Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Får håpe de har fått båten i så god stand at de kan få mange fine og problemfrie turer i en trygg og sjøsikker båt, men jeg har dessverre mine tvil ut ifra det jeg har lest.

 

De har lagt mye innsats i å få båten pen med maling, og de har vel satset på (eller hvertfall skrevet om) at det er viktig med komfort i form av aircondition, men antakelig uten at de har nok strømproduksjon til å drive slikt.

 

Samtidig så mener jeg  huske ut ifra det jeg har lest at det er veldig lite fokus på viktige ting som motor og gir (var vel girtrøbbel like før opptak?), og jollemotoren solgte de jo for å få penger (de har vel ikke kjøp annen jollemotor etterpå?), så der er de sannsynligvis uten backup-motor også.

 

Seil og rigg er jo også noe det kan være viktig å ta en gjennomgang av for å unngå å plutselig få seg en overraskelse når/hvis noe ryker som har vært synlig lenge (men som ingen har sett), men er dette blitt gjort? Man må huske på at ofte ved brudd i riggen så er det ikke bare å bytte ut den delen som røyk, men det blir mye annet som må byttes ut på grunn av følgeskader. Ryker feks en bolt til vantet under seiling så legger masta seg ned og knekkes/bøyes og knuser mye annet (kanskje personskade) og seil revner og havner i propellen som gjør at båten ikke har fremdrift og driver på land og knuses. Da nytter det ikke å bare komme med ny bolt til vantet og seile videre.

 

Mye kan jo riktignok ordnes mens båten ligger på vannet, men det hadde jo uansett vært greit å ha det i orden og komme seg på tur istedenfor å kanskje nå fortsette som før stilleliggende på et sted hvor eneste forskjellen kanskje blir at det nå gror godt på den delen av skroget som er under vann.

Link to post
Share on other sites

Jeg har stor respekt for mennesker som har kullseilt, som ønsker å gjøre en kursendring i livet og som griper muligheten. Til tross for motgang, økonomi og planer som går i vasken får de det til på sin måte. Jeg har forstått at den største reisen egentlig ikke handler om seilbåten, men alt rundt. Og å forlate et sted i livet for å være underveis til et bedre ståsted.

 

På motsatt side har jeg generelt lite til overs for de som sitter på rellingen og generer dommedagsprofetier, kritikk og negativitet. Å sitte på ræva, være tilskuer og observatør, uten kanskje selv å ta et eneste skritt framover.  På tysk: "Besserwisser" / "Bessermacher".

Jeg heier på gjengen :flag:!

 

image.png

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 1 time siden:

Jeg heier på gjengen :flag:!

 

Samme her! Jeg vil alltid heie på folk som tar tak i livet sitt og prøver å forbedre et uheldig utgangspunkt. Samme hvor mange besserwissere på nettet som mener at de kunne ha gjort ting annerledes. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, TideRace said:

Jeg har stor respekt for mennesker som har kullseilt, som ønsker å gjøre en kursendring i livet og som griper muligheten. Til tross for motgang, økonomi og planer som går i vasken får de det til på sin måte. Jeg har forstått at den største reisen egentlig ikke handler om seilbåten, men alt rundt. Og å forlate et sted i livet for å være underveis til et annet ståsted.

 

På motsatt side har jeg generelt lite til overs for de som sitter på rellingen og generer dommedagsprofetier, kritikk og negativitet. Å sitte på ræva, være tilskuer og observatør, uten kanskje selv å ta et eneste skritt framover.  På tysk: "Besserwisser" / "Bessermacher".

Jeg heier på gjengen :flag:!

 

image.png

Fornuftig og flott skrevet!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev On 8.8.2023 at 20.01:

Jeg skrev ‘september’, pga at det er midt i orkansesesongen. Men la ikke det ødlegge den gode stemninga. 

Det blir kanskje noe annet enn å kritisere dem for å prioritere AC før dass eller hva det var som ble sagt. Det ville vel vært en relevant advarsel. Men har de planer om å krysse over midt i orkansesongen da? Hva ville jeg sagt om de planla å seile til månen uten oksygenforsyninger? Vet ikke... hva med å ta det om det kommer?

