Jump to content

Sliter folk nå med å selge båtene?


Rs2-GTi

Recommended Posts

3 hours ago, Thomas_h said:

Det er "planen" å bygge på hytten på sjøen. 🤣.. men hadde ikke planlagt å krysse vågen. Er det ok/vanlig med en tilfeldig finsk 36foter? 

 

De flytende hyttene er heldigvis stor sett ferdigbygget, og det er ikke noe problem å finne seg en ny tomt hver dag :smiley:

 

Og nei. Over til DK er ikke noen utfordring med en litt større fritidsbåt hvor det tekniske er i orden. En tilfeldig (:wink:) finsk 36 foter klarer det fint de fleste dagene i året. Er jo bare fra ca 65 til noe over 80 nm over til alt fra Thyborøn til Skagen. For å holde familien positiv til båtlivet gjelder det bare å velge riktig tidspunkt for avreise Typisk en stille morgen før de fleste  står opp, så er man over i god tid til å rekke frokosten med høye smørbrød i DK.

 

Er egentlig ikke noe større sak å krysse skagerrak enn å ta Jæren og Lista i ett strekk samde fleste gjør omtrent samme distanse og nesten like lite med havner underveis. 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 11 minutter siden:

jo bare fra ca 65 til noe over 80 nm over til alt fra Thyborøn til Skagen.

Skal absolutt ha dette i tankene, men var inne på kartet og tror ikke jeg kommer meg helt inn til Legoland som er målet til ungene i år. 

 

Beklager avsporingen, ikke meningen å blande ferieplanlegging inn i båtpristråden. 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 15 minutter siden:

Skal absolutt ha dette i tankene, men var inne på kartet og tror ikke jeg kommer meg helt inn til Legoland som er målet til ungene i år. 

 

Beklager avsporingen, ikke meningen å blande ferieplanlegging inn i båtpristråden. 

Du tar da bare turen lengre sørover, enten til Ringkøbing Fjord på vestsiden å finner en havn der, så leiebil ned til Legoland, eller ned på østsiden å inn Vejle Fjord. Fra Vejle kan du ta busen rett til Legoland.

Så får du båtferie med besøk der barna vil.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 1 time siden:

Jeg ser ikke hvorfor historiske priser skal ha noen relevans i dagens marked. Det sier vel bare at skulle du hatt den billigere enn i dag, burde man kjøpt før. Som selger ville det vært totalt uinteressant for meg i hvertfall om noen argumenterte med hva de ble solgt for to år tilbake. Kunne godt tenke meg å kjøpe hus til 1995 pris, men tviler på at noen selgere synes den prisen er relevant. Det er jo ikke nødvendigvis slik at båten er dyrere med høyere kronetall, nå inflasjon har gjort sitt. 

Det er selvfølgelig mulig at brukte båter kan bli rimeligere fremover, men ikke på bakgrunn av hva de kostet år tilbake. 

Det svinger i båtmarkedet - det har det alltid gjort. Artikkelen viser priser ved inngangen til covid. Gode renter, gode økonomiske utsikter, m.m. Så tok det av som en rakett med økning i priser på flere titalls prosent på et par år. Nå kan folk reise igjen. Nå er rentene høyere og de økonomiske utsiktene usikre. Drivstoff er dyrt, strøm er dyrt, alt av det du trenger til vedlikehold, oppgraderinger og utskifting er dyrt. Havneleie har blitt dyrt. Spise ute har blitt dyrt. Båtferie har blitt dyr. Da frister ikke båt like mye som før. Med covid som har fungert som en brems på tilbudssiden, og som nå åpnes...

 

Å tro at det finnes noen mer perfekt storm for lavkojunktur enn akkurat nå er fåfengt. Ja, nybåtprisene er dyre og påvirker bruktbåtprisene, men andelen nybåter vs brukt er mikroskopisk sammenliknet med biler. Båter holder i 40-50-60 år, bilen i 10-15, og bilen koster mindre i både innkjøp og eie. Båter koster mye å skrote, biler får du igjen vrakpanten for. Det er et massivt overskudd av båter, og de brukte blir ikke skrotet.

