Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

Altså så lenge folk skriver at det legges ut båter som er 15 år gamle i dag til høyere pris enn da båtene var 5 år gamle så er det ikke noe rart om folk ikke får solgt til drømmepriser.

Altså båt forbrukes jo i takt med inflasjonen, ingen får igjen penger folk må jo tape penger på å ha f.eks brukt motor slik at det er større sjanse at den dævver for neste mann osv.

Så prisene er jo i mange tilfeller blitt til priser som er utgangspris og det finnes ikke no fastpris lenger man skal vel prute opp til 40 % såvidt jeg har sett avhengig av hvor mye noen tok i utgangsprisen. Men om noen skal seriøst ha en høyere pris i dag enn når båt var nesten ny så er det ikke rart at det aldri blir solgt.

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, XardasKSP said:

Altså så lenge folk skriver at det legges ut båter som er 15 år gamle i dag til høyere pris enn da båtene var 5 år gamle så er det ikke noe rart om folk ikke får solgt til drømmepriser.

Altså båt forbrukes jo i takt med inflasjonen, ingen får igjen penger folk må jo tape penger på å ha f.eks brukt motor slik at det er større sjanse at den dævver for neste mann osv.

Så prisene er jo i mange tilfeller blitt til priser som er utgangspris og det finnes ikke no fastpris lenger man skal vel prute opp til 40 % såvidt jeg har sett avhengig av hvor mye noen tok i utgangsprisen. Men om noen skal seriøst ha en høyere pris i dag enn når båt var nesten ny så er det ikke rart at det aldri blir solgt.

Du kan ikke ha fulgt med norske båtpriser de siste 10-15 åra!!  Du tar fullstendig feil.. Vi er så klart nede i en økonomisk dupp, men prisene vil stige i medgangstider og det er etterspørsel etter kvalitetsbåter som bestemmer prisen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@-morten- Altså i en annen tråd skrev @Tom Rør at han betalte mindre for Princess 42 som var 5 år gammel enn hva folk forlanger når det er 15 år gammelt i dag. Det sier jo seg selv at når COVID er over så vil jo priser gå tilbake til normale priser siden folk som "likte båt" kun fordi den kunne brukes fritt ved COVID finner ut av at de likevel ikke liker det så meget.

Også har vel ting kjøpt i 2020 startet å få vedlikeholdskostnader og ting har begynt å dævve osv. på båt som folk som kanskje visste enda mindre om båt enn meg har kjøpt brukt i 2020 til høy pris. Ergo så vil kanskje samme folk selge båtene nå. Jeg har jo sett lavere priser for 7-8 år siden (man ser det på finn annonser som er utgått) enn man ser i dag på båter som i mellomtiden er blitt 7-8 år eldre med tilhørende større sjanse for at motor sier takk for seg.

Folk skriver jo selv her på forumet at det legges ut bruktbåter til "drømmepris" og prute hardt på prisen har blitt helt normalt det er jo ikke jeg som har funnet på det.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 time siden:

Du kan ikke ha fulgt med norske båtpriser de siste 10-15 åra!!  Du tar fullstendig feil.. Vi er så klart nede i en økonomisk dupp, men prisene vil stige i medgangstider og det er etterspørsel etter kvalitetsbåter som bestemmer prisen!

Han tar ikke helt feil. Bruktbåtpriser på enkelte båter har holdt seg overraskende bra. Som nevnt over er tilsvarende båt som vi har blitt solgt for vesentlig mer enn vi ga for ti år siden. Det var nok en liten periode hvor det var helt ville priser, men jeg mener jeg kunne fått det samme som vi ga for nesten nøyaktig ti år siden nå. 
Forrige vinter ble jeg tilbudt 300k mer enn vi ga høsten 2013.

Jeg så ikke dette komme da jeg handlet, men trodde heller at vi skulle tape 100k pr år i mange år.

Det er et merkelig marked, men det er underskudd på enkelte båter. Selvsagt blir det "billigsalg" på båter som det ble solgt uhorvelig mye av, men som sagt er det noen båter som holder seg uforskammet bra i pris.
 

Link to post
Share on other sites

I 2008 ga en million norske kroner deg en båt til 200.000 USD. 

I høst ga en million norske kroner deg en båt til 91.000 USD.

