Jump to content

En hentetråd i rykk og napp langs Sørlandskysten.


Kanalkapteinen

Recommended Posts

For ikke lenge siden la jeg ut et spørsmål her på forumet om noen hadde erfaringer med Nimbus 3003. Responsen var god! Jeg hadde litt tilfeldig kommet over denne modellen en sein kveld på finn.no. 

Jeg ble nysgjerrig. Tre avskjermede sovemuligheter/kabiner på drøye tredve fot var fristende etter en sommer og to med hele familien på tur i Windyen.
 

Kommer en egen tråd om denne båten seinere, men lang historie kort: jeg skal hente en 3003 i morgen ettermiddag! 
Etter to turer til Kristiansand for nøye inspeksjon og test, ble jeg enig med en svært trivelig og tålmodig selger sist helg. 
Nå skal båten hentes, men det blir en langtekkelig greie, for pga dagliglivets logistikkproblemer må dette skje i flere etapper. Båten skal dessuten ikke helt hjem til perla i Telemarkskanalen på laaang tid; vi har bestemt oss for å ha båten en sesong og overvintring på kysten! Nærmere bestemt vil hjemmehavn for 2022 bli i leid bås på Stathelle. 
 

Første etappe blir ikke lang, bare fra Kristiansand til Grimstad, men jeg er likevel spent siden det er «ny» båt og nytt farvann for meg. 
 

Kort om båten:

1988 Nimbus 3003. En litt spesiell versjon uten hardtop (noe jeg personlig er glad for) og med litt tilpasninger og oppgraderinger om bord. Mer om det i egen tråd om litt. 


Motor er en gammel kjenning for meg på godt og vondt: VP 41a koblet mot et HS1a gir av nyere dato. Fast aksling her altså, og baugpropell. Begge deler en ny greie for meg…

Sparefart er 7-8 knop, marsjfart er 17-18 knop og toppfart jeg fikk under prøveturen i litt motstrøm var faktisk hele 24,2 knop SOG.

Ikke verst for en såpass stor båt med den motoren?!


Har pakket med oss redningsutstyr, verktøy, reimer, filtre, olje og impeller just-in-case.

Og dykkermaske… :diving:

 

Vi går ut fra Kristiansand fredag ca klokka 16 tipper jeg, og satser på å nå Grimstad den kvelden. 
Tips om vær og vind, beste rute etc mottas med takk! 

Ser ut til å bli nydelig vær, men 10-12 m/s midt i fleisen. 
 

Her er skuta (selgers bilder):

49D26C72-B166-40D6-8D06-23DF073B5657.jpeg.07377c079c3ee83867a9857cbc75c69d.jpeg

 

07738D6A-F76D-4C6D-85DE-1EDB117D76E0.jpeg.69878d751099cb190377c84120fe10dd.jpeg

 

F7D753B2-4337-488F-BFD8-D09F2CFAF177.jpeg.24bd77ca127cf153cb8ca594364b7135.jpeg

 

83810AE4-08A8-4186-91EB-1EBA54008A50.jpeg.6c3245e32a23f97cf8e2d0661fc2935f.jpeg

 

 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som flott båt. Blir fin tur dette. 
 

Jeg bruker appen KystVær. Og sjekker nettsiden barentswatch.no for å sjekke vær og bølgehøyde når jeg skal på tur. 
 

Ser du får ca 10s/m fra øst, og signifikant bølgehøyde på en drøy meter på utsatte partier. Så vind og bølger rett imot. Blir nok litt skompete, men greit. 
 

Første smak er over Kvåsefjorden, og over til Ulvøysund. Tipper det blir litt humpete. Ville skalka lukene, og sørge for at kaffikoppen ikke er helt full… 😉
 

Etter Ulvøysund så har du valget å svinge inn mot Gamle Helleseund, og følge Blindleia. Noe som vil gi en rolig flott tur. Eller hvis du synes turen over Kvåsefjorden var tip topp, så er det jo bare å fortsette yttaskjærs etter Ulvøysund. Skal du rekke Grimstad før kvelden så er jo yttaskjærs raskest. Jeg ville kosa meg på innersida.

God tur. 

 

Link to post
Share on other sites

Lite humper over Kvåsen med den vindretningen som er i dag Regner med litt fra Homborsund til du kommer deg innafor før Grimstad
Ville gå  Ulvøysund -Blindleia inn ved Gamle Hellesund ut ved Lillesand
God tur i fin båt

https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/fairways/sorlandet_4

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!

Nesten utrolig at du bytter ut Windyen etter alt du har lagt ned av tid og penger i den, men ny eier blir trolig godt fornøyd. 

