Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

Veldig merkelig båtmarked om dagen. Solgte seilbåten sent i høst til 20k over de vi gav for den for 3 år siden. Hadde noen visninger og flere interesserte og solgte i løpet av noen uker. I vår kjøpte jeg ny båt og var å kikket på flere båter i kategorien røff skjærgårdsjeep med litt fartspotensiale. Mange av disse lå ute lenge og det endte opp med en 2019 Arronet 18 SPO med Yamaha F100 til 85k under utropspris. Pen båt med seriøst mye dyrt utstyr og kun kjørt 85 timer. Kanskje alubåt ikke er like hipt om dagen. 

Link to post

Fulgt nøye med siste 3 mnd og ser folk priser båtene sine for høyt. De fleste har drømmepris, mens noen få er realistiske og da går de båtene kjapt ut fra finn.
Størrelsene jeg ser på er 23-34fot i klassen 1,2 til 1,4mill og de fleste ligger enda, unntatt de som har gått ned 100 - 150 000kr i pris. 
Personlig tror jeg høsten kommer til å bli kjøpers marked når renta fortsatt ikke har gått ned, og de med høye lån på båt eller hus absolutt må selge. Inflasjonen ser ikke ut i å stagnere noe særlig, og tror heller ikke det vil det før vi får ny regjering (om de i det heletatt klarer å påvirke dette). 
Nye båter har og helt sinnsyke priser. 30 fot koster mer enn huset mitt kostet nytt i 2010, så det påvirker jo markedet på eldre båter.

Men de som må selge (ja båt er luksusting) de kommer til høsten. 

Takk for meeeg:)

 


 

Link to post

Nybåtprisene har steget langt mer enn konsumprisen i f.eks. årene 2005-2025. Færre har råd til ny båt og det begynner å bli få som ser nytteverdien i å bla opp 5 millioner for en 35 fots familiebåt som kanskje skal selges for 3-3,5 millioner fem år senere.

 

Man trenger ikke så dyrt utstyr eller eksponere seg for så store tap for å ha en høy båtglede.

Link to post
Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Nybåtprisene har steget langt mer enn konsumprisen i f.eks. årene 2005-2025. Færre har råd til ny båt og det begynner å bli få som ser nytteverdien i å bla opp 5 millioner for en 35 fots familiebåt som kanskje skal selges for 3-3,5 millioner fem år senere.

 

Man trenger ikke så dyrt utstyr eller eksponere seg for så store tap for å ha en høy båtglede.

Hanse har justert årets salgsprognose fra 130meur til 100meur. Beneteau stenger flere av sine fabrikker. 
forhandlerne begynner å gi rabatter for å få solgt nye. båter. Jeg ble tilbudt 100’ eur i rabatt i første mail på en ny Lagoon 42 på lager. Uten at jeg spurte…

de store chrter selskapene som faser inn 70-100 nye båter i året faser nå inn under 10/år. Fordi de ikke får private til å investere i forretningsmodellene sine. Chartermarkedet i Middelhavet er ned 30-40% hittil i år. 
 

flere verft lanserer nye, billigere modeller som er billigere å produsere. Fels Nautitec 41 og Fountain Pajot 44. 
Priser på nye båter må ned. Men først skal vi gjennom resesjon i Europa og USA og konkurser. Og rentene iNorge går ikke ned. 

Link to post

For å svare direkte på trådens spørsmål; både ja og nei. Ukurante modeller og motorer; ja. Det motsatte; nei. Når ikke "alle" skal ha båt så brenner man inne med båter som "båtfolk" ikke vil ha. Men de samme "båtfolka" vet hva de skal se etter. Det er båter som er solid bygget, går godt i sjøen, enten det er økonomisk eller fart, samt motor med drivverk som er anerkjent i miljøet. Det er mye rart der ute, bla misligholdte båter. At man har satt bort til service hvert år betyr ingenting for en ekte båtmann. Det er såå mye annet som kan gå feil, bare på 5-10 år, og med kun ett par hundre timer på telleren. Hadde jeg hatt 500k til rådighet nå, så er jeg sikker på at jeg hadde gjort et kupp. Men da må jeg selge den jeg har først, og det sitter laangt inne.  