 

200.000 USD i 2008 tilsvarer 286.000 USD i dag.

 

Kjøpte man en båt til en million kroner i 2008 og selger man den for samme sum i dag har man altså fått 195.000 USD, eller nesten 2 millioner 2023 kroner mindre, i verdi enn det man ga for båten i 2008.


Sagt på en annen måte: Du må altså ha to båter kjøpt til en million i 2008 for å kjøpe en båt med verdi i dag tilsvarende den båten du kjøpte for en million i 2008. Om båten koster like mange kroner nå som i 2008 er altså båtens verdi halvert.

 

Derfor: Båten man kjøpte har tapt seg i verdi de siste ti årene. Men høy inflasjon og svak valutakurs gjør at man likevel får like mange kronestykker igjen.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 6 timer siden:

I 2008 ga en million norske kroner deg en båt til 200.000 USD. 

Er vel mange ting som virker inn på regnestykket her. Bruktpris på en vare holdes jo gjerne opp mot nypris når den selges som brukt. 

En svak krone vil påvirke nypris på de fleste importerte båtene, som igjen vil påvirke bruktpris. 

Pris stigning fra 2008 er vel ca 50%, pluss at krona har svekket seg kanskje 30% gjør regnestykket mer komplisert.

I dag er det nok betalings viljen til den jevne bruktbåt kjøper som påvirker prisen i størst grad 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 9 timer siden:

I 2008 ga en million norske kroner deg en båt til 200.000 USD. 

I høst ga en million norske kroner deg en båt til 91.000 USD.

 

200.000 USD i 2008 tilsvarer 286.000 USD i dag.

 

Kjøpte man en båt til en million kroner i 2008 og selger man den for samme sum i dag har man altså fått 195.000 USD, eller nesten 2 millioner 2023 kroner mindre, i verdi enn det man ga for båten i 2008.


Sagt på en annen måte: Du må altså ha to båter kjøpt til en million i 2008 for å kjøpe en båt med verdi i dag tilsvarende den båten du kjøpte for en million i 2008. Om båten koster like mange kroner nå som i 2008 er altså båtens verdi halvert.

 

Derfor: Båten man kjøpte har tapt seg i verdi de siste ti årene. Men høy inflasjon og svak valutakurs gjør at man likevel får like mange kronestykker igjen.

Hvis det var meg denne var myntet på, vet jeg også at kroneverdien har forandret seg, men jeg kjøpte ikke, og skal heller ikke kjøpe båt i dollar. Jeg skjønner at den kronen jeg handlet for i -08 ikke er verdt det samme i -23. Jeg kalkulerte med å tape 100k i året, og jeg tenker selvsagt krone mot krone. Uavhengig av om kronen har blitt mindre verdt, kan jeg ved et salg sette inn det samme, eller mer i banken som jeg handlet for. Ved kjøp av ny båt derimot, er det nytteløst, da en ny F45 bikker 13 mill med det utstyret man burde ha. 
Litt klønete skrevet, men jeg prøvde ihvertfall :giggle:

Link to post
Share on other sites

Men det er vel meninga at båt skal tape seg i pris jo eldre den blir og slik jeg har sett det før så gikk de ned i pris i NOK i takt med inflasjonen men de gikk altså ikke opp i pris i NOK over tid.

Biler taper seg jo mye mer i pris altså de går ned i pris i "kronestykker" til tross for inflasjon, båter holdt prisen eller veldig sakte gikk nedover men aldri oppover da så det er kanskje kronekursen som har gjort. Men så lenge det ikke er en kø av utenlandske kjøpere så vil jo norske kjøpere ikke plutselig få så utrolig mange flere "kronestykker" å bruke siden alle har jo tapt som tjener penger i kroner. Utenom da folk som før enten ikke fikk jobb eller ikke fikk drive firma fordi det ikke lønnet seg pga høy kronekurs.

