02d5234f988e082cefd87cb99.jpg

 

 

Demontering av tetning for rorstamme. 2 runder med talgpakning inni mutteren. 

Det er kun denne som tetter mot sjøvann vil jeg tro?

IMG_20221102_155441.jpg.afd8917cccfd6637e53d2c30cd186a51.jpg

 

 

Hylsa (bly?) er delt i to med ett mellomrom mellom. Bør man fylle hele greia med fett før man setter sammen? Hullet fra smøre koppen er nesten nederst på den øverste hylsa. 

IMG_20221102_155430.jpg.4cc40773c8189013235726baa376b1e6.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Den rare  akslingen er et CV-ledd. Bak dette leddet sitter et trykklager. Disse delene er meget kostbare greier. Sjekk hjemmesiden til Progress Maskin, regner med at de er importør av sakene. Tetningen, sort gummi, er en tetning fra Volvo. Nevnt hittil er meget bra saker. Leddet og lageret liker ikke å være under vann. Plukk det fra hverandre, tørk, rens, sett inn med den typen fett som skal brukes.

 

Lageret av bly er ikke bare bly. Det er en miks av metaller som vi kaller 'hvitmetall'. Tilsvarene råde/rammelagre i en motor.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Demontererte CV-leddet og thrustlagret i molekyler. Vasket i diesel / eddik og  remonterte.
Ikke ledd å få demontert klemringen, men når jeg fant riktig monteringmanual, så  ble det greit. Viste seg å være av typen Aquadrive, så nå har jeg bestilt tilhørende motorfester, så kanskje man får litt mindre vibrasjoner og støy fra motor.

 

IMG_20221116_161033.jpg.8a4ff97dc59637dc1e7cdea39a135184.jpg

 

 

 

Alle delene ble merket godt, så alt får akkurat samme plassering ved remontering. Mulig det er overkill, men har dårlig erfaring med å mikse rundt på deler som har slitt seg til hverandre.

 

IMG_20221117_144601.jpg.cf8653516b11d5fbd2d2a8fd39de7430.jpg

 

 

 

Puslespill! :D

 

IMG_20221208_122931.jpg.eddf67255b02c0cc0894d5e62468bacf.jpg

 

 

 

Kanskje den får seg en dæsj maling. Kanskje ikke... Skal ikke gå for "show'n shine" motorrom. :D

 

IMG_20221221_135643.jpg.d81a708d010b50450ebab774d9417eb7.jpg

 

 

 

Thrustlager-enheten hadde godt av eddik-bad og litt maling. Kostet på nytt lager også. Standard hjullager fra bil, som de hadde hos Abra.

 

IMG_20230112_151308.jpg.0c333328c2331afb3f29369dc7bed545.jpg

 

 

Blandebendet fikk seg en inspeksjon. Skal lappe i litt noen få plasser det har korrodert rundt eksosslangen, men så fint ut innvendig.

 

IMG_20221114_165917.jpg.e704abab722a603ae63852e856339096.jpg

 

 

 

 

IMG_20221114_165943.jpg.cb2e5175b68d54ef489f706f3b285011.jpg

 

 

 

Her har driver til autopilot vært montert.
En flott mix av treverk, galvanisert, svartstål, aluminium og rustfritt stål.
Å lage ett stort hull i noe som kan være en bra barriere mot evt vanninntrenging rundt ror, er heller ikke tommel opp fra meg.

 

IMG_20230126_140952.jpg.3cc8cf51f5aa3b9589538c8d22156d17.jpg

 

 

 

Fikk fjernet alt av det gamle festet, og skal få lappet igjen hullet. Satser på en litt mer vridd montering av driver. Hovedsaken er vel at den står vinkelrett mot rorstamme?

 

IMG_20230127_122754.jpg.49a40f2b4e20d59caad5ba095b3c3c78.jpg

 

 

 

Var nysgjerrig på tilstand bak girboks, så demonterte likeså godt den også. Fikk gitt koblingsplata (ikke på bildene) inni der en skikkelig rens også. Greit å få bort rester etter saltvann.

 

IMG_20230120_145615.jpg.efad7cffcbe61a121a37486a7df93d40.jpg

 

 

 

Skifte girolje igjen. Noen som vet om det er noen servicedeler bak girvelger-dekslet?
Er fæl til å skru i stykker når jeg blir nysgjerrig, men "don't fix it if it ain't broken!"

 

IMG_20230128_152532.jpg.e96db83c277dd7a77406dfa905f968f2.jpg

 

 

Rorkvadranten må få seg litt TLC. Kanskje ett helt nytt senter faktisk!
Ser sentrene er veldig like på mange av rorkvadrantene jeg finner bilde av. Er det noen plass man kan få skaffa ny, som jeg kan få sveisa inn? Litt mye styr å dreie ny...

 

IMG_20221108_232237.jpg.cc85c9cbf5920836c5537efe5a15b033.jpg

 

 

Lite stemningsbilde fra verandaen min.

IMG_20230126_172313.jpg.925e9535872cebec0608af900171e8d4.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Tror tidligere eier har vært elektriker. Snedig med trekkerør, men ett rør til hver forbruker er litt meget. Satser på grovere trekkerør på vanskelig tilgjengelige plasser istedet.

