Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

@Okkaby Jeg ser jo hva folk skriver: Båt kan brukes med 20-40 liter timen om man går 7,5 - 10 knop. Altså over 200 timer i fart med 8000 liters forbruk til 136 000 NOK hvis det er 17 kroner litern (opptil 2000 NM "svømt"). Dette er akseptabelt utgift og holder til maaange flere dager enn det er vær for å reise ut på Skagerrak.

MEN hvis man bruker samme båt men gir "bånn gass" da blir det helt uakseptabel forbruk av 300 liter timen, er det så vanskelig å forstå at båt må ikke kjøres på MAX fart hele tida? Eller er rådet ditt at man skal regne med om den blir kjørt på maksfart og regne tilsvarende en motorhavari per noen få timer (det er hva jeg tror hadde skjedd om man brukte gamle motorer på max ytelse hele tida).

 

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder priser på båter har jeg fulgt med på en del Windy-modeller jevnt siste 10 år.

i 2012-2017 var det ganske så lave priser, men den gangen var jo samtidig 1 krone mer verdt enn 1 krone er i dag.

 

For å ta et eksempel.

2007 35 Khamsin var i 2017 ca 10 år gamle bruktbåter. Håndbygget i arendal, kanskje en av de fineste daycruiserne laget i Norge på sin størrelse. En slik fikk man kjøpt for kr 1,5-1,6 i 2017-2018.

I 2021 var de mangelvare og foll kjøpte de mest oppdaterte for over 2 mill og opp mot 2,2-2,3. enda de nå var 15 år gamle.

Nå som covid er over og renten justert opp kraftig, sliter mange med å få 1,6-1,7, og kanskje også 1,5. 1,5 mill i januar 2019 tilsvarer ca 1,8 mill i november 2023. Altså tror jeg disse båtene har fått et relativt labert/normalt verditap om du kjøpte for 1,6 i 2018 og selger for 1,5 i 2024.

 

Kjøpte du for 2,2 i 2021 derimot, og skal selge nå, ja da må du ta et solid tap. Da taper man 700 pluss inflasjonen.

 

Jeg ser ellers at modellen 2021 mod 29 Coho (nypris 2,9, ofte rabattert til2,6-2,7) gjerne lå ute for 2,4 og 2,250, nå er de ute til salgs for under 2.

Ingen tvil om at det kan bli bedre kjøp fremover.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

@Okkaby Jeg ser jo hva folk skriver: Båt kan brukes med 20-40 liter timen om man går 7,5 - 10 knop. Altså over 200 timer i fart med 8000 liters forbruk til 136 000 NOK hvis det er 17 kroner litern (opptil 2000 NM "svømt"). Dette er akseptabelt utgift og holder til maaange flere dager enn det er vær for å reise ut på Skagerrak.

MEN hvis man bruker samme båt men gir "bånn gass" da blir det helt uakseptabel forbruk av 300 liter timen, er det så vanskelig å forstå at båt må ikke kjøres på MAX fart hele tida? Eller er rådet ditt at man skal regne med om den blir kjørt på maksfart og regne tilsvarende en motorhavari per noen få timer (det er hva jeg tror hadde skjedd om man brukte gamle motorer på max ytelse hele tida).

 


Vi snakker ikke «bånn gass» her, vi snakker om at kostnadene for å kjøre i den ordinær marsjfarten som båten er bygd for drenerer pengeboka di på et øyeblikk, og at du blir tvunget til å «dævvkjøre» motorene på fulltid utelukkende på grunn av økonomi.

 

Å kjøpe gammel Mercedes 600 kan resultere i astronomiske drifts- og vedlikeholdskostnader selv om innkjøpskosten er lav, det samme gjelder gammel «storbåt». Dette er båter som var beregnet på folk med store pengebøker da de ble produserte og det gjelder fortsatt selv om innkjøpskostnaden har falt dramatisk på grunn av aldringen.

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Altså det er helt usammenlignbart med bil som bruker jo 20+ liter per 100 km om man så går med V12 (hadde det før Alpina V8) i 250 km/h på tysk autobahn. Ellers så bruker jeg vel ikke bilen mer enn 10 000 km per år hvorav den står i garasjen mesterparten av tiden og den får kjørt seg på tur Polen - Norge - Polen stort sett.

Men det er noe helt annet med bil der er også vedlikeholdskostnader ganske ubetydelige i forhold til verdifall på en ny bil og det finnes ikke noe slikt at om du kjører sakte så bruker ikke bilen drivstoff. Det gjør den og en V12 bruker opp mot 15 liter på 100 km om du kjører i 80 km/h så ikke så mye forskjell om du går i 250 km/h på tysk autobahn altså per kjørte km og ikke per time.

