mavi Startet 12.Januar.2022 Del på Facebook Startet 12.Januar.2022 Vurderer en båt med henger som står i Østfold. Mistenker at båt og motor med bensin gir 100-200kg overvekt. Overvekt estimat er basert på produsentenes av båt og motors vekt. Vil disse som regel stemme eller er de for høye/lave? Tillatt nyttelast på henger er 975kg. Selger sier bare at hengeren er godkjent opp til 22 fot sånn at det ikke er noe problem. Hva er konsekvensene av å evt bli stoppa med mer last enn oppgitt nyttelast? ikke jeg som skal kjøre, men er heller ikke interessert i å sette en kamerat i en vanskelig situasjon så vurderer å by på båt uten henger og heller leie en stor nok henger. Førerkort på sjåfør og tillatt hengervekt på bil er ikke noe problem Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Januar.2022 Del på Facebook Svart 12.Januar.2022 (redigert) Man ser vel litt gjennom fingrene med inntil 10% overlast mener jeg. Deretter blir det bot og parkering i grøftekanten. Hvis du da har kjørt fra Bergen blir jo alt litt mer kjedelig. Å selge en brukt båthenger er jo verdens enkleste sak, brukte vel 15 minutter på å selge min våren -21. Og var et svare strev å få tak i en større en, som var grunn til at jeg solgte den første. Måtte være på med en gang. Så en avtale om at du henter båten på egen henger og han selger sin selv bør jo være greit å få til tenker jeg. Kan du ikke bare tappe av bensinen og flytte alt av puter, dregger og alskens løsøre inn i bilen. Da får du jo ned aktuell totalvekt på båt hvis kameraten har BE. Hvis oppgitt båt og motor er innenfor på papiret tenker jeg det bør gå greit. Redigert 12.Januar.2022 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Januar.2022 Del på Facebook Svart 12.Januar.2022 Kommer an på humøret til den som stopper bil og henger for kontroll, samt om bilen er godt egnet eller ikke til å dra tyngre last samt hvordan lasten er sikret. Største konsekvensen blir det nok hvis bil og henger blir involvert i en ulykke med personskade. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kallethekid Svart 12.Januar.2022 Del på Facebook Svart 12.Januar.2022 Båter veier i stort sett alltid mer en oppgitt. Sen kommer det vel an på hengeren, noen hengere er godt dimensjonerte, mens andre ofte er i grenseland selv med tillat vekt. Det er også viktig at du får nok kuletrykk, så det er viktig at hengeren er lang nok til båten. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 12.Januar.2022 Del på Facebook Svart 12.Januar.2022 Tilhenger på personbil har ikke standardiserte gebyrer for overlast. om man overstiger 30% derimot, da blir det anmeldelse. så vil påtalemyndighetene helt sikkert finne en passende reaksjon ut fra omstendighetene. Ved ulykke har man sikkert brutt avtalen gjennom vilkår i forsikring, og hvis der er årsakssammenheng vil man nok kunne få avkortning i erstatning. ellers må man nok regne med at man ikke får kjøre videre etter kontroll om der er særlig overlast. Sitér dette innlegget Link to post
SV-Bav34 Svart 12.Januar.2022 Del på Facebook Svart 12.Januar.2022 Det er veldig klare regler for hva gjelder overlast. En annen sak er humøret til personen du treffer og sannsynligheten for at du med personbil og tilhenger blir tatt inn til veiing er ganske liten. Vegtrafikkloven sier dette: § 36 a.Gebyr for overtredelse av bestemmelser om tillatte vekter og dimensjoner1 Eier av kjøretøy, transportør eller avsender som vesentlig overtrer eller medvirker til å vesentlig overtre bestemmelser om tillatte vekter og dimensjoner, kan ilegges gebyr. Ved overtredelse som medfører gebyrplikt etter første ledd, kan politiet eller Statens vegvesen ta kjøretøyet i forvaring for den ansvarliges regning og risiko eller forby bruken av det inntil gebyret og eventuelle omkostninger knyttet til tilbakeholdet er betalt eller det er stilt slik sikkerhet for kravet som nevnt i