LAKA Svart Mandag 21:09 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:09 Veldig merkelig båtmarked om dagen. Solgte seilbåten sent i høst til 20k over de vi gav for den for 3 år siden. Hadde noen visninger og flere interesserte og solgte i løpet av noen uker. I vår kjøpte jeg ny båt og var å kikket på flere båter i kategorien røff skjærgårdsjeep med litt fartspotensiale. Mange av disse lå ute lenge og det endte opp med en 2019 Arronet 18 SPO med Yamaha F100 til 85k under utropspris. Pen båt med seriøst mye dyrt utstyr og kun kjørt 85 timer. Kanskje alubåt ikke er like hipt om dagen. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart Tirsdag 17:48 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:48 Fulgt nøye med siste 3 mnd og ser folk priser båtene sine for høyt. De fleste har drømmepris, mens noen få er realistiske og da går de båtene kjapt ut fra finn. Størrelsene jeg ser på er 23-34fot i klassen 1,2 til 1,4mill og de fleste ligger enda, unntatt de som har gått ned 100 - 150 000kr i pris. Personlig tror jeg høsten kommer til å bli kjøpers marked når renta fortsatt ikke har gått ned, og de med høye lån på båt eller hus absolutt må selge. Inflasjonen ser ikke ut i å stagnere noe særlig, og tror heller ikke det vil det før vi får ny regjering (om de i det heletatt klarer å påvirke dette). Nye båter har og helt sinnsyke priser. 30 fot koster mer enn huset mitt kostet nytt i 2010, så det påvirker jo markedet på eldre båter. Men de som må selge (ja båt er luksusting) de kommer til høsten. Takk for meeeg:) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Tirsdag 18:33 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:33 Nybåtprisene har steget langt mer enn konsumprisen i f.eks. årene 2005-2025. Færre har råd til ny båt og det begynner å bli få som ser nytteverdien i å bla opp 5 millioner for en 35 fots familiebåt som kanskje skal selges for 3-3,5 millioner fem år senere. Man trenger ikke så dyrt utstyr eller eksponere seg for så store tap for å ha en høy båtglede. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart Tirsdag 19:13 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:13 Det går åt skogen med slike nybåtpriser vi ser nå og tror nok vi vil se noen konkurser i bransjen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Tirsdag 21:08 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:08 Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Nybåtprisene har steget langt mer enn konsumprisen i f.eks. årene 2005-2025. Færre har råd til ny båt og det begynner å bli få som ser nytteverdien i å bla opp 5 millioner for en 35 fots familiebåt som kanskje skal selges for 3-3,5 millioner fem år senere. Man trenger ikke så dyrt utstyr eller eksponere seg for så store tap for å ha en høy båtglede. Hanse har justert årets salgsprognose fra 130meur til 100meur. Beneteau stenger flere av sine fabrikker. forhandlerne begynner å gi rabatter for å få solgt nye. båter. Jeg ble tilbudt 100’ eur i rabatt i første mail på en ny Lagoon 42 på lager. Uten at jeg spurte… de store chrter selskapene som faser inn 70-100 nye båter i året faser nå inn under 10/år. Fordi de ikke får private til å investere i forretningsmodellene sine. Chartermarkedet i Middelhavet er ned 30-40% hittil i år. flere verft lanserer nye, billigere modeller som er billigere å produsere. Fels Nautitec 41 og Fountain Pajot 44. Priser på nye båter må ned. Men først skal vi gjennom resesjon i Europa og USA og konkurser. Og rentene iNorge går ikke ned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.