Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Okkaby skrev 22 minutter siden:

Tenker han har såpass mye mer erfaring enn Sverre, at det sikkert er bra. Han har jo nettopp kjøpt seg eget stort prosjekt hjemme også.

 

Men han har lagt ut bilder av motor i Jupiter. Den motor ser ikke noe bra ut.

Ser ut som halve motor har stått under vann lenge så mye rust det er.

Så spørs om dette problemet med at motor plutselig stoppet, kanskje er et mye større problem enn tett diesel filter.

 

Den motoren så IKKE bra ut... 

Link to post
Share on other sites

Dixie 2100 skrev 11 minutter siden:

Den motoren så IKKE bra ut... 

Selv om vannpumpa er byttet til en splitter ny nå så tror jeg ikke det blir kjølevannssirkulasjon.

Strammeren til reima er sannynligvis defekt, for de har hvertfall banket inn deler av en plankebit for å stramme reima ser det ut som (skyve dynamo ut). Men denne plankebiten ser ut til å sperre for vifta på dynamoen så vifta og dermed dynamoen ikke kan gå rundt. Da vil ikke reima gå så veldig godt rundt for å drive vannpumpa heller og reima vil hvertfall bli utslitt ekstremt raskt så de mister både vannsirkulasjon og strømproduksjon og kanskje andre ting også.

 

Ganske mye rust på motoren også ja, så det så absolutt ikke bra ut.

 

Jeg nevnte rett før sjøsetting at de burde prioritere viktige ting som motor, gir og rigg så de kunne få seg en fin tur i en trygg båt, for ellers blir det jo lett problemer istedenfor tur. Men da kom det kjapt svar fra Tide Race som hadde lite til overs for folk som kommer med dommedagsprofetier.

 

Skal man få til en vellykket langtur så må man prioritere å få orden på det tekniske fremfor å få en fin utvendig farge på båten. Sånn er det bare. Man kan jo ta sjansen og ha flaks, men hvis det er flaks/uflaks som avgjør ting så ser det ut som om de har mer uflaks enn flaks, så da er nok det nok en dårlig ide å basere reisen på flaks.

Link to post
Share on other sites

Siste nytt er motorstopp pga dieseldyr på tanken. De var på live her om dagen og de virket svært nedfor og lei av hele prosjektet. "Stadig nye problemer". Gjentar meg selv og ønsker de alt godt. Men dette er resultat av det flere har påpeket. penger og tid brukt på "feil" ting på båten. Det hjelper ikke å sminke et kadaver. det er fortsatt et kadaver.

Link to post
Share on other sites

Dieseldyr er ikke katastrofe. Bare å få reingjort og gå over systemet for å hindre vann i dieselen. Ikke få som har rådet dem til å utføre denne jobben det drøye året de sto tørt. Å legge ut på tur med en gammel båt uten å sjekke tankene, er lite lurt. Ingen overraskelse at de opplever dette. Hadde selv vann i dieselen på grunn av at «noen» hadde glemt lokket på fyllingen før seilas i grov sjø. Gikk ikke lange tiden før dyrene kom. Bunndrenerte før hver tur i en måneds tid, til alt vann og grums var vekke. Har ikke hatt en dråpe vann i tankene siden, og bytter O-ring i fyllelokkene hvert år. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev for 2 timer siden:

Å legge ut på tur med en gammel båt uten å sjekke tankene, er lite lurt. Ingen overraskelse at de opplever dette. Hadde selv vann i dieselen på grunn av at «noen» hadde glemt lokket på fyllingen før seilas i grov sjø.

 

Tror alle de gule posti lappene blåste over bord, forsake å gi litt inputt i oktober  det hjalp ikke ser det ut som.

