lofot2 Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Ser at NB 820 leveres i to versjoner. En med VP 4 og drev og en utstyrt med Yanmar med aksling/kjøl. Båten med drev er helplanende og har en toppfart på rundt 33 knop. Synes den utgaven virker mest spennende, men er litt skeptisk i forhold til VP. Båten med kjøl har toppfart rundt 24 knop og er halvplanende. Er det noen som har synspunkter/gode råd i forhold til hva man skal velge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Sikkert mye smak og behag, men jeg holder en knapp på rett aksel. Jeg liker ikke tanken på at gearkassa er laget av aluminium og henger etter båten. Da får det heller være at det blir et par tre knop mindre. Syns også det er litt kritisk med belger, slanger o.l. på drev. Jeg syns gear og rett aksel er en mer robust konstruksjon. Det kan imidlertid hende jeg hadde endret synspunkt hvis jeg hadde vært på jakt etter en hurtiggående båt. Hvor lenge båten skal ligge på vannet er også et poeng. Du kommer ikke unna at tæring på drevet blir et tema. Men det kommer jo også an på hva man mener er akseptabel levetid for et drev. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Drev gir nok bedre fart og bedre manøvreringsegenskaper, men vesentlig mer dyrt vedlikehold. Jeg ville betenke meg mye før jeg tar innover meg vedlikeholdet av motor med drev, for ikke å snakke om to drev. Bare klassisk båt med rett aksel for meg, men så har jeg heller ikke bruk for 30 knop når jeg er på tur. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Jeg har hatt en del båter, og har derfor hatt begge deler, har rett aksling nå. Ser fordeler med både aksling og drev, men er det en båt som du kommer til å kjøre mange timer, mye brukt altså, så er aksling klart mye bedre. Lite timer, og på land om vinteren så går det nok like greit med drev.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 setter minst 10 "knapper" på aksling jeg! Har hatt et par drev og synes det har vært mye å passe på og mer utgifter kontra aksling. Om du vil ha et mest mulig enkelt båtliv så er det kanskje greit å velge aksling. Om du da ikke har ubgrenset med midler til å hire inn fagfolk for skifte av belger mm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Skrogene er vel ikke helt like heller? Jeg har en tanke om at aksel varianten er havlplaner og drevbåten er helplaner. På denne båten hadde jeg valgt aksel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 820 er flat, og slår mye i motsjø. Jeg ville valgt aksel på den modellen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Bitteliten har rett i at dette er henholdsvis planende skrog og halvplanende skrog. Så like mye som generelt drev vs aksling må du, med bakgrunn i forventet bruk, vurdere hva som er best for deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 (redigert) Med tanke på at dette er en "helårsbåt" og båten tross alt er relativt liten og lett ville jeg valgt variant med kjøl. De ekstra knopene bruker du sjelden uansett. Velger du en planende båt med flatt skrog bør du enten ha stol med fjærer eller et godt rabattkort hos kiropraktor . Om du i en slik båt marsjer 20-22 knop bør det holde etter min mening. Valget mellom Yanmar og VP er alltid interessant. I en båt med aksling hadde nok jeg valgt en enklere Yanmar motor - men om det er BY serien til Yanmar som settes i hadde jeg nok valgt VP pga service nettet til VP. BY serien er det ikke mange av i Norge. Er det derimot en av de mer klassiske 6 sylindrede yanmarene ville jeg følt meg mer komfortabel. Redigert 8.Oktober.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ValiumII Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 (redigert) Bare for ordens skyld : 820 leveres i tre varianter. Sport med drev ( planende ) og aksling ( halvplanende ) og Combi halvplaner med aksling. Sport gir litt mer "luft" i kabinen, men mindre uteplass. Personlig vil jeg anbefale Combi pga. god uteplass og romslig stikk-kabin. Veldig grei å ha når du skal stue vekk ungene og trekke for gardinen...... Akslingsbåtene er mye mykere i sjøen !! Anbefaler 222HK Yanmar, de siste hestekreftene kan være grei å ha i en ferielastet båt. Da vil du ivertfall oppnå 20-21 kn. marsjfart. Redigert 8.Oktober.2009 av ValiumII (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Nimbus sine to siste modeller kommer med fast aksel; En på 36fot og 33fot. Klikk her for en kort presentasjon på Nimbus sine sider. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lofot2 Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Takker for gode innspill. Virker som de fleste ville ha valgt aksling og Yanmar. Føler også selv at det er det mest fornuftige. Har hatt daycruser noen år, så det tar litt tid å venne seg til at det ikke trenger å gå så fort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.