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 8 minutter siden:

Ja, nybåtprisene er dyre og påvirker bruktbåtprisene, men andelen nybåter vs brukt er mikroskopisk sammenliknet med biler.

 

Ikke uenig i det du skriver.

 

"I fjor ble avertert 54 056 båter på Finn, og 90 prosent av dem var brukte båter, der hele 88 prosent av alle salgene ble gjort privat. Snittprisen på de brukte båtene var 317 570 kroner, opplyste Dahlgren"

 

Bare litt statistikk fra en ny artikkel i båtmagasinet. 

 

Videre står det "dagens usikre økonomiske tider ble bruktbåtmarkedet viet stor oppmerksomhet."

 

Jeg regner dette er pga de forventer lite ny-båt salg og må fokusere på å tjene penger på brukte båter i stede. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo flere konkrete eksempler på konkrete salg av Princess motorbåter i denne tråden, og i andre tråder leser vi at det er flere budgivere på samme seilbåt samt at båter forsvinner mens en vurdere dem, og en annen tråd ser vi at prisen overbys om den er lav i utganspunktet.

Jeg synes at dette viser at det ikke er vanskelig å selge kurante båter, om prisen er rett. 

Februar er uansett ikke høysesong for båthandel.

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å sitere @Lingefan sine kloke ord, så er det ikke 1 båtmarked hvor alt er enten topp eller bunn, men flere markeder/ segmenter.

 

Kurante, populære bruktbåter virker å selge greit til fornuftig pris. Ofte med flere interessenter i bildet slik som nevnt over.

På meg så virker det som annonsert pris fortsatt er høy, men omsetning fikk seg en kraftig brems etter ferien i fjor på 40-50 fot motor fra 10-20 år gamle.

Disse har blitt omsatt som varme hvetebrød de siste årene hvor prisene i endel tilfeller har gått oppover. Mange håper og tror at de skal få solgt til høye priser til våre og jeg er spent på hva som skjer om mange av disse båtene ikke blir solgt før ferien...

 

Andre type båter hvor det har blitt solgt stort antall nytt og nyere til høye priser de siste årene tror jeg skal få seg en kraftig oppbremsing. Tenker spesielt outboard båter, type større DC´er, ribber osv hvor det har vært pumpet ut store mengder båt de siste årene.

Kanskje også større, eldre motorbåter type 20-30+ år gamle hvor det er mye teknisk som kan være på kanten av sin levetid skal ned i pris. 

 

Den som lever får se 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 10 timer siden:

 

 

 

Er egentlig ikke noe større sak å krysse skagerrak enn å ta Jæren og Lista i ett strekk samde fleste gjør omtrent samme distanse og nesten like lite med havner underveis. 


spør du meg så er det ein større utfordring med Jæren en og krysse Skagerak 

( har vert 3 ganger i DK fra Vestlandet med motorbåt)

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 51 minutter siden:


spør du meg så er det ein større utfordring med Jæren en og krysse Skagerak 

( har vert 3 ganger i DK fra Vestlandet med motorbåt)

Jæren er jo bare en liten kose tur. 

Gå langt ute på dybt vann, så går det så fint det😉

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at dem som skal kjøpe båt sliter mer enn dem som skal selge.

En del kjøpere prøver å spå fremtiden og venter hele tiden  på lavere pris. Dette medfører at de ikke får kjøpt seg båt.

 

Skal du kjøpe bruktbåt så er det vel teknisk stand og forholdet mellom pris på ny båt og bruktbåt som teller. Så lenge pris på ny båt går opp så er det ikke urimelig at pris på en godt vedlikeholdt båt holder seg i pris eller kanskje også stiger noe.

 

Har ingen planer om verken kjøp eller salg så prisutvikling har liten betydning for meg. Synes bare synd på alle dem som ikke får kjøpt seg båt fordi de tror de kan gjøre et bedre kjøp i morgen.

