Jump to content

Aksling eller drev


anton

Recommended Posts

Ser at det fremdeles påståes at båter med hekkagregat er så mye dyrere å forsikre enn de med strak aksel. Som nevnt i tidligere innlegg så har jeg også hekkagregat og hos de selskapene jeg har vært i kontakt med var ikke hekkagregat kontra strak aksel noe tema i det hele tatt. Ovenfor et selskap (mener det var If) så presiserte jeg at båten hadde hekkagregat etter at jeg hadde fått pristilbudet og salgskonsulentene sa at det ikke var essensielt for beregningen av premien.

 

Det som imidlertid er essensielt er toppfarten. Den type båt jeg har er oppgitt til 27 knop med hekkagregat og 17 knop med strak aksel. Da er det ikke så rart at det blir forskjell i premie mellom strak aksel og hekkagregat. Hekkagregatutgaven av de fleste båter har større fart en askelutgaven og derav blir også forsikringen dyrere. Det har ikke noe med om båten har det ene eller andre fremdriftssytemet, kun at det ene gir høyere fart og dermed dyrere forsikring.

Link to post
Share on other sites

Jeg har min Windy 9800 forsikret i Gjensidige, betaler 8000,- i året med 2x240hk og drev. maks fart ca 40kn. Jeg synes ikke det er så galt. Har også veldig god erfaring når det gjelder utbetaling etter skade, raskt og greit. :wink: Kjørt på skjær, kjørt på rådyr (med bil), brann i garasje. Alt dette på 4 år. (Sikkert ikke drømme kunden, ganske dyr i drift :lol:).

Link to post
Share on other sites

En skal også sammenligne den prisen båten er forsikret for, når det er store forskjeller på beløpet i denne tråden.

Et tips jeg fikk for 1 år siden, er som følgende: Si til f.selskapet at du skal bare ha opplagsforsikring på vinteren (det gjelder jo bare de som tar opp båten) Da får du stor rabatt, og dette er ikke noe f.selskapet reklamerer med.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei. Vi vurderer fortsatt om å bytte fra en 29 fots halvplaner med fast aksling til en mindre båt 21-23 fot med drev av ulike årsaker. Lurer på om en liten båt med drev (diesel innenbordsmotor) kan ligge på sjøen hele året i Bergen? På min marina er det litt is i enkelte perioder om vinteren og båten min har fungert helt fint i båsen. Om våren tar jeg den opp i en ukes tid for bunnsmøring og vårpuss etc. Hva med en båt med hekkaggregat? Så lurer jeg også på om hva som må gjøres med den i forhold til fast aksling (vedlikehold)? Noe større risiko med den type?

 

Det finnes en båt på 23 fot som har fast aksling, og det er GP 700 (Grimstad Plast) som også kan være interessant for oss pga nettopp fast aksling. Kanskje den kan være mer "bekymringfri" enn en båt med hekkaggregat? Finnes det andre båter i denne klassen som har fast aksling? Vil den være populær nok til senere salg i forhold til en med hekkaggregat?

 

Håper jeg blir noe klokere etter disse spørsmålene med deres hjelp :yesnod:

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde denne oppsummeringen for meg selv for et par år siden.

 

Fast aksling:

+ enklere vedlikehold (pakkboks)

+ billigere hvis (når) du går på grunn

- lavere toppfart og marsjfart

- noe dårligere drivstofføkonomi

- dårligere manøvreringsegenskaper

 

Drev:

+ høyere toppfart og marsjfart

+ bedre drivstofføkonomi

+ bedre manøvreringsegenskaper

+ bedre plass i båt siden motor plasseres lenger bak

- krever mer, og dyrere, vedlikehold

- kan bli veldig dyrt hvis (når) du går på grunn

 

 

GP700 er vel en av de få (finnes andre ?) i segmentet 23-24 fot som har fast aksling. Båten er en halvplaner som skal ha en toppfart opp mot 25 knop. Andre båter i samme segment, men med drev, har fort en toppfart over 30 knop noe som igjen fører til bedre drivstofføkonomi dersom en marsjer i 23-25 knop. Den store fordelen med fast aksling er vedlikehold. Drev krever mer og dersom en ikke kan gjøre det selv blir det fort penger av det. I tillegg vil en båt i denne størrelsen være enklere å styre (og å bakke med) dersom du har drev. Har du fast aksling trenger du fort en baupropell.

 

Denne sammenligningen endrer seg dersom en kommer opp i store båter (40 fot +++).

Link to post
Share on other sites

Verdt å få med seg er at drevene vipper opp om du skulle treffe noe. Har du full fart, blir det skader uansett, men er du i et farvann hvor du er usikker, du beveger deg sakte, så vil drevet vippe opp. Du har også mulighet for å trimme de relativt høyt opp, slik at båten blir laveste punkt. Fungerer helt utmerket i grunne farvann uten fare for å bøye aksel og ta propellen.