 

Hei på dere. håper for deres skyld at du leser dette og setter det på lista over hva dere må gjøre før dere legger ut på havet. Det er altfor mange etter en 5 til 10 timer med litt sjø får motor stopp P.G.A. tette filter. Før en slik tur dere skal ut på hadde jeg sjekket dette, ekstra viktig når en har kjøpt en gammel båt og ikke vet noe om tilstanden.. Sjekke kvaliteten på skroggjennomføringene. Er det bronsje er de sikkert OK, messing da hadde jeg hvert skeptisk Sjekke pakboksen til propellakselen om hvilken type pakkboks dere har. om dete er simmerringer eller talg/teflon pekning eller kodom. Byttte smørolje på motor hvis den er over et år gammel. 
Diseltanker er det bunndrenering på de? har dere tankmåler på diseltankene kan en skru den ut for å se om der er vann og groms på bunnem av tanken.
EN dieseltank uten vann, er en tank uten dieseldyr. 
 Er det vannutskiller i systemet? Ser ut som et filter og har en klar kopp under filteret så en kan se om det er et vann sjikt i bunn det er også en plugg for å drenere vann..- 
Sjekk diselfyllingen på dekk den har sikkere en O-ring ha på litt syrefri vaselin.
Lære å skifte filter NÅ, det er forsent når motoren stopper i dårlig vær, da må en kunne det. Skifte alle filtere i dieselsystemet og ha minst 2 sett i reserve.
 Sjekk og kontrolere gassvaiere er ok inne og ute og flytter hendlen på motoren. Sjekke forover og akterover spakene virker, er vel ute og inne. Hvilke Gir har dere? Funnet ut av styring inne og ute?. Gå over lensepumper rengjøre rommet der de står. Pass på Dieselmotoren så den ikke ruster... Sjekke at lanternene virker og dere har reserve pærer Gå over elektrietske kontakter og sikkrings brett så de ikke er full av irr . sjekke batteripoler (Er de full av irr (grønnaktig guffe) hel på litt godt varmt vann) smøre de med syrfri vaselin. Riggen butde hvert ettersett, intill dere får råd til det sett ikke opp full seil føring, før dere har sett hvordan ting oppfører seg med mindre seilføring. har dere rulle rull ut litt etter litt.
Lage hanefot med gummidempere til slep ,for ikke å belaste et kryskolt. mange som har mistet et Kryssholdt under slep i bølger.

 Lykke til.""
07.10.2022, 13:49
Du har sendt

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Klstad skrev 20 minutter siden:

Siste fra Tik Tok er at de endelig har tatt til fornuften. De har leid plass for 5 måneder, og skal tillegne seg mer kunnskap.. Skal også oppdatere seilbåten. Synd at de ikke innså dette for 1 år siden, men bedre sent enn aldri.

Fornuftig, men som @Huldaskriver, så er jeg usikker på om det klarer å tillegne seg kunnskap.

Link to post
Share on other sites

Klstad skrev for 1 time siden:

Siste fra Tik Tok er at de endelig har tatt til fornuften. De har leid plass for 5 måneder, og skal tillegne seg mer kunnskap.. Skal også oppdatere seilbåten. Synd at de ikke innså dette for 1 år siden, men bedre sent enn aldri.

Tja, de skulle jo også på diverse kurs++ i Norge tidligere. Men siden dette koster penger, så ble det tydeligvis ned prioritert. Så at de plutselig skulle ta til fornuften å kurse seg, har jeg dessverre lite tro på. De må jo også bruke penger på å ligge i havn, samt fikse båt/motor. Så at det da blir penger til kurs, tja.

 

Synd dette, men hadde de tatt til seg litt av de råd de fikk tidligere, å ikke bare slettet alt som gikk dem i mot, så kanskje, ting hadde vært annerledes nå.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 10 timer siden:

Det som for så vidt forbauser meg er interessen de skaper.

 

Og størst er interressen fra de som ikke får lov til å hjelpe..:crazy:

 

Man skal selvsagt lytte til gode råd, men det er fort gjort å drukne i dem. Noen ganger må man bare skjære gjennom og gjøre det man selv mener er det beste. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 14 timer siden:

Og størst er interressen fra de som ikke får lov til å hjelpe..:crazy:

Det er vel alle? Eller vet du noen som har fått lov, hvor gode råd er tatt til følge?

