Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

 

Bergen skrev 38 minutter siden:

Har TS egentlig bedt om noen av rådene som du og andre har gitt? Var det ikke kun et spørsmål om båtplass/ gjesteplass?

De spurte etter råd på facebook å ikke kun en gang nei. Men igjen, ville kun ha råd som var lik deres egen tankegang. Alt annet ble blokkert/slettet.

 

Men nå har de badeferie i en havn i sør Frankrig. Så nok ikke noe hastverk med å få fikset motor/seil problemene.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev 21 minutter siden:
19 fot skrev 33 minutter siden:

 

 

Husk at det her er snakk om en som har oppsøkt båtplassen for å be om båtråd og han får altså båtråd. 

 

 

Har TS egentlig bedt om noen av rådene som du og andre har gitt? Var det ikke kun et spørsmål om båtplass/ gjesteplass?

Det jeg skrev svar på var et spørsmål om man vil følge alle økonomiråd som blir gitt fra fremmede som ringer og gir økonomiråd og jeg svarte at den sammenligningen var litt dårlig da det er bedre å sammenligne med noe mer likt, feks en som spør om båtråd i en tråd og får båtråd i den aktuelle tråden.

 

Jeg har ikke i mitt svar hevdet at trådstarter kun har fått råd om akkurat det han har spurt om, for det har kommet mange andre gode råd i denne tråden basert på de problemstillingene de kommer borti underveis (og forteller om i sosiale media).

 

Jeg synes det blir feil å kritisere de som gir nyttige råd. Husk at råd kan være nyttige selv om man ikke har bedt om dem.

 

For noen år siden skulle jeg gjennom et sund hvor jeg vet det er dypt på babord, men grunt på styrbord, men akkurat hvor skillet mellom grunt og dypt går var jeg ikke helt sikker på. Da var det ingen annen trafikk, men det kan jo være greit å vite til senere passeringer så jeg ikke selv går på grunn eller "presser" andre på grunn. Jeg kjørte derfor i sneglefart (klar til å stoppe ved behov) mot styrbord i passasjen for å sjekke forholdene nøyere. Da dukker det opp en møtende vannscooter og føreren peker iherdig at jeg skal holde mer mot babord. Han er vel redd jeg ikke vet om grunna og vil lede meg over dit det er dypere.

 

Han gir meg råd selv om jeg ikke har bedt om råd (og ikke trengte det siden jeg visste om grunna og bare skulle finne ut mer nøyaktig hvor den er). Men jeg synes likevel det var helt rett av ham å gi meg rådet jeg ikke hadde bedt om, for basert på det han visste så kunne det være et viktig og godt råd for meg.

 

Synes du det var dårlig gjort av ham å gi meg råd om hvor jeg burde plassere båten gjennom passasjen?

 

Jeg har også gitt lignende råd til folk som ikke har bedt om det. Jeg så ei snekke som bakket i litt god fart ut fra brygga på butikken i Kilsund med kurs sånn ca mot en solid jernstake (som forøvrig også markerer ei grunne), båtfører og alle andre ombord kikket forover. Jeg ropte bort til dem at de burde passe seg for den staken bak båten og de kikket og unngikk staken.

 

Synes du jeg gjorde noe galt når jeg gav råd til noen som ikke hadde bedt om råd?

 

Akkurat samme opplegget er det med trådstarter her. Man ser at det er i ferd med å gå galt og gir råd for å unngå at det går galt. Jeg skrev at de burde sjekke riggen og få orden på motor og gir så de kunne få en problemfri ferd og fikk kritikk for mine råd. Noen få dager senere var konklusjonen at de ikke kunne heise seil fordi det manglet fall i masta og motoren stoppet fordi de ikke hadde orden på kjølinga (som hadde vært et problem før de tok båten på land også, men som de hadde ignorert).

 

Det blir liksom litt for dumt om man ser at her kommer det til å gå galt, og så holder man kjeft om det og så ser man at det gjorde det jammen, og det kunne vært avverget om de hadde fått vite om faresignalene man så.

 

Trådstarters første spørsmål på Båtplassen var om båtplass ettersom de var underveis og snart kom dit med seilbåten sin (viste seg jo ganske snart at det ikke gikk helt som planlagt). Det kom gode råd om steder som kunne være aktuelle, og man hørte ikke noe mer fra trådstarter.

