Jump to content

Aksling eller drev

anton

Recommended Posts

Guest maskinisten

Etter hva jeg kan skjønne burde det være beste alternativet være hekkagregat.

Vis den er lettplanende med lite motstand i vannet er det farten på propellen og ikke diameteren som teller mest. Du vil også få propellen nærmere overflaten og dermed mindre motstand på propellen.

Tja - jeg anser dette som en diskusjon av smak og behag.

Med hekkagregat får du nok litt mer sporty båt - bedre aksellerasjon og toppfart - og båten vil nok plane bedre. Det er også lettere å trimme en båt med hekkagregat om du ikke har trimplan. Dog får du drev som er fulle av "leamikk". Drevene må også demonteres hver vinter.

Med fast aksel får du mindre "leamikk" og ofte får du motorene plassert mer midt i båten - og dermed bedre vektbalanse i båten. Men du får dårligere fart og båten planer ikke like godt.

Om det er en havplaner ville jeg valgt fast aksel. Er det en helplaner ville jeg valgt hekkagregat. Mitt valg ville også være avhengig av motortype. Det er en del båteiere som har hatt problemer med kombinasjonen Steyr/Yanmar og Mercruiser drev - drevhavari.

Om du ønsker fart over 20 - 22 knop bør du se på drev. Bakdelen med drev har du allerde fått beskrevet. Men forsikkringen er også forskjellig. Vil tippe du må betale ca. kr. 5000,- mer for drev installasjon. Rent støymessig vil det også kunne være forskjell. Normalt vil fast aksel støye mer (Ser bort fra ren motorstøy) Også i fart rett under planingsfart vil du kunne ha problemer med drev men det er ikke på alle båter.

:sailing:hvorfor får man problemer med det amerikanske drevet er det dårlig? Hva med Bravo drev?

Jeg leste en test på en Marex 330 med Steyr motor/Bravo 3 drev som fikk drevhavari. Mulig årsak var for stort dreimoment i motoren. Har også hørt at Yanmar/Bravo3 har samme problem.

Vedr. max fart ved aksel max 20-22 knop:

Tja, på Finn ligger det en Prinvess V42 med 2x438 hk med aksel - regner med at den gjør mer enn 22 knop.

Nimbus sin 350Nova Coupe gjør ca. 33 knop med 2xKAMD 300 (på fast aksel).

Nidelv 320 Cruiser med Volvo Penta TAMD 63P på 355 hk gjør 31 knop.

Har selv halvplaner med fast aksling og flaps.  Maks fart 27 knop under ellers gunstige forhold.  Er faktisk enig i 22 knops grensen for en halvplaner.  Du blir mer og mer avhengig av flapsene jo fortere det går.  På en helplaner spørs det likevel om ikke strake akslinger er vel så bra som drev, dersom det skal gå skikkelig fort.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Om du ønsker fart over 20 - 22 knop bør du se på drev. Bakdelen med drev har du allerde fått beskrevet. Men forsikkringen er også forskjellig. Vil tippe du må betale ca. kr. 5000,- mer for drev installasjon. Rent støymessig vil det også kunne være forskjell. Normalt vil fast aksel støye mer (Ser bort fra ren motorstøy) Også i fart rett under planingsfart vil du kunne ha problemer med drev men det er ikke på alle båter.

Minor - Dette med dyrere forsikring ved hekkagregat mener jeg ikke stemmer. Har selv en 25 fots båt med drev som har maks fart på 27 knop. Har vært forsikret både i IF, Netviq, og nå i Pantaenius. Prisene har variert fra 6000 til nå 4000 i Pantaenius. Aldri har det fra forsikringsselskapene vært fokusert på det med hekkagregat. Skulle pristillegget for hekkagregat vært i den størrelsesorden som Minior beskriver så hadde jeg fått over 100%prisøkning på min premie.

Har en arbeidskollega som har fått tilbud på forsikring for en Viksund på ca. 35 for. Her var forskjellen mellom drev og fast aksel kr. 5000.-

Når det gjelder fast aksel kontra drev er det jo en kjent sak at en får også faste aksel løsning opp i det farsområdet som sikkert dekker det behovet en er på jakt etter. Men ser en på en  båt på ca. 30 - 35 fot vil en se at drivstoff forbruk blir mindre og som regel også mindre støy. Gjelder for øvrig for mindre båter også. Når det gjelder jaging kan en vel si at det er likt for begge løsninger men normalt er det et større problem på drev siden en ikke har ror. Uansett trur jeg vel at en ikke finner at den ene er den andre overlegen. Her får den enkelte veie fordeler mot bakdeler. Dette er jo også helt avhengig av bruk, racing, nomalt bruk etc.

