Jump to content

Dårligere yteevene på Yanmar 6LPA etter service


Hekkbølgen

Recommended Posts

 

 

 

 

Kjedelige greier. Det virker opplagt at årsaken til effekttapet er noe mekanikkerene har hat fingrene borti.

 

 

On 4/5/2022 at 11:15 PM, dieselfan said:

Først har jeg lyst til å si takk fordi du lager en trådtittel som beskriver og som er verdifull for Forumet og alle som har samme motor.

 

Beskrivelsen din av saken er imponerende detaljert :thumbsup:

 

Lett å tråkke feil når det blir så mange elementer... men jeg tror det er en forklaring som gir følgende symptomer:

- moderat nedsatt effekt, som følge av sen injeksjon og ufullstendig forbrenning

- moderat tungstartet, som følge av sen injeksjon og ufullstendig forbrenning

- ryker, som følge av sen injeksjon og ufullstendig forbrenning

- diesel på vannet (kan det ha blitt mistolket som olje?) som følge av sen injeksjon og ufullstendig forbrenning

 

Tror ikke dysene kan forårsake dette du opplever fordi røyken blir borte, om en eller flere dyser pisser så blir sjeldent røyken borte når motoren blir varm og kaldstart kan være ganske ok

 

Tror registeret er satt en tann for sent :saint:

 

Støtter denne teorien. 

Man kunne tenkt på turbo, enten sliten eller lekkasje av ladeluft, men det ville ikke gi forandring i røyk og oppstart

 

21 hours ago, Worry II said:

 

 

Kjedelig dette. Tror du de virkelig, 100% sikkert har testet disse profesjonelt ? Virker jo så dårlig gjennomført alt sammen.

 

 

Evt om dyser har blitt forvekslet eller på annen måte fått feil tilbake, f.eks fra 240 hk utgaven med 12 ventiler?

 

9 hours ago, dieselfan said:

@Hekkbølgen det er en god følelse å stole på den som skal skru på båten du er glad i.

Det er også noe skikkelig jalla å gå rundet og være bekymret for kompetansen til den som skal i ditt motorrom...

Har ikke lyst til å fyre opp stemningen men at det er nok ganske utbredt at det finnes flere dyktige pratemakere enn dyktige motormekanikere.

Altfor mange firmaer satser på opplag... og da er det ikke mekanikeregenskapene som er det viktigste...

Når en dyktig allsidig motormekaniker får nok av å vaske båter og tar jobb som landbruksmekaniker, da sliter båtverkstedet med å finne en erstatning..

Altfor mange av de i arbeid i dag er komponentbyttere uten god generell motorkunnskap.

 

 

Amen, dessverre.

Har så mange eksempler på der såkalte proffe gjør langt mer skade enn godt. Tilliten til mekanikere i frittdsbåtbransjen i norge er lav. Veldig lav.

Unntak finnes, men generelt synes jeg selvgjort er velgjort om man har basic kunnskap, interesse og tid.

 

 

lykke til :)

Mvh. SAP

Link to post
Hekkbølgen skrev 46 minutter siden:

Båten, Ramin 30` Touring, er en halvplaner med rett aksel. Cutlesslager, akselhylse, oljesmurt pakkboks ble byttet i 2016 pga tæreskader. Det er ikke noe fleksibel kobling e.l. Jeg spurte firmaet som utførte jobben med å bytte cutlesslager mm (et annet firma enn de som holder på nå) om de hadde kontrollert oppretingen. Det hadde de ikke. De hadde løsnet akselen fra klemflensen og dratt ut akslingen med klemflensen påmontert giret. Siden de har fått det på plass igjen, må jeg vel anta at det var sånn nogen lunde rett den gang. Selv om nogenlunde ikke er innafor med referanse til Jon Winges bok, Båtmotoren, Din venn. Som sier at det skal være maks 1/10mm jevn klaring mellom akselklemklensen og giret mener jeg å huske.. (med forbehold om dårlig minne) 

 

Da har du det oppsettet som krever mest av mekanikeren. 1/10 avvik mellom flensene som maks er korrekt. Men en mekaniker vil også sjekke om akslingen går som en banan. Dessuten vil han sjekke at flensene ikke har mer enn maks TIR 5/100 run out radielt/aksielt. Og da ruller timene unna, og du skal betale. Du kan lese deg opp litt her. Dette er en fyr som virkelig vet hva han snakker om. Det er ikke den ting denne tullingen ikke har plundret med. 

