Jump to content

En hentetråd i rykk og napp langs Sørlandskysten.


Kanalkapteinen

Recommended Posts

Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden:

Arendal er desverre kjent for sin dyre diesel :nonod:

Fiskernes Salgslag i Grimstad er vel verre enn Arendal.

 

Men nevnte Kenneth, tidligere eier av charterbåten Bibben, selger diesel. Og for ca 1 mnd siden var prisen hans kr 14,-. Vet ikke hva han tar nå, men tipper det er mye billigere enn 20,- i alle fall. Han må man som nevnt ringe og gjøre avtale med, men det pleier å gå veldig fint.  

Link to post
Share on other sites

Takk for gode fuel-tips! 
Har en fetter jeg skal innom i Nidelva/Strømmen, så da passer det fint med bunkring på Marex på Hasseltangen tenker jeg, var visst ok pris der :) 
 

Ellers ser det ut til at vi forsøker å ta hele turen i løpet av lørdagen. Prøver å komme avgårde tidlig, så vi ikke trenger å stresse veldig. Vil gjerne gå en del innaskjærs hvis tida tillater det. 


I tillegg så er vi så heldige at det er "Linge i 100" -arrangement i Tvedestrand den dagen, så jeg håper å få et glimt av noen Fjordlinger med skikkelig løft i løpet av turen :yesnod:

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Da sitter jeg og glipper med øynene hos brodern her i Grimstad. 
I morgen tidlig er målet å komme seg fra kai ca klokka 09:00, og sette kursen nordover. 

Med på turen er min alltid trofaste og støttende far, som har vært med på et og annet sprell i båtene mine før. Denne gangen blir også mellomste dattera mi på 11 år med på henteturen. 


Vi satser på en fin og innholdsrik (men IKKE dramatisk…) seilas oppover til ny og ukjent hjemmehavn på Stathelle :yesnod:

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Det kan rapporteres om åpent stemplingskontor i Arendal. Knall sol og litt vind fra Nordvest. En stk lingebåt observert i fri fart gjennom sundet i går. Dermed er alt klappet og klart til sjarmøretappen.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Trivelig og helt naudsynt å få stempla papirene @Bjørn Løvjomås😎👌

Flott å se White Lady i virkeligheten! 
 

Nå er vi kommet oss til Risør og tar en middagspause her. 
Flott tur så langt, og vi har gått både innaskjærs og utaskjærs, i stille og i 1,5m dønning, og båten overbeviser virkelig så langt. 
Stabil og trygg, og marsjer fint i 18 knop på 3100 rpm.  Helt jevn og fin temperatur og oljetrykk. Går mykere i sjøen enn vår gamle, og føles på alle måter «større». 
Så er det selvsagt alltid ting å flikke på framover, men alt i alt veldig flott båt å reise med! 
 

Noen bilder i farten:

 

 

B6255030-30B9-4318-A86D-9CC9AEEBC070.jpeg

1DC2EBC1-A46B-4726-914C-B08EC2D86E4D.jpeg

2BB05FF9-32E7-451D-9BD1-9542F7245FEA.jpeg

B08E8AF0-4AEE-4E05-A80E-D1D4F0FED873.png

78B86F98-EAAE-4549-A1D2-41FED02D9441.jpeg

67DF0639-C114-441D-8B93-BF5FB0F6EF25.jpeg

3B97B4DD-8637-46DA-8EE1-5E12B84F366F.png

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode hilsener alle sammen 🙂👍


Da vi satt i Risør og spiste burger, kom RS inn. Tenkte først de hadde fått med seg denne hentetråden og heller ville være føre var enn etter snar. 
Men snart ble det klart at de allerede hadde fått festa slepet i noen andre, og pulsen min sank noen hakk igjen. 
 

4459BA9A-01F8-4CC1-84ED-E2178384CC64.jpeg.53217a4728180fab1e7c54a959982a13.jpeg

Syntes synd på de som endte båtturen slik 😥

 

Fra Risør gikk det rimelig udramatisk videre. Ut Risørgapet ellerhvadetheter ble vi passert av to av mine drømmebåter; Windy Oceancraft av den godt motoriserte typen. Rakk nesten å knipse et bilde av dem før de forsvant ut i havet foran oss.

 

291E1E78-AC13-4540-86C1-6C6CCFFA0434.jpeg.adf339796dbd965ec831be2df4730c71.jpeg

 

Det var en del dønning fra sørvest, vind fra nord og strøm fra øst, så rimelig rotete sjø. Men båten er jo som et lokomotiv i slike forhold 😎👌


I perioder roet sjøen seg: 

 

 

 

Turen gikk videre til Portør, en nydelig plass jeg aldri har vært før, men som absolutt skal besøkes denne sommeren! 

Deretter på innsida av Jomfruland og inn gjennom Langesund, før vi til slutt stevnet inn under Breviksbrua og kunne se hjemmehavna i det fjerne. 
 

48792DEB-FBF7-4534-91D7-391A05D8EF37.jpeg.b4ed4a539e4adf6d08997ca437bed493.jpeg

Dattera trives godt på dekk 🙂

 

Etter noen mislykka forsøk på å bakke inn i båsen (må åpenbart trene på dette ror-og-aksling-konseptet 😅 ) beit jeg i det sure eplet og la til med baugen inn som alle de andre der. 

 

Kort sagt: en flott tur med lite dramatikk, bortsett fra en smule septiklukt 🤔🤭🤢

Så noe festlig arbeid blir det nok her også.

I tillegg skal oljekjøleren pakkes om, da det er antydninger til saltutslag her. 
Men, begge disse tingene visste jeg før båten ble kjøpt. 
 

Ellers var det et høydepunkt å få komme innom stemplingskontoret i Ændæl👌
 

Takk for følget! 


——————————————

 

Epilog: 
Jeg kom hjem til en kjempeoverraskelse!! 
 

Jeg har de siste par åra hatt det slik at det ene prosjektet tar det andre, både når det gjelder båt, biler og hus. Garasjen har derfor blitt et slags kaosimperie hvor jeg aldri har fått rydde skikkelig etter ett prosjekt før det neste MÅ tas tak i. Følgelig har det knapt vært framkommelig til fots der, og å få inn en bil har vært helt utopisk😖 Helt krise med andre ord, og en større og større frustrasjon for min del.

 

Men, mens jeg var på båthenting, hadde kona samla sammen fire av mine gode kamerater, og de hadde rydda, sopa, bygget hyller og sortert.

Jeg ble helt satt ut!!

Nydelig å komme hjem til😍

Takk, kjære! 

 

45E598E5-AB5E-44E1-8813-55DF7A571715.jpeg.660bcbfff6aa701ea472638847289ed8.jpeg


Neste dag kunne jeg nyte formiddagskaffen mens jeg sakte fikk overblikk over hvor ting var plassert.

 

22B82D99-6916-4959-A749-03CF9879BE9A.jpeg.3b8d7088a00b31c6362593b80f1ce677.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Endelig ser det ut til at ting går rette veien.

Og rydding i garasjen var imponerende, bare du finner tinga etterhvert. Og bare de ikke har kastet det skrotet som kanskje kan komme til nytte en gang.....

Og noen småprosjekter med båten sørge jo for at du ikke kommer helt ut av trening. Lykke til :thumbsup:

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
larsand skrev for 2 timer siden:

hei. jeg og sikkert veldig mange andre venter spent på en egen tråd om livet i nimbusen deres.. 

Hei!  «Livet med Nimbus 3003» kommer nok snart😅 

Takk for påminnelsen 🙂👍

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...