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, TideRace said:

Å sitte på ræva, være tilskuer og observatør, uten kanskje selv å ta et eneste skritt framover

Er nok noen av dem også, men mange av oss har opplevd at gode råd i FB tråden ble slettet med det samme om de ikke gikk i samme retning som TS. Håper virkelig de begynner å lese denne tråden igjen, nå som FB ikke er i bruk. Det er ganske mange gode råd fra erfarne seilere, jeg ville tatt med meg i alle fall. Ønsker virkelig at de lykkes, men blir veldig kjedelig om de havarerer bare for at mer erfarne folk skal bli tolket som "besserwissere" når de kommer med råd. Fokus har vært på maling og kosmetiske ting. Motor, mindre lekkasjer og rigg har de ikke greie på, så det er glatt skjøvet til side. Skroggjennomføringer er ikke nevnt med et ord. Jeg krysser fingrene, og ønsker dem lykke til. Kan jo lett gå bra dette. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev 12 minutter siden:

 Ønsker virkelig at de lykkes, men blir veldig kjedelig om de havarerer bare for at mer erfarne folk skal bli tolket som "besserwissere" når de kommer med råd. 

 

De har nok støttespillere som hjelper dem med det de ikke kan selv. Vil jeg tro. Det er vel mer snakk om hva fokus skal være på i sosiale medier, de trenger ikke å drukne drømmen i velmente råd fra selvutnevnte eksperter. Det kan iblant bli litt mye, selv om det er godt ment.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det som bekymrer meg med dette paret er at de ikke synes å ville lære seg noe om båt og seiling slik at de kan bli selvdrevne på sikt. Nå har de ligget på land i et år eller mer og lite har blitt gjort av alt det som burde være gjort. Jeg tenker spesielt på motor og seiltekniske ting. Hva et status på motor, tanker, stående og løpende rigg osv? Så langt virket det som de må ha hjelp til de enkleste ting.

Jeg følger flere andre par på FB som har startet på scratch men med en imponerende vilje til å lære allt som er nytt for dem og bli selvdrevne.  Mulig jeg har gått glipp av noe her men jeg savner dette hos Jupiter-paret. Det er også grunnen til at jeg ikke har trua på dem.

Håper jeg tar feil.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 6 minutter siden:

Nå har de ligget på land i et år eller mer og lite har blitt gjort av alt det som burde være gjort.

 

Da vet du mer enn meg om hva som er gjort og ikke gjort. Kan du oppdatere oss andre om status?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fulgte dem så lenge de oppdaterte  FB og det har vel alle andre interesserte også hatt muligheten til. Der fikk vi se at båten ble malt og det laget ny kjøkkenbenk. Om du har kunnskap om at de har gått over motor, rigg, elektrisk osv. og tilegnet seg nødvendig kunnskap for å forberede seg og båten på den lange turen som ingen helt vet hvor går så oppdater meg gjerne.

Link to post
Share on other sites

Kan tilføyes at de hadde besøk av en mekaniker (TikTok) De har funnet en lekkasje fra ferskvannet tror de, er i alle fall vann i kjølen. Konstatert at ene doen ikke virker, samt en lensepumpe som ikke virker. Ikke oppdatert om dette er fikset. De har også klint på noe Sika utvendig på vinduer og luker som lakk som en sil i uværet de hadde der nede. Har fulgt Sverre på FB så lenge de sendte der. Der har de drodlet om det som skal ombord. Induksjonstopp, vaskemaskin, oppvaskemaskin og Aircon. Skal drives av batteri/inverter og solceller/vindtubin.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev for 2 timer siden:

det som skal ombord. Induksjonstopp, vaskemaskin, oppvaskemaskin og Aircon. Skal drives av batteri/inverter og solceller/vindtubin.

Vi har induksjonstopp og vaskemaskin som vi lett driver på solceller så akkurat det er ikke noe problem sålenge de er på lifepo4 3000w inverter og 600W solceller eller mer.

AC som drives på 12V på hyggelig forbruk går også å få til.  

 

 

Skal de over Atlanteren ?
De er altså på Rivieraen og seiler muligens vestover mot Atlanteren ?

Hilser på og tar bilder om vi ser de.  Vi seiler over til Valencia i natt og blir i området de passerer gjennom en måned eller to 

Link to post
Share on other sites

Først av alt; jeg bøyer meg i hatten for livsendringene og det de da har oppnådd der, samt pågangsmot og positivitet. Ønsker de absolutt alt godt.

 

Har fulgt med de litt her og der den siste tiden, og som det ble kommentert her tror jeg de har lagt innsatsen i komfort og overflatevedlikehold. Jeg stusser veldig på at de ikke har tatt mer alvorlig det som er mer viktig på en båt. Blant annet sørge for at motor og kjøling er overhalt og testet. At strømproduksjon med lading, generator, solceller, batterier er gått over over og testet. At styring og hydraulikk fungerer som det skal. Og at de har sikkerhetsutstyr.