Merkingen av leia fra Kristiansand til Grimstad er nylig totaloppgradert med mange nye lykter og sjømerker, så den skal være grei å følge. Jeg ville også tatt Blindleia til Lillesand som foreslått. Den første delen over Kvåsefjorden blir nok litt humpete og samme utenfor Homborside, men det bør være greit innafor med den båten. 

God tur!

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med knallfin båt! Dette blir fint å følge med på! Nimbus med aksling er slett ikke feil ser du!😃😃😃

Håper du velger Blindleia! Det er absolutt ikke å forakte. Og jeg håper det blir mindre skruing på denne båten! Og langt mer bruk!!!

Derte blir veldig bra!😊😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

På plass i Grimstad etter en udramatisk men flott seilas! 
Kommer med oppsummering litt seinere, og om et par uker eller så, fortsetter turen østover. 
 

Takk!! for alle lykkeønskninger og kommentarer🙂😎

 

 

B4C92189-9835-448B-84E6-88FFF0D6CE3D.jpeg

4268E5D1-3373-4DF7-AE8A-5617641EF196.jpeg

392924D9-09DB-4CB5-836E-87ADFB96ABB7.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Det var veldig godt at du stoppet der. Jeg kjenner at jeg hadde blitt meget frustrert, om jeg ikke hadde fått stemplet hente papirene. Men nå har kineseren flyttet inn sammen med meg her.  Så da hadde det blitt fjernstempling😅😅.  Gratulerer med flott båt:sailing:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 14 timer siden:

Det var veldig godt at du stoppet der. Jeg kjenner at jeg hadde blitt meget frustrert, om jeg ikke hadde fått stemplet hente papirene. Men nå har kineseren flyttet inn sammen med meg her.  Så da hadde det blitt fjernstempling😅😅.  Gratulerer med flott båt:sailing:

God bedring. Håper besøket snart går lei og drar til noen andre 👍

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Bjørn Løvjomås skrev On 22.4.2022 at 20.41:

Det var veldig godt at du stoppet der. Jeg kjenner at jeg hadde blitt meget frustrert, om jeg ikke hadde fått stemplet hente papirene. Men nå har kineseren flyttet inn sammen med meg her.  Så da hadde det blitt fjernstempling😅😅.  Gratulerer med flott båt:sailing:

Hehe! 
Jeg kan jo ikke gå glipp av stempling, men noen spørsmål melder seg: 

  • Hvor høy er stemplingsavgiften nå i disse dager, og er den fradragsberettiget på neste års selvangivelse?
  • Hva stemples og hvordan? Er det et vilkårlig papir, en båtpenge, en tatovering som tas, eller et brennmerke i båtens skrog?
  • Har selgeren snytt meg, da jeg ikke fikk en egen konvolutt merket "hentepapirer"

Håper forøvring kineseren har reist videre nå!? 
Takk for gratulasjoner :) 

 

 

GSEuser skrev On 22.4.2022 at 18.31:

Gratulerer med flott Nimbus👍🏻satser på at pulsen holder seg mer stabil med denne🙂

Takk!
Det håper virkelig jeg også! Foreløpig ser det bra ut :thumbsup:

 

 

Hekkbølgen skrev On 22.4.2022 at 18.14:

Gratulerer med fin båt :-)

Takk!

 

Solbris II skrev On 22.4.2022 at 17.23:

Gratulerer med knallfin båt! Dette blir fint å følge med på! Nimbus med aksling er slett ikke feil ser du!😃😃😃

Håper du velger Blindleia! Det er absolutt ikke å forakte. Og jeg håper det blir mindre skruing på denne båten! Og langt mer bruk!!!

Derte blir veldig bra!😊😊😊

Takk Eirik! 
Det blei Blindleia, har aldri gått der, så den måtte jo prøves. -Nydelig! 

Veldig artig å prøve litt ulike type båter synes jeg, og aksling, halvplaner og akterkabin er noe nytt for oss. Men ser ut til at det passer familien bedre på lengre turer :yesnod: Ellers et utrolig flott skrog i sjøen synes jeg. Den har veldig smidig oppførsel i de fleste hastigheter, og føles tung og solid i sjøen. Ikke noe som knirker eller slår, og veldig forutsigbar oppførsel. Imponerer meg at den ikke setter seg noe særlig på rumpa uansett hastighet, og at den går hele 24,5 knop med 192 dieselhester.
 

 

lurvetass skrev On 22.4.2022 at 16.51:

Gratulerer med ny båt.

Nesten litt synd for opplevelsene du har delt fra windyen har jo vært utrolig spennende å følge med på.

Lykke til på henteturen. 

