Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

zooper skrev for 9 timer siden:

 

 

Det hadde vært fint om de som skrev her var åpne om sin situasjon.

 

Jeg har båt, byttet høsten 2018 og skal ha den. De siste par årene ville vel den gitt 300k+/- i forhold til kjøpesum, så jeg hadde driti på leggen om/mens jeg satt på gjerde mens sesongene forsvant. Skal muligens selge 2014 skjærgårdsjepp pga lite bruk(de unge voksne sin båt), men må ikke. Er noen små år eldre enn deg, men vært på vannet og i skjærgården hele livet. Rodd, seiljolle, påhenger, innabords, seilskute, mtb, ferie, tur, fiskeosv. Har solgt egne båter ved bytte, men også hjulpet andre å selge, senest høsten 22.

Jeg investerer ikke penger i båt, jeg bruker penger på båt. Jeg tenker ikke så mye på hva jeg kommer til å få igjen for det jeg kjøper, av den enkle grunn at jeg ikke vet når og i hvilket marked jeg skal selge igjen. Tenker heller ikke på hva annet jeg kunne brukt pengene til eller hva de kunne utviklet seg til, da jeg har valgt å bruke de på båt. Altså har jeg byttet bort et antall penger mot et objekt. Objektet har da ingen pengeverdi før jeg evt bytter det i en avtalt pengesum igjen. Å vente en sesong eller flere for at prisene skal falle, er helt uaktuellt da jeg vil på vannet. Men jeg ser jo på hvilken tilstand og utstyrsgrad jeg vil ha, og hva jeg føler gir best kjøp, når jeg skal kjøpe båt. Klarte med vel 3 uker uten båt på høsten sist:lol:
Hvordan dagens marked går, er av liten interesse for meg bortsett fra at det er artig å følge med litt. Virker på meg som de som er mest opptatt av å prøve å kjøpe i bunn av markedet, er de som har den mest negative troen på markedet. Altså farget av egne ønsker for utvikling. Den som sitter på gjerdet og venter, mister flest sesonger:smash:

Tror det er bra for nattesøvn å ikke kjøpe båt for mere en at man ikke må gå fra hus og hjem om båten blir verdt null når livet er i normalt gjenge. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Er det sant? Det er jo helt utrolig :thumbsup: Selg båten nå og kjøp aksjer for pengene. Om kort tid kan du handle deg en Nordhavn isteden :cool:  (Råd om aksjer kommer antagelig ganske snart...)

Jeg har et helt ferskt bud på båten som er 100 000 høyere enn da jeg handlet høsten 2013.

Det hadde jeg ikke gjettet på den gangen :smiley:

Link to post
Share on other sites

@Komodo Jepp, å leie er ikke bare gøy. Det er styrete å finne rett båt til rett tidspunkt. Det er styrete å avtale. Det tar tid å bli kjent med en båt. Det er styrete med overlevering. Jeg er mer opptatt av å ikke skade en annens eiendel enn min egen, og bekymrer meg således mer på tur i leid båt enn egen. Ikke minst, jeg kan ikke være like spontan.

 

Men, samvittigheten er bedre når jeg uansett ikke ville få brukt en båt jeg eier like mye som jeg hadde følt jeg burde ifht - prisen. Og jeg har med leie den fordelen at jeg er likvid - spesielt i et marked hvor det tar lenger tid å få ok pris. Og, jeg slipper båtpuss, opplag, konservering, slipp, nattevakt, dugnad i båtforeningen, reperasjoner, sjekke på båten når været er dårlig, betale regninger... Det er ikke alt ved å eie båt som er bare kos heller. Men jeg skulle helst eid, bare ikke akkurat nå.

 

@Gullfisk jeg likte utsagnet ditt om å "bruke penger på båt" fremfor "investere" - det kan neppe sies bedre.

 

For min del så handler det ikke om å treffe bunn av et marked når pengene jeg skal bruke er på en båt jeg håper på å ha i mange år. Men, jeg kan ikke bruke uendelig mye på forbruk - og mye jeg må bruke penger på har blitt veldig mye dyrere det siste året (strømregningen i Januar var på 17.000,- og jeg sparer). Usikre tilstander over alt gjør at jeg tenker at mangel på likviditet kan gjøre mang en ting ekstra dyrt for meg, og god likviditet det motsatte - cash is king nå. Når da luksusgodet som det å eie båt er for meg (sammenliknet med å leie) - når jeg vurderer at markedet er på topp og trolig skal bratt ned, i kombinasjonen med at ethvert luksusgodet er et veldig mye større luksusgodet i år enn i fjor - etter alle andre regninger er betalt... Da har jeg bare ikke mage til å bruke alle de kronarsjene på bpt nå. Da ser jeg an til utsiktene på flere fronter er mer sikre. Jokeren er at jeg tror markedet skal mye bed - høyere nybåtpriser eller ei.