tvangsfullbyrdelsesloven § 3-4. Forvaring og bruksforbud kan om nødvendig sikres ved bruk av mekanisk eller elektronisk innretning. Ilagt gebyr kan påklages til tingretten etter reglene i § 31 a fjerde ledd. Gebyret er tvangsgrunnlag for utlegg også hos motorvogneieren, jfr. § 38, annet ledd. Bestemmelsene i annet ledd første punktum kan også gjøres gjeldende for motorvognen, og den hefter til sikkerhet etter bestemmelsene i § 38, første ledd. Departementet kan gi forskrift om: a. Veiing, måling og relevant dokumentasjon fra avsender og kontrollmyndighetenes tilgang til slik dokumentasjon, b. plikt til å kjøre til anvist kontrollsted, c. gebyrsatser, herunder høyere satser ved gjentakelse, d. ileggelse, betalingsfrist og inndriving av gebyr, e. klagebehandling og klagefrist, f. adgang til ettergivelse av gebyr i særlige tilfeller og g. inndragning av kjennemerker og dokumenter i tilfelle som nevnt i annet ledd. Og her har du gebyrsatsene: § 2.Satser for totalvekt For kjøretøy betales følgende satser: Av de første 5000 kg betales kr 450,- pr. 100 kg og av det overskytende betales kr 700,- pr. 100 kg For vogntog betales følgende satser: Av de første 10 000 kg betales kr 450,- pr. 100 kg og av det overskytende betales kr 700,- pr. 100 kg Når gebyrpliktig overlast er konstatert ved veiing, betales i tillegg et gebyr på kr 2000,-. Du blir ikke fratatt førerkortet om ikke dette er trafikkfarlig osv. Overlasten må selfølgelig fjernes før videre kjøring. Ellers blir det nytt forelegg 😂 Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
mavi Svart 12.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2022 Hengeren skal være lang nok og alt det, men tenker nok at plan A blir bud uten henger. Tom båt og motor alene skal gi minst 10% overlast så ønsker ikke å ta sjansen. Skal tross alt til Bergen sp selv om sjansen for å bli stoppet er liten hadde det vært fryktelig kjipt å bli stoppa og få beskjed om å laste om på ny henger Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 12.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2022 Magnus-T skrev 6 minutter siden: Og her har du gebyrsatsene: § 2.Satser for totalvekt For kjøretøy betales følgende satser: Av de første 5000 kg betales kr 450,- pr. 100 kg og av det overskytende betales kr 700,- pr. 100 kg For vogntog betales følgende satser: Av de første 10 000 kg betales kr 450,- pr. 100 kg og av det overskytende betales kr 700,- pr. 100 kg Når gebyrpliktig overlast er konstatert ved veiing, betales i tillegg et gebyr på kr 2000,-. Du blir ikke fratatt førerkortet om ikke dette er trafikkfarlig osv. Overlasten må selfølgelig fjernes før videre kjøring. Ellers blir det nytt forelegg 😂 De gebyrene her gjelder vel for kjøretøy over 3500 kg om jeg så rett på statens vegvesen sine sider. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Januar.2022 Del på Facebook Svart 12.Januar.2022 Det har blitt ganske strengt med overvekt og riktig sertifikat på hengere de senere årene. min erfaring er at båter stort sett veier mer i praksis enn oppgitt. om selger går god for hengeren, så få han til å kjøre ril nærmeste vektstasjon og ta bilde av resultatet. Er flere vektstasjoner langs E18/ E6 i Østfold. Er det under tillatt totalvekt på hengeren så er det greit 🙂 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SV-Bav34 Svart 12.Januar.2022 Del på Facebook Svart 12.Januar.2022 mavi skrev 1 minutt siden: De gebyrene her gjelder vel for kjøretøy over 3500 kg om jeg så rett på statens vegvesen sine sider. Hei. Dette er gebyrsatsen for kjøretøy over 3500 kg: § 1.Satser for aksel-/boggi-/trippelboggilast Av de første 2000 kg betales kr 450,- pr. 100 kg Av de neste 2000 kg betales kr 700,- pr. 100 kg Av de neste 2000 kg betales kr 1000,- pr. 100 kg Av de neste 2000 kg betales kr 1150,- pr. 100 kg og av det overskytende betales kr 1350,- pr. 100 kg Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