En lav kronekurs burde jo bringe tilbake norsk båtproduksjon men på ett eller annet vis så er det fortsatt ikke så lønnsomt selv om kronekursen er langt nede. Kanskje gjør statens skatter på arbeid det slik at det fortsatt ikke lønner seg, men altså i noen yrker så vil jo folk ikke ønske å jobbe i Norge med nåværende kronekurs. For å ta ett eksempel kaptein på fly får jo ca. 1 mill ++ kroner i årslønn i Norge, kaptein på fly får 100 000 ++ euro i årslønn i Polen hvis vedkommende flyr for Ryanair f.eks (men med nåværende kronekurs får også LOT kapteiner og andre over 1 mill årslønn). Så skal da vedkommende betale 36 og 47 % skatt på deler av inntekta i Norge imens vedkommende betaler 19 % skatt i Polen f.eks hvor vedkommende kan fratrekke kostnader til egen bil osv. osv. Og slik fortsetter det jo med spesialister i diverse yrker og burde jo lede til at Norge får tilbake industrien sin som båtproduksjon osv. men om det ikke skjer så tror jeg det er staten som ikke har forstått at den må legge seg på samme skatt som resten av Europa i hvert fall for folk som får opptil 6G altså de er jo ikke "rike" hvorfor skal vanlige folk ha 36 % skatt når f.eks teknologi landet Tyskland gir mye lavere skatt for "vanlige folk". Det er vel det som skal til for å gjennopplive norsk næring.

Ellers når det gjelder nybåter så må jo noen uansett ha enorme penger for å kjøpe en splitter ny båt og derfor er kanskje salg dårligere i hele Europa på grunn av COVID og etterfølgene av den som også traff folk med firmaer i utsatte bransjer som mat og hotell osv. Og hvem skal ha råd til 10-20 mill for en båt i Europa om det ikke er sparsommelige topplønnsmottakere og ellers grundere eller folk som har firmaer. Så hvis det har gått i dass med mange firmaer så går det jo utover båtsalg også.

Ved bruktbåt så sliter vel kun folk med å selge om de vil ha COVID pris på båt selv om COVID er ferdig lenge siden, de prisene som f.eks 15 år gammel Princess 42 og Princess 45 hadde er jo ikke solgt priser. De fleste mente ingen av disse båtene får 3 mill engang når reell pris kommer til slutt.

Link to post
Share on other sites

Biler lever ikke evig og de fleste vrakes etter 15-20 år. Derfor er det naturlig at verdien synker med minst 1/20 i året.

 

Så lenge båter vedlikeholdes så lever de leeenge. Selv en 20 år gammel glassfiberbåt kan fint leve minst 20 (eller 50?) år til. Polyester og glassfiber råtner ikke. Derfor er det naturlig at verdien ikke reduseres på samme måte som bil.

 

Grunnen for å kjøpe brukt båt er vel for å få en båt for mindre penger enn en ny?

Hvis du kan spare f.eks. 25-50% på å kjøpe en brukt båt kan det fortsatt være et godt kjøp. Kan fremdeles ha båt i mange år. Når da prisen på nye båter stiger så mener jeg at det er naturlig at kjøpere er villig til å betale mer for en brukt (og godt vedlikeholdt) båt. For dem som vil ha båt så er jo alternativet å kjøpe ny båt.

Link to post
Share on other sites

Er vel det jeg sa at båter taper mye mindre i verdi men de har vel aldri tapt mindre enn de gjør nå. Altså i 2015 kostet fullt fungerende Princess 55 som var da 25-27 år gammel 750 000 i dag er 1 mill "skambud" for samme type båt når den er 8 år eldre.

Men selv om prisene holder seg bra så er de ikke så høye som de var under COVID og det er vel derfor folk ikke sliter med å selge båter som tittelen sier men kanskje tror de er verdt mer enn de virkelig er. Og selv det som de virkelig er verdt er en bra pris. Det er jo en grunn til at noen båter står i "måned og dag" til de blir utløpt imens andre som får prisereduksjon plutselig blir solgt i løpet av veldig kort tid når prisen matcher det man tror båten er verdt. Som Princess 414 som jeg så på før folk overbeviste meg om at man bør gå for full størrelse med engang. Jeg trodde den var verdt rundt 500 000 og ikke 650 000. Så senket eier pris til 490 000 og båten ble solgt øyeblikkelig.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 10 timer siden:

Ved bruktbåt så sliter vel kun folk med å selge om de vil ha COVID pris på båt selv om COVID er ferdig lenge siden, de prisene som f.eks 15 år gammel Princess 42 og Princess 45 hadde er jo ikke solgt priser. De fleste mente ingen av disse båtene får 3 mill engang når reell pris kommer til slutt.