 

Uten sammenligning for øvrig. Hulda har hatt samme motorfester i 22 år. Begge bilene mine er fra 2006, og har fremdeles originale motorfester. Tror jeg har byttet motorfester på bil en eneste gang. Og jeg har skrudd på flere biler enn de fleste. Det er hevet over en hver tvil at gummien i motorfestene 'setter seg' etter hvert. Det som var greit i år 2018 er slett ikke like perfekt i år 2022. Muligens. Det må sjekkes.

 

Cutlesslageret til Hulda er det originale fra 1999. Motoren har gått snaue 1300 timer. Dog snurrer propellen når vi seiler. Slik sett har vel propellen snurret 3000 timer. Lagerslakken i cutlesslageret er null. Vanskelig å måle helt innenfor hundredelen, i og med at lageret er gummi. Men så lenge holder det om opprettingen er innenfor toleransene. Siste kontroll av lagerslakk var juli 2021.

 

Ellers er jeg enig med skepsisen til mekanikerstanden. Enten verkstedet har holdt på i 50 år, eller 'dette ble sjekket av en gammel mekaniker'. Jeg er selv en gammel mekaniker, passert 75 år med god margin. Jeg strør fremdeles om meg med blemmer. Stadig må jeg gjøre samme greia to ganger. 

Link to post

Hei igjen folkens.

 

Sendte verkstedet er mail nettopp og tillot meg å sitere dere @dieselfan og @Huldaang tipsene deres. Fikk svar tilbake etter kun noen minutter med følgende:

 

"Vi har bestemt oss for å ta en ny titt på injektorer.

Dieselpumpe på denne motoren drives ikke av tannreim, slik at tenningstidspunkt er det samme som tidligere.

 

I forbindelse med demontering av injektorer, er ventilklaring kontrollert på ny og funnet i orden.

Vi tar selvfølgelig en ny titt på timing av registerreim også.

 

Kommer tilbake til deg når vi har oppsummert. 😊"

 

Det er jo positivt og hyggelig med raskt svar. Så da er det bare å krysse fingre for at det blir båttur nå til helga. 

 

Ang det de skriver at dieselpumpa på 6lpa-stp ikke drives av tannreim, er dette noe kan stemme? Eller var det noe annet dere @Hulda og @dieselfan mente med sen tenning? 

Link to post

Jeg kjenner spesifikt ikke denne motoren. Men er tannremmen feil, blir uansett også tenningstidspunktet feil. Det er samspill mellom når stempelet er på topp, ventilene lukker og dieselinnsprøytingen skjer. Dette er felles for alle dieselmotorer. Åpner eksosventilen for tidlig, vil det oppleves som sen tenning. 

 

På commonrail blir det levert spesialverktøy for låsing av veiv og kamaksling ved bytte av register. 

 

Nå kan ikke jeg si om verkstedet har gjort feil, men det er en mulighet. Motorer som har vært inne til service bør ikke gå dårligere etter service enn før. 

 

Jobbet på 60-tallet vegg i vegg med Harald A Møller verksted. Vi lo rått da en kunde kom kjørende inn for service. To dager etter måtte gutta dytte bilen ut på plassen. Fikk ikke start (VW boble). En annen gang kom en boble inn med NAF. Kunden kunne ikke få start. Var overhode ikke liv baki motorrommet. Da verkstedgutta åpnet motorlokket, viste det seg at noen hadde knabbet motoren i løpet av natta. De som kunne det, brukte ikke mer enn et kvarter på å plukke ut en slik motor. Avsporing, beklager :-)

Link to post
Hekkbølgen skrev 10 minutter siden:

Vi har bestemt oss for å ta en ny titt på injektorer

Hvis mekanikerne som sjekket dysene sist ikke fant feil da, hvorfor skal han finne feil denne gangen?

 

Dyser er ikke komplisert, men det må gjøres riktig og man må vite hvordan de skal sjekkes.

 

Ved trykktesting er det en fordel at de er renset i ultralydbad først. Deretter sjekker man dysehullene under "mikroskop", lupe som forstørrer ca 6-10 ganger. Dysehullene skal være runde og skarpe.  Er det avrundet kant på dysepissene blir spredebildet feil selv om trykket er riktig, og dieselen treffer ikke der det skal i brennkammeret.