 

Noen år senere startet han igjen en tråd med et tilsvarende spørsmål om båtplass (denne tråden), hvor det også kom gode råd om mulige steder, og fortsatt med null oppfølging fra trådstarter. Trådstarter har altså to innlegg på Båtplassen og begge er start av nye tråder med spørsmål som ikke blir fulgt opp av trådstarter.

 

Trådstarter har imidlertid spurt om mye i andre sosiale media, og avslørt i tekst, bilder og videoer at det er mye annet de kan trenge info om, og som de har fått svar på. Problemet er kanskje at de ikke ønsker ærlige svar med tips som kan redde dem fra katastrofer, men heller ønsker seg svar av typen "Båten ser flott ut, dette får dere til, god tur ut over de store havene".

 

Da oppfattes kanskje et båtforum hvor det selv for 10 timers henteturer langs sørlandskysten terpes på å ha med reserve dieselfilter (og kunne bytte disse selv), ekstra reimer, sjekke værmelding osv som overdrevent nøye når planen deres omtrent bare er å vri om nøkkelen og hvis motoren starter den dagen så legger man ut på jordomseiling.

 

Det er jo nå en hentetråd hvor noen henter en nyinnkjøpt seilbåt Oslo - Stavanger, og jeg synes de har et mye bedre sikkerhetsopplegg på den turen og er mye bedre forberedt for langtur og vanskelige forhold enn det rådstarters SV Jupiter er etter godt over et års forberedelser til jordomseiling.

 

Jeg er litt spent på hva som skjer når motoren i SV Jupiter etter hvert skal startes opp igjen. Vil plankebiten som strammer reima blokkere vifta til dynamoen så den ikke går rundt og reim slites raskt av så de mister både strømproduksjon og kjølevann til motoren? Eller har de fikset en grei løsning der?

 

Mitt råd vil være å lage til en fungerende stramming før oppstart slik at de slipper problemer og kan ha en pålitelig motor (hvertfall mot akkurat den feilen), også er det lurt å ha reservereim og vite hvordan denne byttes om man skal ut på lengre turer uten muligheter for å bare svinge innom et verksted like ved.

 

Men siden trådstarter ikke har bedt om råd angående motoren så mener du vel at jeg helst burde holdt kjeft i trden hans om den feilen jeg synes jeg så på et bilde av motoren deres og bare vente på at det skal gå galt med motoren og at de evt ber om råd (mens de kanskje driver mot klippene med motorstopp og har en halvtime på seg til å fikse feilen, kun med det de har ombord) og når jeg da kan gi råd så er jo reima allerede ødelagt så (og neppe noen reserve ombord) så de kan jo uansett ikke fikse feilen der, også er det godt mulig jeg ikke leser den tråden akkurat når de trenger hjelp og kun ser etterpå at båten er knust mot klippene for noen timer siden pga en feil jeg oppdaget noen dager tidligere.

 

Mener du fortsatt at man ikke skal gi råd om ting man ser vil gå galt når man oppdager det uten at vedkommende har bedt om råd.

 

Og hva om jeg ser du er på vei rett mot ei grunne jeg vet om, bør jeg da gi deg et råd om å endre kurs eller bør jeg helst holde kjeft og bare vente på at det smeller og deretter gi hjelp med tauing når jeg blir bedt om det pga at propellen din er knust?

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 8 timer siden:
19 fot skrev for 8 timer siden:

 

 

Husk at det her er snakk om en som har oppsøkt båtplassen for å be om båtråd og han får altså båtråd. 

 

 

Har TS egentlig bedt om noen av rådene som du og andre har gitt? Var det ikke kun et spørsmål om båtplass/ gjesteplass?

Dobbeltpost (trykket på send uten at det ble sendt, trykket deretter på nytt et par minutter senere uten at det ble sendt da heller, åpnet nytt vindu og der var posten min i to eksemplarer).

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 3 timer siden:

 

 

 

 

Jeg synes det blir feil å kritisere de som gir nyttige råd. Husk at råd kan være nyttige selv om man ikke har bedt om dem.

 

Råd er ikke nyttige om de ikke blir mottatt av den som trenger rådet. Det er ingenting som tilsier at TS leser denne tråden (om de kommuniserer på andre kanaler, så må jo rådene gis der).