For å være helt ærlig, syns jeg det er galematias at disse båtene er verdt så mye, og at folk får tre mill pluss nå er vel lite trolig. Men hvis det er flere pengesterke som ønsker samme båt, kan man aldri vite. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har svart på dette tidligere,men etter den tid har jeg solgt båt og kjøpt ny brukt båt. Saga 315. Annonsert laveste pris på årsmodell som jeg kjøpte var 900.000. (For et par år siden 750.000)

Høyeste annonserte pris 1.380.000. Forskjellen mellom båt til 900.000 og 1.380.000  var  vedlikehold,motorvalg og utstyr.  Jeg kjøpte en Saga 315 i det øvre prissikte og tror ikke båten stiger i nominell kroneverdi. Blir det småskader og småfeil så ramler prisen fort til 900.000.

Jeg solgte Agder 840 med 165 Yanmar. God båt. Fikk ikke solgt til Norge. Gikk til Nederland. Mye båt for lite penger.

Ut fra Finn.no og egne erfaringer tror jeg snekkemarkedet faller. Velholdte båter vil stå seg best i verdi, dårlig vedlikeholdte faller. Produsenter med kvalitetsstempel står seg,andre ikke.

Elefanten i rommet er våre Stortingsrepresentanter. Hvordan vil de påvirke nybåtpriser,drivstoff,avgifter og alt med båt?  Ingen vet,alt er uforutsigbart med dagens politiske Norge. Det blir som med arveavgift, strømpriser, skatter og avgifter. Helt uforutsigbart. Usikkerheten tror jeg medfører at flere utsetter båtkjøpet. Det samme gjelder andre investeringer. Jeg tror ikke dagens storting forstår dette og vi vil derfor leve vidre med denne usikkerheten.  Levekostnader øker mer enn netto inntekt, reallønnen har gått ned og fortsetter å gå ned.

Oppsummert tror jeg ikke vi kan forvente å tjene penger på båt. Tvert i mot, bruktprisene faller. Noen båtmerker vil falle tungt. Meget godt vedlikeholdte båter vil ha det laveste verdifall i prosent av kjøpsverdi. Men alle faller !!

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 24.12.2023 at 17.09:

Er vel det jeg sa at båter taper mye mindre i verdi men de har vel aldri tapt mindre enn de gjør nå. Altså i 2015 kostet fullt fungerende Princess 55 som var da 25-27 år gammel 750 000 i dag er 1 mill "skambud" for samme type båt når den er 8 år eldre.

Men selv om prisene holder seg bra så er de ikke så høye som de var under COVID og det er vel derfor folk ikke sliter med å selge båter som tittelen sier men kanskje tror de er verdt mer enn de virkelig er. Og selv det som de virkelig er verdt er en bra pris. Det er jo en grunn til at noen båter står i "måned og dag" til de blir utløpt imens andre som får prisereduksjon plutselig blir solgt i løpet av veldig kort tid når prisen matcher det man tror båten er verdt. Som Princess 414 som jeg så på før folk overbeviste meg om at man bør gå for full størrelse med engang. Jeg trodde den var verdt rundt 500 000 og ikke 650 000. Så senket eier pris til 490 000 og båten ble solgt øyeblikkelig.

 

Prisene er nesten like høye nå som under covid, det er bare det at selgerne har ikke tilpasset seg den nye hverdagen og brenner inne med båtene så lenge de har råd til. Et par eksempler i den dyrere klassen:

 

Denne båten her ble solgt for drøye 5 millioner i 2017, senere ((i år) har den blitt omsatt for nærmere 7:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=97843835

Og det annonseres fortsatt V52 til "covid-priser".

 

Denne båten her lå ute til salgs for 6,6 i 2017:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100878933&fks=100878933

Nå forsøkes den solgt for 7,3 med utdatert navigasjon osv:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100878933&fks=100878933

 

Denne V65 ble omsatt på 7-tallet i fjor, nå har man byttet kartplotter, polert og økt prisen til 9,5:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=330825750

 

Alle fra en tid der bl.a. enkelte eksemplarer fra denne produsenten nå fremstår som tikkende bomber mht. dieseltankproblematikken hos Princess der du lett kan erfare mange hundre tusen i ekstra påkost på opptærte tanker på disse årsmodellene. I tillegg til at drivstoffkostnadene ikke minst nå har eksplodert sammenliknet med hva de var før Covid og Ukraina krigen. Koster fort 3500-5500 kroner/time å kjøre i marsjfart med slike innretninger med dagens priser.