Trykkøkning skal foregå rolig til man har funnet åpningstrykket. Hvis åpningstrykket er riktig tar man noen raske pump på dysetesteren for å se og høre at spredebildet er ok, det er krevende, og høre at det er riktig knarrebilde. Til slutt tar man lekktest ved å holde trykket  10-20 bar under åpningstrykket.  Det skal da være mindre enn en dråpe pr 10 sekunder.

I tillegg bør dysenålen også kontrolleres i mikroskop får å se at nålesetet er ok, ifht bredde og diverse skader. Da må dysene åpnes og det er i så fall like godt å bytte til nye dysespisser, ihvertfall hvis de har gangtid på 2000+ som motoren din har.

 

Ved bytte av dysespisser så går det stort sett bra hvis trykket blir riktig. Forutsatt at de blir montert helt rene og med riktig moment på dysemutter. Hvis de er justerbare med mutter er det en enkel sak, må de shimses må man ha riktige shims. 

Jeg har inntrykk av at mange båtverksteder setter vekk denne typen arbeid. De skrur de av motor og monterer igjen. Og ved montering kan det også være fort gjort å gjøre feil. Det må være riktig tykkelse dysepakning, og noen skal i tillegg ha flammepakning, og så er dette med tiltrekning av dysene på motor. Ved for kraftig tiltrekking av tersebolter så kan dysenålen gå tregt/henge fast pga spenn.

Bruk Yanmar sine momentabeller for å få dette riktig. Veldig viktig hvis mekaniker ikke er vant til slikt utstyr....

 

Det jeg ville sjekket aller først er at dieselpumpen hendel går hel til maxanslag,  banalt men en rask sjekk

Link to post

Takk for omfattende svar @Mort1. Jeg må melde pass på alt et du skriver og kanskje lik så greit å koste på seg nye dyser etter 2000t? Hvor mye koster en dieseldyse til 6LPA-STP? Har googlet litt uten at jeg har funnet ut av det. Har jo svidd av 32 båtpenger hittil. Ikke betalt for siste runde enda (der de skiftet skroggjennomføring og eksosblandebend)

 

Ved 1000t service så ble dysene sendt bort til Vestfold elektrodiesel. 1000t service var gjort av et annet firma. Mekanikeren sa han hadde testutstyr for å sjekke trykket men skjønner nå at det kan være flere feil ved en dyse enn bare riktig trykk.

 

Blir litt sånn "If it aint broken why try to fix it?" Mtp at alt fungerte fint ved fjorårets sesongslutt. Men det er jo en kryssende akse et sted på ting som må/skal byttes f eks registerreim. :-)

Link to post

Mange å siden jeg var i bransjen, så vet ikke hva det koster i dag. Yanmar er vel generelt kjent for noe dyre deler?

Holder du til i Oslo? Der er jo Sørensen og Balchen, de skal kunne dette....

Yanmar har antagelig en forhandler i området også...

Se nr lenger nede.

 

If it aint broken, dont fix it er en fin regel på brennstoffutstyr. Ingen symptomer, ikke rør. Med mindre man skal på langtur, og timetallet er høyt....

 

Prøvde å finne noen priser på dysene dine, men fant ikke. Men fant en manual på motoren din som bla annet har kontroll og repareasjonsveiledning for dysene dine. Typebetegnelsen på dysespissene står også der. Der står også at det kan være både ett-trinns og to-trinns åpningstrykk på dysene der. Du kan lese deg litt opp på prosedyren, så vet hva det går i ....

link

https://www.manualslib.com/manual/1023839/Yanmar-6lp-Dte.html#product-6LPA-STP

Dyse info fra side 142

AS Sørensen og Balchen Dieselverksted

 
icon_phone_green.svg?v=rxM7UVLKxUznvY5Ah 22 76 44 00

Rosenholmveien 10, 1252 Oslo, Søndre Nordstrand

 

Link to post
Hekkbølgen skrev On 5.4.2022 at 10.05:

* Tatt ut alle 6 dieseldysene og testet disse, og de var ok mtp trykk.

Synes ikke du skal bytte dyser uten videre. De er jo nettopp testet og funnet ok.

Det kan være mange grunner til de feilene du beskriver, og det er ikke sikkert at det har å gjøre direkte med servicen.