Link to post
Chiefengineer skrev On 10.6.2025 at 20.33:

Nybåtprisene har steget langt mer enn konsumprisen i f.eks. årene 2005-2025. Færre har råd til ny båt og det begynner å bli få som ser nytteverdien i å bla opp 5 millioner for en 35 fots familiebåt som kanskje skal selges for 3-3,5 millioner fem år senere.

 

Man trenger ikke så dyrt utstyr eller eksponere seg for så store tap for å ha en høy båtglede.

Sitter på ein 2014 mod. Nye kalesjer - trekke om salong / puter. Motorer som eg gått 1200 timer.  Båt blir som ny .Og bla opp det doble for kjøpe nytt i tilsvarende i dag er uaktuelt for min del. Men håper da virkelig det er pengesterke der ute til kjøpe nytt som kan havne på bruktmarkedet. Kjøpte nytt i 2014

Link to post
Torsen67 skrev for 15 timer siden:

Hadde jeg hatt 500k til rådighet nå, så er jeg sikker på at jeg hadde gjort et kupp. Men da må jeg selge den jeg har først, og det sitter laangt inne.  

Har budsjett på maks 1.2mill. Og følger stadig med på Finn. Flesteparten nå har "ny pris", men er ukurante båter og flere av disse står det kjøpt i 2020 osv. Da vil de dekke inn tapet ved å kjøpe til blodpris. Avventer nok til høsten. Da er det gjerne "båtfolket" som selger og kan forklare hva de har gjort med motoren/båten. 

Link to post
Gullfisk skrev for 7 timer siden:

Jeg sliter som fa.. med å selge båten nå🤪. Ikke lyst i det hele tatt, og ville ikke gjort det om noen kom med bud på dobbelt av det tilsvarende ligger ute for. Helt uaktuellt med andre ord….skal ikke selge.  
Båt og mannskap klar for ferie snart:kul:

🤩😂😂😂

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Sliter selv med å selge båten! Fruen har mast i 2 uker om å få lagt den ut og hittils har jeg kommet så langt som å spyle den etter helgens tur og ta meg en øl med sorgens viten om antall sår jeg har pådratt meg de siste årene med alt av utbedringer som er gjort 🤣

 

...båten er snart klar for å vaskes innvendig og tas bilder av, så med denne treneringen kommer den kanskje på finn i si... August? 😆

Link to post
Torsen67 skrev On 13.6.2025 at 19.53:

Men de samme "båtfolka" vet hva de skal se etter. Det er båter som er solid bygget, går godt i sjøen, enten det er økonomisk eller fart, samt motor med drivverk som er anerkjent i miljøet. Det er mye rart der ute, bla misligholdte båter. At man har satt bort til service hvert år betyr ingenting for en ekte båtmann. Det er såå mye annet som kan gå feil, bare på 5-10 år, og med kun ett par hundre timer på telleren.

Jeg føler at dette er litt av problemet nå. Er det i det hele tatt noen nye båter i 2025 som er skikkelig solid bygget? Type slik Windy bygget i 2007?
Eller slik Nord West bygget i 2007?

Nimbus, Targa og Marex bygget med høy kvalitet. Princess og Fairline også. Men nå føler jeg alt handler om å kutte kostnader og parallelt blir prisene så dyre at ingen eller få har eller vil ta seg råd til ny båt.

 

Jeg ser etter større båt nå de neste tre årene, og ny båt har ikke streifet meg et sekund. Det er brukt kvalitetsbåt som gjelder. Da en som har vært varmlagret hver vinter gjerne samme sted som er anerkjent, og godt holdt og historikk kanskje med få eller en eier(e). Slik at man vet den ikke har vært skadet eller reparert osv. Og heller pusse den opp skikkelig teknisk og kosmetisk.

 

Jeg tror det for tiden er flere båter i omløp enn folk som vil eie båter. Derfor vil gjerne de beste båtene og de beste kjøpene gå unna, og mange av de andre (inkludert de simplere sparebyggede nybåtene til skyhøye priser) bli liggende.