 

Ser dog at det innimellom fins mer realistiske prissettinger blant enkelte selgere av båter i 2-4 millioners klassen som nå tar store tap.

 

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Altså nåværende etter COVID inflasjon samt tap av forskjellige firmaer (hvor eierne var potensielle kunder) burde drive prisene tilbake til nivå før COVID men det ser ut som folk ikke har fått det med seg. Ellers er jo den krigen nesten som "skjebnens gave" til diverse regjeringer som har feilhåndtert COVID for all inflasjon og hele pakka er fortsatt ettervirkninger av at de har stengt ned alt under COVID. COVID kostet trilliarder av EURO og USD så hva de enn så sender som hjelp til krigen er som en dråpe i forhold til hva som ble brukt ved COVID og nå er resultatet av det at de holdt folk oppe imens alt var stengt. I Polen f.eks så man også resultatet i form av at det døde mer folk ekstra til hjerteproblemer, kreft osv. osv. som ble ubehandlet enn alle som døde av COVID. Men der er det jo offisielt ikke PiS og PO som feilhånderte COVID, der er det jo putin som har skapt hele inflasjonen og alt som er feil i økonomien uten at noen klarer å forklare hvordan. Siden det de betalte i støtte til Ukraina er helt uvesentlig i forhold til hva de betalte for COVID. Så om krigen begynner å dempes av så starter jo nye som i Israel bare folk kan henvises til andre årsaker for økonomisk forfall enn politisk feilhåndtering av COVID.

Det var jo nesten som om noen holdt på å drukne ute i vannet og fikk beskjed at vedkommende blir ikke tatt opp i båten fordi han kan dø av COVID. Om han dør av drukning er ikke så farlig det. Pasienter og folk ble behandlet på den måten i flere land.

Uansett priser på båter burde sakte gå mot før COVID nivå og det er jo håpet da for å kjøpe båt til bra pris. Ellers 5500 kroner timen med avgiftsfri diesel til rundt 20 NOK litern? Er vel et forbruk på nesten 300 liter timen da, antar det er ment for båt som skal gå 30 knop hele tida om den skal bruke så mye? Det er vel ikke forbruk ved rolig deplasementsfart på stor Princess/Fairline/Storebro ol.

Link to post
Share on other sites

Husk at hvis vi skal tilbake til før covid- nivå på prisene bør man også ta med inflasjon.

Kr 1 mill i januar 2019 er det samme som kr 1.206.000 i november 2023.

 

Så skal man gjøre dette riktig bør man ta med inflasjonen. Slik sett vil man tape en del penger i forhold til tiden før pandemien dersom man bare får igjen de eksakt samme kronestykkene i antall fra 2019.

 

En båt som koster kr 2,4 mill nå koster derfor ca det samme som en som kostet kr 1.990.000 i 2019.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

@Lingefan Altså før i tiden så pleide inflasjonen å være verditapet på båt (etter de første 5 åra med garanti var over siden da taper jo båt som bil helt til garantien er ute) også holdt de noenlunde samme pris altså verdifallet var inflasjonen. Men så har jo COVID snudd alt sammen men COVID er jo ferdig og det er jo ingen økonomiske grunner til at folk som måtte ha råd til å kjøpe båter skal plutselig ha mer penger enn de hadde før (altså i snitt, jeg snakker ikke enkelttilfeller hvor man har gjort noe som var lønnsomt og tjente istedet for å tape).

Årsaken til prisoppgang var jo at folk ikke kunne ha ferie annet enn i båten, nå vil jo mange som ikke liker båt så godt muligens selge båtene igjen. Så det burde nesten bli bedre (lavere) priser pga. COVID er ferdig.

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 4 timer siden:

@Chiefengineer jeg tror ikke man skal legge alt for mye vekt på tankproblemer på alle Princess-båter. Min teori er at de hadde en eller flere sveisere som ikke var kompetente. 