 

index skrev for 14 timer siden:

Man skal selvsagt lytte til gode råd

Enig, det er jo gode råd.

 

index skrev for 14 timer siden:

men det er fort gjort å drukne i dem

Drukner de av hvilke gode råd?

 

index skrev for 14 timer siden:

Noen ganger må man bare skjære gjennom og gjøre det man selv mener er det beste. 

Når er det lurt?

 

First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Link to post
Share on other sites

Jeg tror båtplassens medlemmer må framstå som en blærete blobb av belærende bøller.

 

Jeg lurer på om dere ville lagt om privatøkonomien deres hvis en fremmed tok kontakt på telefon og sa han var økonomiekspert, hele tiden med noen som ler rått i bakgrunnen.

 

Eller kanskje at noen kommer bort til familien deres på restaurant og gir kostholdsråd; «fordi jeg ser jo at kona di er feit og burde valgt salat framfor biff. Rådet er gitt fordi jeg bryr meg altså! Husket jeg å nevne at kona di er feit?» 

 

Ghandi my ass!

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev for 3 timer siden:

Ghandi my ass!

Ja, jeg har mer enn en gang undret meg over denne nærmest sykelige og abnormale tilnærmingen til andres ve og vel, personer som ikke en gang er aktive på forumet, men som er identifiserbare og navngitt gjennom tråden. Til nå 33 sider hvor det genereres problemer, men hvor mange ikke engang har oppstått.

 

Det er en diagnose for slikt, OCD (Obsessive Compulsive Disorder), det å være sykelig opptatt av andre ut fra egne preferanser.  Kjennetegnes ved tvangspreget og sykelig opptatthet av orden, perfeksjonisme, og ha kontroll, også i forhold til og i relasjon til andre, gjerne på avstand. Ofte er slike personer lite fleksible, ineffektive, men svært opptatt av detaljer, orden og hensikt, også hos andre. Noen ganger ser de overhodet ikke mulighet i prosjekter eller ferdigstillelse fordi omgivelsene velger andre fremgangsmåter og standarder enn sine egne. 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev for 3 timer siden:

Jeg tror båtplassens medlemmer må framstå som en blærete blobb av belærende bøller.

 

Jeg lurer på om dere ville lagt om privatøkonomien deres hvis en fremmed tok kontakt på telefon og sa han var økonomiekspert, hele tiden med noen som ler rått i bakgrunnen.

 

Eller kanskje at noen kommer bort til familien deres på restaurant og gir kostholdsråd; «fordi jeg ser jo at kona di er feit og burde valgt salat framfor biff. Rådet er gitt fordi jeg bryr meg altså! Husket jeg å nevne at kona di er feit?» 

 

Ghandi my ass!

Fy f.... så "spikeren på hodet :-) 

 

Har aldri sett et innlegg som er mer beskrivende for et tema enn dette. Tusen takk!

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, TideRace said:

 

Det er en diagnose for slikt, OCD (Obsessive Compulsive Disorder), det å være sykelig opptatt av andre ut fra egne preferanser.  Kjennetegnes ved tvangspreget og sykelig opptatthet av orden, perfeksjonisme, og ha kontroll, også i forhold til og i relasjon til andre, gjerne på avstand. Ofte er slike personer lite fleksible, ineffektive, men svært opptatt av detaljer, orden og hensikt, også hos andre. Noen ganger ser de overhodet ikke mulighet i prosjekter eller ferdigstillelse fordi omgivelsene velger andre fremgangsmåter og standarder enn sine egne. 

Gjelder vel også for dem som finner meninger i tråder ikke helt i henhold til slik de selv ville skrevet det…….🤭😇 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev On 9.9.2023 at 11.24:

Ja, jeg har mer enn en gang undret meg over denne nærmest sykelige og abnormale tilnærmingen til andres ve og vel, personer som ikke en gang er aktive på forumet, men som er identifiserbare og navngitt gjennom tråden. Til nå 33 sider hvor det genereres problemer, men hvor mange ikke engang har oppstått.