Kan hende andre komponenter har sviktet i løpet av vinteren, slik som  temperatur sensor og glødeplugger, som kan gi tilsvarende symptomer.

Om du har interesse av dyse/injektor test: https://www.youtube.com/watch?v=qxGltHlkwOY

 

 

 

Link to post
Karl Norge skrev 1 time siden:

Synes ikke du skal bytte dyser uten videre.

Det er jeg helt enig i. Man sjekker det billigste først.

I dette tilfellet har verkstedet selv tenkt å kontrollere dysene en gang til, og det er her grunn til å mistenke at noe har gått litt fort i svingene, eller at det er noe tynt med kompetanse på utførende.

 

Link to post

Kikket litt i en manual jeg fant på nettet.

Litt uvanlg oppsett av register på denne motoren.

Innsprøytningspumpe er drevet med tannhjul fra veiv.

Kamaksel drives med tannrem, hjul som driver tannrem er festet på innsprøytningspumpe.

Skal mye til at timing av innsprøytning er feil.

Timing av ventiler kan ha blitt feil ved skifte av registerreim. Spørsmålet er i så fall om motoren kan gå rundt med f.eks. en tann feil på register.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Ut fra bildet av registret KAN teoretisk både kam og diesel pumpe være ei tann feil, eller den ene av de.

Er det finjustering på pumpen i form av vridning på pumpe ? noen har det i tillegg til grov tannreim.

Når det gjelder injectorer så "var de sjekket og funnet ok", dvs de er det ikke gjort noe med, burde da heller ikke miste fart pga dem.

Når en slik båt mister 3kn så mangler det mange hester, det kreves mye kraft for å øke 3kn på topp på en slik båt.

"Kakk og røyk" ved oppstart er rødt flag for tennings tidspunkt (ettersom dysebank kan utelukkes da injectorer var ok/urørt).

Jeg tror (basert på det jeg leser) att det er feil tidspunkt på dieselpumpe eller register.

Håper det ordner seg for deg !

 

Jeg hadde lignende erfaring, for å spare tid satte jeg inn båten hos en forhandler for å montere utestyring/gass og gir, fikk båten tilbake å betalte en astronomisk regning, båten manglet 3kn, de feilsøkte å justerte uten å komme noen vei, jeg hadde ikke mer tid å orket heller ikke mer diskusjoner.

Oppdaget tilfeldigvis på ett bilde de hadde sendt meg av montering og mange testkjøringer att de kjørte kjølevann inn motsatt vei !! av hva som skal gjøres på større Suzuki outboard, de kjørte motoren mange ganger over tid via spyletilkoblingen, som det i instruksjonsboken står att skal brukes KUN når motor ikke går, de bekreftet å ha gjort det før jeg spurte om de da kjørte vannet MOT impeller, noe de ikke var klar over.

Så nei, ikke ta ett stort flott lokale å fine skilt for god fisk !

Min båt går fortsatt 30kn isteden for 33kn som den gjorde frem til den hadde 100tim på lelleren å fikk utestyring ((

Redigert av Rune.f (see edit history)
Link to post

,Hei igjen folkens og takk for gode innspill. Fikk flere mailer idag etter stengetid så verkstedet yter sånn sett god oppfølging.

 

De skriver:

"Vi har nå kontrollert timing, ventilklaring og injektorer.

Slik vi står nå, er det ingenting feil ved noen av disse komponentene.

 

Mitt forslag vil alternativt være å skifte injektorspissene på mistanke."

 

Kunne jo bedt de sendt dysene til et dieselverksted og testet dysene slik @Mort1 nevner. Men da er vi langt over påske og ingen til å remontere dysene pga fullbooket ordrebøker. Jeg begynner å bli utålmodig etter å starte sjøpåsken etter snart 3 uker ved brygga. Hvis jeg ser stort på dette kommer jeg til å ha båten i 10 år til, med mindre Lotto på Hamar ringer. Så da velger jeg å se på dette som en investering i forhåpentligvis noen sikre båtsesonger fremover. Har jo med en 3 og 6 åringen på lengere turen og vil ikke ha motorstopp på vei til Danmark.. Dysene varer vel ikke evig uansett..  Prisen.. Yanmar... 17,000 for 6 dysespisser og 5.000 for jobben.