Nå har de riktignok fått ned hjelp av en som har litt mer peil, men jeg er redd midlene er brukt på, etter min mening, feil ting. Det hjelper lite med strømaggregat, aircondition og fryseboks, når du ikke har styring og fremdrift. Det handler om egen og andres sikkerhet på sjøen.

 

Men igjen, jeg håper det går bra og at de kommer seg videre uten ulykker og trøbbel.

 

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev On 24.8.2023 at 7.54:

Jeg har stor respekt for mennesker som har kullseilt, som ønsker å gjøre en kursendring i livet og som griper muligheten. Til tross for motgang, økonomi og planer som går i vasken får de det til på sin måte. Jeg har forstått at den største reisen egentlig ikke handler om seilbåten, men alt rundt. Og å forlate et sted i livet for å være underveis til et bedre ståsted.

 

På motsatt side har jeg generelt lite til overs for de som sitter på rellingen og generer dommedagsprofetier, kritikk og negativitet. Å sitte på ræva, være tilskuer og observatør, uten kanskje selv å ta et eneste skritt framover.  På tysk: "Besserwisser" / "Bessermacher".

Jeg heier på gjengen :flag:!

Som jeg skrev i min kommentar (som antakelig er den du svarer på her) så håper jeg også at de kan få en fin tur:

 

"Får håpe de har fått båten i så god stand at de kan få mange fine og problemfrie turer i en trygg og sjøsikker båt, men jeg har dessverre mine tvil ut ifra det jeg har lest."

 

Det handler ikke om å være besserwisser, men om at man ikke bare bør være optimistisk, men også realistisk.

 

Om noen handler båt og oppretter en hentetråd der de skal en kort tur langs kysten som inkluderer en tur utaskjærs så kommer det mange gode råd om at de bør sørge for reint dieselfilter (pluss reserver og kunnskap om hvordan de byttes) og en pålitelig motor osv så de er forberedt, og at de bør vente på riktig vær og ha med diverse utstyr de kan få bruk for (særlig om ting ikke går helt etter planen). Hva er det som er så galt med å nevne lignende ting når noen skal ut på en mye lengre tur, mye lenger vekk fra folk de kan få hjelp fra underveis og det tydeligvis også skal foregå i orkansesongen (ifølge dem som har greie på været i området de skal ferdes)?

 

Dette handler ikke om dommedagsprofetier, men om hvordan man enkelt kan unngå dommedag ved enkle forberedelser. Her bruker de altså alle sine penger og mye tid på å få båten klar for drømmeturen, og  da synes jeg det blir dumt om det hele ender med tap av båt (og kanskje liv) fordi de har droppet å få orden på fremdriften (stod jo noe om problemer med giret).

 

Hva problemet med iret er vet jeg ikke, men generelt så betyr det jo at man enten ikke får båten i gir eller ut av gir på en enkel og pålitelig måte. Ved havnemanøvrering kan det bety veldig store skader og man feks reverserer og gir gass og båten istedet skyter fart forover. Og om man kjører for motor og innser man er på vei mot ei grunne eler en kollisjon så er det greit å kunne reversere fort og kraftig så skader unngås. Og om seil svikter (feks brudd på rigg) så er det viktig at motor og gir er pålitelige.

 

Kanskje har de en frynsete girvaier som må bestilles og monteres, noe som ofte kan være ganske enkelt, om man bare har fått kjøpt delene og har tilgang til rett verktøy.

Og kanskje er det noe som må skrus ut nede ved propellen under vann mens båten er på land og så 3 ukers leveringstid på en del til 200 kr. Tenk da så lett man kunne fikset det når båten stod på land og de hadde tida til rådighet mens de fikset andre ting. Man bør rett og slet finne ut av hva som er feilen og fikse den. Og er det vanskelig å fikse selv så er det lettere å få hjelp når man først har båten på land enn i en krisesituasjon midt på havet hvor man må klare seg med det man har ombord og gjøre jobben selv mens båten gynger. Det er å droppe sånne reparasjoner jeg mener er feilprioriteringer når de heller bruker tid og penger på en pen farge på båten.

 

Mine båter har litt misfarging her og der og har ikke akkurat polert finish, men de har motorer og gir sov som fungerer bra og jeg har årer som backup og har satt meg inn i hvordan ting virker så jeg kan fikse endel ting selv ved behov. På den båten jeg bruker mest har jeg to helt uavhengige motorer med uavhengige styresystemer som begge kan styres mens jeg er inni båten (ikke henge over ripa for å svinge eller korrigere gasen eller gire).