 

Det er en diagnose for slikt, OCD (Obsessive Compulsive Disorder), det å være sykelig opptatt av andre ut fra egne preferanser.  Kjennetegnes ved tvangspreget og sykelig opptatthet av orden, perfeksjonisme, og ha kontroll, også i forhold til og i relasjon til andre, gjerne på avstand. Ofte er slike personer lite fleksible, ineffektive, men svært opptatt av detaljer, orden og hensikt, også hos andre. Noen ganger ser de overhodet ikke mulighet i prosjekter eller ferdigstillelse fordi omgivelsene velger andre fremgangsmåter og standarder enn sine egne. 

Hva pleier du å gjøre om du skjønner at noen skal gjøre noe som sannsynligvis kommer til å gå galt og hvor man med forholdsvis enkle tiltak kan unngå at det går galt?

 

Sier du ifra og gir et tips om hva de kan gjøre for å unngå katastrofen?

 

Eller står du bare og ser på og sier lykke til og deretter konkluderer med at det gikk visst galt og de får store problemer?

 

Selv synes jeg det er viktig å si ifra og hjelpe folk, og det er det heldigvis mange andre også som synes og det har kommet veldig mange gode råd her i tråden om hva de burde gjøre for å få en flott langtur i en trygg båt, slik vi alle håper de kan få.

 

Men når rådene ignoreres og fin farge utapå båten prioriteres for å få motoren og rigg til å fungere og de som må sette viktige ting på vent pga økonomi tar seg en skikkelig fest (som neppe er gratis) å skjønner man jo at det vil bli problemer. Forhåpentligviss bare små probblemer som gjør at de må taues inn av en snill forbipasserende. Men det kan også lett bli mye mer dramatisk om problemer skjer i dårlig vær eller p åsteder der de ikke kan få hjelp fort nok.

 

Det er også litt rart hvordan du kommer med feilaktige diagnoser på oss som kommer med tips og forteller hva som lett kan skje om man nedprioriterer viktige ting. Når båter knuses i fjæresteinene så er det ofte bare småting som er årsaken, mens konsekvensene likevel blir store og etterpå nytter det ikke å bare bytte det tette filteret og kjøre videre, selv om det er det som ville vært løsningen om man gjorde det i tide Og ved mye graps/dieseldyr så må det jo renses opp mer også).

 

Når det gjelder mulighetene for å gjennomføre dette prosjektet deres så kan den være tilstede hvis de prioriterer det høyt nok og prioriterer de viktige tingene (motor og rigg og tett skrog og lensepumper osv fremfor fin farge og en aircondition de sannsynligvis ikke har nok strøm til å drive). Men basert på hva jeg har lest om dem her så vil de nok ikke prioritere de viktige tingene og da vil nok heller ikke prosjektet være gjennomførbart.

 

Mitt tips vil være det  samme som jeg skrev for lenge siden. De bør avslutte dette prosjektet hvor de hele tiden ligger litt på etterskudd med drømmebåten så de aldri kommer seg utpå og heller satse på en litt mindre båt i hjemlige trakter (null språkproblemer, minimale reiseutgifter mellom hjem og båt osv) slik at de kan få mange flotte turer i hjemlige trakter fremfor å bare legge masse arbeidsinnsats og penger i noe de sannsynligvis ikke kommer til å få fullført.

 

Det vil sikkert høres finere ut å si lykke til med drømmebåten, men det er nå slik at  det er bedre å være på tur med det som nesten er drømmebåten enn å ikke komme seg på tur i det hele tatt med drømmebåten.