Når det gjelder båt så er jo ikke behovet for fart såpass stort som med bil siden det er jo morro å være utpå havet og man behøver jo ikke å race gjennom havet i høy hastighet man kan likegodt nyte turen, havet og utsikten. Båten er stor av andre grunner enn fart imens man bruker Alpina V8 eller V12 istedet for en turboladet 3 liters diesel kun pga. fart.

Og jeg har lest rådene om å putte inn deplasementsmotor, men hele ideen er å ikke kjøpe en båt hvor motorene dævva og man må starte med ekstreme mekaniker og motorutgifter for å putte inn splitter nye deplasements motorer. Og det er heller ikke en idee å hive ut fungerende motorer det blir jo enda verre. Så jeg tenker den rimeligste og beste ideen når man finner båt med gode motorer som burde ikke dævve med engang er å bruke den i deplasementsfart mesteparten av tida. Selv om de skulle bruke mer diesel enn deplasementsmotor så blir hele regnestykket gunstigere likevel. Så kan man jo presse dem litt av og til når man føler for å bruke 4000 - 5000 per time den dagen for å få en litt raskere tur uten at man presser dem så meget at de dævver da.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror prisen på nye båter kommer til å øke en god del mer de nærmeste årene. Frem til nå har mange forhandlere hatt en god del båter på lager som ble kjøpt inn til en gunstigere kurs en den som gjelder nå. Jeg har også inntrykk av at produsenter og forhandlere har tatt en del av de økte kostnadene for nye båter fra egne marginer og ikke økt prisene så mye som de økte kostandene. Dette blir vanskelig å fortsette med over tid. Hvis renten nå har nådd toppen og kjøpsviljen kommer tilbake i tiden som kommer tror jeg bruktprisene kan holde seg oppe, men mye avhenger selvsagt på hvordan kjøpskraften/viljen utvikler seg. Nybåtsmarkedet tror jeg får det meget tungt fremover.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 22 timer siden:

Det var ikke bare sveisingen som var problemet på tankene dine Tom. Sveiseren bare sveiser, han har ingenting med konstruksjonen å gjøre. Tankene dine hadde en merkelig konstruksjon i skjøtene som gjorde at vannperler la seg mellom falsene. Det er ingen god måte å lage en tank på. Husker ikke i detalj nå, men det var kanskje dårlig sveising i tillegg?

Absolutt dårlig sveiset. Vi kjørte inspeksjonskamera i tankene, og det så helt for jæ…g ut på innsiden. Utsiden så flott ut.

Link to post
Share on other sites

@MYVIVERA Altså den store forskjellen fra 2008 er at finanskrisen ikke hadde en forløper i form av COVID som førte til at folk som egentlig ikke liker båt så godt kjøpte båt. Det ble på en måte kunstig etterspørsel som ikke finnes lenger uten COVID.

Så håpet for en båtkjøper er at prisene vil gå ned fordi folk som egentlig ikke liker båt så godt og bare kjøpte det pga. COVID finner ut av alt det folk har fortalt om vedlikehold og at bruktbåter dævver. Dermed vil det frigjøres båter til markedet fra folk som ikke skal kjøpe en annen båt.

I tillegg tror jeg det blir flere privatsolgte båter også siden meglere blir av nye forbrukerkjøpsloven tvunget til å også gi en tjeneste til kjøper i form av sjekk av båt i hvert fall siden de får samme ansvar som bilforhandlere da de blir omfattet av forbrukerkjøpsloven. Ergo vil meglersolgte båter bli en del dyrere men ikke kreve ansettelse av egen undersøkelses mekaniker til båten dette kan føre til at flere eiere velger å selge båten selv dersom de ønsker å selge den "som den er" og uten plikt til å undersøke tilstand dersom de informerer om dette ved salget.
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:


Så håpet for en båtkjøper er at prisene vil gå ned fordi folk som egentlig ikke liker båt så godt og bare kjøpte det pga. COVID finner ut av alt det folk har fortalt om vedlikehold og at bruktbåter dævver.
 


En båt «dævver» ikke, den består av et utall ulike utstyrsinnretninger som hver for seg kan repareres, vedlikeholdes eller byttes ut enkeltvis og en levetid på 40-50 år er helt uproblematisk forutsett godt og korrekt vedlikehold med løpende oppgraderinger.