 

Når det gjelder råd, så bruker du utrolig mange ord for å få frem poengene dine. Ett råd fra meg er å prøve å begrense ordbruken, så vil flere lese innlegget 😀

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 2 timer siden:

Når det gjelder råd,

siden vi begynner å gi råd til hverandre, så kan jeg henge meg på... det har nettopp vært valg i landet, og som vanlig er det noen som ikke er enige med noen andre. Sånn er det på BP også. Vi kan vel slutte å krangle internt, og holde oss til oppdateringer fra Tiktok osv.

De som mener tråden skal stenges, kan når som helst rapportere tråden til administratorer. Man trenger ikke ta det i tråden stadig vekk.

jeg kan minne om hva administrator har som kjøreregler: (nå bryter jeg flere punkter i de nederste avsnittene, det vet jeg, så det trenger man ikke påpeke..) Det å prøve å ‘legge debatten død’ er en kjent hersketeknikk, det vet jeg, så det trengs heller ikke kommenteres…

image.png.037a41eaf2af2ab168d7bc7925cfa1dc.png

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne tråden, med alt sitt engasjement, fortjener å leve videre. Uansett hva man mener om paret, der jeg har sagt mitt, så er det interessant å vite hvordan det går fremover. Jeg antar at de som følger paret på TikTok og andre steder vil fortsette å rapportere her.

Og som noen poengterer, de har selv startet tråden og ikke bedt om at den slettes.  De har også søkt oppmerksomhet i andre kanaler, og må da tåle at det er ulike oppfatninger om prosjektets  fremdrift eller mangel på sådan.

Link to post
Share on other sites

Live nå

Leid plass i 5 måneder.

Første de skal gjøre er nye batterier å lader, samt fikse alt elektrisk. De skal da ha elektriker ombord, da alt av ledninger ombord skal skiftes. Alle batterier er ødelagt, da de har brukt gammel lader fra 1982 feil, så denne har ødelagt batterier

Nye solpaneler er også på plan. Nye batterier enten AGM eller LiFePo

Så skal de ha rørlegger ombord. da rør systemet er dårlig.

Så skal seil/liner fikses.

Så skal diesel systemet fikses samt alt mekanisk som jeg skjønte det.

Har ingen tidshorisont på når de skal videre pr nå

Skal ha nytt mannskap ombord også. 

 

Nå skal de igjen kurse seg opp med masse kurs.

 

Alt i alt, så høres det ut som det trengs mye penger i tiden fremover.

 

Sikket noe mer de nevnte å gjøre, som jeg ikke fikk med meg.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er som en konfekteske. Du vet aldri hva du får. Noen ganger får du et nytt synspunkt i debatten om hvor grensen går mellom velmente råd og skadefryd, andre ganger er det nytt innspill i den store gjetteleken om hva som blir neste hump i veien for Jupiter. En sjelden gang er du heldig og får neste kapittel i den episke sagaen om Sverre&Elin. Det eneste som er sikkert er at episoden raskt blir etterfulgt av konkurransen om å finne flest feil. Selfølgelig dukker det opp en og annen whiteknight og dommedagsprofet fra tid til annen, dette er jo tross alt en forumtråd på hele 35 sider.

Jeg synes de fortjener respekt for at de fortsatt stort sett holder fanen stolt hevet og ikke har gitt opp drømmen sin om å bli jordomseilere eller influensere. Akkurat der har jeg ikke helt skjønt hva som egentlig er greia XD

Edit: Håper ikke tråden stenges. Jeg er hekta og må få vite hvordan dette ender.

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 18 timer siden:

Råd er ikke nyttige om de ikke blir mottatt av den som trenger rådet. Det er ingenting som tilsier at TS leser denne tråden (om de kommuniserer på andre kanaler, så må jo rådene gis der).

 

Det er på Båtplassen jeg diskuterer båt, og det er på Båtplassen trådstarter har laget en egen tråd om båten og det er på Båtplassen jeg har lest om denne ferden og sett hva som bør gjøres annerledes. Da gir jeg også mine tips til trådstarter på Båtplassen istedenfor å finne ut hvordan man oppretter en Instagram-konto og kommunisere med dem der.