 

Går ikke markedet dit jeg tror det vil gå, ja så blir det båt likevel, bare ikke nå.

 

Nå har det seg slik at veeeeeldig mange flere er i samme båt som meg nå i år, fremfor bare to år tilbake. Og slikt kan påvirke etterspørselsiden betydelig på etvert punkt for pris/mengde. I tur vil det påvirke salgstiden og pris.

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 21 timer siden:

For min del så handler det ikke om å treffe bunn av et marked

Helt enig. 

 

Når jeg kjøper bil og båt er det ikke ansett som investering, men prøver å minimere tapet selv om. Men fasit er selvsagt ikke før det er solgt videre. 

 

Leste denne artikkelen (bilde under) i dag og tenker at verden rundt oss går videre, de estimerer grei økning i nybåtsalget. Ikke alle land det er redusert kjøpskraft tydeligvis. 

 

Er vel en del som selger båter ut av norge nå med NOK kursen. Så hvis en kjøper på topp og må selge på bunn kan den kanskje selges i andre land som går litt bedre. 😉 prøver bare å bygge under min egen kjøps-sak. 

20230207_144005.jpg.61d28b0acef88da45260110b888993f0.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 12 minutter siden:

Noen veldig god butikk er det ikke for Danskene men av og til kansje gunstig Det må betales 25% moms i Danmark ved import fra Norge , derimot kan Danskene handle i EU land og slippe moms 

Tror du skal sjekke båt priser i Danmark.

Så vil du fort se at mye kan kjøpes Mye billigere her oppe, sjøl med moms ved innførsel.

Er en grunn for Maritime Liagri henter ene båten etter den andre hjem til DK.

Kompis kjøpte en Viknes 880 hjem til DK i fjor tidlig sommer. Den sparte han 3-400k på, sjøl med moms.

 

Link to post
Share on other sites

@Thomas_h interessant lesing. Nå har jo det profesjonelle utleiemarkedet i middelhavsområdet ligget på etterskudd pga Covid. Flere bytter normalt ut hele flåter gjerne tvert tredje år. Da er det rimelig å se for seg en rekyl, og at det samtidig vil slippes mange brukte fem år gamle-ish charterbåter på markedet nå. Dette vil jo også påvirke prisene. Mang en slik eks-charterbåt havner jo her oppe i nord.

Link to post
Share on other sites

brs skrev for 2 timer siden:

Havner det så mange importbåter til Norge når vi har en så svak norsk krone?

Vet ikke - krona er som det sies spesielt veik for tiden (over 2020 nivå, men fortsatt svak og piler i feil retning. Omtrent 1/4 av alle averterte seilbåter på finn.no i dag ligger i utlandet - uten at jeg kan si noe om hva som er normen eller hvor mange kjøpere som vil ha båten der den ligger.

 

Men, det er rimelig å anta at det vil være et ekstra stort prisfall på brukte charterbåter som kompenserer en del om det blir en usedvanlig stor flåteutskiftning.

 

 

 

ohio skrev for 2 timer siden:

Med Euro på over 11 og pund på 12.50 samt at prisen på transport er blitt hinsides dyrt så blir det ikke lett med import

Enig, men se over.

 

På den annen side, med den store "rabatten" man får på en slik ekscharter, og med pressede lommebøker blant desperate seilere her hjemme - kanskje fler velger å kjøpe i Middelhavet og ta seg fri og gi seg mot til å seile hjem? Tanken har slått meg å gjøre nettopp dette, noe som var mindre aktuelt før.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg har selv solgt båt i mai, en helt ny båt jeg hadde hatt i ca ett år, fikk faktisk igjen rett over nyprisen pga at prisene på ny båt hadde økt. Så da solgte jeg den siden jeg ikke var helt fornøyd med alt opp mot mitt behov. Kjøpte en 10 år gammel brukt båt i lignende segment med 3 fot større og langt høyere kvalitet til nesten samme pris og pruttet ca 8-9%. Daycruisere i segmentet 1- 1,5 mill det nå snakkes om. Solgte den nye båten med outboard for å gå over til mitt favorittmerke med høyere kvalitet, bedre sjøegenskaper og diesel inboard.

 

Virker som at markedet fungerer greit om du har de rette båtene med riktige prisforventninger, det mer spennende er hvordan lånereglene fra 1. juli vil slå ut for den delen av markedet som låner penger for å kjøpe båt.

 

Det virker samtidig som om de båtene som har 16-17 år eller eldre motorer, gjerne to stk motorer, f eks 2006-2007 Windy Khamsin osv ligger lenge før de blir solgt og de har gått en del ned i pris. Om det er tilfeldig er vanskelig å si, men det virker som det er en del som nøyer seg med enklere båter og en motor. Det er fortsatt folk som oppgraderer båtstørrelse også, men de har nok tenkt lenger over avgjørelsen med å kjøpe. Og de bryr seg mer om å finne rett eksemplar enn å kjøøe til gunstig pris.

