Jump to content

Aksling eller drev


anton

Recommended Posts

:boxing:

De som har motorbåt trenger nødvendigvis ikke lese dette, da saken gjelder måten en overfører motorkreftene til propellen på seilbåter.

Jeg har aldri skjønt argumentene for å foretrekke aksling framfor drev, da kanskje bortsett fra noen tusenlapper spart i innkjøpskostnader.

Jeg har nå min andre seilbåt, og begge med Volvo motorer og drev. Man kan si en del + og - om Volvo Penta, men jeg har enda ikke hørt noe negativt om drevene de har produsert i en årrekke. Jeg opplever bare fordeler, lavt lydnivå, ingen lekkasjer for eksempel. Men belgen da, vil noen hevde. Jeg har ikke hørt om noen med belgproblemer. På min første seilbåt byttet jeg belgen etter 10 år, og den virket som om den var ny. Samtidig med belgbyttet nyttet jeg anledningen til å sende motor og drev til verksted for overhaling. For 8 år siden kostet dette meg ca. 10.000  pluss 2 lørdager med demontering og montering av motor/drev.

Min nåværende Volvo Penta med drev har gått vel 3000 timer. Til våren skal jeg skifte noen tetteringer på drevet for sikkerhets skyld, for første gang.

Selvsagt har jeg foldepropell, noe annet synes jeg er utenkelig. Propellen er skiftet en gang. Den nåværende er i bronse, og gir skyv i massevis forover, og akseptabelt akterover.

Hvilken erfaring har andre?

Link to post
Share on other sites

Mye av poenet med drev var jo at man med letthet skulle kunne bytte motor. Gribbene i Volvo har jo endre på drevene slik at man må bytte drevet skal man bytte til ny Volvo i dag. Nå finnes det jo overgangsløsninger for Vetus motorer til gamle Volvo-drev så det er jo egentlig ikke noe problem.

 

Har selv hatt seilbåt med drev, Alo-Mikkel 26 med Volvo Penta MD5. Synes dette var en veldig grei løsning men skulle jeg valgt løsning helt fritt hadde nok valget falt på aksling. Grunnene til dette er flere, men hovedårsaken synes jeg er at det virker som en mer solid og standard løsning. Man ungår problemer med groe og tæring. Sjøvannsinntaket på seildrev kan lett gro igjen hvis båten ikke er på land med gjevne mellomrom. Jeg tar gjerne båten på land hvert 3. år og det blir sjelden for å inspisere et drev for groe, tæring osv.

 

Når det gjelder belgen er det vel de færreste som følger VPs anbefalinger angående når denne bør byttes. Det gjorde ikke jeg heller, men skulle den når ryke kan man få problemer med forsikringen? Synes i alle fall det er kjipt å ha en slik sak i båten som i teorien må byttes hvert 3. år eller noe slikt...

 

Når dette er sagt har jo seildrev en rekke fordeler og som du selv var inne på. Tror kanskje jeg ville hatt seildrev i en liten seilbåt som ofte var på land. Skulle jeg hatt en skikkelig havseiler ville jeg godt for aksling. Aksling er det jo også greit å få service og deler til hvorsomhelst noe som er verre med et drev.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nok ventet adskillige flere svar enn 1. Det virker som om denne nettsiden leses og brukes nesten utelukkende av motorbåtfolk, og det er synd.

Er det virkelig noen som tar opp båten bare hvert 3. år? Ja, da må det bli mye groe og skitt med dagens dårlige bunnsmørninger. Nesten alle jeg kjenner tar opp seilbåtene sine hver vår før regattasesongen starter. Da har en full kontroll med drev, sink osv. i tillegg til rengjøring og bunning. Jeg regner også med at her i Tromsø hvor jeg bor, gror det mindre enn i det varme vatnet sør i Norge. Her er max sjøtemperatur + 10 om sommeren og 2-3 om vinteren.  

Forskjellen med hensyn til støy er omtrent som forskjellen på en 20 år gammel dieselbil mot dagens Mercedes.

Inntil noen klarer å overbevise meg om noe annet, vil jeg klart foretrekke drev i motsetning til aksling på en seilbåt, i hvertfall under 40 fot, selv på jorda rundt seilas

Link to post
Share on other sites

Er nok en del seilere her, men jeg tror mange ikke har noe bevisst forhold til dette med å velge mellom drev eller aksling. dette skyldes nok at de færreste får bygget en ny båt men kjøper brukt og da er det som oftest andre ting som avgjør hva slags løsning man ender opp med.