Link to post
Share on other sites

Santa_Claus skrev 37 minutter siden:

Har inntrykk av at dem som skal kjøpe båt sliter mer enn dem som skal selge.

En del kjøpere prøver å spå fremtiden og venter hele tiden  på lavere pris. Dette medfører at de ikke får kjøpt seg båt.

 

Skal du kjøpe bruktbåt så er det vel teknisk stand og forholdet mellom pris på ny båt og bruktbåt som teller. Så lenge pris på ny båt går opp så er det ikke urimelig at pris på en godt vedlikeholdt båt holder seg i pris eller kanskje også stiger noe.

 

Har ingen planer om verken kjøp eller salg så prisutvikling har liten betydning for meg. Synes bare synd på alle dem som ikke får kjøpt seg båt fordi de tror de kan gjøre et bedre kjøp i morgen.

Veldig godt sagt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at diskursen i denne tråden blir påvirket noe av personlige interesser, enten man har båt eller går med tanker om å skaffe seg en. Jeg vil tippe at den store overvekten ligger på de som har båt. Noen av disse har skaffet seg båt for lenge siden, noen for kort tid siden, noen går med tanke på å selge seg ut, noen går med tanke på å opp eller nedgradere, og noen tenker å beholde den de har. Av de som ikke har båt er det noen som ikke har nevneverdig erfaring med båtmarkedet, noen med mye, noen med planer om å kjøpe uansett marked, andre som forsøker å påvirke marked før de kjøper, noen som sitter på gjerdet og ser an, osv.

 

Det hadde vært fint om de som skrev her var åpne om sin situasjon.

 

Jeg er 48 år og har vokst opp med store og små motorbåtene og seilbåter. Min første båt kjøpte jeg for nesten 20 år siden (Nidelv 24). Siste båten jeg hadde var en Jeanneau Rush 111 (36 fot). Den solgte jeg for fem år siden for å oppgradere. Men så tok livet vet masse vendinger, inkludert covid. Jeg har leid flere store seilbåter siden da, inkludert på åremål.

 

Planen har vært å gjøre dette til jeg fant ut av hva jeg ville ha - og det har egentlig ikke så mye snakk om budsjettet, men heller behov og verdi. Jeg har sittet på gjerdet siden Covid - pga usikkerhet ifht marked, bruksmuligheter, alternativ anvendelse av midler, jobbytte, usikkerhet ifht inntekt i volatile arbeidsmarkeder/eiendom/børs/etc.

 

Jeg trives godt med å leie, men vil helst eie - om ikke "investeringen" kan vise seg å bli hinsides enhver økonomisk fornuft. Jeg ser det som ikke helt usannsynlig at markedet for båtene jeg vurderer kan falle med 10-20-30%, men også at de kan holde seg pluss/minus på samme nivå som nå. Poenget for meg er at det hersker så spesielt stor usikkerhet i både eie- og leiemarkedet nå at jeg gjerne ser an før jeg bestemmer meg - kanskje til våren, kanskje til midten av høysesongen 2024. I mellomtiden fortsetter jeg å spekulere det jeg sparer på å leie inn i aksjemarkedet og krypto - noe som for min del har kastet av seg temmelig bra. For meg har dette så langt vist seg å være rett beslutning. Jeg har truffet godt på både båtmarkedet og på børs.

 

Jeg tror det er mulig at markedet for objektene jeg vurderer holder seg i pris, kanskje til og med stiger. Men, jeg tror sannsynligheten for at det faller med +20% er flere ganger større enn at det stiger med 5%.

 

Ta en båt til 1 mill. Vedlikehold. Båtplass. Opplag. Forsikringer. Renter. Penger tapt på alternative investeringer. Verdifall pga inflasjon. Vi snakker fort 1-200.000,- på et år. Dette legger jeg på vektskåla ifht bruksverdien med å eie (inkl arbeid, fastlåst kapital, etc)  vs å leie (. Med alle negativer det medfører).