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Jeg mente at folk finner ut av at forskjellige elementer "dævver" og de må fikse dem samt ser kostnader som folk ofte visualiserer her på forumet. Og hvis dette er da folk som bare kjøpte båt pga. COVID så tipper jeg disse båtene kommer nå for salg. Og når månedene går og de står der så tipper jeg folk vil forstå at prisen blir også som før COVID. Siden etterspørsel under COVID var kunstig og ikke varig. Eller det er slik en båtkjøper håper på da.

Link to post
Share on other sites

Valutakursen gjør at bruktprisene på kurante båter har steget ENORMT på det internasjonale markedet - sett fra Norge.

Jeg kjøpte en 2000 mod Sealine S34 i 2019 for 700000 og solgte den for 800000 i begynnelsen av 2022.

 

Hvis jeg søker på Yachtworld i dag så finner jeg 18 stk til salgs i Europa. Pris fra 850000-1550000 + mva og frakt. Gjennomsnittsprisen ligger på ca. 1150000 + mva og frakt. (ca. 1500000 inkl. mva og frakt).

 

Endringene i valutakursen gjør at båter i Norge er billigst i Europa og dersom man skal selge en båt fra en internasjonal produsent, så er det svært aktuelt at båten blir eksportert til et annet europeisk land. En kompis solgte akkurat en Axopar 37 - denne ble eksportert til Tyrkia.

 

Båtmarkedet i Norge er ikke isolert fra resten av Europa. Det har i lang tid vært et stort marked for import av kurante båter gjennom f.eks. Stavanger Marinesenter og Bergen Marinesenter. Dette markedet har nå snudd, og det har blitt mer og mer eksport fra Norge til andre europeiske land.

 

Valutakursene gjør at bruktprisene på kurante båter kommer til å holde seg godt i Norge. Dette er ihvertfall min spådom…

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

Eller det er slik en båtkjøper håper på da.

Det er vel det som kjennetegner alle slike tråder da, at det er en båtdrømmer som gjerne vil at noen skal selge han båten til gibort pris. Noen har lett for å kun se argumenter og oppfatninger som støtter eget ønske. Disse argumentene og oppfatningene har en tendens til å bli stikk motsatt når samme person sitter som selger en dag. Sitter mange som venter på å kjøpe båt, som synes det var altfor dyrt før Covid også. Blir ofte mange sesonger som forsvinner for de som ønsker et båtkjøp som "lønner seg". Båtgleden er sjelden proposjonal med hverken størrelse eller pris. Mitt råd er kjøp en båt man har råd til å tape, dra på vannet og kos deg. Investeringer som skal "lønne seg" kan man gjøre andre plasser. Selv om man får kjøpt en båt "billig" nå, så har man ingen garanti for at ikke markedet er vesentlig dårligere den dagen man selger. Kanskje man heller skulle vente med å kjøpe da til da, så man ikke kjøper for dyrt:rolleyes:.

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Selvfølgelig er båten ett stort tapsprosjekt, men jo mer av tapet tas av forrige båteier desto bedre. Og man får jo gjerne mer båt for pengene dersom den er rimeligere.

Altså om jeg i September ikke måtte kjøpe fly så hadde jeg kjøpt denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=261414635 (altså den starta nærme 4 mill og ble nedsatt til 2 siden noen ville vel selge her og nå ikke om ett år, båten har jo til og med egen side på google som en yacht og dersom alt fungerte så er jeg sikker på at den var verdt mer enn 2 mill) også tatt den personlige konkursen (altså betale diger båtplass for båt som har dævva og som man ikke har råd å kjøpe nye motorer til ikke en bokstavelig konkurs) senere etter at det hadde blitt en båttur eller 5 :giggle:

Altså dersom noen som ikke ville ha båt egentlig men kjøpte den pga. COVID har betalt mer penger pga. kunstig etterspørsel så må dessverre vedkommende ta tapet. Etterspørselen etter båter (altså folk som liker båt og gjerne går konkurs for å ha en båt) blir jo ikke magisk større fordi folk har kjøpt på grunn av COVID og ikke vil ha båt lenger. Man ser det jo også på prisene blir noe priset som før COVID så forsvinner det lynraskt, er prisen høyere så står det er. Beste eksemplet er Princess 414 som jeg vurderte å kjøpe (helt til forumet fikk meg til å tenke at hvis jeg skal gå konkurs så bør jeg heller kjøpe det største jeg får råd til da har jeg i hvert fall fått en opplevelse for livet som er verdt "konkursen" ) men da ikke til 650 000 men til rundt 500 000 som var pris på slike båter før COVID.