 

Jeg har alltid hatt drev i alle år, og synes hverken det er dyrt eller mye arbeid. Er nok dyrere og mer arbeid enn fast aksling, men det er ikke snakk om mange tusenlapper i forskjell. Er et par belger og en slange som skal byttes ved regelmessige intervaller. Koster ca. 500,- pr. år om man deler dette utover. Deretter skal olje byttes en gang i sesongen, og koster ca 300,-. Med litt sink, noe antigro osv, så koster et drev grovt regnet 1000,- pr. år i vedlikehold. (Tatt utgangspunkt i volvo penta 280/290 drev).

 

Og en liten ting til, er utrolig praktisk å kunne kjøre drevet helt opp og få propellen over vann ( i hvertfall nesten). Propell bytte, tau i propell osv er enkelt å bytte over vannlinja kontra jobb med dykker for fast-aksling.

Link to post
Share on other sites

Fast aksling:

- dårligere manøvreringsegenskaper

Bare når du bakker. I forover er fast aksling bedre, spesielt i sakte fart. Styrer selv om motor står i fri...

Og så kan du få sluregear til fast aksling, har ikke sett dette på drev!

 

 

Drev:

+ bedre plass i båt siden motor plasseres lenger bak

Da har du ikke tenkt på V-gear

 

 

Har du fast aksling trenger du fort en baupropell.

Dette er helt uanhengig om du har fast aksel eller ikke, den båten jeg har kjørt hvor jeg savnet visp mes hadde drev. Dette fordi baugen drev av med vinden.

 

 

Tau i propell osv er enkelt å bytte over vannlinja kontra jobb med dykker for fast-aksling.

Hvis man er litt føre var og monterer kniver på aksling, er ikke tau i propell et problem. Dessuten er det mange båter med luke som gir adgang til propell - innefra.

 

 

Verdt å få med seg er at drevene vipper opp om du skulle treffe noe.

Bare i teorien. Vet faktisk ikke om noen tilfeller der dette har skjedd, men masser av tillfeller der drevet ble revet av (hang i gearvaier), knust undervannshus, knekte aksling innvendig etc etc.

Litt annerledes med påhenger for denne er "hengslet på midten" og vil lettere vippe opp ved lav fart.

Link to post
Share on other sites

Fordeler og ulemper er greit oppsummert allerede, men jeg oppfatter at det undres fra trådstarter på om det er en dårligere løsning med drev kontra fast aksling når det gjelder Frost / vinterbruk.

 

Til det vil jeg si nei.

 

Du skal uansett bytte olje en gang pr år, men trenger ikke ha ekstra olje skift eller annen type olje pga vinter/helårsbruk. Trenger heller ikke frostvesker eller annen vinterkonservering.

 

Påhenger derimot er vel verre, for den er jo ikke ferskvannskjølt med frostveske.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for deres ulike vurderinger. Så sant er det personlige erfaringer eller "smak" som til slutt gjør et valg.

 

Det er også andre spørsmål som kan veie litt inn i vurderingen, nemlig:

 

1) Merarbeid med drev i forbindelse med vedlikehold og anbefaling on å tas av ved vinteropplag i følge forsikring etc.

2) Går drev istykker eller trenger reparasjon i tillegg til noe problemer i motoren, så snakker vi om "dobbel" store reparasjoner i forhold til fast aksling.

3) Med drev så må man nesten kjøre "fort", dvs. over 20 knop for å planere og få båten i en økonomisk fart. Da må man passe på om evt småbarn i båten ikke står ved kanten spesielt ved mindre båter som 21-23 fot. I en båt med fast aksling kan en familie nyte sjø og sol ved lavere fort med komfortabel stilling - stemmer dette? :cheers:

 

Hvis vi skal tenke på enklere vedlikeholdarbeid, driftsikkerhet, deriftsøkonomi, komfortabel sjøtur for familien med småbarn etc så kan en båt med fast aksling være en stor fordel - ikke enig/enig? :seeya:

 

I tillegg må man kanskje av og til få båten med drev opp (slipp) for å få bort all blåskjell og andre sjødyr som har festet seg på drev for at fart og økonomi vil være optimalt - riktig?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Det må skilles mellom båter med kjøl og stilk og planende med hengende akslinger når fast aksel kontra drev diskuteres.

 

Førstnevnte er klart enklere og sikrere i de fleste situasjoner.

Men en planende båt med hengende ror og akslinger kan bli en utrolig kostbar opplevelse om man får kontakt med moder jord. Skjev aksling er det minste problemet. Har sett båter som har fått dradd gearet tvert av motoren i tillegg til diverse alvorlige skader på skrog etc.

 

Listen over plusser og minuser må derfor oppdateres og differensieres.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

....

3) Med drev så må man nesten kjøre "fort", dvs. over 20 knop for å planere og få båten i en økonomisk fart. Da må man passe på om evt småbarn i båten ikke står ved kanten spesielt ved mindre båter som 21-23 fot. I en båt med fast aksling kan en familie nyte sjø og sol ved lavere fort med komfortabel stilling - stemmer dette? ...

 

I tillegg må man kanskje av og til få båten med drev opp (slipp) for å få bort all blåskjell og andre sjødyr som har festet seg på drev for at fart og økonomi vil være optimalt - riktig?