Lingefan

Link to post

Svaret mitt er nei. Jeg finner ikke nyere båter som de jeg selv har hatt Windy 37-04 NordWest 420-08, og vår Regina af Vindö 43-05


vi var og så på en Oyster 655 fra 2008, og innredningskvaliteten der minnet om IKEA. Teak dekket var slitt gjennom enkelte steder. Vi så på en Oyster 62 fra 2001 i våres, og den var bedre enn 655en. 

 

men det er OK så lenge man vet hva man kjøper tenker jeg. 


vi skal om ikke så lenge se på en 2025 modell fransk masseproduksjonsbåt (katamaran)Det blir interessant å se. Båter handler mer og mer om bokomfort. Før var det liveable sailingsplatform. Nå er det sailable livingplatform. 

 

om dere ikke har fått det med dere så gikk Fairline konk i våres, på en litt ufin måte.  NordWest fikk konk, Windy hadde vært konk om ikke Hegnar hadde hatt dype lommer og kan holde det i live. Rexander la ned i 2011 , og solgte formene til Sweden yacht group som nå er konk. 

 

Link to post
ohio skrev 9 minutter siden:

Ta f.eks nye Fairline Targa 40 et kvalitetsmerke men når prisen er ca 12.5 / 13 mill sier det vel seg selv at det ikke blir mange salgsavtaler en slik båt i Norge om noen i det heletatt Slike priser ser man også på Princess og andre kjente merker Nybåtmarkedet har priset seg selv ut 

Akkurat den modellen er en båt jeg gjerne kunne tenke meg, dersom prisen var fornuftig og kvaliteten virket på nivå med en 2007 modell.

12-14 mill er 60 foter pris. 
Den 40 targaen kunne kanskje kostet 6,5-7 ny, sånn for å bli verdt prisen.

Lingefan

Link to post
Bitteliten skrev 22 minutter siden:

Svaret mitt er nei. Jeg finner ikke nyere båter som de jeg selv har hatt Windy 37-04 NordWest 420-08, og vår Regina af Vindö 43-05


vi var og så på en Oyster 655 fra 2008, og innredningskvaliteten der minnet om IKEA. Teak dekket var slitt gjennom enkelte steder. Vi så på en Oyster 62 fra 2001 i våres, og den var bedre enn 655en. 

 

men det er OK så lenge man vet hva man kjøper tenker jeg. 


vi skal om ikke så lenge se på en 2025 modell fransk masseproduksjonsbåt (katamaran)Det blir interessant å se. Båter handler mer og mer om bokomfort. Før var det liveable sailingsplatform. Nå er det sailable livingplatform. 

 

om dere ikke har fått det med dere så gikk Fairline konk i våres, på en litt ufin måte. 

 

Jeg har samme problem som deg, jeg er vant til Windy 2007 -2012 sin Arendalbygg- kvalitet. Jeg prøvde meg med en ny Askeladden daycruiser på 25 fot et år i pandemien etter salget av Grand Boraen og i desperasjon etter å ha en båt. Det var for meg et feilkjøp og jeg solgte den etter kun et år. Både pga dessverre inntrykk lav byggekvalitet, og total mangel på følelser for båten. Jeg gikk aldri ned og bare var i båten og studerte den gode byggekvaliteten slik jeg kan finne på å gjøre med Windyene. Den ble solgt og jeg fikk utrolignok igjen pengene og såvel det da nybåtprisene økte 15-16% året etter jeg kjøpte min.

Det er i tillegg vanskelig å finne 6-7-20 år gamle brukte båter der ute som er skikkelig godt holdt. Og i pandemien var det lite til salgs. Mange lagrer utendørs og gjør litt «happy go lucky» stil på båtholdet.

Litt moro med de som skryter av «service med oljebytte og det hele(!) tatt mars 2024», jeg tenker det bør være en selvfølge hvert år og at det burde vært gjort i 2025…

Lingefan

Link to post
DR_Nelson skrev On 14.6.2025 at 11.25:

Har budsjett på maks 1.2mill. Og følger stadig med på Finn. Flesteparten nå har "ny pris", men er ukurante båter og flere av disse står det kjøpt i 2020 osv. Da vil de dekke inn tapet ved å kjøpe til blodpris. Avventer nok til høsten. Da er det gjerne "båtfolket" som selger og kan forklare hva de har gjort med motoren/båten. 

 

Det ble vel solgt endel båter til overpris under koronaperioden. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...