 

Jeg kunne valgt å be de bruke tid på å feilsøke på billigere komponenter. Men den tiden er ikke god å finne for noen verksted innafor Filtvedt i disse tider hvor alle skal ha gjort noe. Jeg holder til i Oslo. Er enig i at selvgjort er velgjort som @sap_2000skriver lenger opp her. Men her er jeg milevis utenfor mitt kompetanseområde. Han som fremstår som verksmester og som var hjemme hos meg i januar og byttet regreima mm (har båten i opplag hjemme) har jeg sett nedpå brygga der i 20 år og er båteier selv. Mulig jeg er blåøyd nå men kan ikke i beste øyemed få for meg at han synes i vei.. Håndtlangeren hans derimot (han som drev på med skroggjennomføring og var med på testturen) kan nok tenkes det går litt for i svingene med.

 

Så da er det bare å krysse fingra å håpe på at båten går som ei kule..

 

Skal holde dere oppdatert og igjen takk for gode og konstruktive innspill.

Link to post

Klarer ikke helt å se at det er injektorene som er problemet her. Da burde problemet vært der før båten ble tatt opp i høst også, med mindre dei har klart å miste ned og skadet ei dyse.

Har dere sjekket om du virkelig får fult utslag på armen på dieselpumpen ved full gass? Mulig noen har vært borti ett eller annet der under arbeid, slik at det hindrer fult utslag på pumpen.

Link to post
bellen skrev 5 minutter siden:

Klarer ikke helt å se at det er injektorene som er problemet her. Da burde problemet vært der før båten ble tatt opp i høst også, med mindre dei har klart å miste ned og skadet ei dyse.

Har dere sjekket om du virkelig får fult utslag på armen på dieselpumpen ved full gass? Mulig noen har vært borti ett eller annet der under arbeid, slik at det hindrer fult utslag på pumpen.

Har ikke sjekket dette nå men tidligere. Men kan dra bort å sjekke etterhvert👍

Link to post

først takk til @libertyfor å bevise at et bilde kan si mer enn 1000 ord :thumbsup:

 

Hekkbølgen skrev for 9 timer siden:

"Vi har bestemt oss for å ta en ny titt på injektorer.

Dieselpumpe på denne motoren drives ikke av tannreim, slik at tenningstidspunkt er det samme som tidligere.

Avhenging av hva som har vært løsnet så er det fult mulig å endre "tenningstidspunktet" (jeg antar de mener innsprøytningstidspunktet)

 

Mort1 skrev for 9 timer siden:

Det jeg ville sjekket aller først er at dieselpumpen hendel går hel til maxanslag,  banalt men en rask sjekk

Med tanke på hvor mange som har gått i den fellen tidligere så er det verdt å trippelsjekke :thumbsup:  meeen det stemmer ikke med røyk ved oppstart...

 

Hekkbølgen skrev for 11 timer siden:

Ang det de skriver at dieselpumpa på 6lpa-stp ikke drives av tannreim, er dette noe kan stemme? Eller var det noe annet @dieselfan mente med sen tenning? 

Kan bare svare for meg selv; terminologi er noe ordentlig styr, når en legger til dialekt og bransjesjargong så blir ille verre...

Register, tannreim, registerreim, registerdrift+++ stort sett er mange ord for det samme.

Vil generelt mene at registeret drives av veivakselen som igjen driver kamaksel. I tillegg kan feks sirkulasjonspumpe, impellerpumpe og dieselpumpe drives. På din motor er registeret todelt, første etappe skjer med tannhjul, og siste etappe med tannreim. 

 

Når verkstedet skriver: Dieselpumpe på denne motoren drives ikke av tannreim, slik at tenningstidspunkt er det samme som tidligere.  

Dette er en påstand og ikke en bastant sannhet.

 

Innsprøytningstidspunktet kan være teoretisk korrekt målt ved dieselpumpa, MEN dersom ventilene ikke ikke åpner og lukker når de skal i forhold til veivposisjon, så blir det fortsatt feil. 

Dersom kamaksel er satt sent lukker ventilene sent og kompresjonen kommer sent. Når så injeksjonen skjer så er ikke kompresjonen på topp og det blir sur forbrenning. Dette er også typisk for tungstartet motor.. og alle de andre symptomene du har..

Det kan detekteres med en eksostemperaturmåler, men da må du kjenne riktig verdi for frisk motor.

 

Enig med alle som er skeptiske til at det er dysene som er årsaken.

Personlig trodde jeg vel ikke verkstedet ville innrømme at noe de har gjort er "feil" fordi det er sjeldent... dessverre.