 

Det finnes vel knapt båter som går mer økonomisk i plan enn i deplasementsfart, om en ikke regner spart tid som økonomisk gevinst.

 

Skrubbing av drev går helt utmerket fra (bade)plattformen med drevet tiltet opp. Alternativt kan det skrubbes mens man bader.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes vel knapt båter som går mer økonomisk i plan enn i deplasementsfart,
Det er nesten riktig. Om du går i langsom deplasementfart er det det absolutt billigste. Farten jeg da snakker og er f.eks. noe slik som 6 knop i stedet for 8 men er båten lettplanende går du lett mer økonomisk i 20 enn 8 knop og jeg snakker da selvsagt om liter pr. NM og ikke liter pr. time...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også på l/Nm. Med deplasementsfart mener jeg farten skroget kan oppnå FØR man det begynner å løfte seg. Det vil være avhengig av skroglengde i vannflaten. I mitt tilfelle er i overkant av 5 knop den mest økonomiske hastigheten. 8 Knop er den minst økonomiske bortsett fra wide open throttle.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt drevbåt de siste 6 årene - før det før det fast aksling. Merarbeidet synes jeg er til å leve med. Av og på med drevet er ingen stor sak, heller ikke olje- og belgskift.

 

Det som imidlertid er den største betenkeligheten etter mitt syn, er at drev er mer utsatt for kostnadskrevende skader som f.eks. vann i belg, vann i olje, slitasje på akslinger m.v. Har ikke sett noen statistikk på akkurat dette, men i forhold til de jeg kjenner med drev-båt er det prosentvis mange som har hatt noen av disse problemene. Problemet er at når det gjelder planende båter mellom 28 - 35 fot er det drev som er dominerende. M.a.o få valgmuligheter

Link to post
Share on other sites

Vedlikehold drev:

Noen som har link til utførlig "gjør det selv" guide/veiledning eller er det noen som kan tenke seg å sette opp en slik veiledning?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hvis man er litt føre var og monterer kniver på aksling, er ikke tau i propell et problem. Dessuten er det mange båter med luke som gir adgang til propell - innefra.

 

Bare i teorien. Vet faktisk ikke om noen tilfeller der dette har skjedd, men masser av tillfeller der drevet ble revet av (hang i gearvaier), knust undervannshus, knekte aksling innvendig etc etc.

Litt annerledes med påhenger for denne er "hengslet på midten" og vil lettere vippe opp ved lav fart.

Såkalt "linekutter" som sitter rundt akselen (kniver) hjelper ingen ting mot tau. Dette er ment for fiskesener som skal kuttes slik at de ikke drar seg inn i simringer (ofte standard-utstyr på drev). Å kutte et solid tau med noen kniver vil definitivt ikke fungere. Kan man komme til propellen innenfra, så er dette selvfølgelig fint, men nå er det vel et fåtall slike båter med en luke. Dessuten blir det relativt langt ned til propellen, slik at å reparere noe på selve propellen har jeg vondt for å tro vil fungere bra. Mine propeller stikker ca. 1 meter under vann. det betyt at om jeg skulle hatt en luke, så måtte denne minst vært en meter høy, blir trøvlete med slike avtsander.

 

Vippemekanismen for drev fungerer greitt, men det er viktig at disse blir vedlikeholdt. Masse slurv her, og knekte fjører og diverse sørger for at dette ikke fungere slik det skal. Vel og merke, så har dette kun noe for seg i lav fart. I høyere fart så slåes det meste i stykker.

 

Ulempe med drev, er om noe går galt, så koster det myyye. Vann i knuten, knekt aksel, sprekk i undervannshus, vann i olje osv osv. Delene er grisedyre og reperasjonene høye, men med riktig vedlikehold, så varer disse i utrolig mange år (har hatt drev som er 25 år gamle og fungerer like fint den dag i dag). Kjører man på noe, så er dette en forsikringssak. Godt vedlikehold er egentlig alt som skal til.

 

En annen fordel med noen typer drev er mulighet for duoprop og de fordelene dette gir.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en anskelig sak og svare på. Mange har dårlige erfaringer med drev mens andre har bare gode erfaringer.

 

Jeg er vel egentlig kommet til konklusjonen at fordelen med drev er større en ulempene/kostnadene mht til fart og ikke minst drivstoff forbruk (ikke minst når det blir moms på Diesel). Volvos duoprop systemer er 30% mere effektive en fast aksling.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

regner med at det er singel installasjon

Drev

 

høyere fart

bedre manøvreringsevne (drevet er roret - så du må ikke ha fart for å få vann over roret)

sikrere i forhold til grunnstøting

lavere drivstofforbruk

høyere vedlikeholdskostnader

større plass inni båten - motoren kommer lenger bak

 

 

rett aksel

båten sitter bedre i vannet enn en drev båt som "slyter mer oppå"

lavere vedlikeholdskostnader

noe dritt å gå på grunn med - større fare for lekkasje (avhenger av bunnkonstruksjonen)

tar en del av plassen inni båten ettersom motoren må plasseres lenger frem

 

det er det jeg tenker - mange andre har sikkert mer å komme med

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...