VegJoh Svart 15.Januar.2022 Del på Facebook Svart 15.Januar.2022 Tenker vel at det uansett er kjedelig å kjøpe en henger som du ikke kan trekke båten lovlig med. Her ville jeg som det er nevnt over, få selger til å stå for bevisbyrden. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
mavi Svart 15.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2022 (redigert) Jeg skulle uansett ha solgt henger etterpå så ga ett bud uten henger som selger aksepterte så da blir det tur over fjellet i løpet av vinteren for å hente den. Om en hadde blitt stoppa så hadde det fort gått 14dager før han med rett bokstavkoder kunne vært med å henta den igjen og det ville jeg ikke ta sjansen på. Jeg vil heller på sjøen og fiske :) Redigert 15.Januar.2022 av mavi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 15.Januar.2022 Del på Facebook Svart 15.Januar.2022 Godt det ordnet seg Gratulerer med ny båt Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
19 fot Svart 16.Januar.2022 Del på Facebook Svart 16.Januar.2022 (redigert) sap_2000 skrev On 12.1.2022 at 23.16: Det har blitt ganske strengt med overvekt og riktig sertifikat på hengere de senere årene. min erfaring er at båter stort sett veier mer i praksis enn oppgitt. om selger går god for hengeren, så få han til å kjøre ril nærmeste vektstasjon og ta bilde av resultatet. Er flere vektstasjoner langs E18/ E6 i Østfold. Er det under tillatt totalvekt på hengeren så er det greit 🙂 Et strengt regelverk kan dessverre også tvinge folk til å velge dårligere transportløsninger, særlig dette med at tillatt totalvekt på bil + henger ikke skal overstige 3500 kg hvis man har bare klasse B. En bekjent med Mondeo og førerkort klasse B skulle kjøpe seg en båt på ca 200 kg og spurte meg om å få låne båthenger. Jeg vet han er godt over middels nøye med ting og derfor ok å låne ut henger til ham, så da sjekket vi tallene: Tillatt totalvekt bil+båthenger = 2260+1300=3560kg, som altså er over 3500 kg og dermed ulovlig. Tillatt totalvekt bil+varehenger = 2260+1000=3260kg, som er under 3500 kg og dermed ok. Varehengeren kan laste 820 kg, så da går det fint å ha på 200 kg båt, og bilen kan lovlig trekke 1600 kg, som er mye mer enn de 380 kiloene som varehenger + båt veier. Varehengeren er jo ikke laget for båt, så den måtte ligge opp ned oppå varehengeren, som da får et litt høyt tyngdepunkt og er en kort henger med smal sporvidde sammenlignet med båthengeren. Så absolutt mer trafikksikkert med båthengeren som veier 290 kg og sammen båt på 200 kg, da har man jo brukt opp mindre enn 1/3 av bilens kapasitet. Mange må også velge liten henger for å lovlig kunne trekke den uten BE, og da blir hengerne spinkel for dem med BE, istedenfor å ha en solid henger som alle kunne brukt, men med ulik mengde last oppi. Hadde jeg vært sjef for regelverket ville jeg sagt at det er aktuell totalvekt på hengeren som skal telle, ikke at folk skal straffes for at de har en solid, men lett henger. Det blir jo litt for dumt at man ikke kan trekke en tom båthenger fordi den er for kraftig, mens man kan putte to slike båthengere oppi en spinklere henger og kjøre avgårde på lovlig vis. Når jeg skal sjøsette eller ta opp båt for sesongen og det er et stykke mellom båtrampe og stedet man skal fra og til så er det jo kjekt å være to så en kan kjøre båt og en kan kjøre bil. Bil og henger har såpass stor tillatt totalvekt at det kreves BE. Jeg kjører greit både båt og bil+henger (har BE), mens andre aktuelle hjelpere ikke vil kjøre båt uten meg ombord og ikke har BE, så da blir det endel ekstrakjøring frem og tilbake uten henger for å få logistikken til gå opp før hengeren kan kjøres hjem ved sjøsetting (og tilsvarende ved opptak). Da jeg kjøpte siste båten var jeg litt usikker på om vekta ville by på problemer. Er båt+motor+utstyr innafor det hengeren er godkjent for? Er denne vekta