Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Moderator skrev for 2 timer siden:

Emnet er ryddet for personangrep. Om det fortsetter kan det bli stengt.

 

Hva er personangrep egentlig? er det slik at det er lov å være uenige med noen, men ikke andre? om man ønsker en endring er det greit å fortelle hva det ønskes endret på, ellers er vel alt et personangrep så lenge man er uenig..

Link to post
Share on other sites

dude skrev for 5 timer siden:

Jeg har sendt melding til Elin angående å starte spleis, ho har ikke svart.

 

Jeg ville satt pris på å bli spurt om det var jeg som satt landtroll og noen ville hjelpe til. 

 

Hva mener vi på båtplassen? Kanskje er jeg grumpy grandpa som er blokkert? Skal vi starte spleis? Uten deres samtykke?

 

Begge de tidligere spleisene har vel vært posta i denne tråden og den siste fikk inn 300 spenn. Om noen ville gitt så hadde de vel gjort det da. Men du kan sikkert vipse de kroner om du føler for å bidra, det hadde sikkert blitt satt pris på:) 
 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Ser de oppdaterte litt på Facebook. Batterier var på vei å eksplodere å hele båten lukta råtne egg.

 

Men som på TikTok så er det times lange innlegg, så en har ikke tid å få med seg alt

 

Men nå skal de også gifte seg i den lokale Kirke.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 1 time siden:


Hm, om jeg skulle velge å blokkere noen, er det personangrep, eller er det greit så lenge jeg ikke forteller vedkommende i forkant? 

Personangrep defineres som å «ta mannen, ikke ballen», altså å diskutere personen som legger fram et argument og ikke saken. 

Så om noen har en ide jeg synes er dårlig, og jeg kritiserer personen for å ha ideen i stedet for å kritisere selve ideen, så er det definert som personangrep. 

F.eks, "ola" vil ro over fjorden i storm, og jeg sier til ola: du er en idiot ola,  som vil prøve å ro over fjorden i storm når jeg kunne sagt "  å ro over fjorden i storm høres ut som en farefull og kansje litt dårlig ide akkurat nå i denne vinden" så er det  definert som personangrep. 

sånn noenlunde i alle fall. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 14 timer siden:

Ser de oppdaterte litt på Facebook. Batterier var på vei å eksplodere å hele båten lukta råtne egg.

Er det nyinnkjøpte batterier eller de gamle de hadde ødelagt (men da tydeligvis fortsatt har ombord isåfall)?

 

Kanskje greit de ikke er langt til havs om batterier eksploderer ombord.

 

Og hvis batterier utgjør en stor eksplosjonsfare bør man kanskje ikke ha ekstremt mange av dem ombord, slik planen vel er?

 

Men mulig situasjonen blir annerledes med annen type batterier.

 

Har vel i andre tråder vært endel om farene ved batteribrann i elferger og at man skal ha enorme mengder ferskvann tilgjengelig for å kunne slokke på turer i norske fjorder der hjelpen erforholdsvis nær. Hvordan er det da med sikkerheten om man putter mange batterier i en privat båt og reiser til steder der det vil ta lang tid å få hjelp?

 

Bland så inn en dose hobbyelektriker og ebay og miks av produkter som ikke passer sammen for å få det billigst mulig og vurder deretter risikoen.

Link to post
Share on other sites

dude skrev for 20 timer siden:

Jeg har sendt melding til Elin angående å starte spleis, ho har ikke svart.

 

Jeg ville satt pris på å bli spurt om det var jeg som satt landtroll og noen ville hjelpe til. 

 

Hva mener vi på båtplassen? Kanskje er jeg grumpy grandpa som er blokkert? Skal vi starte spleis? Uten deres samtykke?

Man bør huske på at en spleis for å få til jordomseiling lett kan føles som et ekstra press til å legge ut på jordomseiling (med de farer det innebærer) uten at båt og mannskap er klar for det. 

 

Uten sponsorer kan de bestemme helt selv om og når de skal legge ut på tur og det er allerede stor fare for at de drar ut uten å være godt nok forberedt da de feks overvurderer hvor bra tilstand feks motor har.

 

Skulle man opprettet spleis burde den kanskje isåfall gå til spesifikke ting som øker sikkerheten ombord.

 

Har de kommunikasjon som fungerer langt ute på havet?

 

Har de redningsflåter?

 

Har de nødbluss?

 

Har de jollemotor?

 

Har de gode lensepumper, både elektriske og noen som fungerer bra på muskelkraft om strømmen svikter?

 

Har de tatt noen av kursene de skulle for å lære å seile?

 

Har de lært seg hva sjømerkene betyr og andre regler til sjøs så de kan manøvrere trygt? De leide vel skipper for slikt om jeg ikke husker feil.

 

Angående jordomseiling så er det vel slik at penger gjør at ferden kan starte. Mens kunnskaper og ferdigheter avgjør om turen blir trygg og kan fullføres.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har fått med meg noe deler av noen live sendinger på tik-tok, har ikke fått med meg så fryktelig mye, men det er nok ikke så mye å få med seg heller. 

 

Det virker som de har begynt å forstå omfanget av prosjektet sitt, de har snakket om korte tidsfrister og lite erfaring. Nå er planen igjen å komme seg til Norge for å fikse båten opp her. Det nye nå er at de har "sett lyset" og har nå begynt å bruke penger og tid på det tekniske ved båten. Det har visst blitt brukt fryktelig mye penger på deler, jeg har ikke fått med meg hvilke deler de har kjøpt, men de har brukt så mye at nå gå pengene de får inn på vips til mat og livsopphold. 

De skal visst også vekke liv i YouTube kontoen og starte en podkast i nærmeste fremtid. 

 

Vipps er 94983668 for dere som er interessert.  

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Uten å bli for filosofisk, tenker jeg at det vi egentlig er vitne til i Frankrike er drømmer som kommer og går. Det finnes et dikt fra Hans Børli som passer godt i den sammenheng:

 

Drømmene
Mine vidløftige drømmer,
så flyktige og skjøre, utsatte
som doggtung kingelvev
spent ut over ei glenne i skogen
der elgen ofte kommer lufsende
i smådilt over måsan
med horngreipa høgt løftet.

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ser de er live på tiktok nå. Høres ut som det er økonomisk katastrofe, er i stort minus med 16 dager til neste gang de får penger.

Går i minus hver måned.

Så de skal til Norge å ha en pause fra båten.

Vurdere å selge båten, revurdere hele prosjektet, da det ikke er hverken lønnsomt eller forsvarlig lengre med båten de har. Så vil de kjøpe bedre båt til neste prosjekt.

 

Er tydeligvis mer å mer som må fikses/byttes på båten.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Trist for dem, men dessverre ventet.

Har nok vært en tøff lærekurve for to fine mennesker, men skal man hive seg over så omfattende prosjekt må det på plass mer enn økonomi. Alle planlagte utgifter for båtliv, kan som oftest ganges med 3 er min erfaring. Er man ikke i stand til å utføre grunnleggende reparasjoner selv, kan man gange med 6. Håper de får solgt skuten, og finner seg et mer overkommelig prosjekt hjemme i Norge. Har uansett vært kjekt å følge dem i opp og nedturer.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...