 

Selv forsøker jeg ikke påvirke markedet, men ønsker å oppfordre folk til å tenke seg ekstra godt om i den tiden vi er i nå. Jeg tror dessuten det er fåfengt å tro at denne tråden påvirker markedet noe som helst. Jeg tenker derfor at folk trygt kan uttale det de faktisk tror på og ikke hva de ønsker skal skje. Jeg sitter med en følelse når jeg leser enkeltes utsagn her at noen søker å påvirke markedet.

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 18 minutter siden:

Det hadde vært fint om de som skrev her var åpne om sin situasjon

Jeg eier båt, pris avtalt før covid-oppgang men levert 2021. Vi ønsker å oppgradere ca 2-3 x opp i pris fra det vi har i dag. Har hatt 50-60 overnattinger i året, så føler vi bruker den nok til oppgradering. Men økonomien til det er helt på kanten. Tåler altså ikke en oppsigelse, 10% renter eller matpris til 100 kr for en melk. 

 

Det jeg ønsker at skal skje er at prisene på ny og brukt holder seg relativt fast med vanlig pristap på brukt og en 2-3% økning på nye.  Ønsker også at privatøkonomien ikke hele tiden står fremfor berg-og dalbane (eller trusler om). Altså er forutsigbart og sunt marked for selger og kjøper. 

 

Det jeg tror kommer til å skje i mitt marked (båttypen) er at det er relativt få båter til salgs, og det er altid noen som har mye penger så de går ikke ned i pris med det første. Den båten jeg har kan nok ha gått ned fra 2019 pris, men tror ikke så veldig mye. Er fortsatt 700 000 opp fra det jeg betalte i 21 til det den koster i 23 ny. 

 

Men tror på ingen måte at det jeg skriver påvirker på noen som helst måte. Tror ikke finn.no oppfordrer til å lese denne tråden før salg og kjøp. 

 

Noen som har tall på hvor mange aktive medlemmer det er her? Og hvor mange båteiere det er i norge?

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 54 minutter siden:

Ta en båt til 1 mill. Vedlikehold. Båtplass. Opplag. Forsikringer. Renter. Penger tapt på alternative investeringer. Verdifall pga inflasjon. Vi snakker fort 1-200.000,- på et år. Dette legger jeg på vektskåla ifht bruksverdien med å eie (inkl arbeid, fastlåst kapital, etc)  vs å leie (. Med alle negativer det medfører).

 

Alt kan ikke måles i penger og avkastning. Jeg er selv i markedet for større båt i prisklassen 750-900k de neste årene, men tror likefullt vi vil se en prisoppgang på attraktive seilbåter i denne prisklassen. Det er allerede få båter på markedet, og salget de siste 7-8 årene har vært labert. For meg er det uaktuelt å kjøpe båt eldre enn 20 år, da vil markedet de neste årene bli relativt sett mindre. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Som det sies over her, kan ikke alt måles i kroner og øre. Hvis jeg skulle gjort det, ville båten vært solgt for lenge siden.

Utgiftene ved å eie båt er store, men gleden ved å bruke den er foreløpig større enn smerten.

såvidt jeg vet har vi bare et liv, og det livet skal jeg så langt det lar seg gjøre drive med det  jeg liker best mens jeg kan.

Tatt i betraktning at jeg nå vil få mer igjen for båten enn da jeg kjøpte den er det pr nå ikke så dårlig investering.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båten for litt over 2 år siden til covid pris etter noen år uten båt. Årsaken til å kjøpe båt var ikke fortjeneste, da båt i hovedsak ikke er noe god økonomisk investering. Og spesielt ikke når en kjøper båt i et opphetet marked. Men det var og er fortsatt en svært god investering i livskvalitet for både meg og konemor. For vi begge trives utrolig godt på sjøen.
Jeg kunne godt tenke meg å oppgradere til en litt større båt med tanke på å kunne utvide horisonten litt. Men når jeg ser på hva jeg i dag kan få for båten og det gunstige dieselforbruket pr. Nautisk Mil i økonomisk marsjfart(18 Knop) jeg har i dag, har jeg heller satset på oppgraderinger og utvidet vedlikehold. For vi har det rimelig komfortabelt ombord med både defroster og dieselvarmer, stor dynamo, god batterikapasitet, store vann og septiktanker. Selvsagt kunne vi gått for solide snekker som Saga 27 eller en Marex 32 Friendship som er noenlunde i samme prissjikt eller litt høyere, men da ville vi brukt opp Fredag og Søndag til transportetapper, mens vi i dag bruker 2-3 timer til de plassene vi går mest til i helgene. Får heller tenke på snekke eller seilbåt når jeg blir pensjonist og får bedre tid til å nyte selve turen.
 