 

Når det gjelder dette med å ta båten på land har jeg stort sett tatt den opp hvert 2. år. Nå skal det sies at jeg har båten i brakkvann og der gror det ikke så hardt. Vet nå om mange som har båtene oppe mye sjeldnere enn dette. Ofte kun vært femte år....tenk på proffene....fiskerne tar båtene opp ganske sjelden og vet hva de driver med. Det er jo likevel klart at dette stiller seg annerledes for dem som seiler regatta! Da gjelder det jo å ha glatt bunn. Ellers dykker jeg ned om sommeren og sjekker tilstand på  stoffing, sink og gjennomføringer.

 

men for all del: har hatt båt med seildrev selv om var helt fornøyd. ville ikke stusset på å få meg en slik løsning igjen! Skulle jeg dog ha bygget drømme båten: bo-i båt båten, seile jorden rundt med båten hadde jeg nok valgt en stor, saktegående diesel med solid aksling!

Link to post
Share on other sites

Har som baat guru også hatt en Alo Mikkel med Volvo MD5 og seildrev.  Seildrevet fungerte bra. Motoren lærte jeg etterhvert å kjenne ut og inn.

 

Etter å ha hatt begge løsningene foretrekker jeg nok  seildrev. I tillegg til de fordeler som er nevnt så er båten lettere å styre i bakk da drevet står nærmere midten av båten  og kastet ikke blir så dominerende. Propellen gror også trolig mindre siden den ligger mindre eksponert for lys lenger ned og midt under båten. Den hekter heller ikke så lett tau da den ligger forholdsvis beskyttet rett bak kjølen.  Slipper også denne hersen avrettingen der en må ligge oppå motoren med hue i klem over giret for å prøver å rette  så godt en kan.

 

Men jeg ser et par ulemper med Yanmardrevet jeg har nå.  Det er en sinkanode på toppen av drevet inne i båten. Dette må ifølge instruksjonsboka inspiseres årlig og skiftes hvis det er mindre enn 50% av opprinnelig størrelse. Og dette må ikke gjøres med båten på vann da denne anodebolten ligger under vannlinja. Det går heller ikke å skifte olje og  anoden nederst på drevet uten at  båten er på land.   Gummimembranet skal i følge instruksjonsboka inspiseres for sprekker og eventuelt skiftes annet hvert år. Siden det er dobbelt membran ( med lekkasjevarsler mellom) så er det bare den indre som kan inspiseres innenfra med båten på vann.  Men det er bokstavelig en dobbelt så god løsning som Volvos og  det har blitt brukt i 12- 15 år uten å skiftes i følge et innlegg på forum hos www.havna.com

 

Tror nok som flere hevder at skulle jeg på lang langtur og ikke ha båten opp på slipp regelmessig hadde jeg foretrukket aksling.  Men hadde jeg planer om å komme opp minst annet hvert år så hadde nok ett vibrasjonsfritt og  lekkasjefritt alternativ som drevet er vært ett soleklart valg.

 

Og det har jeg nå også på den nye og skjønne.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Lurer litt på dette. :lol:  Har selv fast aksling og snur på femøren, I det siste har jeg lest mye om drev kontra aksling bla, i Vi menn . Og det som kommer frem er at aksling er vanskeligere å manøvrere, men mindre vedlikehold. Vel som sagt har jeg selv en halvplaner med fast aksling, men jeg syntes at båten er kjempelett å manøvrere. den snur på femøren ( fremover ja) bakover er det selvfølgelig stor forskjell.  :sailing: Er det andre med sysnspunkter om dette? :wink: så vil jeg gjerne høre om det

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Heisan!

 

Det blir i alle fall fast aksling på meg neste gang jeg skal kjøpe båt!!

Er selv velsignet med et SLETT vedlikeholdt Penta 250.

Kjøpte bra båt i fjor, men med en råtten motor og et "halvt" aggregat.