 

Jeg ser du skriver dette i svaret ditt, som antakelig handler om meg: "Å sitte på ræva, være tilskuer og observatør, uten kanskje selv å ta et eneste skritt framover."

 

Selv tar jeg mange skritt fremover og har hittil i år tilbakelagt 5-600 nautiske mil i egne båter (ifølge Google har jeg over 1000 km med ferge hittil i år, som i praksis betyr turer i egen båt, ser forøvrig at turene mine på Google ofte fremstår som få punkter med rett linje mellom der ikke alt er med, så virkeligheten er nok endel flere nautiiske mil. Det er blitt noen hundre timer med båtkjøring hittil i år, akkurat som tidligere år.

 

Er med og bygger båt nesten hver eneste helg, unntaket er som regel de helgene jeg kjører båt mer enn 10 timer. Helgen for 2 uker siden ble det både båtbygging og deretter båttur.

 

Jeg synes det er viktigere å hjelpe folk til å få de riktige forberedelsene til en vellykket tur enn å bare si "Lykke til, dette går helt sikkert bra" og så se de får problemer pga dårlige forberedelser.

 

Hva har du gjort i praksis for å hjelpe folk som kjøper gammel sliten seilbåt og ønsker å seil denne?

 

Ifjor var jeg i egen båt ved Lyngør og det blåste endel. Et stykke østover utaskjærs så jeg et seil som blafret mye, slik det ofte gjør om noen slår eller skal ta ned seil eller lignende. Det fortsatte å blafre unormalt lenge så da valgte jeg å sette kursen mot denne seilbåten for å se om det var problemer og behov for hjelp. Da jeg kom nærmere så jeg redningsskøyta som tauet seilbåten, så da var det helt riktig at han trengte hjelp, men han fikk hjelp før jeg kom frem.

 

Jeg snakket med ham etterpå. 30 fots seilbåt (trimaran) med to påhengsmotorer på brakett, men kortstammet som var endel opp i lufta i de bølgene. Det ble dårlig fremdrift, særlig når den største motoren på 9,9 hk stoppet og han bare hadde den minste på 6 hk (eller muligens 5, husker ikke helt). Han drev inn mot land og fikk tilkalt redningsskøyta som tauet ham inn til ei brygge (hvor han nok ikke kunne ligge lenge, men hvor det var trygt). Han hadde også fått noe hjelp av en eldre mann i båt før redningsskøyta kom frem, men det slepeforsøket fungerte visst ikke helt bra, uten at jeg vet helt hvorfor (men vind gjør det vanskeligere å kommunisere og bølger gjør det vanskeligere å feste sleper og manøvrere, og litt ekstra vanskelig hvis det feks benyttes slepefeste på kun ene siden av "slepbåten" ved oppstart av tunge slep som denne).

 

Årsaken til at største motoren hans ikke gikk var at ene vaieren til roret hadde løsnet og denne og en stor fjær hadde havnet i propellen. Jeg fikk løs dette og fikk startet motoren så den fungerte fint (den er ikke helt pålitelig ved lang kontinuerlig kjøring, uvisst hvorfor). Andre motoren var tung å starte, men jeg klarte det også. Han kunne ikke bli liggende ved den brygga RS tauet ham til, samtidig som han ikke stolte helt på motorene sine, så jeg ble med som følgebåt tilbake til der han startet fra så han fikk fortøyd der (ved ei øy der kan båten ligge over lengre tid). Hjalp også til med å få slept/dyttet båten på plass der da hvertfall en motor stoppet underveis. Har også hatt kontakt med ham siden på telefon.

 

Svingte bortom der båten lå i sommerferien og så at presenninga var tatt av seilbåten og det stod noe utstyr fremme, og rett etterpå kom han i gummibåten sin med lass nummer to med ting, for nå skulle båten klargjøres og kjøres østover. Jeg hadde vært en liten tur utaskjærs med noe bølger og vind og visste at værmeldinga ikke var helt optimal for denne turen (samme motorene), så jeg anbefalte å bare klargjøre båten best mulig nå som været ikke er optimalt og heller ta turen østover en annen gang med bedre vær, men det passet visst dårlig da han var mye opptatt fremover.

 

Han skrapte båten for groe og jeg fikset roret (festet vaier og skrudde på en ny "rorpinne" slik at det nå gikk an å styre båten og samtidig se fremover og dette uten å henge over ripa (skal man styre med påhengsmotorer på brakett så må man litt over ripa og ganske langt ned og har dermed veldig dårlig oversikt fremover og til ene siden).