 

Trådstarter står fritt til å lese sin egen tråd, enten pålogget eller avlogget (kan godt hende de leser alt som skrives her også, uten at vi vet det). Jeg regner også med at mange som er i kontakt med dem leser på Båtplassen og kan videreformidle en beskjed til dem om hva de bør passe på. Nå har jeg hvertfall sagt ifra om at jeg synes det ser ut til at den reima kommer til å slure istykker ganske kjapt hvis de har en reimstrammer som hindrer et reimhjul i å gå rundt. Selv synes jeg det  er mye bedre å gi beskjed så noen kan viderebringe den enn å bare se på at det går galt uten å gjøre noe for å forhindre at det går galt.

 

Nå har nå hvertfall jeg gjort mitt for å hindre at de får trøbbel. Hva har du gjort for å hindre dem i å få problemer? Det ser jo ut til at det viktigste for deg er at de ikke skal få beskjed om hvilke problemer som kommer til å dukke opp og hvordan de kan avverges. Så kan kanskje du opprette en Instagramkonto og videreformidle beskjeden til trådstarter så de slipper å snart stå der med ei reim som er svidd av pga sluring og kanskje en overopphetet motor (reimdrevet kjølevannspumpe).

Link to post
Share on other sites

TonyHK skrev for 4 timer siden:

Jeg synes de fortjener respekt for at de fortsatt stort sett holder fanen stolt hevet og ikke har gitt opp drømmen sin om å bli jordomseilere eller influensere. Akkurat der har jeg ikke helt skjønt hva som egentlig er greia XD

Svært få klarer å bli veldig gode på noe stort og vanskelig uten å først ha startet smått og så jobbet seg oppover. Ting kan tyde på at dette ikke bare gjelder "alle andre", men også trådstarter.

 

En vellykket jordomseiling krever ferdigheter og en god slump penger.

 

Ferdighetene må inkluderer seiling, motorkjøring, reparasjoner, rutevalg, værmeldingstolking og mye annet.

 

Det blir lite av det meste på denne lista når de ligger stille i ei havn eller på land.

 

Det må kjøpes inn mat, diesel og utstyr for lange etapper, men de bruker hele tida opp alle pengene på en stor båt som de ikke får reist rundt med, da er det vanskelig å få spart opp nok til å starte jordomseilinga. Ute på havet nytter det ikke å stikke innom supermarkedet og handle inn dagens matrasjon når man får litt  penger (kan jo fiske litt, men man kan ikke være helt sikker på at man får nok til å dekke matbehovet).

 

Nå har de vel holdt på i et par år eller noe sånt og ikke kommet stort videre i jordomseilingsplanene sine (det fremstilles ofte som om de er like ved målet men det er stadig noe som går galt og stopper planene, og ofte ser man det er resultat av feilprioriteringer på et tidligere tidspunkt).

 

Jeg tror det som skal til for å få til en vellykket jordomseiling er å gjøre som de fleste andre og starte med litt lavere mål i begynnelsen og så bygge opp den nødvendige erfaringen og økonomien til å etterhvert få til en jordomseiling.

 

Hvis de leier seg en bolig nær vannet (enten på kysten eller et stort vann som feks Mjøsa eller andre store vann). Ser de stadig har reiser hjem til Norge og at det er språkproblemer, så kanskje lures å bo i Norge som betyr mindre riesekostnader og et enkelt språk. Man trenger ikke bo rett ved vannet, men kanksje så man kommer seg til vannet på en halvtime og dermed kan bo rimeligere og spare opp mer penger til fremtidig jordomseiling.

 

Så kan de kjøpe en liten seilbåt på feks 20 fot til 20.000 kr (finnes mange slike på finn) og en pålitelig påhengsmotor til denne (splitter ny 6 hk Yamaha koster vel sannsynligvis rundt 15000 kr og kan vare i mange år, eller man kan kjøpe brukt). Med den kan de lære seg mye om seiling og reparasjoner og dra på overnattingsturer og bo i båten i kortere perioder på tur.

 

Selv om det ikke er jordomseiling blir det mye turglede av det. Samtidig får de bygget opp kunnskapene sien så de er mye bedre egnet til en fremtidig jordomseiling. Og det koster mye mindre enn en stor båt slik at de kan spare seg opp endel penger og etterhvert få råd til drømmebåten ut på tur istedenfor bare fortsette som nå og være blakke og ha drømmebåten som et dyrt og pent skall med så mye feil at de ikke kommer på tur.