Pøs på med bilder og kommentarer, nå kanskje om hvor fint alt virker fra start 👍

Takk! 
Haha, ja det blir (forhåpentligvis) noe kjedeligere hvis denne båten leverer som den ser ut til å gjøre så langt. Men noe dukker heeeeelt sikkert opp før fellesferien! 
 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 27 minutter siden:
  • Hvor høy er stemplingsavgiften nå i disse dager, og er den fradragsberettiget på neste års selvangivelse?

Stemplingsavgiften har gått ned. Eneste avgift som senkes i disse dager. Fra null, til under null...😅

  • Hva stemples og hvordan? Er det et vilkårlig papir, en båtpenge, en tatovering som tas, eller et brennmerke i båtens skrog?

Stempling foregår med foto. Å det er heller ingen fremkalingsavgift😅

  • Har selgeren snytt meg, da jeg ikke fikk en egen konvolutt merket "hentepapirer"

Det tror jeg faktisk.  Her bør nok diverse advokater inn i bildet.  Et absolutt minimum er båtadvokaten. Men for sikkerhetsskyld bør nok også traktoradvokaten og helikopteradvokat også inn i bildet.  

Stort sett eneste krav, fra stemplingskontoret, er at det  gies varsel på forhånd 👍😅

 

Når det gjelder kineseren,  så er han delvis kastet på dør, men han glemte igjen sko og lue.. så noe rester av han må jeg enda krangle med😅😅😅

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Båten ligger altså foreløpig i Grimstad, og der har den ligget/liggi/lugget/lagt godt, med tilsyn fra både nære og veldig nære slektninger i byen. I helga var jeg nede og hadde første overnatting om bord, pluss flyttet inn diverse pikkpakk og fikk testet diverse utstyr i båten. 
Deilig å få litt tid om bord! Mye å sette seg inn i, men det meste er veldig bra. 
 

Planen er å gå videre til helga. Det satses på å ta etappen Grimstad - Stathelle i ett jafs, så fint vær hadde vært å foretrekke! 
Håper jeg får tid å gå en del innaskjærs, for den strekningen var nydelig i fjor sommer! 
 

Jeg må bunkre diesel et sted på strekningen Grimstad-Risør tenker jeg. Noen tips til billig og god fuel på strekket? 
Tar forøvrig med hevert, så jeg kan innom og lette tankene til White Lady litt om @Bjørn Løvjomåsskulle være bortreist, men har du bedre forslag så kom med dem👍

Noen bilder fra første natt om bord:

 

 

Beste utsikten man kan ha fra ei seng. Nesten. 

84435826-DFF9-41AE-894C-171DFAFE0E03.jpeg.7d2d0cf68a64bc6d18205a17f6252c6e.jpeg


Kveld i Grimstad. 

71566D9E-72CC-44C5-B3A2-75949833348B.jpeg.21c1fe2a831297c97feada1fa90f9cb7.jpeg

 

Alt av lys fungerer 🙂

ED9D3D89-0576-4D3B-A62C-34F9C580B4BE.jpeg.7862526808964042fc6ae131fe96571a.jpeg
 

 

Kveldsstemning med radio, lys og dieselvarmer på komfortinnstilling 👌

975240A0-D510-4C1E-B83B-2B928FDA2194.jpeg.2c2c66b0c0f529bd6a444ace00586e45.jpeg
 

 

Neste dag var det frigjøringsdagen, og det ble selvsagt flagget for de som ga alt.

EE868312-628A-4243-981D-4A8C37448F16.jpeg.1d0ced91c2580ca8844008ce5d348e49.jpeg


 

Så et bilde fra henting av opplagsutstyr, som ble gjort kvelden etter første etappe. 
083BE04B-AFBE-44D5-B9EA-484AF4DD4BD0.jpeg.a497a2eb451bb02d62091e7c8b045130.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Du kommer til å bli skikkelig fornøyd med aksling! 
Skal bli moro å følge dere med denne!

Og skal du ha noe så la meg i det minste sjekke priser for deg!😁😁 

Og så krysser vi fingrene for at det blir minimalt med renovering!😅😃😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 18 timer siden:

Jeg må bunkre diesel et sted på strekningen Grimstad-Risør tenker jeg. Noen tips til billig og god fuel på strekket? 

Dersom du ikke får hevertslangen til å fungere på White Lady,  så vil jeg nok anbefale enten Marex servicesenter på Hasseltangen, eller Yx på Eydehavn.  Kjenner ikke prisene der nå. Men Arendal ligger på 20.40

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 49 minutter siden:

 Kjenner ikke prisene der nå. Men Arendal ligger på 20.40

 

Såpass? Fylte på dieselbilen rett før helga, og da lå pumpeprisen på 19,90 med avgift...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...