Det var ikke bare sveisingen som var problemet på tankene dine Tom. Sveiseren bare sveiser, han har ingenting med konstruksjonen å gjøre. Tankene dine hadde en merkelig konstruksjon i skjøtene som gjorde at vannperler la seg mellom falsene. Det er ingen god måte å lage en tank på. Husker ikke i detalj nå, men det var kanskje dårlig sveising i tillegg?

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

Ellers 5500 kroner timen med avgiftsfri diesel til rundt 20 NOK litern? Er vel et forbruk på nesten 300 liter timen da, antar det er ment for båt som skal gå 30 knop hele tida om den skal bruke så mye? Det er vel ikke forbruk ved rolig deplasementsfart på stor Princess/Fairline/Storebro ol.

 

@Chilli Solbris har tidligere sagt noe om forbruket på hans Storebro med to V10-ere på full fart. Mener å huske at det var noe i den gata. Forbruket i skrogfart er noe helt annet, det har også blitt diskutert tidligere i denne tråden. I forbindelse med kostnadene med å kjøre fram og tilbake til Polen ble det lagt fram noen konkrete tall på sammenlignbare båter.

 

Dette med å dra fram kostnadene ved å kjøre på bånn gass vil jeg egentlig bare kalle krisemaksimering. Selv jeg med min Yanmar på 144 hk kjører sjeldent på bånn gass. Du må se på de tallene som er realistisk for deg. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Med 300 liter timen så blir det nok bare ved "prøvesvømming" det blir bånn gass for at mekaniker skal kunne se hvordan motorene oppfører seg da og om det gir noe mer info om deres tilstand. Med mindre man vinner i eurojackpot så er det tvilsomt man har lyst å betale for 300 liter i timen.

Da er det jo rimeligere ved hentetur å betale 2 dagers lønn med gjestebrygge, hotell og hele pakka enn å kjøre "bånn gass" om man skal fra Stavanger eller noe sted som er like langt unna :giggle: Med 300 liter timen så hadde det vel så vidt holdt med 3000 liter til 250 NM med 25 knops fart.

Hvis man ser bort fra at båten muligens hadde "dævva" av å gå bånn gass i 10 timer i strekk så den hadde aldri kommet så langt.

Link to post
Share on other sites

Mine MAN 2840 LXE bruker ca 40 liter i timen ved 9,5-10 knop. 20 liter ved 7,5 knop. 
På marsjfart som er 26 knop bruker 180 liter i timen. På full fart, 35 knop bruker jeg 300 liter pr time. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Dette "vesle" aggregatet bruker bare drøyt 2 liter diesel i timen i snitt, holder stort sett bare varmen i en toalettkabin og ei lita hjulbrakke mens de som jobber der har juleferie :giggle: (bruker riktignok 10 liter i timen på max, dvs. ca 30 kW avgitt effekt). 

Det har gått over 800 timer på ca 5 uker og brukt godt over 2.000 liter diesel nå. Men kommunen betaler :giggle:

Måtte ut og ta en liten service på det 1. juledag, begynte å bli litt vel mange timer.

 

kohler.jpg.f7a59fc120877909e0a8d90290bf3f09.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 5 timer siden:

@Komodo Med 300 liter timen så blir det nok bare ved "prøvesvømming" det blir bånn gass for at mekaniker skal kunne se hvordan motorene oppfører seg da og om det gir noe mer info om deres tilstand. Med mindre man vinner i eurojackpot så er det tvilsomt man har lyst å betale for 300 liter i timen.

Da er det jo rimeligere ved hentetur å betale 2 dagers lønn med gjestebrygge, hotell og hele pakka enn å kjøre "bånn gass" om man skal fra Stavanger eller noe sted som er like langt unna :giggle: Med 300 liter timen så hadde det vel så vidt holdt med 3000 liter til 250 NM med 25 knops fart.

Hvis man ser bort fra at båten muligens hadde "dævva" av å gå bånn gass i 10 timer i strekk så den hadde aldri kommet så langt.

Beklager å måtte si det. Men kanskje på tide du snart tar til deg info som blir gitt her. For pr idag, så skjønner du nada om kostnader for båt på 50+ fot. Du lever i din helt agen verden, uten å ville ta til de info fra folk med erfaring fra disse båter.

 

Så skjønner faktisk ikke du ennå gidde lese/skrive i tråden, når du uansett ikke vil lytte til råd.

Men lykke til med båt å kompis mekaniker, blir garantert drømme båten.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...