 

De fortjener selvfølgelig respekt, men å heie frem et prosjekt som sannsynligvis ikke er realistisk å få fullført på den måten de nå gjør det tror jeg dessverre kan være med på å hindre gjennomføring av jordomseiling da jeg mener det er mye mer gjennomførbart om man starter i litt mindre skala for å tilegne seg ferdigheter og kunnskaper og spare opp penger til jordomseilingen.

 

Hadde de hatt en enorm arbeidslyst og gjennomføringsevne og iver etter å tilegne  seg kunnskap og hatt gode inntekter og god styring på prioriteringer basert på viktighet og kostnader så kunne nok et prosjekt som SV Jupiter vært overkommelig. Men det ser nok ut til at det  ikke er tilfelle og at de heller burde følge samme metoden som de fleste av oss med å starte smått og ta det lit gradvis ettersom erfaringen kommer og økonomien tillater utvidelser.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 7 timer siden:

Live nå

Leid plass i 5 måneder.

Første de skal gjøre er nye batterier å lader, samt fikse alt elektrisk. De skal da ha elektriker ombord, da alt av ledninger ombord skal skiftes. Alle batterier er ødelagt, da de har brukt gammel lader fra 1982 feil, så denne har ødelagt batterier

Nye solpaneler er også på plan. Nye batterier enten AGM eller LiFePo

Så skal de ha rørlegger ombord. da rør systemet er dårlig.

Så skal seil/liner fikses.

Så skal diesel systemet fikses samt alt mekanisk som jeg skjønte det.

Har ingen tidshorisont på når de skal videre pr nå

Skal ha nytt mannskap ombord også. 

 

Nå skal de igjen kurse seg opp med masse kurs.

 

Alt i alt, så høres det ut som det trengs mye penger i tiden fremover.

 

Sikket noe mer de nevnte å gjøre, som jeg ikke fikk med meg.

Om de får orden på alt dette så blir det jo bra. Men jeg regner med at totalsummen for alt dette er for høy til at de kommer gjennomalt innen det første året, så da må det gjrøes prioriteringer og få gjort det viktigste.

 

Jeg tenker at jeg i grove trekk ville snudd den arbeidslista på hodet og tatt den i motsatt rekkefølge.

Først fikset motor og dieseltank (dieseldyr) og rigg/seil, da kan man faktisk flytte båten ved behov og reisen kan også såvidt starte om man finner ut at det er bedre muligheter til å få fikset ting andre steder.

 

Jeg ville også puttet inn innkjøp av en velfungerende jollemotor ganske høyt på lista. Foruten at man da enkelt kan ta turen iland så kan den plutselig være veldig viktig til slep hvis/når andre fremdriftsmidler som motor og seil svikter.

 

Det kan sannsynligvis også være lurt å sjekke kjølbolter hvis dette finnes og ikke er blitt gjort da de var på land. Hvertfall få sjekket det man kan gjøre på vannet på enkelt vis. Finnes noen tråder om det her på Båtplassen. Andre kan mer om dette og kan lettere vurdere viktigheten av dette, blant annet avhengig av hvordan løsning det er på deres båt.

 

Rørsystemet deres kjenner jeg ikke til, så vanskelig å vite hvor høyt det må prioriteres. Vann kan man om nødvendig håndtere med flasker og kanner (jeg bruker selv bare vannnflasker ombord i mine båter), men avløp er det viktigere å ha orden på i en båt med do.

 

Batteriene ville jeg startet med litt og så heller utvidet etterhvert ved behov når økonomien evt tillater det. Samme med solcellepaneler. Så lenge de er i ei båthavn er det vel greiere og billigere med landstrøm og man kan neppe ta ut stor effekt (komfyr osv) fra solceller om før man har gjort en kjempeinvestering. Tenker det er en grunn til at maten normalt varmes på gass istedenfor strøm ombord i fritidsbåter.

 

Å bytte alle ledninger med elektriker hørtes drastisk og dyrt ut (særlig når de ikke har mye penger og de ifølge tidligere innlegg hadde kjøpt en båt i god stand). Men det kan jo hende den har vært under vann og at alt faktisk må byttes ut.

 

Mannskap kan nok være lurt inntil de har tilegnet seg nok kunnskaper til å ferdes trygt på egenhånd. Men de bør også sørge for at det mannskapet kan endel og seiling og båt, for ellers hjelper det lite.