Det mangler både løftemotor og sperresaken som skal hindre "propellvisp i friluft"

når jeg bakker. :wink:

Er klar over at det tar 5 min. å sette på en slik sperre, men når festet til sperra er irret vekk

er alt håp ute. :sailing:

 

Mvh Roger  

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Når vi snakker om å manøvrere, kommer du vel ikke unna bakking, og her har jo drev/påhengsmotor den fordelen at akterdelen av båten trekkes i den retning styringen står, og på denne måten får du en helt annen kontroll. Dette fordi du kan endre propellstrømmen. En avgjørende faktor er hvor stor sving du kan få på motoren/drevet, og det avhenger av konstruksjon/styresystem.

 

Fast aksling betyr i de tilfeller jeg har vært borti at du ikke har særlig kontroll i revers i det hele tatt. Propellrotasjon gir et fast bidrag i en retning, mens vinden er som regel den som vinner i forholde til hvilken vei det går. Best kontroll føler jeg en får, ved å vri "baken " i ønsket posisjon mens man kjører forover, for så å bakke tilnærmet rett bakover.

 

Med litt trening kan man opparbeide en ganske god kontroll ved å veksle mellom forover/bakover og rattbruk.

 

Vedlikeholdsmessig er det vel svært lite å gjøre med fast aksling bortsett fra å vri litt på en fettkopp i ny og ne. Jeg forutsetter da at vi snakker om et system der aksel og propell er beskyttet av et hæljern el.l  Har sett noen "racerbåter" på havna som har etpar meter aksling og propell som laveste punkt på båten, og kan vanskelig forestille meg at de kommer unna en akseloppretting fra tid til annen. Vedlikehold av drev skal visstnok være en helt annen historie.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Vel når en tenker kostnader og vedlikehold er det ingen tvil da må det bli fast aksel Ser man på de båtene som står med problemer på land om sommeren, er det stort sett drevene som er årsaken,

Når det gjelder manøvrering er drevet selvsagt ovelegent, men det ligger jo en utfordring i manøvrering med fast aksel og uten baug propell, det er virkelig flott og se en som kan dette godt.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen og takk for tanker og ideer fra dere.

At båter med fast aksling ikke svinger noe særlig bakover er jo helt sant..  he he

Jeg lærte å kjøre båt når jeg var bare barnet, Og da hadde vi bare en snekke på 24 fot med sving ratt som vi måtte bruke for å starte osv..  ( Gammel marna) snekka gikk også rett bakover.  så det er kanskje bare meg som syntes at manøvreringen er mye enklere med gassspake og ratt.  he he..  Dessuten har jeg flybrigde og derfra har en jo kjempeoversikt..

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Har selv et dp290-drev på min båt. Kan være enig i at det er mer vedlikehold med drev kontra fast aksling. Ikke for det - min forrige båt hadde fast aksling og der lakk det vann hele tiden inn gjennom talgpakningen. Forsøkte forskjellige løsninger men ingenting hjalp. Hvis man derimot aksepterer det ekstra vedlikeholdet det er med drev og utfører det etter boka så tror jeg at drevet holde i ganske mange år. Mitt er fra 1986 og var nå inne for trykktesting, skifting av tetninger og oljeskift. Verkstedet mente at nå ville jeg ikke trenge å gjøre noe mer på lang tid unntatt skifte av knutebelg regelmessig annet hvert år.

 

Det er jo ofte slik at jo mere utstyr man har i en båt jo mer vedlikehold blir det. Ankervisjer, varmeapparat, baugpropeller, strømagregat m.m. trenger alle vedlikehold og ettersyn, likedan som hekkagregatet trenger det.

 

Når jeg kjøpte båten var jeg ute etter en båt med dieselmotor, minst 25 fot og som gjorde minst 20 knop på marsjfart. Da er det ikke mange båter med aksling som passer til disse kriteriene. Enkelte båter har aksling som kommer ut litt bak midten på båten og som er festet i en gjennomføring helt bak. Dette har jeg fått fortalt er en sårbar løsning ved grunnstøting og flytende gjenstander i sjøen.

 

Manøvreringen man får med hekkagregat er jo i tillegg fenomenal.

 

Hvis jeg skal skifte båt igjen så blir det gjerne en med hekkagregat, dog noen år nyere.

