Jump to content

Aksling eller drev


anton

Recommended Posts

Ser at NB 820 leveres i to versjoner. En med VP 4 og drev og en utstyrt med Yanmar med aksling/kjøl. Båten med drev er helplanende og har en toppfart på rundt 33 knop. Synes den utgaven virker mest spennende, men er litt skeptisk i forhold til VP. Båten med kjøl har toppfart rundt 24 knop og er halvplanende.

Er det noen som har synspunkter/gode råd i forhold til hva man skal velge. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Sikkert mye smak og behag, men jeg holder en knapp på rett aksel. Jeg liker ikke tanken på at gearkassa er laget av aluminium og henger etter båten. Da får det heller være at det blir et par tre knop mindre. Syns også det er litt kritisk med belger, slanger o.l. på drev. Jeg syns gear og rett aksel er en mer robust konstruksjon. Det kan imidlertid hende jeg hadde endret synspunkt hvis jeg hadde vært på jakt etter en hurtiggående båt.

 

Hvor lenge båten skal ligge på vannet er også et poeng. Du kommer ikke unna at tæring på drevet blir et tema. Men det kommer jo også an på hva man mener er akseptabel levetid for et drev.

Link to post
Share on other sites

Drev gir nok bedre fart og bedre manøvreringsegenskaper, men vesentlig mer dyrt vedlikehold. Jeg ville betenke meg mye før jeg tar innover meg vedlikeholdet av motor med drev, for ikke å snakke om to drev.

 

Bare klassisk båt med rett aksel for meg, men så har jeg heller ikke bruk for 30 knop når jeg er på tur.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en del båter, og har derfor hatt begge deler, har rett aksling nå. Ser fordeler med både aksling og drev, men er det en båt som du kommer til å kjøre mange timer, mye brukt altså, så er aksling klart mye bedre. Lite timer, og på land om vinteren så går det nok like greit med drev..

Link to post
Share on other sites

setter minst 10 "knapper" på aksling jeg!

 

Har hatt et par drev og synes det har vært mye å passe på og mer utgifter kontra aksling.

 

 

Om du vil ha et mest mulig enkelt båtliv så er det kanskje greit å velge aksling. Om du da ikke har ubgrenset med midler til å hire inn fagfolk for skifte av belger mm.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på at dette er en "helårsbåt" og båten tross alt er relativt liten og lett ville jeg valgt variant med kjøl. De ekstra knopene bruker du sjelden uansett. Velger du en planende båt med flatt skrog bør du enten ha stol med fjærer eller et godt rabattkort hos kiropraktor :wink:. Om du i en slik båt marsjer 20-22 knop bør det holde etter min mening.

 

Valget mellom Yanmar og VP er alltid interessant. I en båt med aksling hadde nok jeg valgt en enklere Yanmar motor - men om det er BY serien til Yanmar som settes i hadde jeg nok valgt VP pga service nettet til VP. BY serien er det ikke mange av i Norge. Er det derimot en av de mer klassiske 6 sylindrede yanmarene ville jeg følt meg mer komfortabel.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare for ordens skyld : 820 leveres i tre varianter. Sport med drev ( planende ) og aksling ( halvplanende ) og Combi halvplaner med aksling. Sport gir litt mer "luft" i kabinen, men mindre uteplass. Personlig vil jeg anbefale Combi pga. god uteplass :fishing: og romslig stikk-kabin. :sleep: Veldig grei å ha når du skal stue vekk ungene og trekke for gardinen...... :lol: Akslingsbåtene er mye mykere i sjøen !! Anbefaler 222HK Yanmar, de siste hestekreftene kan være grei å ha i en ferielastet båt. Da vil du ivertfall oppnå 20-21 kn. marsjfart.

Redigert av ValiumII (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...