Jump to content

Aksling eller drev


anton

Recommended Posts

Men kjøper du båt med 25 år gammelt drev, kan vel dette vere et sjansespel....

 

Her er nok det store spøkelset ! Teller man antall bevegelige deler i et drev (som i tillegg er 25 år) så har man en 6-7 ganger så stor mulighet for materialslitasje og tretthet i tannhjul og gear enn på aksling !

Link to post
Share on other sites

det er vel så enkelt at båt med strak aksel og flyndre er det sikreste å gå på med. fast aksel med hengende aksler (dobbeltinnstallasjon ofte) er den minst sikre . drev havner vel midt imellom.

 

Det der kan ikke bestrides ! Sånn er det bare ! Ihvertfall om det er valgene det står imellom ! Men om ikke alt handler om "å gå på", "manøvrering i sakte fart" samt størrelse på skute, så kan nok dette bestrides også ! Men vi er enige hifo ! :flag:

Link to post
Share on other sites

Eivind Amble, en av Norges mest kjennte båtskonstruktører skriver om drev vs. fast aksling i den nyeste utgaven av båtmagasinet. Han synes at drev idag har så mange fordeler at de er overlegen fast aksling. Vet ikke om jeg er enig når det gjelder litt eldre båter. Jeg ser for meg masse kompliserte reparasjoner som fort blir dyr...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

det er vel så enkelt at båt med strak aksel og flyndre er det sikreste å gå på med. fast aksel med hengende aksler (dobbeltinnstallasjon ofte) er den minst sikre . drev havner vel midt imellom.

Nåja. Vannjet , Luftpute hehe. Var og kikket eg og der står 2 stk gir i min. (Tuller og vaser altså)

Var vel ein historie her for en tide tilbake en med gir og aggregat (sternpower 1000) hvor giret røk. Kunne vel kjøpt et par brukte drev til den prisen. over 40 lapper bare i giret + montering og demontering.

 

God kveld til alle

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Godt mulig. Mine motorer er gått 3700 timer og tror ikke aksling osv er gjort noe med. Sikkert derfor eg måtte etterstramme hylsa 1 cm pga lekasje. Tror heller ikke drev er like holdbart men men.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Drev må da bli veldig dyrt i i lengden. Har aldri hørt noen som har hatt slik innstallasjon i 1000 timer uten at det har kostet så det holder.

 

Javel. Då kan eg fortelle deg om en dobbelinnstallasjon med drev som har gått i 1000 timer uten at det har kostet noe annet enn olje og belgbytte.

Og dette attpåtil i en Nordwest 1100 med en tørrvekt på 10200kg. VP DP-E.

Nekter å tru at dette er enestående, vertfall når du veit ka maks anbefalt vekt på et DP-E drev e.

Hva underbygger du dine påstander med?

Link to post
Share on other sites

Men når man kommer opp mot 5 tonn og over så fungerer planende båter meget godt i halvplaner fart også.

 

Planende ti-tonnere i 15 knop er utmerket.

Bare gi et støt i hornet så vi i snekker rekker å ta en sjøsyketabelett først. (eller gi på litt og komme oss unna, hehe)

:lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Javel. Då kan eg fortelle deg om en dobbelinnstallasjon med drev som har gått i 1000 timer uten at det har kostet noe annet enn olje og belgbytte.

Og dette attpåtil i en Nordwest 1100 med en tørrvekt på 10200kg. VP DP-E.

 

Har en bekjent som hadde en NW 390 2001 mod med 2 x KAD 44 og DP-E drev.

Det ene drevet røk etter 4 år/ 800 timer, og året etter røk det andre drevet på rett under 1000 timer.

Hendelsesforløpet var likt på begge. Oppstod mekanisk "malelyd" relativt plutselig. Båten ble straks tatt på land, og når oljepluggen ble åpnet, rant sponet ut. Ikke antydning til vann i noen av de. Begge måtte byttes ut med nye drev til nesten 80 båtpenger stykket, da de ble ansett som "beyond repair" av VP. Kunne repareseres ved å bytte absolutt alle innvendige bevegelige deler til 70/80% av prisen for nytt, dog... Det kalles riktignok byttedrev, og det gamle skal i retur for å komme ut av markedet, men drevet som kommer er speller nytt fra fabrikk.

Ikke en ripe eller hakk på drev eller propeller eller noen tegn til ytre påvirkninker på noen av de. Årlig service med bl.a. olje og belger av VP.