Link to post
Share on other sites

Har hatt påhengere på små båter, men ellers har jag alltid hatt fast aksel.  De forskjellige båtene jeg har hatt har vært forsjellige med hensyn til oppførsel, men ingen av dem har vært umulige å hanskes med.  Det er vel bare et spørsmål om å bli ett med båten, å oppføre seg i forhold til hva du vet du kan klare. :confused:

 

Festina Lente III, som jeg har nå, er ekstremt lett å ha med å gjøre, og her er det strak aksel, ..... :smash::cool::lol:....på begge motorene.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

I det siste har jeg lest mye om drev kontra aksling bla, i Vi menn . Og det som kommer frem er at aksling er vanskeligere å manøvrere, men mindre vedlikehold

Det er veldig stor foskjell på å manøvrere ulike båter med fast aksling, noen er umulige, andre veldig greie. Det som spiller inn er blandt annet vindfang, undervannsskrog, ror og kjøl. En båt med liten eller ingen kjøl vil ha lett for å drive sin egen vei, mens en med dyp kjøl (100 cm+) mest sansylig ikke vil drive i det hele tatt. Videre vil en stor båt med stort overbygg ha mer vindfang.

 

Her kan man foreksempel ta et søk i BM sine tester på internett, og se hva man skriver om manøvrering.

Link to post
Share on other sites

Bau prpell er jo og altids en løsnng, har selv drev nå men hadde tidligere en sjark med fast aksling.

Min nåværende båt stikker ikke dypt og har lite kjøl dermed stor avdrift noe min tidligere båt ikke hadde. drevet er nokk letter å manøvrere med men er det litt vind må det brukes mye og flittig gass på dette og. Er av den mening at å legg en bøye ut på fjorden for så å øve mot denne i forskjellig vær er en lur tanke. Ofte er problemet at man er for redd for å bruke gass og gir for å vrikke båten ditt den skal. Er selv ingen mester men øvelse gjør...........

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

........Og da hadde vi bare en snekke på 24 fot med sving ratt som vi måtte bruke for å starte osv..  ( Gammel marna) snekka gikk også rett bakover.  ......

Mvh

 

Pjolter

Hei Pjolter,

 

Her lurer jeg på om hukommelsen spiller deg et puss, eller om man kanskje hadde gjort noe "lurt" med den motoren dere hadde?

 

Såvidt jeg kan huske var det nemlig bare Sleipner som brukte ratt for å starte, begge "slektningene" Marna og FM startet med sveiv. Og selvfølgelig kunne man bruke tappen på svinghjulet på dem alle.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Forøvrig er jeg enig med det som sies om fast aksel kontra "hekkansaggregat". Aggregatet har sine fordeler når det gjelder bakking  -  men du skrekk og du gru hvor mange ulemper det samtidig har.

Å manøvrere med fast aksel er en treningssak, et spørsmål om å bruke båten såpass at man rekker å bli god venn med den.

DS

 

PS 2

Men ellers lurer jeg av og til hvorfor det er blitt så populært å ha "dassen helt forut" i en del nye båter, selv de med aggregat; for det må vel være derfor det kommer opp så meget skum og surrelyder når de fomler seg til og fra kai ? ? ? ?   :smiley:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men ellers lurer jeg av og til hvorfor det er blitt så populært å ha "dassen helt forut" i en del nye båter, selv de med aggregat; for det må vel være derfor det kommer opp så meget skum og surrelyder når de fomler seg til og fra kai ? ? ? ?   :wink:

Men man må passe på å kontrolere eventuell elektrisk kværn på toalettet, det bråker nemmlig fælt også!

Link to post
Share on other sites

Noe som har forundret meg er at de fleste planende båter med fast aksel ikke har noe kjøl som tar nedi før propellen.

Er dette virkelig så ødeleggende for fart/sjø-egenskaper?

En tynn finne foran propellen vil selvsagt ikke hjelpe hvis man går på i plane-fart, men dunker man borti under finmanøvrering i ukjent farvann vil det kunne redde ferien.

 

Hver sommer kan man se slike båter som avslutter ferien (i mange tilfelle hele sesongen) på slipp her i Søgne.....

 

Se f.eks. dette bildet av en stor Windy, man kan jo bare spekulere på hva en grunnstøting vil medføre....:wink:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ingar,

 

Hvis man går på  -  eller over  -  land med en slik sak, da er man trolig kvalifisert for opptak i MTB-våpenets celebre forening kalt "tulipanklubben".