Om ikke båten er i forsvarlig stand så får man neppe med seg godt mannskap da de vil snu i døra, da står man igjen med dem som har minimal peiling og ikke ser problemene som vil oppstå og så ender man med problemer som ingen ombord klarer å fikse. Basert på det jeg har lest om økonomien deres så kan de neppe leie inn dyktig mannskap a la Bjørn Løvjomås, så da blir det nok diverse tilfeldige personer som vil ha en tilnærmet gratis tur fra A til B.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 21 timer siden:

 

 

Alt i alt, så høres det ut som det trengs mye penger i tiden fremover.

 

 

 

Her snakker vi vel å opprette en spleis snarest om det er reell vilje til å gi råd til paret på jupiter..

 

Bør vel også vurdere å sende en (minst) kompetent medlem fra baatplassen som både praktisk og moralsk hjelp slik at skuta kommer i vei.

Link to post
Share on other sites

dude skrev 5 minutter siden:

 

Her snakker vi vel å opprette en spleis snarest om det er reell vilje til å gi råd til paret på jupiter..

 

Bør vel også vurdere å sende en (minst) kompetent medlem fra baatplassen som både praktisk og moralsk hjelp slik at skuta kommer i vei.

Spleis har de forsøkt flere ganger tidligere uten noe bra resultat.

Problemt er jo at en faktisk har hørt om de fleste av disse planer flere gager tidligere, uten det ble noe fart i de.

Blir mye ferie på de til tider, å lite fremdrift.  

Mye av det som må gjøres, kunne gjøres på kort tid, om det var vilje til å kjører på, å rette prioriteringer hadde blitt gjort. Men nå har de vel brukt så mye penger at de blir nød å ta ting over lang tid. 

Så er det nok ikke sikkert det er så veldig billig å legge på den plassen de ligger heller. Rett på grensen til Monaco, å en havn fylt med luksus skuter(ifølge Sverre)

Men tenker de hadde fått ennå større utfordringer  om de hadde blitt liggende i Monaco. Er vel ikke just billigste plassen å holde seg.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Tja.. Tror ikke det er så dyrt der nede.. Mener paret på "Seabird" https://www.youtube.com/c/SailingSeabird snakket om rundt 5000,- pr mnd i havneleie. tusenlapp for å ha container stående. får vel neppe noe særlig billigere i Norge heller. De har et omtrent like håpløst prosjekt som jupiter, som de kjøpte for en tier. og lå ved siden av dem i port Napoleon. Har masse patreons, og seere på youtube som støtter dem med merch, og likes..

 

Jeg har sett litt av søppelleiligheter som blir leid ut her på berget for det doble. fulle av sopp og svineri. blitt hås og fått hodepine etter å ha vært der bare noen timer i enkelte. Hadde jeg måtte velge hadde jeg valgt båt i middelhavet sju dager i uka.

 

Nå slår vi en strek over alt Elin og Sverre har gjort "feil" man kommer ikke videre i livet av å henges ved slikt. Det gjelder alle av oss! Vi kan være en historisk Høyresving i stedet for en venstresving fra og sitte i uløkka sjøl, og om vi da tenker oss hvor nedverdigende og lite oppbyggende å ha en haug rundt som sier "hva var det jeg sa??"

 

Jeg kan starte en spleis, så får vi se hvem her inne som er genuint opptatt av at dette skal gå bra, og hvem som bare sitter og venter på at det skal gå til helvete. for så og applaudere egen selvoppfyllende profeti. Båtplassmedlemmer har historie for å hjelpe også folk som sitter fordømt godt i det økonomisk, og som hadde fiksa fint å gjøre opp for seg.. Men som er mer eller mindre hjelpelause praktisk sett. ingen fordømmelse å spore der.

 

Krysser fingrene for at så mange som mulig vil bli med å se om reisen kan få en bittelitt bedre utgang med vår hjelp. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 23 timer siden:

Live nå

Leid plass i 5 måneder.

Første de skal gjøre er nye batterier å lader, samt fikse alt elektrisk. De skal da ha elektriker ombord, da alt av ledninger ombord skal skiftes. Alle batterier er ødelagt, da de har brukt gammel lader fra 1982 feil, så denne har ødelagt batterier

Nye solpaneler er også på plan. Nye batterier enten AGM eller LiFePo

Så skal de ha rørlegger ombord. da rør systemet er dårlig.

Så skal seil/liner fikses.