Så bestemte vel eier seg for å selge den slik og fra den var annonsert nedsatt til 490 000 så tok det ikke en uke engang også var den solgt. Så folk sliter ikke med å selge båtene som titteln sier, folk sliter med å få en COVID pris på båten når COVID er ferdig ville vært bedre tittel.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 4 timer siden:

Det er vel det som kjennetegner alle slike tråder da, at det er en båtdrømmer som gjerne vil at noen skal selge han båten til gibort pris. Noen har lett for å kun se argumenter og oppfatninger som støtter eget ønske. Disse argumentene og oppfatningene har en tendens til å bli stikk motsatt når samme person sitter som selger en dag. Sitter mange som venter på å kjøpe båt, som synes det var altfor dyrt før Covid også. Blir ofte mange sesonger som forsvinner for de som ønsker et båtkjøp som "lønner seg". Båtgleden er sjelden proposjonal med hverken størrelse eller pris. Mitt råd er kjøp en båt man har råd til å tape, dra på vannet og kos deg. Investeringer som skal "lønne seg" kan man gjøre andre plasser. Selv om man får kjøpt en båt "billig" nå, så har man ingen garanti for at ikke markedet er vesentlig dårligere den dagen man selger. Kanskje man heller skulle vente med å kjøpe da til da, så man ikke kjøper for dyrt:rolleyes:.


 

Enig i dette. I tillegg er det nok ofte slik at det «gode kjøpet» man sitter og venter på gjerne ikke er det eksemplaret man ønsker seg. De som må selge fort unna er sjelden de samme personene som har godt vedlikeholdte båter man helst vil kjøpe.

De som må selge unna har ofte båter man egentlig ikke vil ha. Og det man gjerne vil kjøpe er ikke så ofte til salgs, i alle fall ikke når prisene er dårligere.

 

Nå hender det jo selvfølgelig at man finner ok eksemplarer til helt ok priser også, men godbitene, som de med god råd ofte besitter, selges gjerne når det er livsendringer eller når man oppnår en god pris. Men hvis båtmarkedet er tregt i flere år, slik det var etter 2008, det tok seg vel ikke opp før i 2014 omtrent, og ikke skikkelig opp før etter knallsommeren i 2018 med lav rente og boligpriser som hadde steget en god del siste årene etc., hvis det er likt nå fremover så skal båtmarkedet være tregt i 6-7 år fremover. Det betyr at skal man selge fort så må man ned i pris. Med mindre man er heldig og ha et gromt eksemplar som noen virkelig ønsker seg. Da er det viktigere å sikre seg det eksemplaret enn å prute på prisen. Slik var det for meg i våres da jeg kjøpte min nåværende båt. Jeg kjøpte dyrere enn andre lignende eldre båter i dårligere stand.
Men denne ville jeg ha. Prute gjorde jeg, men det var kjekt å få til å kjøpe den også.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

@Lingefan Det er jo vel forskjell på hva man treffer på av båt og livssituasjon til folk. Altså om f.eks noen tar skilsmisse og dama skal ha halvparten av alt så må vedkommende kanskje selge båten eller stå husløs til den blir solgt, eller om banken skrur opp renta slik at det som tidligere gikk til drivstoff og vedlikehold går til rentekostnader fordi noen har kjøpt hus med lånte penger og ikke spart seg opp osv.

Er jo mange forskjellige årsaker. Men som sagt jeg vurderte å hive i dass fremtidige inntekter og en god investering fordi jeg har aldri i livet sett en 80 fots yacht til 2 mill som ikke er et vrak hvor alt har "dævva" men hvor ting skal faktisk fungere i kjøpsøyeblikket. Heldigvis gjorde jeg det ikke og da kan jeg jo tjene inn 2 mill på nytt mye raskere (kanskje mye raskere enn 20 måneder), men det er jo en grense for hvor lenge man kan spare i "kloke ting som tjener penger" så man ikke ender opp klar for gamlehjemmet når man skal bruke pengene.

Men altså skjer det jo at det blir et skikkelig tilbud på ting, plutselig ser man noe til en pris hvor man har lyst å bare løpe og kjøpe uansett hva man egentlig skulle bruke penger på.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

@Gullfisk Selvfølgelig er båten ett stort tapsprosjekt, men jo mer av tapet tas av forrige båteier desto bedre. 


Som nåværende båteier har jeg en helt motsatt innfallsvinkel på dette. Jo mer av tapet som tas av neste båteier, jo bedre.

 

Og ettersom jeg ikke har noen ønske eller planer om å selge blir det slik.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...