 

Pga inflasjonen tror jeg båtprisene vil holde seg relativt godt, rent tallmessig. Altså at en båt til 1 mill kanskje vil koste det samme om et par år, men at 1 mill er mindre verdt om 2 år kan jo være selve tapet.

 

Hva tror dere andre om utviklingen nå?

 

Det virker som om markedet for de mest populære båtene til fornuftige priser fungerer fint, mens de med for høy pris, for høy alder, eller enkelte båtkategorier ligger lenge uten å bli solgt.

 

Vi kan jo legge ved artikkelen om nybåtsalg hittil.

https://www.nettavisen.no/okonomi/fritidsbatforhandlere-melder-om-salgsnedgang/s/5-95-1168711?fbclid=IwAR1Eo1du71yR6b6fyI86QS9dsQbu77RAeykcW9ncBUTk-Y5qou5jX87TJCc_aem_th_AZw62SblpT2hnNJYs52DpdhgjLS6T4H4yiZ4OAOciN0Zg_Qt-GGinlSEyFoqvnsINBI
 

Bergen Marine har vel solgt litt til dansker pga lav kronekurs og derfor har de kun ned 10%, mens de forhandlerne som lever av volum i melk og brød-segmentet (f eks bådsentergruppen) merker en nedgang på 40%, riktignok målt opp mot to tre svært gode salgsår.

 

En annen ting er jo båtplasser, der har jeg sett en ekstrem utvikling i antall båtplasser som ikke blir utleid selv med lave priser, det var nesten litt overraskende hurtig utvikling.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev On 21.6.2023 at 17.37:

Jeg har selv solgt båt i mai, en helt ny båt jeg hadde hatt i ca ett år, fikk faktisk igjen rett over nyprisen pga at prisene på ny båt hadde økt. Så da solgte jeg den siden jeg ikke var helt fornøyd med alt opp mot mitt behov. Kjøpte en 10 år gammel brukt båt i lignende segment med 3 fot større og langt høyere kvalitet til nesten samme pris og pruttet ca 8-9%. Daycruisere i segmentet 1- 1,5 mill det nå snakkes om. Solgte den nye båten med outboard for å gå over til mitt favorittmerke med høyere kvalitet, bedre sjøegenskaper og diesel inboard.

 

Virker som at markedet fungerer greit om du har de rette båtene med riktige prisforventninger, det mer spennende er hvordan lånereglene fra 1. juli vil slå ut for den delen av markedet som låner penger for å kjøpe båt.

 

Det virker samtidig som om de båtene som har 16-17 år eller eldre motorer, gjerne to stk motorer, f eks 2006-2007 Windy Khamsin osv ligger lenge før de blir solgt og de har gått en del ned i pris. Om det er tilfeldig er vanskelig å si, men det virker som det er en del som nøyer seg med enklere båter og en motor. Det er fortsatt folk som oppgraderer båtstørrelse også, men de har nok tenkt lenger over avgjørelsen med å kjøpe. Og de bryr seg mer om å finne rett eksemplar enn å kjøøe til gunstig pris.

 

Pga inflasjonen tror jeg båtprisene vil holde seg relativt godt, rent tallmessig. Altså at en båt til 1 mill kanskje vil koste det samme om et par år, men at 1 mill er mindre verdt om 2 år kan jo være selve tapet.

 

Hva tror dere andre om utviklingen nå?

 

Det virker som om markedet for de mest populære båtene til fornuftige priser fungerer fint, mens de med for høy pris, for høy alder, eller enkelte båtkategorier ligger lenge uten å bli solgt.

 

Vi kan jo legge ved artikkelen om nybåtsalg hittil.

https://www.nettavisen.no/okonomi/fritidsbatforhandlere-melder-om-salgsnedgang/s/5-95-1168711?fbclid=IwAR1Eo1du71yR6b6fyI86QS9dsQbu77RAeykcW9ncBUTk-Y5qou5jX87TJCc_aem_th_AZw62SblpT2hnNJYs52DpdhgjLS6T4H4yiZ4OAOciN0Zg_Qt-GGinlSEyFoqvnsINBI
 

Bergen Marine har vel solgt litt til dansker pga lav kronekurs og derfor har de kun ned 10%, mens de forhandlerne som lever av volum i melk og brød-segmentet (f eks bådsentergruppen) merker en nedgang på 40%, riktignok målt opp mot to tre svært gode salgsår.

 

En annen ting er jo båtplasser, der har jeg sett en ekstrem utvikling i antall båtplasser som ikke blir utleid selv med lave priser, det var nesten litt overraskende hurtig utvikling.