 

IMG_20230125_164946.jpg.ff1c40d25dccc6ba60030396bd4bd779.jpg

 

 

Strømper til styrewire er tydeligvis ikke lett å få tak, så blir en oppussing av de gamle, med saltX og eddik.

 

IMG_20230126_141003.jpg.6e8870b430f64b13f2cb2bbbe09e1ba6.jpg

IMG_20230127_115201.jpg.358687fa6288262843b7f3dbdaa4a0db.jpg

 

 

Innafor resultat!

 

IMG_20230129_192324.jpg.89fd38f5756a4a1d9ee039814203dc86.jpg

 

 

Festebraketten til wire-strømpene under pidestall var råtten, så får lage en ny der også.

 

IMG_20230127_114813.jpg.fab8bf8bdc900aba85790d36a0f55c2a.jpg

 

 

Hele skroget er sandwich, fra kjøl og nesten helt opp til dekk, men i hekken er det ikke no slikt.
Vært i daglig bruk akterlugaren, så her var det tendenser til mugg pga mye kondens.

 

IMG_20230127_152451.jpg.7ac740d4adba6bbc1367ce7276985841.jpg

 

 

Lett planlegging ved frokostbordet.

 

IMG_20230130_150705.jpg.5de3b789f3e6f44cabaaef31e07cd9f2.jpg

 

 

 

Redigert av hansa82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Demontering av røstjern. De jeg har tatt ut ser bra ut, men får ta en runde med lupe i dagslys og...

IMG_20230216_131257.jpg.9ca0d2d36f361b7d28285b7bbdd00e84.jpg

 

Hadde vært litt lekkasje inn mot vegg på bad, så her var det litt råttent.
Prøvde meg med litt lamineringsepoxy fra Biltema og pensla skikkelig inn der panelet var lurvete.
 

IMG_20230220_135353.jpg.de176c1bfd1a6777aa7947b1984cce7a.jpg

 

Resultatet ble ok, men de skal få seg en runde maling i stedet for lakk, for å dekke over gamle skader.

IMG_20230227_191633.jpg.7b04b9b343a85d222d475d10617c1309.jpg

 

 

Teak og Mahogny som har mistet fargen bruker jeg Herdins Lakkbeis på. Mulig det må no klarlakk utenpå for å få glans. Vi får se.
 

IMG_20230303_102558.jpg.cb2e36e9cee97d5cdb6ab1b9a2af7856.jpg

 

 

Har bestemt meg for å prøve å gjøre ferdig ett og ett rom. Til nå har det kun vært demontering og det blir fint å begynne å bygge opp litt også. Starter fremst, med demontering av panel. :p

 

 

IMG_20230216_100413.jpg.d81bddb4109cf14cef239217d1e6765d.jpg

 

 

Kjøpte fuktmåler på ebay.
Når jeg måler i forhold til plasser jeg vet det er fukt, så ser det lovende ut for sandwich-skroget og dekk.

 

IMG_20230217_105207.jpg.ac649bfac244098870fc37506673d5c5.jpg

 

Nedvask med salo, salmiakk og varmtvann. Kjøpte en (ny) dobørste for anledningen. Veldig grei for å komme til å skrubbe overalt.

 

IMG_20230228_124747.jpg.97656f2fca7f11e8e1572abab2e804af.jpg

 

Etter spyling med hageslange ble det tørking ett par dager.

 

IMG_20230228_144610.jpg.a69025353362edc26ef2df4e22ee9591.jpg

 

Har lekta ut en hel cm og skal lime fast isolasjon av typen Fiaflex. Ligner på Armaflex...
Iskaldt panel er ikke no koselig å ligge imot på vinteren.

 

IMG_20230306_124642.jpg.80bbf68fc164fc444e6988cc24ba80e9.jpg

 

Egentlig klart for montering av baugthruster.

IMG_20230306_124655.jpg.6bc95383db3d8bcfbf187e24ce01edfb.jpg

 

Fant litt morsom teip rundt kjøleboksen.
Tenker kanskje å kjøre på med no ny isopor. Kan jo hende det har skjedd ting på isolasjonsfronten siden 1986.

 

IMG_20230228_161311.jpg.b0fee78a117d9d8ccf4a9c8a135eafdd.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Dette blir strøkent! 

Lite tips: Den herdins lakkbeisen kan i enkelte tilfeller farge av om den brukes på flater som er utsatt for slitasje, da anbefaler herdin 2-3 strøk med beislakk på toppen, de selger både matt og blank til formålet :) 

 

F. eks denne: HERDINS BEISLAKK BLANK 500ML - Jernia.no

Imponerende jobb du gjør på skuten, artig å følge deg :)
 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Biltema 20-089

Skal prøve denne! Kun brukt slipemaskin hitill, men mulig dette funker like bra.
Keep it simple, der man kan!

Ang. gjennomføringen, som faktisk er grunnen til at jeg eier båten...
Alle andre gjennomføringer ser bra ut og hadde sort tettemasse. Den ene som korroderte i stykker hadde grå tettemasse.
Alle gjennomføringer blir uansett byttet til TruDesign.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...