Er ikke helt beroliget av svarene du har fått av verkstedet.. om du ikke har sitert de helt etter bokstaven, eller om de var stressa..

 

Kanskje litt fristene å sikle på visakortet ditt, statistisk har de lite å tape på det, få som har kunnskap til å stå imot en verksmester som guffer på. De dokumenterer vel ingenting, så det meste blir ord mot ord. Når en i tillegg ikke beskriver klart hva som er gjort og hva status var når de begynte på jobben er du kjørt.

Håper dette får en god utgang for deg :thumbsup:

Link to post

Hvis kam er feil vil ventiler (både innsug å eksos) åpne på feil tidspunkt å gi/holde på mindre drivstoffblanding i forbrenningskammret, noe som gir mindre effekt, er ventilene feiljustert får du lignende problem fordi motorn ikke "får nok tid" på seg til å ta vare på det den blir tillført, det lekker feks ut i eksos før ventiler stenger eller motsatt, begge deler gir lignende problem, lavere kompresjon, forlang en kompresjonstest å se om den ligger innenfor aktuell motors spesifikasjoner, den vil avsløre om ventilene har for små/store klaringer eller om kam er feil noe som begge deler gir kompresjonssvikt.

Er ingen radio/elektonikk mann men har i 40år skrudd motorer så det er like irriterende hver gang man hører slikt, fagfolk skal ! kunne jobben sin, veldig enkelt.

Går ut fra att eieren kjenner sin båt svært ! godt etter ca 2000 brukstimer, det er ikke noe man bør sette seg opp mot, noe har skjedd.

Redigert av Rune.f (see edit history)
Link to post

Du har ræva forbrenning og så sant ventiler og register er ok, så er det brennstoffsystemet som peker seg ut som synderen

 

Det er 2 trinns dyser på DTE utgaven, om det er samme på STE vet jeg ikke. 2 trinns dyser blir vanligvis sent til spesialverksted der dem har riktig utstyr for disse. 

At disse problemenne kun skal skyldes dyser er jo mulig, men da er det noe som er helt ute av kurs.

 

Om ikke dysene er synderen her, så hadde jeg tatt kompersjonstest, deretter sent inn dieselpumpa for sjekk. Sliten turbo gir normalt ikke problemer før etter ca 2000rpm

Dieselpumpa er normalt "problemfri" men vinteropplag + kondens/ vann i dieselen kan skade pumpa og gi lignende problemer.

.

 

Link to post
27 minutes ago, hanto1 said:

Dieselpumpa er normalt "problemfri" men vinteropplag + kondens/ vann i dieselen kan skade pumpa og gi lignende problemer.

 

Enig, men stemmer dårlig med at @Hekkbølgen aldri har hatt noe vann i utskilleren, eid båten i mange år og alt har vært stabilt frem til denne servicen.

 

Enig med de fleste andre om at dette må ha noe med det disse gutta har gjort og hatt fingrene borti. Ytelsesproblemene kunne vært turbo, lekkasje av ladeluft osv, men det forklarer ikke treg start, røyk og oljefilm.

 

At motoren plutselig har fått dårlig komp i løpet av vinteren er usannsynlig, men må selvfølgelig sjekkes om reg reim, dyser og dieselpumpe blir friskmeldt.

Reg reim er jo drevet av et hjul på dieselpumpa som igjen er drevet av veiv via tannhjul. Vanskelig å tro at dieselpumpa kan få feil timing da, med mindre de har hatt av hjulet av en eller annen uforståelig grunn.

 

Merkelige greier dette her, men tenker at kam står et hakk feil og/ eller feil på evt forveksling av dyser er det mest sannsynlige.

 

Trådstarter nevnte i første inlegg at at han hadde funnet 2 skruer på giret og at det manglet skruer på et deksel på turboen.  Merkelig at de skal skru noe på turbo når jobben var reg reim, dyser og ventiljustering.

 

Ting kan potensielt ha flere årsaker også, så til syvende og sist må alt sjekkes. Men glem ikke de helt enkle tingene som at gasswire virkelig gir fullt utslag, en dieselslange kan ha blitt flatklemt/ knekk, falsk luft ved høy belastning etc før de dyrere tingene sjekkes eller byttes.

 

Lykke til videre. Blir interesant å høre fasiten til slutt 

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...