 

Så ble fortøyingen løsnet og ferden begynte. Jeg sa jeg kunne bli med som følgebåt et lite stykke, men ikke hele veien da jeg bare skulle på dagstur med båten den dagen. Det blåste noe og ved Lyngør ble det veldig grått og så kom det lyn og da ble det bestemt å snu. Han ville helst tilbake til et sted i Tvedestrandsfjorden han hadde sett seg ut med bilvei (ikke til øya der han først lå) for å ta båten til hytta landeveien ved å leie inn lastebil, eventuelt selge båten på stedet. Eller rett og slett få demontert den nok til at den kan fraktes til destruksjon. Å ta den sjøveien fristet ikke lenger. Å bli med inn dit i sakte seilbåtfart ville betydd at jeg kom seint tilbake til hytta (Arendal) så da ble det til at jeg tauet ham inn Tvedestrandfjorden med båten min. Han ble imponert av farta jeg holdt med et slep bestående av en 30 fots trimaran (hvor det nok fortsatt var mye groe selv om mye var fjernet) og jolla hans. 10 km/t viste min bil-gps, noe som betyr litt over 5 knop. Ville ikke gi for mye gass av hensyn til pullerter osv. Korteste vei er jo på innsiden av Borøya, men vi måtte rundt Borøya da masta hans er altfor høy for brua ut til Borøya.

 

Seilbåtdrømmen ble gitt opp og kranbil ble leid inn for å kjøre seilbåten til et avfallsmottak. Det kostet ham noen tusenlapper å få den fraktet til avfallsmottaket, men ville kostet ganske mye mer å få den på kranbil til hytta hans (Hvaler?), dessuten måtte man da fått løsnet utriggerne og satt disse på igjen (demontering av ting som har stått lenge kan være vanskelig), mens det er enkelt å kappe av hvis de aldri skal på igjen.

 

Kombinasjonen med problemer med transport av seilbåten til hytta hans og at den ikke er helt manøvrerbar og perfekt i utgangspunktet (trenger noen utbedringer som nok vil koste noen kr) gjorde nok i sum at den seilbåten ble gitt opp og destruert. Hva han betalte for den da han kjøpte den vet jeg ikke, men han har jo hatt noen utgifter både ved kjøp av båt og deretter transportutgifter.

 

Å få fraktet seilbåten sjøveien til hytta hans ville sikkert vært overkommelig, hvertfall om det gjøres i pent vær og med litt mer pålitelige motorer (seilene er ikke helt gode). Og rådet mitt var å heller bruke helgen med dårlig vær på å få båten helt klar til langtur og så ta langturen senere en gang det er godt vær (og helst med motor(er) man kan stole på). Den mest pålitelige motoren hans hadde dessuten kun intern tank, så der må man over ripa for å fylle påå 1-2 liter ganske ofte om man skal langt, ikke noen optimal løsning, og sørlig ikke hvis det regner så man er nesten nødt til å få vann i bensinen, særlig ved fylling med kanne og trakt (selv foretrekker jeg kanne med helletut og har tankene ombord i båten). Med pent vær blir alt mye enklere og det vil også være flere båter ute så det er lettere å få hjelp hvis man skulle trenge feks slep, og det er mye enklere (ved evt motorstopp) å feste slep og komme igang (holde stødig kurs før man får styrefart) og deretter fullføre et slep. Jeg har jo senere i sommer kjørt utaskjærs til Risør mens det har vært omtrent blikkstille og perfekte forhold for en slik tur.

 

Hvordan det hadde gått hvis han fulgte mitt råd om å bare klargjøre båten ordentlig før turen den helgen med dårlig vær og ta turen siden i godt vær med pålitelig motor vet jeg ikke. Kanskje hadde han da hatt seilbåten på hytta så nå istedenfor at den er på avfallsmottaket.

 

Nå i denne tråden om noen andre (trådstarter) som også skal ut på tur med seilbåt med visse mangler innen motorisering så gir jeg samme råd om å først ordne det tekniske så det fungerer før turen starter. Så er det jo opp til dem om de vil følge rådene om å få orden på ting eller om de vil ta sjansen på å legge ut på tur med noe som ikke fungerer helt og kanskje ende opp uten båt (og kanskje også betale mye for det).

 

Det kan jo selvfølgelig hende det går bra også om man ikke forbereder seg, men da er man avhengig av en god porsjon flaks, mens man er mindre avhengig av flaks for å lykkes om man har orden på det tekniske. At båten er nymalt og ser pen ut utvendig og har ny kjøkkenbenk og kanskje aircondition (som de sannsynligvis ikke har nok strøm til å drive) hjelper egentlig ganske lite om man får trøbbel ute på havet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...