Personlig ville jeg valgt drev for da kan en i det minste gå på i liten fart uten at det koster skjorta. Her har du også muligheten til å tilte drevet. Går du på med en fritt hengende propell under båten blir det uansett et besøk  på slippen.

:sailing:Har en kjenning som har hatt samme heggagregat i 12 år uten annet enn normalt vedlikehold, som han sier: Jeg tror mange slurver med vedlikehold, slurver man med hekkagregatet slurver man også med vedlikeholdet av motoren og de typene får også problemer med motoren også innen en tid. :yesnod: :yesnod:

Hekkagregat er helt suverent på alle måter untatt

-krever mer vedlikehold

-tåler begrenset med krefter/moment (det har jeg erfart :sailing:)

-komplisert oppbygning med mange bevegelige deler

-noe utsatt der det henger ned.

-kostbart

Manøvreringsmessig er det helt suverent, og kom ikke med den gamle leksa om at "...jeg har fast aksling og klarer meg fint.  Jeg kan kjøre".  

Jeg har også hatt fast aksling (uten baugprop.) på en Scand Nordic.  Klart det går an å lære seg å kjøre, men uansett klarer du manøvreringen ENDA BEDRE med et hekkagregat.

Hadde man fått bukt med ulempene nevnt over, hadde alle hatt drev, også de superskipperene som synes det er utrolig gøy å slå seg på brystet og skryte av ferdighetene sine.

Måtte jo vært passe lam i pøsen om jeg kjørte rundt med sommerdekk på vinteren for å imponere med kjøreferdightene :sailing:

M/Y Ellen Marie, du sier at hekkagregatet ikke tåler store krefter men hvor stor motor kan jeg montere da? Er det bedre med 2 mindre motorer ( twin instalasjon ). :cheers: :cheers: Har en Bayliner 3258 på handa og den har jo dobbelinnstalasjon som standard, skal jeg satse på en stor motor på hekkagregat eller 2 mindre? :confused: :confused:

Har en Bayliner 3258 på handa og den har jo dobbelinnstalasjon som standard, skal jeg satse på en stor motor på hekkagregat eller 2 mindre? :confused::cheers:

Imorterer du denne? I såfall, vær obs på at Sjøfartsdirektoratet er bløitt meget obs på at mange tilfeller av forfalsket CE merking.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

For et par dager siden ringte en kamerat meg etter å ha sjekket prisen på forsikringen på en ny NB. Med rak aksel ble prisen 13-14' i året, med agregat ble prisen over 23' lapper :cheers:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

:wink:23 lapper for en NB med hekkagregat!!!!! Jøpte meg ny NB 820 i fjord med hekkagregat og betaler ca 5500. Han kameraten din bør skifte forsikringsselskap som fort som f.

Han fikk prisene fra sitt selskap, Vesta.

Prisen gjorde at det ikke ble ny båt i år.. :confused::cheers:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Vesta er stein gale. I fjor hevet bortimot doblet de premien min totalt sett på hus, 2 x bil og båt , på tross av at jeg ikke har hatt noen skader de siste 10 år. Årsaken var at "aksjemarkedet hadde gitt negativ avkastning" og at nå måtte faktisk forsikringspremien dekke skadeutbetalingene.  Regner med ( :wink:) at premiene går nedover nå som aksjemarkedet er blitt så bra igjen.

Vesta er ellers eiet av Scandia i Sverige hvor ledelsen bevilget seg noen milliarder i ekstra lønn i fjor. Regner med at det er det vi må betale....

Gi meg navnet på et oppegående forsikringsselskap som belønner folk som tar vare på tingene og jeg bytter tvert.

:lol:

Gi meg navnet på et oppegående forsikringsselskap som belønner folk som tar vare på tingene og jeg bytter tvert.

:wink:

Jeg prutet 3000 (totalt på alle forsikringene) hos IF nå i vinter, nettopp under argumentasjonen av at jeg måtte være den "(dum)snille" yndlingskunden, som ikke kostet noe for selskapet.  Måtte rett nok morske meg litt da de hadde lagt på 40% på bilforsikringa på en gammel Mondeo.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...