kurant å dra opp bratte ramper med min ladehybrid som har ganske begrenset moment ut på hjula? Båten stod på henger, men jeg ville kjøpe den uten henger siden jeg hadde egen. Selger tok turen på vekta med båt og sin henger og så var det bare å trekke fra vekta av hans henger og regne ut. Vekta var greit innafor hva min henger er godkjent for. Så lempet jeg bensinkanner, juice, brusflasker, spylervæskekanner osv med enten nevne innhold eller vann oppi den mindre båten jeg allerede hadde så jeg fikk samme vekt og så tok jeg turen til distriktets bratteste båtrampe for å sjekke at jeg kom meg opp denne, og det gjorde jeg. Da fikk jeg sjekket dette før kjøp og uten å risikere å bli stående med en tung båt på ei rampe jeg ikke kommer opp. Hadde jeg slitt med å komme opp med liten båt med ballast så kunne jeg jo ha lempet ut noe av innholdet og så kjørt opp rampa og så lempet det ombord igjen (eller tømt ut vannet ved rampa). Redigert 16.Januar.2022 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.Januar.2022 Del på Facebook Svart 16.Januar.2022 Ts spør om kva som er konsekvensen om han blir stoppa med overlast. No synest det som om han skaffar seg ein stor nok hengar, og bra er det. Men i ytste konsekvens kan det skje ein bråstopp. Altså ei ulykka. Dersom det er årsaksamanheng mellom overlasta og ei dødsulykka vil nok dei fleste slita med å leva med å har fororsaka ei dødsulykka. I tillegg kjem det strafferettslege. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 4.Juni.2023 Del på Facebook Svart 4.Juni.2023 Tråden er et år gammel, men ikke mindre aktuell av den grunn. Spesielt her på dette forumet, og på denne tiden av året. Jeg er overrasket over at TS aldri fikk er skikkelig svar i denne tråden, spesielt med tanke på at svaret er ganske enkelt og ryddig etter at det kom helt nye regler gjeldende overlast på kjøretøy inntil 3500 kg den 1. september 2021. Dersom du er for tungt lastet gjelder bruksforbud frem til dette er rettet opp i. I praksis må det lastes av slik at man kommer ned på tillatt vekt. Bot deles ikke ut før man runder 30 prosent overlast eller 500 kilo, avhengig av hva som inntrer først. Skjæringspunktet går på om hengeren har tillatt totalvekt på over eller under 1667 kilo. Dersom du kvalifiserer for bot er denne kr. 3000,- nå i år 2023. Ref (Forskrift om gebyr... § 10 h): https://lovdata.no/forskrift/2021-03-26-963/§10 Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 4.Juni.2023 Del på Facebook Svart 4.Juni.2023 tror kanskje ikke disse svarene heller er utfyllende.? konsekvens av å bli stoppa spør ts om. flisespikkeri kanskje, men dog. Det er opplyst meg på biltilsynet etter henvendelse dit at der ikke er fastsatte gebyrsatser for tilhengere med totalvekt under 3500kg, men at om den er lastet mer enn 30% overlast vil det måtte bli anmeldelse, og evt påfølgende reaksjon. (dette må ikke forveksles med regler for kjøretøy (bil) der reglene kom for å ha kontroll med østblokkvarebiler) Så er det litt uklart med hva som forklares med 1667 kilo? forklar gjerne. Så er det jo generellt slik at man alltid bør holde seg innafor hva som er lovlig, dette går jo både på at det man trekker rundt på er blitt godkjent og dimensjonert for en konkret vekt av en grunn. og at det kan få konsekvenser i kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 4.Juni.2023 Del på Facebook Svart 4.Juni.2023 dude skrev for 1 time siden: Det er opplyst meg på biltilsynet etter henvendelse dit at der ikke er fastsatte gebyrsatser for tilhengere med totalvekt under 3500kg, men at om den er lastet mer enn 30% overlast vil det måtte bli anmeldelse, og evt påfølgende reaksjon. (dette må ikke forveksles med regler for kjøretøy (bil) der reglene kom for å ha kontroll med østblokkvarebiler) Du sitter åpenbart på eldgamle opplysninger. Biltilsynet ble avviklet i 1995. Verden går videre og det er nå nye tider