 

Den klubben øker jevnlig sitt medlemstall, selv om de neppe øker like sterkt som medlemstallet her på baatplassen  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Se f.eks. dette bildet av en stor Windy, man kan jo bare spekulere på hva en grunnstøting vil medføre....:wink:

 

Bilde

 

Du kan i alle fall være helt sikker på at det blir kostbart.

 

FLIII har også sine propeller som laveste punkt, og det har gjort at jeg etter at jeg kjøpte henne har vært mere forsiktig i  grunne farvann enn jeg var tidligere med snekka.  Derfor går det som regel bra.  Men,..... jeg tror det er viktig med en god forsikring med slike konstruksjoner.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

det stemmer nok at de fleste motorbåtene som ståt på land for reparasjon er på grunn av feil på drevet.

Med seilbåter er det etter min mening helt motsatt. Ingen problemer med drevene, og bare fordeler i forhold til fast aksling. Foldepropell er selvsagt på en seilbåt, og nå sitter de stort sett fast uten å falle av slik som tidligere.

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på dette. :wink:  Har selv fast aksling og snur på femøren, I det siste har jeg lest mye om drev kontra aksling bla, i Vi menn . Og det som kommer frem er at aksling er vanskeligere å manøvrere, men mindre vedlikehold. Vel som sagt har jeg selv en halvplaner med fast aksling, men jeg syntes at båten er kjempelett å manøvrere. den snur på femøren ( fremover ja) bakover er det selvfølgelig stor forskjell.  :seeya: Er det andre med sysnspunkter om dette? :yesnod: så vil jeg gjerne høre om det

 

Mvh

 

Pjolter

Jeg har gått i fra Sollux 24 til Viking 28.

Det var selvfølgelig mye lettere å manøvrere Sollux'en, den lå "stille" i vannet og var forutsigbar.

 

Men med Vikingen kan man foreta mange flere fancy manøvreringer også uten å bruke baugproppen. Det krever endel trening etter 22 år med snekke, men når det første sitter åpnes det seg en helt ny verden. Legg til en baugproppell og man kan utføre mirakler.

 

Jeg hadde helt klart foretrukket fast aksel med tanke på pris, sikkerhet og vedlikehold, men når man skal kjøre fort finnes det ikke mange alternativene til drev.

Link to post
Share on other sites

Hei Pjolter,

 

Her lurer jeg på om hukommelsen spiller deg et puss, eller om man kanskje hadde gjort noe "lurt" med den motoren dere hadde?

 

Såvidt jeg kan huske var det nemlig bare Sleipner som brukte ratt for å starte, begge "slektningene" Marna og FM startet med sveiv. Og selvfølgelig kunne man bruke tappen på svinghjulet på dem alle.

 

mvh

Poseidon

Hmm.,..  tenker hardt....  nei er rimelig sikker.  Et stort metall"ratt" Svingstang til vridningen på propellen, stag til å sette den i gir.. En sylindret sak ,bensin drevet, som ofte måtte "drammes"

 

dette var et par stikkord jeg kom på med en gang  mener også at det var en 6 hk.

Husker at de fleste andre hadde sveiv . Men som du sier. at noen hadde gjort noe "lurt" med den vet jeg ikkeno om. Nå er kanskje ikke min familie akkurat kjent for å "mekke" motorer, men kanskje noen gjorde før vi kjøpte den. eller noen på et verksted kom på ideen? hmm. skal spørre noen i genrasjonen før meg, kanskje de husker noe?

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Aggregatet har sine fordeler når det gjelder bakking  -  men du skrekk og du gru hvor mange ulemper det samtidig har.

Å manøvrere med fast aksel er en treningssak, et spørsmål om å bruke båten såpass at man rekker å bli god venn med den.

Poseidon

Så i en annen tråd at du hadde kjøpt deg ny bil. Gratulerer.

Regner med at den også har stiv bakaksel. Mye mindre vedlikehold vet du  :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Poseidon

Så i en annen tråd at du hadde kjøpt deg ny bil. Gratulerer.

Regner med at den også har stiv bakaksel. Mye mindre vedlikehold vet du  :yesnod:

Hei REM,

 

Nei den har ikke det, men de har litt forskjellig bruksområde   -   og til dags dato har jeg klart å se forskjell på bilen og båten . . . .

 

mvh

Poseidon

 

PS

Men min gode gamle Rover 95 fra 1963, den har stiv bakaksel, og det går også helt greit  :wink:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...