Så skal diesel systemet fikses samt alt mekanisk som jeg skjønte det.

Har ingen tidshorisont på når de skal videre pr nå

Skal ha nytt mannskap ombord også. 

 

Nå skal de igjen kurse seg opp med masse kurs.

 

Alt i alt, så høres det ut som det trengs mye penger i tiden fremover.

 

Sikket noe mer de nevnte å gjøre, som jeg ikke fikk med meg.

 

Høres ut som de har en bedre plan nå en før, en plan som er letter å gjennomføre en før når alt skulle gå bam bam ferdig.. Håper vi holdes godt oppdatert på dette, kan bli gøy å følge med på prosessen ☺️

 

dude skrev 31 minutter siden:

Nå slår vi en strek over alt Elin og Sverre har gjort "feil" man kommer ikke videre i livet av å henges ved slikt. Det gjelder alle av oss! Vi kan være en historisk Høyresving i stedet for en venstresving fra og sitte i uløkka sjøl, og om vi da tenker oss hvor nedverdigende og lite oppbyggende å ha en haug rundt som sier "hva var det jeg sa??"

 

Jeg kan starte en spleis, så får vi se hvem her inne som er genuint opptatt av at dette skal gå bra, og hvem som bare sitter og venter på at det skal gå til helvete. for så og applaudere egen selvoppfyllende profeti. Båtplassmedlemmer har historie for å hjelpe også folk som sitter fordømt godt i det økonomisk, og som hadde fiksa fint å gjøre opp for seg.. Men som er mer eller mindre hjelpelause praktisk sett. ingen fordømmelse å spore der.

 

Krysser fingrene for at så mange som mulig vil bli med å se om reisen kan få en bittelitt bedre utgang med vår hjelp. 

 

 

 

Bare å starte en spleis, støtter jeg👍

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

@dude De klaga veldig på priser på nesten alt når de lå i andre havna. Så tenker det nok ikke er så veldig mye billigere der de er nå. Husk på at alt er i euro, å Norske fjell penger er lite/intet vert om dagen. så det som tidligere kanskje var rimeligt, er plutselig ikke så rimeligt lengre.

 

Å når de snakker en større batteri bank med AGM/Lithium å nye solpaneler, samt masse annet utstyr, så går det fort mye penger. Tank rense med mere, er ikke så billig heller, om proffe folk skal gjøre det heller. 

 

Men vi får følge med på reisen deres, sjøl om det ikke er så enkelt når alt skjer på TikTok Live kun. Er jo dødt på facebook. Ikke alle som har tid å sitte online å vente hele dagen. 

 

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 7 minutter siden:

Men vi får følge med på reisen deres, sjøl om det ikke er så enkelt når alt skjer på TikTok Live kun. Er jo dødt på facebook. Ikke alle som har tid å sitte online å vente hele dagen. 

 

Vi får sette opp skiftplaner slikt at vi alltid har noen fra båtplassen som kan følge med på tiktok😂😂

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

De har hatt 2 spleiser allerede, den første fikk inn ett par tusen, den andre ett par hundre. 

Kjempeflott de har kommet seg avgårde, da går det på frem :=) 

dude skrev for 3 timer siden:

 

Her snakker vi vel å opprette en spleis snarest om det er reell vilje til å gi råd til paret på jupiter..

 

Bør vel også vurdere å sende en (minst) kompetent medlem fra baatplassen som både praktisk og moralsk hjelp slik at skuta kommer i vei.

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg synes ikke vi skal starte noen spleis til dem. Da må dem først vise mer engasjement med å høre på erfarne folk og begynde å forstå at dem er nødt å lære seg elementære ting som det tekniske og kunne å seile, eller i det minste klare å føre sin egen båt ut av havnen selv. Jeg er ikke intressert i å sponse dem med maling og sikafleks, eller vaskemaskin og aircondition som drives av batteribanken ombord.

Link to post
Share on other sites

dude skrev 19 minutter siden:

Jeg ville satt pris på å bli spurt om det var jeg som satt landtroll og noen ville hjelpe til. 

 


Da hadde du sikkert svart positivt på forespørsel også. Men man må gjerne starte en "uoffisiell" spleis så får det blir opp til hver enkelt å bidra eller ikke. For min del blir det nei, siden det virker som mest sannsynlige utfall er at pengene må returneres til giverne på gunn av manglende interesse hos mottaker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...