 

Bekjenten min har hvertfall bestemt seg for at han aldri skal eie en drevbåt igjen i samme størelsesklasse. Argumenter som redusert forbruk og et par ekstra knop faller helt i grus når man får utgift på over 150K før båten runder 5 år. Årlig utgift på service, lagring, av-og-påmontering med deler som ble nesten 15K i året som heller ikke skal utelates fra regnestykket.

 

Når det gjelder større/ tyngre båter med stor diesel og drev har jeg nesten tilgode å høre om noen som har gått, si 5 år/ 1000 timer uten å ha bli byttet eller overhalt.

På akselbåter kan jeg ikke huske og ha hørt om gir eller akselsystem som har trengt vedlikehold utenom service på samme periode om ikke ytre påvirkninger har vært inne i bildet...

Mindre båter, gjerne med bensinmotorer virker å være mye snillere på drevene. De nye DPH drevene til D4 og D6 har jeg heller ikke hørt om mekaniske havarier så langt...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at man ikke har grunnberøring med moder fjell, stein eller annet på bunnen, tæringsproblematikk eller annet, så skulle det ha vært interessant å se sammenligningstall på "normale" / "påregnelige" vedlikeholdsutgifter til en drevbåt sammenlignet med fast aksel over en 10 års periode.

Link to post
Share on other sites

I helplaner er fartsområdet mellom 8 og 18 knop normalt ubrukelig, det blir enten vinglekjøring i dorgefart eller full rulle, ingenting i mellom. Halvplaner fungere bra i alle hastigheter opp til ca 25 knop (avhengig av båt).

 

Som tidligere sagt er det meget afhængig af bådens type - OG af motoren. Jeg oplever, at min Forbina går helt fint som halvplaner i det omtalte fartområde og det tror jeg beror til dels på maskinen, der leverer et så stort moment, at det går fint med at halvplane på trods af at båden har drev (single).

 

Tilsvarende oplevede jeg at min Skilsø med 315 hk fik planende karakteristik over 22 knob.

 

Mine betænkeligheder angående drev er udelukkende kompleksitets-issues. Jeg har en FORNEMMELSE af at et drev er langt mere sårbart og vedligeholdelseskrævende end en fast aksling. Men det ville være meget interessant at høre mere om folk, der har personlige (ikke "jeg kender nogen...") erfaringer med drev med 1000-3000 timer på bagen.

 

Og i Danmark er forsikringen så dyrere med drev end med fast aksling. Ud fra et argument om at en båd, der havarerer med drev får dyrere skader end en båd med fast aksling.

 

MVH

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Men spørsmålet står likefullt: Hva underbygger du dine påstander med?

 

 

:headbang: Må vel oppklare dette da. :crazy: Har selv hatt VP-drev som det var større feil på etter ca 50 timer. Jeg kjenner til en drøss lignende tilfeller hvor drev havarerer uten at bruker har skyld i form av manglende service el. Servicekostnader er noe vi alle kjenner til og at de er relativt høye. Man hører svært ofte om drevproblemer som koster skjorta og dette på båter som er mindre enn 10 år og har relativt lav gangtid.

 

Blir litt vanskelig å føre annen dokumenasjon for dette, men man kan jo bare observere litt her på dette forumet så vil man ved å lese i noen tråder fort få et inntrykk av at drevgutta har litt å slite med. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Båter med drev har fordeler med manøvrering i stilt veir. Er det litt vind har planande båter større avdrift og denne fordelen har lett for å blåse bort. Elles er drevpropellar svakare bygd og får lettare skade ved kontakt med drivved o. l. Men enklare å fjerne tau, garn- og trålrestar (som vi har ein del av på vestlandet) frå propellen.

Halvplanande båtar med fast aksle og med flyndre er det eg har enda opp med. Her er ein avhengig av å ha brønn over propellen slik at ein har lett tilgang til propellen, om ein er uheldig å få noko på denne. Det er ikkje sikkert at slikt skjer i opent og roleg farvatn. Båt med alsel og propell på brakett, uten flyndre eller anna vern, står for med som sjangseseilas.

Link to post
Share on other sites

Ja, sjanseseilas dersom en seiler uten kart i ukjent og i de nære farvann. Normalt grunnstøter en ikke i åpent farvann, ei heller får noe i propellen...det hører med til sjeldenhetene...med eller uten flyndre., selv på vestlandet.

 

På den annen side er det vel mye slim og tare som en lettere kan få i propellen, dersom en seiler i fjære sjø og har såkalt åpen propell kanskje,

igjen på vestlandet.

