Jump to content

Prosjekttråd - Aphrodite 36 fra havets dyp


hansa82

Recommended Posts

hansa82 skrev 39 minutter siden:

Dypeste punkt i kjølen er lett tilgjengelig, så lensepumpe blir nok løsningen. 


skall bli kult å følge ditt prosjekt :thumbsup:

 

enklest er å skrue ut ‘dyvikan’ eller lensepluggen/bunnpluggen

har du sjekket utenpå kjølen, enten tverrspor, kan vare vanskelig å finne om den aldri vart ur og overmalt, enklere å finne om du har 4-kant-modellen

https://www.seasea.no/dyvika-mässing-1

gå på utsidan, ca en halvmeter opp sitter den, sånn ca i samme område som lensepumpen

 

skulle tro att din Aphrodite har en sånn, alle Najader har en sånn !

 

kommer det mye olje med vannet, så kan du ta en vanlig plastdunk legge på

´platten’, kutte av toppen, å ha under kjølen!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt om det er riktig fremgangsmåte på din motor, men har hatt eldre dieselmotorer som har gått under vann hvor det tok uker før forebyggende arbeider ble gjort. Da fylte vi sylinderen med diesel, sveiset på et spett på svinghjulet og sveivet noen ganger. Fylte opp igjen og lot det stå et par uker. Dette gjentok vi flere ganger. Etter et par måneder tappet vi diesel, fylte på olje og startet opp. Det gikk hver gang.

Motoren startet og gikk feilfritt til slutt, selv om den sto i sju stein ved første forsøk.

Link to post
Share on other sites

Afrodite er forøvrig en utsøkt båt bygget på beste Orust vis. Hvis jeg ikke husker helt feil benyttet Afrodite balsatre som distensemateriale frem til 1989. Med en båt som har ligget på noen meters dyp, kan du her få en del utfordringer ved at kjerneveden i laminatet har blitt utsatt for fukt. Balsatre ble i hovedsak benyttet i dekk/overbygg og brønn. Innfestninger til rigg kan her bli svekket hvis balsatreet er utsatt for fukt, noe som er meget sannsynlig med vann under trykk over tid. Motor er viktig, men også trykk og strekk kreftene som kan være vesentlig forringet pga tiden under vann til seilriggen. 

Link to post
Share on other sites

jernkjøl skrev 23 minutter siden:

Balsatre ble i hovedsak benyttet i dekk/overbygg og brønn. Innfestninger til rigg kan her bli svekket hvis balsatreet er utsatt for fukt, 

 

Er balsa div plasser ja. Overbygg var vel sånn passe trekt fra før pga dårlig teak, men har det i tankende. 

En av grunnene til at jeg var ivrig på å få på varme!

 

Med brønn, mener du cockpit? 

 

Innfesting til rigg går vel i ankerplater som er festet i skrog? Eller tenker du på noe andre innfestinger? 

Jeg er nybegynner på seilbåt altså. ;) 

 

 

Skal lete litt ekstra etter dreneringplugg. Takk for tips! 

Link to post
Share on other sites

Det bør være enkelt ja. Løs dyserørene, samt mutteren som holder overfallet på hver dyse. Om de ikke er kokset fast lar de seg lirke ut med litt kontrollert makt. 

 

Når det er sagt, så burde du egentlig hellere fokusere på å få på ny olje og diesel og få start på den. Ingenting tørker den bedre ut enn det. Kjøre den god og varm.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Startmotoren berger du neppe for lang tid uansett med salt i viklingene. Kjøp ny og bytt olje. Sjekk at du har ren diesel på tanken og kjør igang. Dynamo ol kan du ta senere.

Tørn med skralle på svinghjulet et par runder for å være sikker på at sylindere ikke er full av vann før oljeskift.

Starter den stopper du med en gang og sørger for kjøling før du lar den gå et par timer.

Med minus 10 er det fare for is i impeller mm, så motoren bør nok tines litt før start.

Ville ikke tatt ut dysene da det lett blir mye arbeid før du kan starte.

Mons

Link to post
Share on other sites

Personlig hadde jeg ‘pauset’ arbeidet med motoren, en gammel diesel har ett begrenset verdi, (etter att du fyllt olje på sylindrer og sprayet den med CRC el motsv)

 

konsentrer deg om innredningen……(der ligger flere hundre, kanskje tusen

timers jobb om det må bygges opp på nytt)

du må prøve å få ut alt salt…..saltet binder fukt !

du skrev demontering taktrekk….det er bra !

bak mahogny ribbene i skrogsidene har du troligvis isolasjon/mineralull) ca 30mm (jeg har det i min båt!) sjekk dette !

jeg skulle brukt en dampvasker typ denne og fått vasket alt grundig.

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/vatrengjoring/dampvaskere/dampvasker-005634/

Følg nøye med på trevirket, så att ikke fukten kryper inn bak lakken,

gjør det det, så missfarger det treet, som kan vare vansklig å få bort,

da hadde jeg fjernet lakken, så treet enklere kan tørke ut ! Og lakket opp på nytt !

 

(bare som opplysning

da det kommer til puter/madrasser så koster ett nytt set til hele båten ca 30-40’ litt beroende på stoff og valg av madrasser i kojjer (pocketfjær)

jeg bytte for ett par år siden)

 

hansa82 skrev for 7 timer siden:

 

Innfesting til rigg går vel i ankerplater som er festet i skrog? Eller tenker du på noe andre innfestinger? 