 

Så du mener det er grei tilgang på båtplasser innerst i Oslofjorden nå? Under pandemien var det vel nærmest umulig å få plass? 

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev On 21.6.2023 at 17.37:

Jeg har selv solgt båt i mai, en helt ny båt jeg hadde hatt i ca ett år, fikk faktisk igjen rett over nyprisen pga at prisene på ny båt hadde økt. Så da solgte jeg den siden jeg ikke var helt fornøyd med alt opp mot mitt behov. Kjøpte en 10 år gammel brukt båt i lignende segment med 3 fot større og langt høyere kvalitet til nesten samme pris og pruttet ca 8-9%. Daycruisere i segmentet 1- 1,5 mill det nå snakkes om. Solgte den nye båten med outboard for å gå over til mitt favorittmerke med høyere kvalitet, bedre sjøegenskaper og diesel inboard.

 

Virker som at markedet fungerer greit om du har de rette båtene med riktige prisforventninger, det mer spennende er hvordan lånereglene fra 1. juli vil slå ut for den delen av markedet som låner penger for å kjøpe båt.

 

Det virker samtidig som om de båtene som har 16-17 år eller eldre motorer, gjerne to stk motorer, f eks 2006-2007 Windy Khamsin osv ligger lenge før de blir solgt og de har gått en del ned i pris. Om det er tilfeldig er vanskelig å si, men det virker som det er en del som nøyer seg med enklere båter og en motor. Det er fortsatt folk som oppgraderer båtstørrelse også, men de har nok tenkt lenger over avgjørelsen med å kjøpe. Og de bryr seg mer om å finne rett eksemplar enn å kjøøe til gunstig pris.

 

Pga inflasjonen tror jeg båtprisene vil holde seg relativt godt, rent tallmessig. Altså at en båt til 1 mill kanskje vil koste det samme om et par år, men at 1 mill er mindre verdt om 2 år kan jo være selve tapet.

 

Hva tror dere andre om utviklingen nå?

 

Det virker som om markedet for de mest populære båtene til fornuftige priser fungerer fint, mens de med for høy pris, for høy alder, eller enkelte båtkategorier ligger lenge uten å bli solgt.

 

Vi kan jo legge ved artikkelen om nybåtsalg hittil.

https://www.nettavisen.no/okonomi/fritidsbatforhandlere-melder-om-salgsnedgang/s/5-95-1168711?fbclid=IwAR1Eo1du71yR6b6fyI86QS9dsQbu77RAeykcW9ncBUTk-Y5qou5jX87TJCc_aem_th_AZw62SblpT2hnNJYs52DpdhgjLS6T4H4yiZ4OAOciN0Zg_Qt-GGinlSEyFoqvnsINBI
 

Bergen Marine har vel solgt litt til dansker pga lav kronekurs og derfor har de kun ned 10%, mens de forhandlerne som lever av volum i melk og brød-segmentet (f eks bådsentergruppen) merker en nedgang på 40%, riktignok målt opp mot to tre svært gode salgsår.

 

En annen ting er jo båtplasser, der har jeg sett en ekstrem utvikling i antall båtplasser som ikke blir utleid selv med lave priser, det var nesten litt overraskende hurtig utvikling.

Ikke akkurat dristig å heved at "markedet fungerer greit om du har de rette båtene med riktige prisforventninger." Det er jo markedspris det. Og hvis den ikke går ned (i gjennomsnitt) blir det neppe omsatt særlig mange båter.  

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Lingefan skrev On 3.7.2022 at 8.16:

Vedrørende prisøkning på nye båter vil dette stige samtidig som etterspørselen avtar og da skal det teoretisk sett bli en ganske så stor oppbremsing i nybåtsalget. Fasit får vi jo med tiden.


 

Dette ble skrevet i juli 2022.
 

Nå er vi i desember 2023 og det som har skjedd er vel mangfoldige renteøkninger, flere enn mange hadde håpet på eller sett for seg. Et båtmarked der nybåtsalget stopper opp pga betydelig økning i priser, kombinert med dårligere råd blant potensielle kunder. Ingen god match.

 

Mitt inntrykk er at det er enklere å selge brukte båter, det vil si de som er riktig priset. 

 

En del brukte båter jeg har fulgt med på har gått betydelig ned i pris og noen får fortsatt ikke solgt.

Og nå ble sjøen for alle 2024 avlyst, noe som tyder på for få deltakere.
 

Det skal bli spennende å følge utviklingen videre.

Link to post
Share on other sites

Kikka på båter mellom 500-700k i sommer og kjøpte båt i Tromsø. ble satt ned 100K sidene jeg begyndte å se på den.  De fleste lå ute veldig lenge, og ikke solgt før de ble betydelig nedsatt. det gjaldt også for båter sørpå!

Gikk relativt greit å selge gamlebåten også.  Vil tro det er en del værre nå!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...