 

Selv om jeg sannsynligvis har bedre økonomi enn disse så velger jeg båter som gir lave utgifter i innkjøp og drift. Igår hadde jeg en fin tur i den minste båten min (15 fot), som kostet 30.000 kr i innkjøp og hvor gårsdagens tur kostet en drøy hundrelapp i bensin. Utgiftene til vedlikehold og drift ellers er ganske minimale på en så liten og enkel båt, men det blir likevel mange fine turer i den.

 

Så har jeg også en større båt på 19 fot som kostet 45.000 kr i innkjøp og som jeg bruker mye og som dermed er litt dyrere i drift gjennom året, men ikke så veldig dyr likevel etter jeg kjøpte ny motor ifjor (6 hk, innspart på ca et år).

 

Det perfekte er det godes fiende. Det er noe som gjelder veldig ofte, man skal ha ting perfekt, men kommer ikke i mål, mens man kunne fått noe som er mye nørmere perfekt ved å satse på det gode istedenfor det perfekte.

Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev for 20 timer siden:

Man bør nok helst ha uoffisiell doktorgrad i båtliv, om en skal driste seg til å fortelle om sitt eventyr eller stille spørsmål på båtplassen. 

Man trenger absolutt ikke være ekspert på båt for å begynne med båt. Det gjelder bare å starte med en båt som er overkommelig når det gjelder utfordringer (arbeidsmengde, økonomi, kunnskapsnivå osv). Ingen kan alt om båt og da gjelder det å spørre dem som vet mer og følge de gode rådene man får. Jeg har selv lurt på hva som kan være galt når ting ikke fungerer helt som det skal og spurt om råd og fått svar og fulgt rådet og så var det problemet borte og jeg får mange fine båtturer i båter som fungerer fint.

 

Ofte kan det  være lurt å starte med en liten båt som er billig i innkjøp og drift og ikke krever så mye arbeid og på den måten opparbeide seg kunnskaper og finne ut om dette er noe man vil fortsette med og så kan man evt oppgradere til større båt senere hvis man har lyst og har ressursene til det.

 

Starter man rett på den store båten så kan man lett gå på en smell og få en uoverkommelig mengde arbeid, utgifter og problemer og miste lysten på alt det medfører å ha båt.

 

Selv har jeg vokst opp med å bruke familiens båter på 14 fot og mindre. Så kjøpte jeg min egen 15 fots båt og etter 12 år kjøpte jeg også en på 19 fot. Da er det overkommelige utgifter og overkommelig arbeidsmengde, og de er så enkle at det går greit å finne ut av ting og ikke koster en formue om noe havarerer helt og må byttes.

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev 55 minutter siden:

Tenk å bruke så vanvittig mange ord på å si at du forbeholder deg retten til å gi råd til fremmede, som de ikke har bedt om, fordi du tror du vet bedre.

Når folk er i ferd med å gjøre ting som lett kan gå veldig galt, men som enkelt kan avverges så synes jeg det er riktig å si ifra. At man skal kritiseres for det synes jeg er litt rart.

 

Hva om disse to etter mange lykkeønskninger og god tur, dette blir nok en fin tur (mens ingen er kritiske til om dette gjøres på riktig måte) setter avgårde ut mot havet, får problemer da motoren stopper (og den upålitelige motoren er eneste fremdriften de har) og driver inn på land og havarerer hele båten? Vil du da fortsatt si det er mest fornuftig å la være å påpeke alt det som lett kan gå galt?

 

I mange tilfeller så ber ikke folk om råd fordi de ikke vet at de er i ferd med å gjøre noe som kan gå galt, da mener jeg det er riktig å komme med råd selv om de ikke har bedt om råd.

 

For noen år siden avverget jeg sannsynligvis bulking for mange tusen kroner og trafikk-kaos i travel bytrafikk. Jeg var innom et byggevarefirma i byen og så en man som festet de siste stroppene rundt plankelasset han hadde på hengeren. Fronten av lasset hadde skrå flate (korrekt) på høyre side, mens fronten av lasset på venstre side var ei rett  flate 15-20 cm fra bilen. Jeg stoppet og spurte om han hadde noen venstresvinger på vei hjem, så sa jeg at han burde flytte venstre halvdel av lasset litt bakover slik som det var på høyre side, for ellers ille det bli bulking og stopp i første venstresving. Det virket som om han ikke helt skjønte problemstillingen, så jeg forklarte litt bedre og han lastet om slik at han også kunne ta venstresvinger.