Jeg er nybegynner på seilbåt altså. ;) 


innfestingen kalles røstjern  (skulle tro att din båt er lik min) disse er syrefaste plattjern 10-12mm, som går gjennom dekket er boltet med gjennomgående bolter / mutter til innplastet skott i skroget, inne i båten ligger disse skjult inne i skap / garderober !


Aphrodite blev bygget av Rex Marin, Vindøn, helt nord på Orust !

superfin kvalitet ! Rex Marin, blev seinere oppkjøpt av Najadvarvet.

litt seinere startet Ove Rexander på nytt…..Regina af Vindø Yachts !

Skrogen er trolig plastet av Lyse plastprodukter, som leverte skrog til de fleste Orustverften…Najad, Forgus, Malø etc

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Brønn/ Cockpit ja.

Med svake innfestninger pga våt balsa tre tenker jeg på indre vant forut som er festet i dekk,  løyganger, rekkestøtter osv. alt som har gjennomgående bolter i flate områder og som utsettes for store strekk, trykk og momentkrefter.

Boltene punkterer laminatet på begge sider og gir vannet mulighet til å trenge inn i treverket. En sak er vanninntrengning gjennom nedbør over tid, noe helt annet blir det når båten er nedsenket under vann. Da vil denne prosessen eskalere. Det er tilnærmet umulig å tørke ut uten å fysisk åpne.

West System har en håndbok med mye god informasjon om den type reparasjonsarbeid du får bruk for. Anbefales.

Har blitt en del tråder her inne med lignende reparasjonsarbeid du lett kan søke deg frem til. Søk på Knutza.

Link to post
Share on other sites

Da var dyser ute. Mye enklere enn fryktet! 😀 (hører jo mange skrekkhistorier om dieseldyser...) 

Alle sylindre var full av vann, olje og diesel, men motor går greit rundt nå. 

IMG_20211210_171158.jpg.53105c460c18310d4c44be6ea7be9174.jpg

 

 

Noen som vet hva som er bak dekslene på registret? 

Nysgjerrig, men orker ikke åpne om det ikke er noe spennende. 😄 

IMG_20211210_172940.jpg.a8c96e0c4795aebed05ad76ab30b5da1.jpg

 

Arbeidsplassen fremover:

IMG_20211210_171232.jpg.8af2db4039fd48ce67fdb85c045449ca.jpg

Redigert av hansa82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen formening om oppstøtting? 

Kan jeg sove godt selv om det blåser storm? 

 

Var så vått som det kunne bli på land når båten ble landa, og har ikke sunket ned noe i terrenget enda. Båten var ca 10,5tonn når jeg fikk den. 

 

Alle støttene har solide betongheller under hvert bein. 

Har brukt en liten formue på strammebånd! 😄 

IMG_20211209_143257.jpg

IMG_20211209_143145.jpg

IMG_20211209_143322.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Motor ble startet her om dagen. Veldig lettstarta og fin gange. 

Skal la den få stå å gå en stund når jeg får kobla på kjøling via hageslange om ett par dager. Det ryktes om mildvær da. 

 

Girboksen har selvsagt tatt inn vann også. Er jo lufting i lokket der. 

Tenker å tømme den for så å fylle opp helt med diesel, for så å fylle med riktig olje. 

Noen bedre forslag? 

 

IMG_20220110_222505.jpg.cdbed8d9b287ddf71f593deca1bb5cb3.jpg

 

Ellers kom jeg over en hilsen fra 1986 bak takplatene. 

 

IMG_20220110_222555.jpg.e7822cc72159014c4e47aaa97b4f0b43.jpg

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke gearkjøler på denne, men greit å være obs på det uansett. 

Ble diesel i gearboksen ett døgn, for så å fylle på gearolje. Etter litt kjøring var gearoljen blitt matt, så tar minst ett skifte til. 

 

Etter tips jeg fant her, så laga jeg meg sjøvannsinntak med ett kosteskaft, avløpsåpner (plunger) og gardenakobling. Funka fint! 

IMG_20220114_112842.jpg.cf7b0896b75847dfe7682b888917ef49.jpg

 

Kjørte motor og gear en halvtimes tid. Tar vel noen runder til før jeg bytter olje og filter igjen. Screenshot_20220115_115525_com.huawei.himovie.overseas.jpg.2a6750f9187ab4729a8f0e64435346de.jpg

 

Laga meg provisorisk panel med varsel for oljetrykk og høy vanntemp. 

IMG_20220114_141437.jpg.bbf58ec4c5545aee5034556bddee42e4.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Demonterte "halvmånen" på rorstammen i dag og der har det vært no spenning på gang.
Stammen er rustfritt og halvmånen er alu.
Er korrodering uunngåelig eller er det saltvann som har lekket inn og hjulpet til?

Er dype porer på over en cm på begge delene som ligger an mot stammen, men tror de kan reddes.

IMG_20220120_171403.jpg.5baa5aa34fa89d8debb6e22cb37d3a3a.jpg

Link to post
Share on other sites

Setter pris på gode råd! :thumbsup:
Må til en liten utgraving for å få ut ror, men er selvsagt lurt å ta en kontroll på det med det samme jeg er i gang.
Blir til våren tenker jeg. :D

Har fettkoppen på forrige bilde noe med tetting mot saltvann å gjøre, eller er det kun for smøring?
Den har nok ikke vært rørt på mange år, så kan det være grunn til lekkasje?

 

IMG_20220121_143412.jpg.fe69f75f6478d0bf8987d496601992f4.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...