med nye regler. Det er tydelig spesifisert i min post at jeg snakker om regler som gjelder fra høsten 2021. Disse reglene gjelder fremdeles nå i 2023, jeg har med henvisning til lovverket. Tilhenger er kjøretøy, og det finnes ingen regler forbeholdt østblokkvarebiler. dude skrev for 1 time siden: Så er det litt uklart med hva som forklares med 1667 kilo? forklar gjerne. Om din henger (eller førerkort-/bil-kombinasjon) har en tillatt totalvekt på inntil 1666 kilo kan du ha overlast på inntil 30 prosent før du blir bøtelagt. Her er det "30 prosent regelen" som gjelder. Om din henger derimot har en tillatt totalvekt på 1667 kilo eller mer, kan du ha overlast på inntil 500 kilo før du blir bøtelagt. Her er det "500 kilo regelen" som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
kjing Svart 4.Juni.2023 Del på Facebook Svart 4.Juni.2023 Bot og gebyr er to forskjellige ting. Bot er det politiet som skriver ut,gebyr får du av vegvesenet vanligvis for all overlast. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Juni.2023 Del på Facebook Svart 9.Juni.2023 Må innrømme at jeg ikke helt skjønte dette. Overlast er ikke er problem for meg, men jeg bruker min bil og henger som eksempel for å forstå: Bilen har totalvekt på 2980 kg. Hengeren har totalvekt på 1500 kg. Bilen kan trekke 1800 kg. Hvor mye overvekt kan hengeren ha for å være i 1666 regelen, og hvor mye før 500 kg regelen inntreffer? Har BE. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juni.2023 Del på Facebook Svart 9.Juni.2023 nordan family 27 skrev 2 minutter siden: Hengeren har totalvekt på 1500 kg. Bilen kan trekke 1800 kg. Hvor mye overvekt kan hengeren ha for å være i 1666 regelen, og hvor mye før 500 kg regelen inntreffer? 1500 kg er mindre enn 1666. Så du kan ha inntil 30% overvekt før du blir bøtelagt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 9.Juni.2023 Del på Facebook Svart 9.Juni.2023 X10an skrev On 4.6.2023 at 15.05: Verden går videre og det er nå nye tider med nye regler. Det er tydelig spesifisert i min post at jeg snakker om regler som gjelder fra høsten 2021. Disse reglene gjelder fremdeles nå i 2023, jeg har med henvisning til lovverket. Tilhenger er kjøretøy, og det finnes ingen regler forbeholdt østblokkvarebiler. Om din henger (eller førerkort-/bil-kombinasjon) har en tillatt totalvekt på inntil 1666 kilo kan du ha overlast på inntil 30 prosent før du blir bøtelagt. Her er det "30 prosent regelen" som gjelder. Om din henger derimot har en tillatt totalvekt på 1667 kilo eller mer, kan du ha overlast på inntil 500 kilo før du blir bøtelagt. Her er det "500 kilo regelen" som gjelder. Takk for å dele fakta !! Har nylig sagt i fra meg en nydelig minigraver som skulle hentes på Ålgård. Ville vært 120kg over og jeg kunne ikke reglene (som du linker og siterer over) så jeg sto over, den kommer aldri igjen... om jeg bare hadde hatt din kunnskap Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 10.Juni.2023 Del på Facebook Svart 10.Juni.2023 dieselfan skrev for 12 timer siden: en nydelig minigraver som skulle hentes på Ålgård. Ville vært 120kg over Jeg hadde ikke nølt ett sekund med å hente den. 300 kilo på kula og fjerne støttehjulet på hengeren. Da blir det vanskelig å veie annet enn akselvekten på hengeren :-) Ellers frakter jeg stadig gods på nye måter. Dess mer oppsiktsvekkende visuelt, jo viktigere å ha det formelle på stell. Med lasten under ble jeg stoppet med blålys mens jeg stod i drive-in kø på McDonald's. Mannen bryøtet seg ut av bilen med armene blåst ut til siden som en liten papegøye, han var skikkelig tøff foran de to aspirantpikene han hadde med på opplæring. "Du kjører ikke én meter til med den hengeren der" Jeg har også en 12 meter henger med 36 fot båt som jeg kjører lovlig bak personbilen. Det ser liksom ikke helt greit ut det heller... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.