 

Han hadde altså ikke bedt om råd, burde jeg da bare gått rett forbi uten å si noe og inn i butikken og senere kommet ut av butikken og sett det er fullt kaos i byen fordi det står en bulket bil med henger fast i en venstresving?

 

Jeg har forøvrig hjulpet mange etter at de har gjort feil som fører til motorstopp og andre problemer. Tauer som regel flere båter hvert eneste år (fremmede som jeg ser trenger hjelp). Har også tauet 5-6 biler siste året (motorstopp og fastkjøringer, hvor det med et unntak var fremmede).

 

Etter mange år med båt og hvor jeg har sett mange som har fått problemer når alle fremdriftssystemene svikter samtidig så vet jeg at det er nyttig med backup. Hvis de ikke selv skjønner det så er det nok slik at jeg vet bedre enn dem ja, men er det noe galt i det?

 

Noen eksempler:

 

1. Båt på ca 18-20 fot har fått motorstopp og driver inn mot stor kai. De to ombord står og dytter ifra mens vinden presser dem mot kaia som har store hjullasterdekk som vil presse mot kalesja om de ikke dytter ifra. Jeg kommer tilfeldigvis forbi og tauer dem ut derfra og inn til hjemmehavn. Der sjekker vi litt nærmere og det viser seg at alle startforsøk der ute var på tomgang fordi de ikke visste man kan trykke inn en knapp på gasshendelen for å gi gass på tomgang ved start. Når jeg viste dem dette startet motoren lett. Dette var nyinnkjøpt båt og en av de første turene.

 

2. Pionerjolle med to personer ombord driver inn mot en fjellvegg pga bølger og vind. De har fått motorstopp og har da tatt frem årene, men mistet åregaflene i vannet. Står nå og dytter årene mot fjellveggen for at ikke båten skal gå mot fjellet. Jeg kommer og tauer dem vekk derfra og inn i hjemmehavn.

 

3. En skjærgårdsjeep har vært såvidt bortpå ei grunne og driver inn mot land, de får ikke start på motoren og de har ikke årer eller lignende. Jeg kommer tilfeldigvis forbi og tauer dem vekk fra land. Det viser seg etterpå at årsaken til at motoren ikke starter er at den står i gir. Føreren hadde stoppet motoren ved å skru av tenninga, uten å sette den i fri.

 

Felles for disse er at de har feil på alle fremdriftsmidler og driver inn mot land og trenger hjelp. Med alternativ fremdrift (som fungerer) ville de klart seg greit også uten en porsjon flaks (at jeg dukker opp og kan taue dem). Dette er forholdsvis lette båter så det skal endel til å skade dem og man kan gjøre mye med dyttekraft. Men med stor tung seilbåt er ting straks mye verre. De hadde en jolle med motor, men den motoren er vel solgt. Har ikke hørt noe om at de har kjøpt ny (evt brukt) motor til jolla så de kan ha en liten backup som kan brukes til feks sleping i nødstilfeller (ikke den optimale slepebåt, men hvertfall mye kraftigere enn hva man får til med årer).

 

På minste båten har jeg pålitelig motor og årer.

 

På største båten har jeg to pålitelige motorer og årer.

 

I begge båtene har jeg slepetau lett tilgjengelig. Har aldri hatt bruk for å bli slept selv, men har jo ofte slept andre. Har rigget til med trinser så jeg kan få fordelt kreftene bak så ikke alt kommer på en pullert på ene siden. Dette for å unngå store belastninger ved slep og fordi det gjør det mye enklere å komme igang og holde retningen ved slep av tyngre båter før man får styrefart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...