Det finnes mange som i dag ikke har råd til å kjøpe båt til mer enn 50 000, 100 000, eller max 200 000 Kroner. Skal en ha overnattingsbåt/ferie/bobåt til den prisen eller litt lavere, er en tvunget til å se på båter fra 80-90-tallet. Kanskje endog kan 70-tallsbåter være aktuelt. Mange gode båter fra denne tidsepoken, men finner en godt utstyrt og/eller godt vedlikeholdte båter 25-32 fra denne tiden, kan selv dagens prisforlangende på Finn være verdt pengene på tross av at de er "overpriset". For mange er det ikke selve kjøpesummen i seg selv som bremser på kjøpelysten. Men hva et eventuelt vedlikeholdsetterslep kan koste i nær fremtid. Den kostnaden blir stort sett vesentlig mindre på en eldre båt på 25-32 fot enn en nyere og større båt på 33+ fot til 700 000-1,5 Mill. av flere årsaker.

For enda nyere og større populære båter på 30-50 fot, tror jeg ikke prisnedgangen blir så stor som enkelte pessimister påstår. Prisen på ny båt har skutt i været som en rakett de siste årene, og flere produsenter har sagt at årets kapasitet er fylt opp. Altså skal du ha en ny stor båt av enkelte populære merker, kan du risikere å måtte vente til neste år før du får båten. Og prisen er skyhøy over bruktprisene. Da vil nok kanskje flere enn forventet se til bruktmarkedet etter en nyere båt.

Men som andre har påpekt tidligere, så vil uansett hva vi diskuterer prisen opp eller ned her i dette forumet, er det til syvende og sist hva kjøper og selger blir enig om som bestemmer prisen. 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 5 timer siden:

Jeg trives godt med å leie, men vil helst eie - om ikke "investeringen" kan vise seg å bli hinsides enhver økonomisk fornuft.

........

Jeg har truffet godt på både båtmarkedet og på børs.

 

Ta en båt til 1 mill. Vedlikehold. Båtplass. Opplag. Forsikringer. Renter. Penger tapt på alternative investeringer. Verdifall pga inflasjon. Vi snakker fort 1-200.000,- på et år. Dette legger jeg på vektskåla ifht bruksverdien med å eie (inkl arbeid, fastlåst kapital, etc)  vs å leie (. Med alle negativer det medfører).

(Min utheving)

 

Med ditt syn på privatøkonomi vil jeg anbefale deg å fortsette å leie, ikke kjøpe båt. Du kommer alltid til å ergre deg over de aksjene du kunne kjøpt, men som er bindt opp i båten. (Hvilke aksjer har du lykkes så godt med forresten?)

 

Mener forresten å ha lest et innlegg av deg der det kom fram at det ikke var bare glory å leie heller?

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 4 timer siden:

Tatt i betraktning at jeg nå vil få mer igjen for båten enn da jeg kjøpte den er det pr nå ikke så dårlig investering.

Er det sant? Det er jo helt utrolig :thumbsup: Selg båten nå og kjøp aksjer for pengene. Om kort tid kan du handle deg en Nordhavn isteden :cool:  (Råd om aksjer kommer antagelig ganske snart...)

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

“Cecil Graham: What is a cynic?
Lord Darlington: A man who knows the price of everything, and the value of nothing.
Cecil Graham: And a sentimentalist, my dear Darlington, is a man who sees an absurd value in everything and doesn’t know the market price of any single thing.”
 

― Oscar Wilde, Lady Windermere's Fan

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...