Link to post
Share on other sites

Hei dere, vet ikke om det har noen hensikt, men kan jo gi en viss pekepinn for han som spurte:

 

1. Hva er årlig normal vedlikeholdskostnad for drev (sikkert mange typer, men sånn ca)? Hva koster det å bytte ut?

Dyrere å forsikre?

2. Hva er normal vedlikeholdskostnad for fast aksling? Hva koster det å bytte ut?

Rimeligere å forsikre?

3. Hva er normal vedlikeholdskostnad for en utenbordsmotor av en viss størrelse, la oss si minst 90 HK og oppover?

Hvordan er forsikringsprisingen her? (det vet jeg lite om...)

 

Vet at dette er en altfor enkel måte å framstille dette på, men kan det gi en viss pekepinn i tillegg til alt annet ovenfor nevnt? Jeg ville iallefall også tatt med årlig vedlikeholdskostnader. Har hatt båt med fast aksling (Nidelv 24 - som akkurat er solgt) og når jeg har tatt den på land og lagt ved siden av en båt med drev, virker mitt vedlikehold ubetydelig i forhold til de med drev....men jeg kjenner jo ikke detaljene, bare at jeg ser at en del har mekanikere på plass for å ta vedlikeholdet. Og at det kan se ut som en noe omfattende jobb å vedlikeholde dette.

 

For fast aksling er det jo ikke så mye mer enn sinkanoder, propellakslingshylsen (som kan være noe av en prøvelse til tider), men kostnadene er jo heller beskjedne.

 

Hvis dette er irrelevant trenger dere ikke å svare :smiley: , men det er noe av det jeg kunne tenkt meg å vite litt mer om etter å ha lest gjennom tråden. Ser at trådstarter sier noe om at "han vet at drev er dyrt"; da må det vel bla være vedlikeholdskostnader og evnt bytte av et eldre drev han tenker på.

 

Her er vel forresten en lignende tråd!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Enig med Amble - moderne drev har så mange fordeler opp mot fast aksling at jeg vil anbefale det. En ting er fart og økonomi, men manuvreringsegenskapene er som natt og dag om en ikke har hekktrøster på akselbåt da.

 

MEN drev har definitiv også sine ulemper. Får en først problemer har de en tendens til å ble flere. Vann i belg skaper ofte flere følgeskader året etter osv. Det er mer arbeid og dermed større kostnader. Nå er nå også dette en vanesak. Jeg demonterer drevet hver høst og skrifter olje, belger og rengjør. Det er en vane og da er det ikke så galt. Bruker vel ca en tusenlapp årlig på drev, så det er ikke snakk om store kostnader og heller ikke komplisert vedlikehold. Skal en ha folk til å gjøre jobben kan en vel plusse på et par tusenlapper til.

 

I helplaner er fartsområdet mellom 8 og 18 knop normalt ubrukelig, det blir enten vinglekjøring i dorgefart eller full rulle, ingenting i mellom. Halvplaner fungere bra i alle hastigheter opp til ca 25 knop (avhengig av båt).

Dette kjenner jeg meg ikke igjen i og må definitivt avhenge av både båt og motor. Min båt kjørere jeg i alle fartsområder. Trimmer en riktig går den like godt i 15 som 30 knop. Dette skyldes i høy grad en fleksibel D6 som har kraftoverskudd i alle fartsområder. Motorer med kompressor blir det mye bråk i mellomområdet og dermed ikke gunstig marsjfart.

 

Her er nok det store spøkelset ! Teller man antall bevegelige deler i et drev (som i tillegg er 25 år) så har man en 6-7 ganger så stor mulighet for materialslitasje og tretthet i tannhjul og gear enn på aksling !

Helt enig. Nyere drev; jatakk. Gammel drev; hmmm...

Link to post
Share on other sites

Drev er uten tvil best hva manuvreringsevne angår.

 

Men vil samtidig hevde at en som har litt taket på klarer seg særdeles godt med fast aksel og baupropell.

 

At det er best på økonomi er langt mere usikkert, det kommer mye an på hva den enkelte legger inn i regnestykket.

 

Hvis vi tenker at en typisk lystbåt kjører omkring 100 timer, legger ut årlige lapper på vedlikehold samt betaler betydelig mere for forsikring....

 

Tja, da er det gjerne kroner til overs for å dekke inn ett litt høyere forbruk pr. nautisk mil for den med fast aksling.

 

Tilbake til det med forsikring, det blir hevdet at drev er mindre utsatt for skader enn fast aksling, hvorfor så mye dyerere forsikring da?

 

 

Nuvel, blir vel gjerne til at man hører på de argumentene som passer til eget valg..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...